Problem att backa i tillbakaspolad live-ström (Play för Iphone)

Hej! Sedan den senaste, eller möjligen näst senaste?, versionen av appen för Sveriges Radio Play, så funkar den såååå mycket sämre! Jag har och har haft en iPhone 6S. Mitt problem:
Jag vill kunna "komma in" lite för sent till ett direktsänt program, spola tillbaka och sedan fortsätta framåt, även kunna pausa ibland, och sedan fortsätta från samma ställe. Ex P1 Morgon, eller Godmorgon världen. P1 Morgon börjar kl. 6.00, jag kanske kan sätta på kl. 6.45 men vill då kunna höra det längre inslaget som börjar efter nyheterna, ca 6.15. TIDIGARE kunde jag då alltid välja att "Lyssna direkt" i appen, och spola tillbaka till där jag ville börja lyssna. Sedan kanske pausa vid behov, och fortsätta. Ibland kunde man bara spola tillbaka till respektive inslags början, och sedan därifrån spola tillbaka lite till och då hamna på föregående inslag, och så höll man på så tills man kom så långt bak i programmet (eller föregående program/ sändning) som man ville. NU GÅR INTE DETTA. OFTA så vägrar appen att gå tillbaka längre än några minuter, och OM man ibland lyckas krångla sig baklänges lite längre, så är det sedan kört om man måste pausa - då kastas man sedan tillbaka till den "riktiga" direktsändningen, och kan inte komma längre än ett par minuter bakåt, max. Det här är verkligen värdelöst! För att kunna höra inslaget från USA/ Latinamerika (som alltid kommer direkt efter 6-nyheterna, p g a tidsskillnaden antar jag), måste jag vänta tills hela sändningen är klar kl. 9, och då gå in och lyssna på programmet i efterhand. DÅ är det inga som helst problem, men jag vill ju ha nyheterna på morgonen - inte på eftermiddagen på väg hem från jobbet.... Så, direktsändningarna funkar INTE som förut. SNÄLLA se över detta inför kommande uppdateringar! Tack i övrigt för tusen bra program och mycket värdefull public service! Mvh, Åsa

Kommentarer

  • Hej!

    Har precis samma problem. Använder också appen på en iPhone 6S. Sedan någon månad tillbaka funkar det inte längre att spola tillbaka i live-streamen med god funktionalitet. Problemen är värst om man ligger något eller flera programsegment efter direktsändningen.  Oftast går det rätt bra att börja genom att spola bakåt tills man är nöjd, men om msn därefter spolar fram eller bakåt 15 sekunder, så hoppar lyssningen ett stort skutt framåt i tiden ( även om man försöker spola bakåt). Därefter blir appen helt knäpp, och hoppar stegvis framåt ett par minuter i taget varje gång man försöker komma bakåt i flödet (spolknappen eller via tidslinjalen). Vore bra om detta kan återställas så som det funkade tidigare.
  • Hej och tack för att ni tagit er tid att rapportera in detta!

    Vi behöver självfallet se över vad detta beror på och göra vad vi kan för att återställa funktionen.

    Testa gärna om motsvarande funktion fungerar bättre ifall ni istället lyssnar genom Safari (eller annan webbläsare i telefonen) och hemsidan sverigesradio.se!

    Starta P1:s (eller annan kanals) direktström. Klicka på den lilla pilen (ser ut som ett V) till höger i spelaren för att komma åt den större versionen av spelaren där 15-sekundersknapparna finns.

    Om detta fungerar bättre, så kanske det kan vara ett alternativt sätt att lyssna tills appen fungerar bättre? Att veta om ni får samma fel även med hemsidan eller inte hjälper dessutom utvecklarna att ringa in problemet, så berätta gärna hur det fungerar.

    Tack för att ni vill hjälpa oss att göra appen bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har nu på morgonen gjort ett test med SAFARI, och det är problem där med. Det yttrar sig inte likadant som i appen, men det funkar inte heller där som det ska.

    Beskrivning: Klockan 08:28 startade jag P1 livestream i Safari i min iPhone 6S. Jag spolade bakåt till 07:00 och lyssnade på nyhetssändningen. Strax efter klockan 08:30 (när livestreamen bytt programsegment) spolade jag med -15s knappen (dvs ungefär i flödet 07:02), men fick inte som förväntat de sista 15 sekunderna upprepade, utan ett annat inslag. När jag drog tidslinjalen tillbaka till 07:00 startade inte nyhetssändningen från 07:00, utan jag hamnade mitt i en intervju med Morgan Johansson. Till skillnad från appen så flyger inte tidsangivelsen framåt i tiden, utan beter sig som förväntat. Dock spelas, son i appen, fel ljud upp.

