Appen hänger sej när man återupptar lyssning (Samsung, Android 7)

Samsung Galaxy J5 (2016)
Android-version: 7.1.1
När jag öppnar appen för att fortsätta en uppspelning av ett nedladdat program startar det inte. Jag måste starta ett annat program för att sedan gå tillbaka till det jag ville lyssna på. Ibland hänger sej appen helt och jag får stänga den och börja om.

Kommentarer

  • Tack för en föredömligt tydlig felbeskrivning! Det verkar som om appens information om var du senast avbröt uppspelningen  antingen aldrig sparats, eller raderats.

    Vi ser att detta sker hos några lyssnare, men det verkar vara lite olika inställningar som leder till liknande fel i olika telefoner. (Hos Samsung finns det dessutom olika inställningar som påverkar i olika modeller, så jag behöver leta lite innan jag vet vad jag ska be dig se över.)

    Jag börjar med en mer övergripande Android-inställning. Om du går in under inställningar och batteri, ska du kunna trycka på tre punkter uppe till höger. Då kommer du att kunna välja att se vilka appar som är "energi-optimerade". Om Play-appen finns med i den listan, så ändra. Eventuellt alltså hjälper detta. Om inte, så letar jag vidare till de inställningar som är specifika för ett par Samsung-telefoner!
    Annika Webbmaster
  • Kerstin, hur har det gått?
    Annika Webbmaster
  • Jag har haft mycket problem med att appen har hängt sej. Har skickat in 'rapporter' när frågan kommit om jag vill det. Glömde att berätta att när jag hoppar tillbaka till det program jag vill återuppta så kommer appen ihåg var jag var. Men när appen låser sej helt efter att ha börjat hacka så hamnar den där jag var innan jag gick in senast.
  • Bra att du återkom, för jag har nu letat fram de inställningar som är specifika för ett par Samsung-telefoner.

    Lyssnaren Emma hade problem som till stor del liknar dina, och som vi lyckats lösa. Hon har en Samsung Galaxy J5 och samma version av Android som du, så jag hoppas att detta går att följa och (förstås) att det hjälper!
    Program sparas ej i fortsätt lyssna

    I den tråden finns även många bilder på olika inställningssidor från Emmas telefon. Kika gärna på dessa ifall min beskrivning nedan inte riktigt räcker till...

    Förmodligen var det att hon stängde av appenergiövervakning under enhetsunderhåll som gjorde susen (men hon testade rätt många saker, så det kan ha varit något annat som löste problemet).

    Gör så här:

    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Appenergiövervakning som Emma slog av helt, men där det för detta problem hade räckt med att undanta vår app
    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Jag har redan stängt av energisparläget för appen. Det blev ingen skillnad. Och det är inte att den inte sparar mitt läge som är problemet utan att programmet inte går igång. Det står på rätt ställe men går inte att starta. När jag startat nåt annat program och sen återvänder och startar det programmet jag ville fortsätta lyssna på så går det igång från rätt ställe.
    Occh det andra problemet är att ibland (oftare och oftare) börjar uppspelningen (streamat eller nedladdat) att hacka och sen låser sej appen fullständigt. När jag stänger ner och öppnar igen måste jag leta fram det önskade programmet igen, men det börjar ändå inte om från början.
  • Observera att energisparläge och appenergiövervakning är två olika inställningar!
    Annika Webbmaster

  • Annika Webbmaster
  • Jag har Energisparläge: AV och Appenergiövervakning avstängt för SRplay.
  • Kerstin, Samsungs specifika energisparande funktioner under Enhetsunderhåll verkar vara rätt inställda, men det finns även en inställning som är mer generell och Android-övergripande, vilken var den jag försökte tipsa om i mitt första svar. Om du inte kollat den inställningen (vilket är rätt naturligt i och med att du har optimerat på ett annat ställe), så gör det!

    Alltså:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Om du har gjort detta, så har vi (åtminstone för tillfället) undersökt batteriinställningar, och får kolla in en del annat, som appens rättigheter att använda bakgrundsdata, eventuella funktioner som rensar RAM-minnet och liknande.

    Batteri-sparande funktioner är emellertid det jag i första hand misstänker.

    Något i mobilen tvångsavslutar appen i tron att du inte vill att den ska användas i bakgrunden. Vi behöver få detta något att förstå att du visst vill lyssna, utan att behöva stirra på skärmen för att appen ska finnas i förgrunden!
    Annika Webbmaster

  • Det är bara ibland som den börjar hacka och appen låser sej. Tvångsavslutar och går in igen. När jag trycker på 'Fortsätt lyssna' på Hemsidan går programmet igång några med bara några sekunders tillbakahopp.

