Appen hänger sig: Sony XZ2 med Android 9
Detta skrevs ursprungligen i en annan tråd där Kerstin hade liknande problem på en Samsung med Android 7.
För att förenkla felsökningen, har jag flyttat ut Ralfs problem till en egen tråd.
/Webbmaster-Annika
----
Jag har en Sony xz2 med Android 9
Ofta slutar appen svara på uppspelning efter ett avbrott, ibland även helt låst för navigering i appen
Startar om och det kan funka, oftast
För att förenkla felsökningen, har jag flyttat ut Ralfs problem till en egen tråd.
/Webbmaster-Annika
----
Jag har en Sony xz2 med Android 9
Ofta slutar appen svara på uppspelning efter ett avbrott, ibland även helt låst för navigering i appen
Startar om och det kan funka, oftast
Följ inlägget
0
följare
Brukar du lyssna direkt på en kanal, eller (som Kerstin ovan) på avsnitt i efterhand?
Vid kanaler som "låser sig" och ger problem när ljudet ska återupptas, finns det nämligen ett problem som rätt många har stött på, så om det gäller kanaler har jag ett par tips ...
Det är bara ibland som den börjar hacka och appen låser sej. Tvångsavslutar och går in igen. När jag trycker på 'Fortsätt lyssna' på Hemsidan går programmet igång några med bara några sekunders tillbakahopp.
Det andra problemet jag har är när jag t.ex. har haft insomningsfunktionen på och senare ska fortsätta lyssna, då ligger ju programmet fortfarande framme i spelaren, då går det inte att starta. Händer inget när man trycker på ▶️. Startar nåt annat program och så tillbaks till önskat - det startar och det på rätt ställe också.
Kan byta avsnitt så startar den så kan jag byta tillbaka till jag ville lyssna på
---
Jag laddar nästan alltid ned
Avbryter, kanske lyssnar på annan app
Återgår, försöker trycka på play ▶ utan respons från skärmen
Stänga och därefter öppna ingen effekt
Tvångsavsluta gör att det går att använda appen igen
Ditt problem tror jag beror på att appen inte har fulla rättigheter att köras i bakgrunden, vilket ljud-appar behöver ha (eftersom du ju inte ska behöva ha appen i fokus för att lyssna).
Gör så här för att lösa problemet (på engelska, jag hittar inte vad motsvarande inställningar kallas på svenska):
- Open your device's Settings app
- Tap Apps & notifications > Advanced > Special app access > Battery optimization.
- Make sure the app is listed as “Not optimized”
En del Android 9-användare har dessutom av misstag fått fel energi-inställningar från Google, så kolla för säkerhets skull att du inte har fått på energisparläge utan din vetskap:Google remotely changed the settings on a bunch of phones running Android 9 Pie
Hör av dig och berätta hur det går!
Som att jonglera 😄 när vi är två på tråden
Svar på din fråga "Har du optimerat som jag föreslog?"
Hoppas att detta blir enklare!
Var vår app redan undantagen från energisparande, eller har du ändrat det nyligen? Har du i så fall märkt någon förbättring efter det? (Eventuellt behöver du starta om telefonen för att inställningen ska "slå"!)
Om jag byter nedladdning (kaleidoskop är bra) så funkar det igen men vid paus så 'goto 1'
För Kerstin (lyssnaren som hade liknande problem men i en annan telefonmodell) hjälpte det att avinstallera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem appen på nytt från Google Play:
Sveriges Radio Play – Appar på Google Play
Med en sådan manöver tappar du historik och nedladdade avsnitt, men det kanske ändå är värt det om du slipper problemet? Jag kan förstås inte garantera att även du slipper problemet efteråt, men om jag hade nog själv försökt med en ominstallation, ifall jag hade problemet!
Har det skett några förändringar i och med Android 9?
Det fungerar lite bättre nu framför allt när jag styr över blåtand
Låter det vara ett tag (fd systemutvecklare så jag vet hur det kan vara)
Problem att lyssna över Blåtand är det ytterligare någon lyssnare som har rapporterat in:
Avbrott (paus) via Bluetooth i Play för Android
Om det rör sig om samma bakomliggande orsak hos er som har fel kopplade till den tekniken eller är olika typer av fel, låter jag vara osagt. (Eller - min magkänsla säger att det är olika faktorer bakom felen, men magkänsla löser inga buggar.)
Om det har skett några förändringar med Android 9 som påverkar appen negativt, låter jag också vara osagt. Det enda jag har tänkt på, var det jag skrev om tidigare:
Google remotely changed the settings on a bunch of phones running Android 9 Pie
I och med att du har rätt batteri-inställningar för Play-appen, så är den felkällan inte aktuell.
Jag bockar i ett litet "följ upp" på den här tråden, och hör av mig om några veckor! Skulle jag missa det, eller om du märker något du tror är bra för oss att se över, så hör gärna av dig!
Hannes har i en annan tråd berättat att detta hjälpte, och jag väljer att svara lite längre där!
Det har lugnat sig lite, färre stop men dyker upp ibland. Snarare har jag vant mig och /eller lyssnar på annat sätt, hela programmet tex (Kaleidoscope P2, 2 timmar)
Har inte upplevt att jag måste söka support, men återkommer om det upplevs jobbigt
/Ralf