App för P4 plus?

Varför är det så svårt att komma direkt till P4 plus .? Finns det ingen app?

Kommentarer

  • Hej
    Vi har appen Sveriges Radio Play som kan hämtas i Appstore om man också söker bland iphone-apper.
    https://itunes.apple.com/se/app/sveriges-radio-play/id300548244?mt=8

    När du laddat ner och öppnat denna, och sedan klickar på fliken Direkt i nederkant, kan du scrolla dig ner till P4 Plus och lyssna.
    Fler tips finns på kanalens webbsida, där man också kan lyssna i webbläsaren
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4951&artikel=6457967
    Mvh

  • Hej det är just detta scrollande ner som inte fungerar för en del av familjen.
    Varför inte en direktapp P4 plus?
    Ditt svar hjälper inte oss! Frusterande för oss att inte kunna nå P4 Plus direkt!
    Astrid
  • Hej igen
    Jag har inte hört något om att en direktapp skulle vara på gång. Men förstår förstås att det skulle förenkla.
    Jag funderar på om ni skulle använda webbläsaren, som kanske är Safari för er del?

    Om ni går in på
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4951&artikel=6457967
    och i nederkant klickar på en ruta med en pil riktad uppåt. (Så ser det ut på den iphone jag provar på i alla fall).

    Bland de val som öppnas finns Lägg till på hemskärmen.

    När man klickat på denna får man välja namn, vilket då bör bli P4 Plus.  När detta är sparat får man en symbol på skärmen. En vit knapp med vår SR-logotyp.

    Den ser ut som övriga appar och är en direktlänk till P4-plus-sidan. Och på denna sida finns också den knapp som startar lyssningen. (Blå ruta med vit trekant på första bilden)

    Själva inställningen av detta kan vara omständig, men sedan kanske det fungerar någorlunda smidigt?
    Mvh

  • Det funkade inte på vår IPad tyvärr får inte valet lägg på skärm.
    Bara lägg som favorit och då syns ingen app. Astrid
  • Hej
    Jag har vid tidigare tillfälle informerat om en app för Android där det går att lägga in valfritt antal kanaler. Det borde finnas något liknande för iOS.
  • Astrid:

    När du kommit till det ställe där du ser "lägg till som favorit", ser det då ut ungefär så här?

    Rutan med plustecknet (lägg till på hemskärmen) som du ska använda, kanske ligger en bit "utanför". Dra med fingret i sidled för att finna detta alternativ!

    Hoppas att det hjälpte!

    Supporter:
    Jag vet inte om en sådan app vore enklare för Astrid? Jag tror att den metod vi nu försöker med visserligen är lite krånglig just när Astrid lägger till genvägen, men därefter kommer att vara enkel att använda!

    Men tack för påminnelsen om Android-appen. Minns du vilken app det var, eller i vilket sammanhang du tipsade om den? Den kan absolut vara bra att tipsa om i andra sammanhang!

    Annika Webbmaster
  • Ni har tagit bort de trådar där jag tipsat om detta eller gjort dem osökbara.

    Jag hoppas att det löser sig för Astrid
  • Ett alternativ kan vara följande:
    Klicka på en direktlänk för P4 Plus och se till att den öppnas i Apple Itunes. Fås ett meddelande om att låtlista saknas markeras "visa inte detta meddelande igen" osv.
  • Tack för ytterligare ett sätt att lösa Astrids behov.

    Som sagt hoppas och tror jag att en genväg till kanalen är en bra lösning. Astrid var på god väg att skapa denna genväg, och med lite extra hjälp att hitta den gömda rutan med pluset, är resten av stegen enkla.

    Astrid, jag repeterar detta steg för steg, men utan bilder:
    1. Gå till P4 Plus med din webbläsare. (En enklare adress att komma ihåg än den vi tipsade om ovan, är sverigesradio.se/p4plus )
    2. Tryck på dela-symbolen (en ruta med en pil riktad uppåt)
    3. Leta upp rutan med plus-tecknet, lägg till på hemskärmen, som jag hoppas att du hittar genom att med fingret bläddra i sidled
    4. Tryck på den symbolen, välj Lägg till
    5. Du har nu en "app-liknande" genväg till P4 Plus hemsida och där kan du starta ljudet
    Lycka till och hoppas att detta går att följa nu!

