App till News in other languages

Jag sitter och har en massa invandrare och gör reklam för sveriges radio som man kan lyssna/titta på på sin telefon i app. Jag har inte sån telefon och har svårt att hitta på deras. Kan ni hjälpa till?

Kommentarer

  • Hej!

    Så bra att du vill hjälpa lyssnare som inte är så vana vid Sveriges Radios utbud att hitta programmen!

    Det finns inte någon speciell app för just programmen på andra språk, däremot går det att leta upp dem så här i appen Sveriges Radio Play (som finns för både Android och Iphone):
    Menyn -> Program -> bläddra nedåt till Hitta program via kategori -> News in other languages

    Det finns även möjlighet att lyssna via vår hemsida, utan att använda någon speciell app. En länk till News in other languages finns på startsidan (synlig direkt på en dator, men lite dold under Meny på mobilen) och leder hit:
    http://sverigesradio.se/international

    Där kan man sedan välja mellan engelska, arabiska, finska, somaliska och många andra språk. En bra sida är "Radio Sweden på lätt svenska", som just riktar sig till nyanlända:
    http://sverigesradio.se/radioswedenpalattsvenska

    Hoppas att detta var till hjälp när du vill hjälpa oss att nå lyssnare och lyssnare att nå information.

    Hör av dig om vi behöver förklara något tydligare!
    Annika Webbmaster
  • Tack, Annika för ditt svar!

    Jag får låna min frus I-phone och träna. Det blir oftast strul när jag försöker fixa något med den, men jag får försöka.

    De här asylsökande har inga datorer, radioapparater, några har tv. Jag försökte först att tipsa om lokala frekvenser för P1 och P4, men det var inte lätt. Sen såg vi att de hade olika smartphones och då sa nån att det kanske finns appar!
    Vi får se om jag lyckas att få dem att följa radions omvärldsbevakning. Jag har poängterat SRs och SVTs public service-uppdrag och vikten av att betala licens!

  • Hej igen, Annika!

    Jag har en fråga som gäller appen och det man godkänner i avtalet.
    "Enhets-id och samtalsinformation
    Tillåter att appen får reda på telefonnumret och enhetens id, om ett samtal är aktivt och vilket det andra numret är som är anslutet till samtalet"

    Så står i avtalet. Jag har, som jag skrev tidigare, betonat SR och SVTs oberoende, men jag vet inte om jag kan rekommendera att skriva på en sådan paragraf.
    Flera av dem har ju erfarenheter av övervakning i sina hemländer och de lever i ständig oro. Mötesplatsen är ett andningshål för dem i avvaktan på uppehållstillstånd.

    Kan du ta reda på och förklara varför SR vill  ha en sådan paragraf.

    Hälsningar
    Berne
  • Hej Berne!
    Här kan du läsa om varför Sveriges Radio Play behöver veta om du pratar i telefon:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907&artikel=6075248