Appen låser sig även med nedladdat (Android)
Appen låser sig ofta, händer även med nedladdat. Den senaste versionen är mycket värre än de tidigare. Appen hamnar i oändlig loop. Det händer ofta nu!!! När jag försöker stoppa appen blir det timeout.
Två saker provocerar till fel:
1) byte av Wifi AP. Trots att jag lyssnar på nedladdat!
2) backning i materialet. Det går i början, men efter en stund hänger appen sig ofta när jag backar.
Två saker provocerar till fel:
1) byte av Wifi AP. Trots att jag lyssnar på nedladdat!
2) backning i materialet. Det går i början, men efter en stund hänger appen sig ofta när jag backar.
Följ inlägget
0
följare
Vi vill undersöka detta och behöver mer information! "Bakom kulisserna" ser jag att ni båda har Android 8, men inte vad det är för telefonmodeller.
(Sara har varit i kontakt med oss tidigare och hade då Samsung S8, så om du inte berättar annat, gissar jag att det är den telefonen detta gäller hos dig!)
Tack för att ni rapporterade in felet.
Extra tack för att du beskrev hur vi kan återskapa felet!
F ö känns det lite konstigt,
att appen måste ha kontakt
med SR om man bara tänker
lyssna på nedladdat. I varje
fall har det varit så länge,
vad jag kan minnas.
Tack för att ni tar tag i det här!
/TbE
F ö känns det lite konstigt att appen måste ha kontakt med SR om man bara tänker lyssna på nedladdat.
Det är konstigt och något vi vill rätta till. Jag tar reda på hur det har gått med det arbetet, för jag vet att en utvecklare kikade på just det rätt nyligen!
Ja jag har fortfarande s8. Upplever återkommande problem i flera situationer de senaste dagarna. I gårkväll/natt (sömnlös) hängde appen sig flera gånger, ibland att att hela mobilen frös. Startade om mobilen och har tvingat stopp flera gånger. Ibland är det vid direktuppspelning utan att jag gör något, ibland när jag backat lite (-15 × 1-3 )ibland när jag velat starta om uppdelningen efter att sovtimern gått ut. Ibland har då sovtimersymbolen legat kvar i aviseringsfältet trots att appen stängts. I natt hackade ljudet flera gånger trots ostörd direktuppspelning och till slut sa appen själv att den stängts och jag kunde skicka feedback vilket jag gjorde.
Hoppas på snar räddning 😊
Vi har två olika varianter av nedladdning i appen. Dels "avsnitt som endast går att ladda hem i Play-appen", som raderas när vi inte längre har rättighet att erbjuda dem, och dels "vanliga poddar" som inte raderas och som även går att ladda hem genom andra podd-appar eller via vår hemsida.
Felet kanske finns på båda varianterna, men vi börjar att undersöka den typ av avsnitt som ni har fått felet på.
Hej
Mina senaste nedladdningar ser ni i skärmdumpen
Och det gör att du kan lyssna på dessa program nedladdat i alla möjliga och omöjliga poddcast-appar, vilket kanske är ett bättre alternativ tills vi förstått vad detta fel beror på ...?
Jag har inte koll på vilka som är bra, vilka som kostar en slant och så vidare ... Men Googles egen är det många som gillar, och jag har kolleger som använder både Acast och Pocket casts.
Självfallet vill vi att vår egen app ska vara den bästa för vårt eget innehåll, men när den inte är det, vill vi hjälpa er att ta del av våra program på andra vis!
Jag upplever dock mest problem i antingen direktsändning eller icke nedladdade favoriter
Sammanfattar lite:
Spelaren verkar "glömsk", vilket gäller både direktlyssning och efterhandslyssning (både strömmat och nedladdade avsnitt). Det tappar bort positionen, i synnerhet om ni backar, men även annars. Även vilken status det är på insomning visar sig fel.
Den låser sig rejält och behöver startas om.
Dessutom krävs uppkoppling för att "kicka igång appen", även om ni endast vill lyssna på nedladdat. (Troligen kan ni slå på flygplansläget eller tappa nätverket om bara ljudet först startat, om felet liknar tidigare fel.)
Gäller Samsung Galaxy S8.
Något mer som bör läggas till?
Ständiga avbrott och hack, svårt att lyssna på direktsändning utan problem.
Jag är van att lyssna massor, men nu är det inte kul!
Kör S9 med Android 9.
Finns det någon annan app för direktlyssning?