    Annika Webbmaster
  • En tanke som jag grunnat på ett tag nu är varför SR Play inte har en möjlighet att ställa in en (eller flera) favoritkanaler.

    Och skulle man få en kanal som "Start Kanal", kanalen som alltså alltid ligger beredd när appen startas vore det nog många som skulle tycka att det var en användbar lösning. De som inte tycker så kan ju låta bli att ange en start kanal...
  • Det ska faktiskt fungera just så .. Fast inte riktigt ändå.

    Men om det var P4 Plus du lyssnade på senast du använde appen, så ska den kanalen finnas kvar, inläst i "spelaren" i appens nederdel, så du ska snabbt kunna starta kanalen genom att trycka på Play. Löser det ditt behov?

    Om det inte fungerar så hos dig, får du gärna berätta vad du har för telefon eller surfplatta, för det kan finnas lokala inställningar som stör den funktionen.

    Det sättet fungerar förstås inte heller om du är "bland-lyssnare", som lyssnar på P4 Plus varje morgon, men lyssnar på en annan kanal eller något program i efterhand på kvällen.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret Annika!

    Jag håller delvis med om att det fungerar som du skriver men tyvärr gör den delen av svaret: "Fast inte riktigt ändå" att det skulle kunna fungera bättre.

    Spelaren finns kvar, men efter en viss tid (jag har inte försökt lista ut hur länge exakt) exempelvis dygnet efter senaste lyssning fungerar inte spelaren längre. P4 plus som vanligtvis ses i färg har blivit svart och appen vägrar koppla upp sig mot kanalen. Jag får då backa ut till ”Hem” och välja ”Direkt”, rulla ner till P4 Plus och välja kanalen på nytt. Sedan spelar kanalen som den skall. På det viset har man inte direkt någon glädje av att spelaren med senaste kanalval ligger framme. Men om man stänger appen en begränsad tid fungerar spelaren bra när man återvänder precis som du skriver.

    Jag kunde ju testa om spelaren kopplar ut även på min mobiltelefon (det vet jag i morgon tidigast) men apputvecklarna kanske vet vad som händer utan den ledtråden.

    Du frågade om min enhet som jag kör på. Det är en Lenovo platta YT-X703F, med Android 7.1.1.

    Vi har ju ”Min sida” som ett ställe där man kan spara favoriter. Det tar visserligen ett par tre tryckningar innan man hamnar rätt men där kan jag spara P4 Plus.

    Tyvärr fungerar fliken ”Favoritprogram” lite oväntat (för mig i alla fall). När jag pekar på min favoritkanal (P4 Plus) startar inte musiken. I stället visas en förteckning med ”avsnitt”. Det är egentligen exakt samma typ av innehåll som visas under fliken ”Senaste avsnitt” i Favoriter. Skillnaden är att kanalerna inte är blandade utan att enbart avsnitt för den valda kanalen visas.

    Jag vet ju inte hela bakgrunden till att ni inte erbjuder en förvald ”startkanal” redan. Kanske är det av pedagogiska skäl, för att vi lyssnare skall uppmuntras att ta för oss av hela utbudet, eller om det är något tekniskt.

    Men jag skulle uppskatta en sådan funktion och med tanke på inläggen som finns om att skapa en egen app för enskilda kanaler så kan jag tänka mig att fler skulle välkomna funktionen. Då får de ju, nästan i alla fall, en egen app som bara spelar P4 Plus eller den kanal man nu råkar tycka bäst om.
  • Tack för långt och innehållsikt svar! I det finns det många delar, så jag försöker strukturera upp mitt svar på detta något.

    Något fungerar inte som det borde
    Att P4 Plus visserligen ligger inläst i spelaren, men inte går att starta, är helt klart ett fel. Det är troligen kopplat till din telefons lokala inställningar.

    Se om detta hjälper:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Jag tror att denna inställning finns i din platta, men jag har inte tillgång till alla olika modeller av plattor eller alla versioner av Android. Om detta inte gick att följa, så berätta det!

    Förhoppningsvis är det endast detta som behövde korrigeras, för att kanalen ska gå aatt starta nere från spelaren!

