Appen avbryter samtal (Iphone)

Hej, hux flux, mitt i ett samtal drar radion igång från sr-appen och avbryter samtalet. Har aldrig hänt tidigare. Sedan igår em händer det mest hela tiden när jag pratar i telefon med headset. Har stängt av telefonen flera gånger, raderat appen och hämtat igen. Vad göra?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj, det var verkligen inte ett önskvärt beteende!

    Gäller detta appen för Android eller för Iphone?
    Annika Webbmaster
  • Iphone. Pratade precis med min väninna som också har Iphone och som haft samna problem. Kom bara utan förvarning men för henne har det tydligen upphört. Hon kopplade ihop det med headset. Men det var radion som avbröt samtalen.
  • Vi har en del andra Bluetooth-problem (kontroller som inte "svarar") som möjligen har med detta att göra - men du är den första som rapporterar in detta, som är värre, tycker jag!

    När du inte lyssnar: stäng ned appen helt genom att först pausera ljudet och sedan svepa bort den, för att minska risken att appen "tjuvstartar" ...
    Annika Webbmaster
  • Precis, jag gjorde det igår när det hände första gången. Det samtalet bröts säker fem, sex gånger. Slutade med att vi gav upp... Mycket mysko.
  • Är det Bluetooth eller "trådade lurar"?
    Annika Webbmaster
  • Trådade. Apples egna.
  • Ok. Gör försiktigt rent hörlursutgången från det damm som kan ha samlats där. Själv använder jag en halvmjuk tandpetare i plast för sånt – och brukar häpna över hur mycket fickludd som får plats i ett så begränsat utrymme.

    Jag lovar inte att det hjälper, men det är en enkel första åtgärd.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Ok, jag testar!
  • Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Tack, jag har inte pratat i telefon idag. Ska göra ett test nu! Återkommer!

  • Nu har jag pratat utan störningar och problem. Men jag fick inte ut särskilt mycket vantludd ur laddningsingången. Verkligen mysko.
    Tack för support!
    Susanne
  • Nu har jag pratat utan störningar och problem.
    Jag håller tummarna för att det fortsätter så! Hör av dig annars.
    Annika Webbmaster
  • Har haft exakt samma problem vid flera tillfällen. Har också Iphone och har också stängt av appen, ändå går den på och avbryter samtal.
  • Hej!

    Är det någon Bluetooth-enhet (hörlurar, hörapparat) inblandad?
    Annika Webbmaster
  • Nej, hörlurarna är kopplade med sladd till telefonen.
  • Ok!

    Har du testat det som hjälpte Susanne ovan, att försiktigt rengöra hörlursutgången?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har samma problem med min Iphone 8. Samtalet bryts och SR-appen går igång. Använder hörlurar, apples egna. Ibland startar SR-appen av sig själv trots att jag inte ens håller i mobilen utan den kan ligga på ett bord. När jag sedan tar telefonen märker jag att radion är på. Mycket irriterande.
  • Det händer med jämna men långa mellanrum. Men när det väl börjar så kan det hålla på hela dagen. Har inte med ludd i ljudutgången att göra. Inga andra appar beter sig så.
  • När jag sedan tar telefonen märker jag att radion är på. Mycket irriterande.
    Jag förstår att det är irriterande och ska försöka göra vad jag kan för att ni ska slippa problemet.
    har också stängt av appen, ändå går den på och avbryter samtal.
    I och med att problemet uppstår även när du har stängt av vår app (genom att svepa bort den, tolkar jag det som), är det troligen inte vår app som tjuvstartar, utan telefonens inbyggda app Musik, som då spelar upp det innehåll som senast spelades.

    Det är väldigt otydligt, men det är appen Musik som gör att det exempelvis går att starta den kanal ni senast lyssnade på från kontrollcentret, och det går alltså att göra även om appen Sveriges Radio Play är stängd.

    Här har jag svept bort appen Sveriges Radio Play, så den är inte igång alls, men P1 ligger ändå inläst i kontrollcentret sedan jag tidigare lyssnade:

    Att det förefaller som om det är vår app "som beter sig illa" beror troligen på att det var den ljud-app ni senast använde. Hade ni lyssnat på musik, med en podd-app eller på en ljudbok, så hade det varit det som spelades upp.
    Inga andra appar beter sig så.
    Vilka andra ljud-appar använder du regelbundet? Se om innehållet från den appen i så fall syns i kontrollcentret och återkom med resultatet. Oavsett om den appen kan fungera fristående från Musik-appen eller om innehållet av något skäl inte "tjuvstartas" på det vis som sker med vårt innehåll, är det ju intressant för oss att kika på.

    Även om felet troligen inte ligger i vår app, vill vi självfallet göra vad vi kan för att hjälpa er att lösa det och för att minska risken för att det ska inträffa.

    Problemet är att jag inte vet exakt vilka saker som triggar igång spelaren, så om inget av de förslag jag ger nedan är aktuellt, är Apples support som kan ge er bäst hjälp!

    Här finns det en del förslag som kanske kan hjälpa:
    iPhone Playing Music Randomly

    Återkom gärna och berätta hur det går, för ju mer vi förstår om hur felet uppkommer - och hur det kan förhindras - desto bättre hjälp kan vi ge andra lyssnare.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Jag kan inte hitta någon inbyggd app som heter "Musik" på min iphone. Den finns inte i listan över appar under inställningar och inte heller som symbol bland mina appar.
  • Det var märkligt.

    Det är den app Apple skriver om här (där jag hade önskat att det var tydligare hur denna app även används när andra du spelar upp ljud från tredjepartsappar, som Sveriges Radio Play, Storytel, Pocketcast och Tunein).

    Den ligger grupperad bland "Bilder", "Podcaster" och andra förinstallerade appar under Inställningar och har en röd ikon med en not:
    Musik-appen i App Store

    (Eller två åttondelsnoter med balk, om vi ska vara kinkiga ...)

    Hittar du den nu?
    Annika Webbmaster
  • Ikonen:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag hade missförstått hur det fungerar rent tekniskt. Det verkar inte vara appen Musik, som bråkar. Det som avgör vilket innehåll som auto-startar är vilket innehåll som ligger inläst i kontrollcenter. (Jag trodde alltså att kontrollcentret hade en stark koppling till Musik-appen, vilket inte verkar stämma.)

    Rent praktiskt spelar det inte någon större roll. Vi är fortfarande intresserade av tips på eventuella ljud-appar som inte har detta beteende, för att se om det finns något vi kan förbättra för att minska risken för att felet uppstår.

    Förslagen här är förstås också fortfarande relevanta:
    iPhone Playing Music Randomly

    Jag ber om ursäkt över att jag rörde till saker mer än nödvändigt genom att dra in Musik-appen i ekvationen!
    Annika Webbmaster