Till senaste kommentaren

Appen fungerar inte utrikes (Iphone)

För mig funkar inte appen utomlands längre. Man kan trycka på kanalen men inget händer. Om jag startar VPN med svensk IP-adress funkar det dock bra (i CarPlay också). Är det meningen att man bara kan lyssna i Sverige? Jag har tagit bort appen och laddat ner den igen men det hjälpte inte.  iPhone.

Kommentarer

  • Hej!

    Någon geografisk begränsning ska inte finnas.

    Kan skillnaden bero på att du i vanliga fall är uppkopplad över mobilnätet, medan VPN-lösningen innebär att mobilen kopplas mot ett wifi på något vis?

    Gå in under inställningar, bläddra ned till apparna, välj Sveriges Radio Play och se om den har rätt att använda mobildata.
    Annika Webbmaster
  • Mobildata är tillåtet.
    På Wi-Fi funkar det.
    Med VPN (över mobildata) funkar det.
    Med en Google telefon funkar det. 
    Problemet verkar vara relaterat till iPhone.
    Man kan inte ens ladda sidan sverigesradio.se så det är inte SR Play appen i sig som är problemet.

    Staffan
  • Skumt!

    Visst framgick det att jag menade inställningen för just Play-appen, inte mobildata i allmänhet? Se om det hjälper att slå av och på detta:



    Vad händer när du försöker besöka sverigesradio.se ? Får du någon typ av felmeddelande?

    Vilket land gäller det?

    Kan du lyssna på program i efterhand via appen?

    Annika Webbmaster
  • Har testat av/på mobildata för Play appen, ingen skillnad.
    Sidan laddar inte. SR Play appen laddar inga bilder eller innehåll. Man kan trycka på t ex P4 men inget händer. Kan inte lyssna i efterhand, blir samma sak.
    Jag kan köra ping mot sverigesradio.se och det funkar så det finns uppkoppling. 
    Land USA. Jag har frågat andra svenskar i USA och ingen annan har problem, även om de har iPhone och har samma mobiloperatör.
    Så hittills är det bara 3 olika iPhones i samma stad som har det här problemet.
    Alla andra .se sidor fungerar utom sverigesradio.se. Om inte SR blockerar specifika adresser så vet jag inte vad det kan vara.
    Nåväl, jag får köra VPN så får vi se om det löser sig i framtiden.




    Staffan
  • Bra att det ändå går att ta del av innehållet över wifi och med VPN.

    Tre Iphone i samma stad i USA kan nå oss, men inte ladda hem delar av vårt innehåll. Befinner sig de med Iphone som inte har detta fel alltså på annat håll i USA? En helt annan delstat, kanske?

    Var den Android-telefon du har testat uppkopplad mot samma mobilnät? Om inte, kan du koppla upp någon mobil eller dator mot AT&T? (Dela nätverk från Iphone, kanske?)

    USA är stort. Var befinner du dig? Jag funderar över om det kan vara problem med något som heter CDN, där det kanske är felkonfigurerat hos oss på ett sätt som ger problem med AT&T hos dig.

    Har du varit uppkopplad mot wifi eller med mobildata när du har skrivit hit? Jag kan, bakom kulisserna, kolla IP-adressen på dels ett inlägg skrivet över mobilnätet och dels de som skrivits över wifi eller VPN och se var du "ser ut att befinna dig", så skriv gärna en rad från "varje uppkoppling" så att jag kan jämföra. Alltså ett över mobilnätet, ett över wifi och ett där du använder VPN:et. Om ditt wifi ser ut att vara i San Fransisco, medan ditt mobilabonnemang gör att du ser ut att vara i LA, och de orterna går mot olika delar av vårt CDN, har vi en ledtråd!

    (Hör av dig om det var något av detta jag behöver förklara bättre. Det jag vill ha din hjälp med/svar på har jag fetmarkerat.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat 3 iPhones i Chicago-området och de har problemet. Jag fick en ny rapport om en person med samma problem i Indiana.

    Android telefonen var uppkopplad på samma mobilnät i samma område (Chicago), och den funkade.

    Övriga iPhones på ATTs nät som har funkat har varit i Florida, Virginia och Washington.

    ​Detta inlägg är skrivet på mobildatanätet. 



    Staffan
  • Detta inlägg är skrivet på Wi-Fi.
    Staffan
  • Detta inlägg är skrivet på mobilnät med VPN. I detta läget funkar appen (och sverigesradio.se).

    Tack för att ni tar er tid att felsöka detta något märkliga och begränsade problem.

    Staffan
  • Hej och tack för att du hjälpt oss att få IP-nummer från mobiluppkopplingen att jämföra med andra uppkopplingar.

    En annan lyssnare i USA har rapporterat in samma fel. Jag har inte hunnit felsöka detta vidare sedan senast, men jag ska ta tag i det nu.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ytterligare en lyssnare har vad jag misstänker är samma fel. Även om det förstås är tråkigt att fler drabbas, ökar möjligheten att förstå mönstret med fler felrapporter, så jag hoppas att de återkommer med svar på mina frågor.

    Om du har kontakt med lyssnaren i Indiana, så tipsa om att lyssna över annan uppkoppling. Om möjligt får han eller hon förstås gärna höra av sig och extra gärna skriva från den drabbade mobilen över det aktuella nätverket, alltså mobilt AT&T. Om felet enbart drabbar AT&T i Indiana/Illinois vet vi alltså inte än. Jag hoppas att svar från andra drabbade kan förtydliga bilden.

    Annika Webbmaster
  • Idag funkar det för första gången på länge. Har nåt gjorts?
    Staffan
  • Tack för att du berättade det!

    Jag kollar om vi eller vår cdn-leverantör har gjort något, samt hör med de andra drabbade om de märker samma förbättring.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.