Android: App stängs när skärmen släcks

Hej! Appen stänger av sig nån minut efter att skärmen slocknat på min Samsung Galaxy S6. Detta är ganska störande eftersom jag då måste trycka igång telefonen nån gång per minut för att kunna lyssna.

Kommentarer

  • Hej Jenny!

    Se om detta hjälper:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. en "knapp" i övre fältet med texten BATTERIANVÄNDNING
    5. trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Välj Optimera batterianvändn.
    Sen får du ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera.

    Jag är inte helt säker på att det ser ut så här hos dig. Beskrivningen är hämtad från en annan Samsung-modell och om du inte hittar rätt inställning, så hör av dig, så letar jag vidare.
    Annika Webbmaster
  • Samma problem numera för LG och Huawei med android 6.
  • Hej Göran och förlåt att du aldrig fick svar!

    Du kan själv skydda de appar du vill ska kunna användas även i bakgrunden, som ljud-appar och träningsappar. Det kan se lite olika ut hos olika tillverkare, så jag börjar med det som är en sorts grundinställning.

    I de flesta nyare Android-telefoner gör du så här, så jag hoppas att det är samma hos dig:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    Om det inte hjälper eller det inte ser ut så på dina enheter, så hör av dig igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Göran!

    Jag kom på att jag hade sammanställt ett par specifika Huawei-tips tidigare och passar på att ge dig dem. Huawei har nämligen en hel mängd inställningar som ska spara batteri, och att som vanlig användare hitta till dessa är inte så enkelt:

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Inget av det du räknar upp påverkar alls.
    Däremot har android 6 och senare inställningar för hur man vill hantera wifi och mobildata när skärmen słäcks eller går ner i energisparläge. Det är inte tillverkaranpassat så vitt jag förstår. Där kan man begränsa/ stänga ner dataströmmar för appar som SR play när skärmen släcks helt eller delvis. Det stänger således av dataströmmen för SR play.

  • Det övre av tipsen är plattformsoberoende och borde skydda appen från den typen av åtgärder. Alltså:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    Hittade du den inställningen?

    Annika Webbmaster
  • Undantag för energisparande hjälpte, tack för det tipset! Android 9 Sony Xperia xz1 compact
  • Tack för att du bekräftade att detta är rätt inställning på Sony Xperia!

    Om du aktiverar Sonys Ultra Stamina-läge så kommer appen fortfarande inte att kunna köras i bakgrunden, vilket är logiskt. Om du aktiverar detta läge, så är det för att du verkligen vill att telefonen ska ha kvar basfunktioner tills du kan ladda batteriet, och då är det ju vettigt att vänta lite med att använda appar som vår.
    Annika Webbmaster
  • Samma sak gäller min iPhone 8.. funkar inte när skärmen är släkt 🙁
  • Oj, på Iphone är detta inte ett vanligt problem.

    Kan du ha slagit på strömsparläget? Detta syns genom att batterisymbolen är gul. I strömsparläget kan appar inte uppdateras i bakgrunden, och därmed tystnar Sveriges Radio Play.

    Läs mer om Iphone och strömsparläget här
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har samma problem med appen på min Sony Xperia. Gjort de ändringar som föreslagits ovan: först trodde jag det blwv bättre men det varade bara en förmiddag.
    Det kan omöjligt ha med batteriet att göra. Det måste ha nåt med databuffring att göra. Appen funkar inte ens i bakgrundsläge utan måste vara "öppen" på tänd skärm annars så tappar den kontakt med livesänd radio inom 15 sekunder.
    Vad kan jag göra?
    Tack på förhand.

  • Det har med någon form av optimering att göra.

    Kolla om inställningen om att appen ska vara undantagen från optimering har "hoppat ur", vilket t. ex. kan ske vid uppdateringar av telefonens operativsystem.

    Se också till så att du inte råkat aktivera Ultra Stamina-läget.

    Hör av dig och berätta om felet kvarstår trots detta, för i så fall behöver vi ju leta vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för ditt svar. Jag har kollat det du bad om, ingen typ av staminaläge är aktiverat och appen är undantagen optimering. Men problemet verkar kvarstå... Jag kanske borde byta mobiltelefon? 😂
  • Det här problemet uppstod när man gjorde uppgradering till app med aviseringarna med "newsflash".Trots många försök till fixar och gissningar på batterioptimeringar är grundproblemet kvar. Det uppstod i samband med att den stora "förbättringsförsämringen" infördes. Ju mer man puttat in i appen, desto mer kan gå fel. Klassisk överambition.
  • PS, glömde säga att i och med den uppgraderingen ökade appens strömförbrukning rätt rejält vilket medför att många telefoner verkligen borde använda diverse strömsparlägen utan att göra undantag för SR's app.
    Inte särskilt vettigt att köra radioapp när batteriet är så slut att man inte kan ringa!
  • Dennis, byt inte!