Idag i synnerhet, men i viss månnöven tidigare i veckan har flera lyssnare haft problem med direktlyssning på ett par plattformar. Tunein fungerar som sagt, och kanske även den trevliga apoen "Lyssna", med vårt innehåll (men oberoende utvecklare), så testa gärna den!
Vi felsöker!
Det har varit så här sen årsskiftet tror jag. Jag hade inte detta problem 2018 eller 2017. Problemen är denna gång inte knutet till nät eller kommunikation utan verkar vara ett internt app-problem.
LG behöver jag läsa på om, för det var ett tag sedan jag felsökte på dem, men nyare Huawei har många av våra lyssnare harproblem med, vilket hänger samman med att Huawei har ovanligt aggressiv nedstängning av appar för att spara batterier.
Du behöver därför ändra några inställningar för att skydda vår app (och andra appar som ska kunna fungera i bakgrunden utan att dödas av telefonen). Jag är dock lite osäker på vilken av inställningarna som spelar in, så jag tipsar om ett par olika. (Den översta tror jag mest på ...)
Ignorera batterioptimeringar
Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar
Skärmlås
Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning
Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.
Hantera appen manuellt
Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt
Återkom och berätta om detta hjälpte!
Använder Samsung S7, Android 8.0
Jag har tagit bort alla "optimeringar" för SR-play appen sen länge. Finns inga andra automatiska åtgärder, bara infolarm för eventuell manuell åtgärd. Får inga larm om något för SR-appen.
där fodral med LED-presentation.
Mitt intryck är, att SR-appen oftast låst
sig när man "stört" den på något sätt.
Tidigare har jag skrivit om att det
inträffar när jag backar i lyssnandet,
men det kan räcka med att jag lyfter
upp mobilen.
Kan det vara så, att störningen ger
ett avbrott i SR-appen och dess
spelande, och att den sen inte hittar
tillbaka till vad den höll på med?
/TbE
Android 8.0.0
• Kan ej starta nedladdat utan wifi (sedan flera uppdateringar)
• Nedladdat avsnitt som pausats kan ej startas igen från genvägen som genererats i botten. Måste tillbaka till ”orginallänken” på programmets sida. (ev sedan senaste uppdateringen)
• Kraschar betydligt oftare sedan senaste uppdateringen.
Ett fel som ligger bakom ett par av de problem ni rapporterat in, är nu åtgärdat i version 19.3.4.5526, som nu släpps till alla. Versionen smögs ut till 20 procent av användarna igår, så någon av er kanske redan har uppdaterat.
Den nya versionen innehåller bland annat en fix för att det inte gick att klicka på play-knappen i minispelaren när appen varit i bakgrunden och för krascher som varit relaterade till sidan för toppnyheter (när appen kommer tillbaka efter paus, i vissa fall).
Det täcker, som ni förstår, inte in alla problem, men vi jobbar på även med dessa!
Hur har det gått för er? Berätta gärna om det är något kvarstående problem som ni vill att vi ger extra omsorg!
Och jag lyssnar på hockey live och vissa P2-program på SR Play då det bara funkar där. Så jag har koll på SR Play.
Det har blivit bättre. Men fortfarande hackar det om appen legat vilande och sedan aktiveras, antingen hackar ljudet eller så är appen låst.
Detta händer både när appen är det enda aktiva programmet och uppdelningen slutat(tex med sovtimern) eller om man växlar mellan appen och andra appar.
Idag funkade tex inte "spela alla" för toppnyheterna. Så fort jag gick in i en annan app stannade uppdelningen efter aktuell nyhet.
Självfallet vill vi att vår egen app ska vara stabil, men samtidigt gör vi vad vi kan för att vårt innehåll också ska finnas och fungera på andra plattformar.
Om vi är bättre på att skapa radio än vad vi är på app-utveckling, så är det ju i alla fall bättre än om vi hade en kanon-app men helt ointressant innehåll - men vi är förstås inte nöjda med hur det fungerar.
Sara:
Jag vet att jag har tipsat om detta förr i en annan tråd, så med risk för att vara tjatig tar jag det igen. Det verkar nämligen som om vår app inte längre är "av-optimerad" hos dig.
Se om detta fungerar hos dig (tipset gäller endast Samsung):
- Inställningar
- Enhetsunderhåll
- Batteri
- BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
- Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
- Optimera batterianvändn.
- Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
- Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
- Starta om telefonen
Om appen redan fanns med bland icke optimerade appar så har jag tjatat i onödan och behöver felsöka vidare, men annars tror jag att du kommer att få betydligt färre problem genom att skydda vår app på detta vis.Göran:
Det låter ju omständligt, men som ett fall framåt. Berätta gärna vilka problem som återstår i respektive telefon ifall du hoppar över omstarts-momentet, för vi vill ju lösa dessa!
