Appen i IPhone tystnar när skärmen släcks

Har sedan en tid haft problem med att appen tystnar när skärmen släcks - det löser sig om man startar om telefonen. Problemet återkommer med jämna mellanrum

har iPhone tio och elva med senaste iOS och app-version.

Kommentarer

  • Hej igen, Henrik!

    Den vanligaste orsaken till detta är att strömsparläget är påslaget, men någon enstaka lyssnare har i våras haft detta fel utan att det beror på strömsparläget.

    När jag letade upp hur den lyssnaren hade beskrivit problemet, så insåg att det är du som är denna lyssnare:
    Appen (ljudet) stängs av när skärmen släcks

    Där svarade jag att felet uppstår när du lyssnar efter att du har använt appens väckarklocka. Genom att undvika att använda denna, borde du slippa problemet.

    När det väl uppstår och appen inte fungerar med släckt skärm, är det bästa du kan göra att stänga appen helt (först pausera ljudet och sedan svepa bort den). När du därefter startar appen igen, bör den fungera som vanligt.

    Vi kommer inte att lägga resurser på att lösa detta, eftersom väckarklockan snart kommer att försvinna ...

    Anledningen är att den fungerar dåligt. Vår väckarklocka för Ios har, som du vet, alltid krävt att man har både skärmen och appen igång, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra i bakgrunden. Inte ens då fungerar den dock hos alla lyssnare. Att ta bort den anser vi därför är bättre än att ha kvar en klockradio där våra lyssnare riskerar att försova sig.

    Ännu bättre vore naturligtvis att skapa en klockradio-funktion som verkligen fungerar som vi vill att den ska fungera, men förutsättningarna för detta är dåliga.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar - jag trodde att det hörde ihop med problemet med hackande sändning - därför jag tog upp det igen- hackandet numera borta 😀

    fattade nog inte riktigt kopplingen till väckarklockan....

    Henrik

  • Jag var otydlig. Men felet har att göra med att väckarklockan aldrig uppdaterats till "den nya spelare" som appen nu använder i övrigt.

    Om du då startar P1 på morgonen genom väckarklockan, kommer det inte att fungera på låsskärmen. Möjligen skulle en snabbare lösning än att "stänga av och svepa bort" hela appen kunna vara att starta om P1 genom "sockerbiten" på appens startsida eller under Direkt i nederkanten, så att "rätt spelare" aktiveras.

    I och med att vi kommer att ta bort väckarklockan helt, vill jag förstås gärna hitta ett alternativ. Ett som verkar lovande har jag tyvärr inte kunnat testa själv, så jag vet inte hur väl den metod BBC beskriver här fungerar.
    Can I use the iOS Shortcuts app to wake up to BBC Sounds?

    Även om saker heter lite annat med svenska som valt språk, har BBC lagt ut tydliga bilder, så jag hoppas att det går att följa!

    Metoden går ut på att använda mobilens inbyggda alarm, och sätta en regel om att när detta stängs av så ska en viss kanal starta. Ju mer regelbundet du brukar lyssna på en viss kanal, desto större förutsättningar finns det att den kanalen dyker upp som ett möjligt val när du skapar en personlig automatisering. (I och med att jag använder appen så oregelbundet själv eftersom jag i jobbet felsöker än det ena och än det andra, får jag tyvärr inte upp valet att lyssna på en viss kanal!)

    Om du testar, så berätta gärna hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Tipset om att skapa en regel där en viss kanal börjar spela när alarmet stängs av, fungerar tyvärr inte ihop med vår app än.

    Vi undersöker vad som krävs för att den metoden ska gå att använda.
    Annika Webbmaster