    Faktum är att Sony är en av de telefoner som inte har så många egna inställningar som dödar appar i bakgrunden. På en sida som listar olika telefoners "app-dödande provblem" och ger tips om vilka inställningar som krävs på olika mobiler, får de bara två tummar ned, jämfört med exempelvis Samsung och Huawei som får fem:
    Don't kill my app!

    Har du installerat någon egen app som gör liknande saker? Taskmanager, Task Killer, Cleanmaster, Greenify eller någon annan app som ska frigöra RAM-minne, spara batteri eller på annat vis hjälpa dig att hålla telefonen ren?

    Göran
    Jag vet sedan tidigare kontakt med dig att du är mer tekniskt kunnig än de flesta av våra lyssnare kan förväntas vara, så det jag skriver nu är även tänkt som ett svar "för läktaren" (om du tycker att jag skriver väl trivialt om sådant som är självklart för dig).

    Nåväl:
    Om komplexiteten i appen
    Du har helt rätt. Ju mer komplex appen blir, desto mer kan gå fel. Självfallet är det mer komplext att spela upp P1 och hålla reda på var i ljudströmmen du befinner dig efter att du har backat, än att bara spela upp den rakt av.

    Om du egentligen mest vill kunna lyssna direkt på kanaler och i efterhand på program, finns det andra appar som är enklare och därmed kan vara mer stabila. I första hand tänker jag på Lyssna-appen, som skapats av fristående utvecklare genom vårt öppna API:
    Google Play: Lyssna - på Sveriges Radio

    Det mesta av det vi skapar, som möjlighet till kontinuerlig uppspelning av avsnitt i Min lista, att backa i direktströmmen, schema för väckarklockan och nyhetsklipp, är önskemål och förbättringsförslag som vi får in bland annat detta forum och som vi har omfattande användartester innan vi lanserar.

    Om varför det är problem för många
    Problemet, som jag ser det, kom kanske samtidigt som vi lanserade pushnotiser, vilket var i augusti 2015 (se en fråga om detta här), men en uppdatering kommer sällan ensam. I samma veva lanserades Android 6 (Marshmallow).

    Med Android 6 införde Android Doze-läge och App Standby. Dessa funktioner hindrar appar från att köras i bakgrunden, vilket ofta är klokt. Facebook ska inte kunna förbruka resurser i bakgrunden om en användare endast kikar i den appen en gång om dagen för att kolla in vad som hänt i en viss fågelskådar-grupp ... Även om en app som är öppen men inaktiv i allmänhet inte förbrukar mycket resurser, är det ju i det långa loppet ett resursslöseri.

    Appar som måste fungera utan att man ser skärmen (som ljud-appar, väckarklockor och tränings-appar) behöver därmed undantas från batterioptimering, alltså det jag tipsat om ovan och som även andra app-tillverkare (som Podcast Addict här) tipsar sina lyssnare om.

    Dessutom kan även appar som egentligen inte används i bakgrunden, men som används ofta, fara väl av att skyddas. Om operativsystemet dödar Facebook-appen hos en person som, till skillnad från min fiktive fågelskådare, är inne på Facebook var tjugonde minut, och telefonen då varje gång behöver starta om appen och ladda hem alla flöden på nytt, går det åt betydligt mycket mer data och batteri, än om appen hade legat kvar i RAM-minnet. Det tar också längre tid och appen/telefonen upplevs som seg.

    Begriplig text om detta:
    Android Beat: How to Stop Apps From Being Killed Automatically in Android Marshmallow and Nougat

    Förinstallerade ljud-appar som Google Play Music eller Spotify (som på gott och ont finns med i en del Samsung-mobiler) brukar automatiskt vara skyddade från optimering, vilket är bra för lyssnarna men kan ge ett intryck av att dessa appar i sig fungerar bättre än de ljudböcker, podd-appar, musiktjänster och radio-appar som de själva installerat. (De appar jag nämnde är säkert även bra kodade, men därutöver har de en fördel av att skyddas bättre än andra appar.)