Tack för omtänksamt tjat, men det är avoptimerat sedan ganska länge så det är något annat som strular. Kan meddela att min särbo med Samsung 8 också har ungefär samma problem. När det gäller toppnyheterna upptäckte jag idag att den hakar upp sig när jag går från wifimiljö och ut, då måste hela "spela alla" startas om annars stannar den efter varje nyhet. Går jag istället utifrån och in i wifimiljö så hackar den kanske lite men sedan löper det på. Allt är som sagt väsentligt bättre, men fortfarande låser sig appen i viloläge då och då. Hackat har den inte gjort på några dagar tack och lov! Även särbon upplever en förbättring men som jag förstår det inte lika tydligt.
Det kan vara var en viktig iakttagelse! Tack.
Trevlig helg och skönt att saker har blivit något bättre.
Finns det något sätt att välja bort jippot med "senaste nyheter" ? Det är den förbättringsförsämringen som ställt till dom senaste problemen för appen. Det är inget som jag varken vill ha eller behöver.
Däremot låser sig appen när jag pausat uppspelningen och måste tvångs-startas om.
Jag (och viktigare - Android-utvecklarna) delar din analys om att problemet inte har med uppkopplingen att göra.
Felet här är att Android-appen har svårt att hantera listor i bakgrunden. Vi bygger därför om själva spelarmekanismen så att det ska funka bättre, men jag har ingen prognos för när det kan vara löst.
Göran:
Ditt önskemål om att kunna välja bort "toppnyheter" är framfört till ansvariga. De problem som vi har kunnat återskapa med toppnyheterna (och andra listor, som i Saras exempel med Livet enligt Naturmorgon) drabbar endast lyssning på just dessa listor. Om du inte startar toppnyheterna, borde dessa inte ge några tekniska problem (men kan förstås vara påträngande och skapa irritation).
Men hos dig tycks det vara något tekniskt problem som är kopplat till bland annat nyheter, vilket väl är det du beskrev tidigare:
När det kommer ny information om program, nyheter, bilder etc tappar spelaren spåret och hänger sig. Det är ett internt app-problem och borde vara lätt att återskapa.
Det problemet är inte något allmänt beteende. Vi har inte sett det själva och vi behöver förstå varför det blir så hos dig (och du dessutom får samma fel på olika telefoner). På Huawei misstänker jag att telefonen skulle kunna få för sig att döda appen ifall den vill göra saker (som att uppdatera en nyhetslista) i bakgrunden.
Till de tips om att undanta vår app från olika batterisparande åtgärder som jag skrev ovan vill jag även foga de råd om som ges här:
Huawei | Don't kill my app!
Det förklarar självfallet inte LG-lurens problem, och där undrar jag vad du har för version av Android och om det finns någon skillnad i hur felen yttrar sig och när dessa uppstått som kan hjälpa oss att felsöka den bättre.
Har du haft möjlighet att testa vilka problem som kvarstår idag ifall du försöker lyssna utan föregående omstart?
LG G4-or har jag för den överlägsna kameran. Versioner:
G4-H815-android5 (eu-version)
G4-H811-android6 (us-version)
G4-L500-android7 (korea-version)
Jag är ute och reser så tyvärr hinner jag inte prova systematiskt på ett bra tag.
Som gammal systemansvarig (ja, jag har jobbat med mobilteknik i 30 år...) är jag tveksam till att vara överambitiös med ny och ständigt ökande funktionalitet på instabila och nästan överlastade plattformar. Det blir inte någonsin stabilt och ger nog bara missnöjda användare. Ett tänkbart vägval är en stabilare lyssnings/nerladdningsapp och en separat flash/informationsapp.
Vad avser Saras beskrivna problem kan jag givetvis ha fel men symptomen stämmer med dålig mottagning. Då prioriterar mobilen transmissionen med både CPU och batteri. Sekundära processer prioriteras ner och långa väntetider kan förekomma. Oprioriterade funktioner kan stoppas för kortare eller längre tid och köas till overflow. Jag undrar om inte dina apputvecklare fortfarande sitter och provar i en ostörd miljö, det har ju varit en grundorsak till att många av de gamla felen tog flera år att lösa.
Jag uppskattar att ni tar seriöst på all återkoppling och verkligen försöker förbättra er hela tiden.