    Min slutsats är att felet inträffar när livestreamen byter programsegment, åtminstone i de lägen där användarens flöde inte gör det, och användaren efter detta spolar i sitt (försenade) flöde.
  • Exakt, jag testade också, och det funkar inte.
    För övrigt så har jag på sistone upplevt, när jag ”lyssnar direkt men med viss fördröjning i appen” alltså, att man plötsligt kan kastas framåt i sändningen, UTAN att ha blivit avbruten av ngt samtal eller själv ens rört skärmen. Och samma problem som annars då, med att inte kunna ta sig tillbaka till där man var...
  • Hej igen!

    Vi har gjort ett par tekniska förbättringar sedan senast och jag vill följa upp om ni har märkt någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Och tack! Nu tror jag att det faktiskt funkar som det ska igen!? 😃
  • Det var glädjande!

    Om problemen återkommer (eller nya uppstår) så vill vi veta det, för vi är förstås intresserade av att appen fungerar så bra som möjligt på alla sorts telefoner och plattor.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Upplever också att det fungerar bra nu.

    Tack för insatsen!

  • Skönt att höra!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Idag åter puckat, helt omöjligt nu att backa när vädret gått igång strax före 7.......... Bara hackar på stället istället...
  • Aj!

    Har det felet fortsatt?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, efter en tid då detta funkat bättre så är det helt kass igen efter den senaste uppdateringen av iPhone 13.1.3 på min 6s...........
  • Hej igen och tråkigt att felet har dykt upp igen!

    Är detta alltså problem som sker när du inte "ligger live" i kanalens ljudström (exempelvis har pauserat eller backat i P1), eller har du stött på problem även när du lyssnar "vanligt"?
    Annika Webbmaster
  • När jag inte lyssnar "live", t ex kommer in i ett intressant program lite för sent, så att backar till det programmets start. Så vill jag höra en sak igen, så att jag backar 5 sek eller hur mycket det är (jag "backar" alltså i en uppspelning som alltså redan spelas "försenad/ backad"), och då tappar jag allt, så att spelaren endast spelar livesändningen "obackad" och vägrar låta sig backas..., hoppar istället...
  • Tack för förtydligandet.

    Använder du någon teknik som skickar vidare ljudet, som Chromecast eller Bluetooth, när du lyssnar? Blir det i så fall samma fel om du backar men lyssnar i den inbyggda högtalaren eller med trådade lurar?
    Annika Webbmaster
  • Hej och nej, jag lyssnar bara med trådade lurar.
  • Tack.

    Ett sätt att kanske komma runt det är att undvika att "dubbel-backa". Om du vill backa när du redan ligger efter live, kanske det är bättre att först hoppa fram till direktläget (finns en knapp för just det), sedan åter backa till rätt ställe? I långa programblock är det förstås inte så lätt att hamna exakt rätt, men i och med att du då nyss har sett var på tidslinjen markören fanns och vet att du vill lite längre bak än så, kanske det ändå är görligt?

    Vi håller på med en rejäl omgörning av spelaren, så den teknik vi idag använder kommer snart att bytas ut helt. Det kommer att lösa en del problem lyssnare rapporterat in med spelaren, och jag hoppas att detta fel är ett sådant. I dagsläget lägger vi därför inte resurser på att felsöka, utan lägger dessa på den stora tekniska uppdateringen. Om detta fel kvarstår även med den uppdaterade spelaren, får vi förstås göra en djupdykning och se om vi kan förbättra appens möjlighet att backa även sedan man redan har backat en gång.

    Eftersom felet inte längre beror på en närliggande uppdatering, ändar jag trådens rubrik, från Appen funkar sämre efter uppdatering (spola i live-ström) till Problem att backa i tillbakaspolad live-ström. På så vis ökar möjligheten för eventuella andra lyssnare med liknande problem att hitta hit.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hm ... Missade att fråga om detta fungerar bättre i Safari numera.

    Om det är mer pålitligt, är det kanske ett enklare sätt än att först återgå till direkt-läge och sedan åter backa.
    Annika Webbmaster