    Det andra problemet jag har är när jag t.ex. har haft insomningsfunktionen på och senare ska fortsätta lyssna, då ligger ju programmet fortfarande framme i spelaren, då går det inte att starta. Händer inget när man trycker på ▶️. Startar nåt annat program och så tillbaks till önskat - det startar och det på rätt ställe också.

    Detta problem har inträffat rätt länge nu, men det första felet jag beskrev ovan har bara varit några veeckor.

    Dessutom tar det nuförtiden så lång tid för program att starta så man tror att appen hängt sej, men nä, där kom det igång till slut.
  • Kerstin:

    Lång starttid och övriga symptom tyder på att appen inte får spara information korrekt. Jag behöver kolla upp några saker och återkommer.

    Jag är inte säker på att du ändrat även det andra stället jag tipsat om.

    Alltså i appen Inställningar, där du under Batteri ska klicka på tre punkts-menyn för att komma hit:

    Är Sveriges Radio Play med bland de appar som inte är batterioptimerade? Det är alltså en annan inställning än energiövervakade!

    Annika Webbmaster

  • Jag har inte det valet under menyn. Bara 'Avancerade inställningar'.
  • Din bild visar batteri-inställningarna i Enhetsunderhåll. Det är inte där du ska ändra, utan under batteri-inställningarna som ligger under "Inställningar".

    Vi tar det steg för steg:

    1. Dra med fingret från toppen av skärmen
    2. Tryck på kugghjulet "Inställningar"
    3. Här väljer du Batteri (nederst på denna bild)

    4. Klicka på de tre punkterna uppe till höger
    5. Nu ska du kunna välja att se vilka appar som är optimerade. Sveriges Radio Play och andra ljud-appar ska alltså inte vara optimerade!
    Om något av dessa steg inte går att följa, så vill jag veta vilket, så att jag kan förtydliga mina instruktioner!

    Jag hoppas verkligen att du hittar den inställning jag menar och (förstås) att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Det ser inte ut så som på din bild i min mobil, men till slut lyckades jag hitta denna inställning och har valt att SRplay inte ska batterioptimeras. Får se om detta påverkar funktionen. Återkommer....
  • Åh så skönt att du hittade den!

    Om det finns något sätt jag kan förklara detta på ett tydligare vis, så behöver jag den hjälpen! Jag tror att en del andra lyssnare med Samsung-enheter har tyckt att jag varit mer eller mindre tokig, när jag försök övertyga dem om att den batteri-inställning jag avsåg inte var samma som den de hittat till. (Extra jobbigt är det ju att Samsungs support hävdade att det endast fanns en inställning)

    Det är extremt lätt att prata förbi varandra, och det är verkligen inte speciellt användarvänligt att det finns två olika inställningar som gör liknande saker ...
    Annika Webbmaster
  • Så här gjorde jag:
    Inställningar
    Enhetsunderhåll
    Batteri
    BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    Optimera batterianvändn.
    Sen får man ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar man vill av-optimera.
  • Med risk för att bli lite tjatig, så vill jag bara berätta att jag är otroligt tacksam över att du inte gav upp, utan tillslut hittade även inställningarna under de tre punkterna.

    Det är till stor hjälp när jag försöker hjälpa andra Samsung-användare. Jag har redan länkat till ditt senaste inlägg för att uppmuntra en annan lyssnare att leta upp även "den andra" inställningen.

    Jag har stort hopp om att appen nu kommer att fungera betydligt bättre, även vid insomningsfunktionen, och att det blir lättare att lösa eventuella kvarstående problem!
    Annika Webbmaster
  • I natt somnade jag till ett program som jag ställt in att tystna efter 20 min. När jag vaknade senare, startade jag det igen för en ny "20-minutare". Efter några minuter började det hacka för att helt tystna. Fick tvångsavsluta appen för att att sen kunna starta lyssningen igen.

    Och jag har ju nu alla energi- och batteri-optimeringar avstängda.
  • Idag kraschade appen rejält.

    Idag lyssnade jag utan att först ladda ner programmet. Och krascherna började med att ljudet hackar en stund. Och det tar tid innan appen stängs ner när man tvångsstänger den. Appen har lagrat hur långt man har hunnit, men den står inte där när man startar om.

  • Ralf, som också skrivit i denna tråd om liknande problem på Sony-mobil, skrev:
    Som att jonglera 😄 när vi är två på tråden

    Och eftersom jag håller med om att det blir onödigt svårt att felsöka på ett bra vis med två olika enheter, så har jag delat upp det hela. Här finns numera Ralfs inlägg och den felsökning vi hittills gjort:
    Appen hänger sig: Sony XZ2 med Android 9
    Annika Webbmaster
  • Kerstin:
    Jag håller med om att du nu verkar ha rätt energi-inställningar!