    Otydligt
    Att man som användare själv behöver skydda vissa appar är otydligt. Varje vecka är det nya lyssnare som får del av sådana tips, inte minst för att den som har gjort dessa inställningar en gång för länge sedan får problem när inställningen "hoppat ur" vid en systemuppdatering eller en ominstallation av appen. Det var även otydligt för oss och tog tyvärr lång att förstå hur lyssnare ska göra för att skydda Play-appen.

    Dessutom finns det, förutom Androids inbyggda batterihantering, ytterligare varianter i exempelvis Samsung och i Huawei-telefoner. Just Huawei var så aggressiv med att döda appar i bakgrunden att de som tillverkar mediaspelaren VLC gjorde så att vissa Huawei-telefoner inte fick ladda hem den appen från Google Play. Efter dialog med Huawei och vid någon ny firmware från Huawei finns det inte längre något hinder för att installera VLC på dessa mobiler:
    VLC återvänder till Huawei-telefoner - Swedroid

    Därutöver finns funktioner i en del telefoner som dödar appar av andra skäl, som att frigöra RAM-minne, vilket Androidsystemet egentligen kan hantera ypperligt själv. (I Sony Xperia ska det inte finnas något sådant, vilket är skälet till att jag frågade Dennis om han själv installerat en Task killer.)

    Mer om varför detta är ett problem här:
    surfa.se: "Rensa mobilen"-appar är en dålig idé

    Batterisparläge ger högre batteriförbrukning
    många telefoner verkligen borde använda diverse strömsparlägen utan att göra undantag för SR's app. Inte särskilt vettigt att köra radioapp när batteriet är så slut att man inte kan ringa!

    Jag avråder bestämt från detta, eftersom appen då inte fungerar. Det blir som för David här:
    sen några veckor tillbaka så stänger den av, "pausar" av sig självt. Sen när jag tar upp telefonen och öppnar upp hemskärmen på telefonen så startar den igång igen.

    Eftersom han behöver väcka telefonen gång på gång, kommer "optimeringen" göra att det går åt mycket mer batteri än om den hade haft rättighet att spela radio med skärmen släckt.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Dennis, Göran skrev en sak högre upp i tråden:
    Däremot har android 6 och senare inställningar för hur man vill hantera wifi och mobildata när skärmen słäcks eller går ner i energisparläge. Det är inte tillverkaranpassat så vitt jag förstår. Där kan man begränsa/ stänga ner dataströmmar för appar som SR play när skärmen släcks helt eller delvis.

    Jag trodde att en "av-optimering" av Play-appen även gav appen möjlighet att använda bakgrundsdata, men det kanske är fel. Du har inte skrivit vilken Sony Xperia det gäller, men jag hoppas att det ser ut ungefär som i den beskrivning som finns för Z3 Compact:
    Kontrollera dataanvändning: Kontrollera enskilda programs dataanvändning

    Där beskrivs hur du ska göra om du vill begränsa appbakgrundsdata, vilket du inte vill i detta fall. I stället ska du se till att den inställningen inte är ibockad.

    Tack för det tipset, Göran!
    Annika Webbmaster
  • Hej har en längre tid varit en mycket frekvent lyssnare på kanalen vilkens utbud passar mig som hansken!!Men den senaste veckan har jag upplevt att sändningen (mottagningen) bryts med jämna mellanrum och i bland måste man stänga ned sida och börja om från början.
    Har det skett någon förändring från er sida eller är det telia masterna som spökar? Jag befinner mig runt Sollefteå området och har tidigare ej upplevt dessa problem.
    MVH Lennart Öhrling

    PS annars en underbar kanal med bra "prat" mellan låtarna

  • Hej Lennart!
    Jag får intryck av att det du har problem med inte gäller appen Sveriges Radio Play på en Android-telefon, utan att lyssna från hemsidan (kanske på en dator).

    Om min känsla stämmer så kommer jag att flytta felsökningen till en "egen tråd", så att vi kan koncentrera oss på ditt problem utan att ta fokus från problemet med Androids batterisparande funktioner.

    Oavsett hur ni lyssnar, så vill vi självfallet att det ska fungera utan avbrott!
    Annika Webbmaster
  • Karins fråga flyttar jag hit:
    Iphone: kan inte lyssna när skärm släcks

    Det är troligen en bugg från vår sida. Jag lägger till att felet här gäller Android (utom för Tania ovan, som jag hoppas återkommer om felet kvarstår), så att de lyssnare som drabbats av detta Iphone-fel inte behöver lägga tid på att läsa igenom tipsen till er med Android, för dessa är inte aktuella vid det nya felet.

    Annika Webbmaster