App stängs I applewatch + "fjärrkontroll-bugg"

Om jag har applewatch så att skärmen är i visningsläge funkar det att lyssna men när skärm stängs tex om jag vill lyssna då jag promenerar så funkar inte det. Då ljudet stängs ner. Gör jag manöver att titta på klocka så startar ljudet igen. Andra appar tex Spotify och Applemusic funkar felfritt. Klockan är AW 4 och har esim(Telenor)

Kommentarer

  • Tack för att du snabbt rapporterade in detta!

    Vi kikar på vad som kan vara fel här.
    Annika Webbmaster
  • För säkerhets skull - visst gäller detta en uppdaterad app, som kan användas utan att mobilen är nära?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Du behöver inte svara på förra frågan, för en annan lyssnare har rapporterat in samma fel.

    Eftersom den kollega som ser över detta arbetar hemifrån (corona-regler) utan tillgång till en fysisk AppleWatch, kanske vi behöver ställa lite fler frågor än vanligt.

    Han har arbetat länge med appen och är kreativ, så genom att kika i koden och förstå att felet har med bakgrundsaktivitet att göra, räknar jag med att han löser det!
    Annika Webbmaster
  • Fint
  • Felet är löst "bakom kulisserna" och försvinner i nästa version, som vi troligen släpper i början av nästa vecka.
    Annika Webbmaster
  • Upptäckte exakt samma problem idag. Dessutom gick det heller inte att längre styra appen på iphone via klockan som man kunde tidigare innan uppdateringen. Dvs när iphone är i närheten och uppkopplad mot klockan

  • Tack, Lennart!

    Det felet måste vi självfallet också försöka lösa.
    Annika Webbmaster
  • Jag lade in ordet "fjärrkontroll-bugg" i rubriken så att andra lyssnare enklare ser att vi känner till även detta.

    Apputvecklarna säger att detta inte är ett fel, utan en följd av att Apple Watch nu fungerar självständigt.

    Om klockan ibland är "en fjärrkontroll" och ibland är uppspelningsenhet har vi trott att det blir oförutsägbart. I och med att detta är nytt för oss, kanske vi har tänkt fel.
    1. Finns det andra ljud-appar där Apple Watch fungerar fristående och samtidigt kan användas för att styra uppspelningen på Iphone när den är uppkopplad?
    2. Är det tydligt för er som lyssnar vilken av funktionerna som är aktuell?
    Ge oss några bra exempel att inspireras av!
    Annika Webbmaster
  • Om man inte startat SR play på klockan Men startar den på iphone kommer även klockans app upp automatiskt. Dock är det enda som kan styras via klockan klockans srplay. Försöker jag byta kanal via klockan pausas srplay på iphone. Och klockan tar över men i dagsläget somnar in så fort kl går i viloläge eller byter skärm  Finns en app från apple som heter Radio och där man mot betalning kan lyssna på musik. Den fungerar tydligen över iphone om man har den med men via klockan utan iphone.

  • Till ovanstående
    Problemet är att när man startar srplay på telefonen startas också klockans app Som då tar över och pausar telefonen och går över i det läge som idag bryter efter någon sekund.
    för att kunna fortsätta lyssna på mobilens app måste man trycka paus i klockans
    Sedan tänker jag också att om man har sin mobil med är det bättre att lyssna via den för att spara batteritid i klockan.
  • Hej!

    Felet med att Apple Watch tystnade när spelaren hamnade i bakgrunden är åtgärdat och en ny version av appen, 20.7.10, finns för nedladdning i Appstore (vilket jag inte sett förrän nu, så den har nog precis fått godkänt av Apple).

    Denna nya version kommer inte till alla lyssnare på en gång, så det kan ta några dagar innan den kommer till er via automatisk uppdatering. Ni kan dock manuellt uppdatera till denna version.

    Leta upp Sveriges Radio Play i AppStore. När ni kommer till vyn där det finns en knapp "Öppna", ska ni inte trycka på den, utan där jag markerat, så kommer ni till sidan för vår app och kan välja att uppdatera:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Problemet med att reglera ljudet från klockan är ännu inte löst, och tills vidare vill vill jag tipsa om att det går att styra ljudet genom Apples egen Spelas nu:
    Använda Spelas nu på Apple Watch

    Om jag har förstått det hela rätt kan ni med Spelas nu styra ljuden via klockan oavsett om ni spelar upp det direkt i klockan eller om ni vill använda klockan "som fjärrkontroll" när ni spelar ljud i mobilen.

    Lennart:
    Testa gärna hur Spelas nu fungerar för dina behov. Jag tror inte att den ersätter en volymkontroll direkt i appen, men tills vi har löst detta problem, hoppas jag att den fungerar tillfredsställande.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har helt missat att återkoppla, men du kanske redan har sett själv att det numera åter fungerar att reglera volymen i appen med kronan.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Ny uppdatering?
  • Jag är osäker på i vilken version den ingick, men den är ute publikt, som jag förstått det.

    Annika Webbmaster
  • Ja tack! Det fungerar nu!!!