    Lyssnaren Maria, som nyligen "av-optimerat" appen skriver att hon var tvungen att starta om telefonen för att den inställningen skulle slå, så om du inte har startat om din telefon sedan du undantog Play från optimering, är det ju något att testa.

    Om inte det fungerar efter omstart, behöver vi söka efter andra orsaker - men min erfarenhet säger att detta borde vara kopplat till energisparande funktioner!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag startat om telefonen. Jag ska testa appen ett tag så får vi se om mina bägge problem försvunnit. 🤞🏻Återkommer.
  • Jag håller tummarna!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar inte så lovande. Jag gick in i appen alldeles nyss och laddade ner en podd. Sen gick jag ur appen igen för att göra nåt annat med mobilen. Plötsligt dyker det upp ett meddelande om att SRplay-appen har kraschat.
    Jag ska nu starta appen igen och börja lyssna på podden, så får vi se hur det går.
  • Startade podden och ställde insomningstiden till 20 min. Ok. Somnade inte så jag satte igång podden igen. Efter några minuter började ljudet hacka och appen hängde sej. Fick tvångsavsluta. När jag startade igen låg spelaren på ett tidigare program men det jag nu lyssnade på låg under 'Fortsätt lyssna' och startade där på det ställe den var när det började hacka.
  • Nej, men så trist att det fortfarande inte fungerar!

    Ominstallera helt?
    Visst har du många nedladdade avsnitt som du inte vill bli av med? Om du kan tänka dig att förlora dessa, skulle jag nog testa att helt avinstallera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem den på nytt från Google Play:
    Sveriges Radio Play – Appar på Google Play

    Rensa inte data från Play!
    Om det inte är ett alternativ, så skulle jag se till att du inte har någon funktion som automatiskt rensar data om appar. Det finns en "städfunktion" under både lagring och RAM i Enhetsunderhåll, men vad jag vet ska den inte rensa något om du inte aktivt trycker på den. Ifall det finns någon inställning där som rensar utan att du ber om det, så måste Play-appen undantas ...

    Om du har installerat något eget "städprogram" som Clean master gäller förstås samma sak - undanta Sveriges Radio Play!

    Mer om detta här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé - Surfa.se

    Stort tack för att du så tålmodigt hjälper oss att förstå detta problem! Vi ska göra vad vi kan för att det vi lär oss ska komma nya versioner av appen tillgodo, för så här svårt ska det förstås inte vara att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Nu har jag avinstallerat appen, startat om mobilen och så installerat appen på nytt. Jag laddade ner några program och skulle nu lägga mej och lyssna. Då går det inte att starta nedladdade program. Att starta program som inte är nedladdade går bra. Tar jag bort programmet från nedladdat går det sen att starta.

    Nu sätter jag igång ett (inte nedladdat) program med insomningstid inställd så får vi se vad som händer.
  • Nedladdningsproblem låter oroväckande ...

    Hur har det gått i övrigt?
    Annika Webbmaster
  • Det har fungerat att gå in och ur appen och in igen och återuppta uppspelning utan problem (hittills). Och än så länge har den inte kraschat.

    Men nedladdade program går inte att starta. Det ser ok ut när man laddar ner dem men de går alltså inte att få igång sedan.
  • Nedladdnibgsproblemen har vi själva sett och felsöker. Verkar ha uppstått med senaste uppdateringen.

    Att det inte kraschar gläder mig!

    Det nya felet har jag stort hopp om att vi snart kommer att lösa, medan dina gamla fel kändes mer svårbegriplga när de inte löstes av "av-optimering".
    Annika Webbmaster
  • Men är det inte konstigt att nedladdningsproblemen inte visade sej förrän jag ominstallerade appen. Min app hade ju ändå uppdaterats kontinuerligt. Mystiskt. 🤔
  • Att det inte fungerar just nu, beror på att den senaste versionen, 18.11.1, som släpptes till 20 procent av lyssnarna igår (där du tydligen hade otur och tillhörde den gruppen), har en bugg. App-utvecklarna har identifierat orsaken och arbetar för att lösa detta.
    Annika Webbmaster
  • Aha!
  • Nu ska en ny, rättad version finnas i Google Play!
    Annika Webbmaster
  • Har uppdaterat och kunde omedelbart starta mina nedladdade program. 👍🏻
    Nu håller jag tummarna att allt ska fungera. 🤞🏻
  • Det hoppas jag med! Det är ju höjden av otur att din nyinstallation gjordes just när vi hade släppt en buggig version.

    Stort tack för ditt tålamod med att testa olika inställningar.
    Annika Webbmaster