    Att hitta till kanaler
    P4 Plus och våra andra kanaler kan du nå via menyvalet "Direkt" i appens botten alternativt klicka bredvid "Visa alla" i anslutning till de kanaler som visas på startskärmen.

    Funktioner som Sök program (appens nederkant) och Program du följer (under Min sida i nederkant) fungerar endast på programserier (och för sökfunktionen även för att hitta avsnitt från en programserie). Kanaler är liksom uteslutna där. Vi är medvetna om att det är ett förbättringsområde, men i och med att kanalerna är relativt få och enkla att nå under Direkt, har problemet inte varit speciellt stort.

    Men just i det du beskriver här, är det mer förvirrande än det borde vara, eftersom du har kunnat använda dessa funktioner för att hitta P4 Plus ... Det beror på att du har hittat en programserie som heter P4 Plus med Ulf Elfving. Att ge en programserie ett namn som är snarlikt ett etablerat kanalnamn är, ur mitt perspektiv, enormt olyckligt. Det är som att be om problem med förväxling. (Jag ser till att berätta om detta för de kolleger som döper våra program och hoppas att jag kan påverka dem! Det du skrivit här är en god hjälp.)

    Kanalen P4 Plus och programserien P4 Plus med Ulf E.

    Jag tycker som sagt att det är olyckligt att ge ett program ett namn som används av en kanal. Jag förstår att skälet är att visa att detta program, som inte ens sänds i kanalen P4 Plus utan i våra 25 lokala P4-kanaler, har en innehållslig koppling till kanalen, att musiken i detta program påminner om det vi spelar i kanalen P4 Plus och så vidare, men hade detta program inte döpts så olyckligt utan i stället hetat exempelvis "Söndagskväll med Ulf Elfving", så hade du sluppit en del förvirrande moment.

    Men om du nu vet att det du har favoritmarkerat är ett P4-program som sänds en gång i veckan, så blir det ju också tydligt varför du ser ett antal avsnitt från den programserien, och inte kanalen du egentligen vill lyssna på.

    Och som du förhoppningsvis kan få att "starta på första kicken" även när appen varit nedstängd ett längre tag, om du undantar vår Play-app från batteri-optimeringen.

    Jag hoppas att detta redde ut fler saker än vad det trasslade till dem! Jag sammanfattar:

    • Undanta vår app från optimering, så hoppas jag att kanalen P4 Plus startar som den ska även när du låtit plattan vila
    • Sök program och Program du följer har ingen koppling till kanaler, vilket gör att du kan hitta programserien P4 Plus med Ulf Elfving men inte kanalen P4 Plus
    • Jag beklagar att vi förvirrat tillvaron genom att ge ett P4-program ett namn som är så nära kopplat till kanalen, och jag ska tala med de kolleger som styr över sådant och förklara vilka problem detta medför
    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du tog dig tid att utveckla svaret så utförligt, Annika!

    Det ger ett mycket positivt intryck av hur SR sköter kontakten med användarna.

    Jag är ju helt ny här och var inte medveten om all den fina hjälp som ni erbjuder.
    1. Din förklaring av hur appen tappar kontakten med uppspelande kanal när man låter batterisparfunktionen vara aktiv verkar mycket trovärdig. Så där borde det bli om appen inte sparar sin information på plattans/telefonens lagringsmedia.

      När jag tvingar appen att avsluta eller startar om plattan har appen också tappat all aktuell info om vad som just spelats. Jag tog nu bort optimering av batteriet för appen och är rätt övertygad om att appen går att köra direkt i morgon.

    2. Favoriter på ”Min sida”.
      Jag skulle vilja kommentera det en gång till för att belysa hur jag gjorde eftersom det skiljer sig lite från din beskrivning. Så här gör jag för att bli lurad:
        * Starta SR Play
        * Tryck på ”Direkt” längst ner på sidan
        * Bläddra ner till P4 Plus och tryck på Play-ikonen för att starta kanalen.
        * När sidan med kanalen visas, tryck på trepunktsikonen högst upp till höger
        * Välj hjärtikonen ”Följ P4 Plus”.

      När man nästa gång går in på ”Min sida” och väljer hjärtikonen ”Favoriter” får man en förteckning med ”Senaste avsnitt” i den flik som är aktiv. Där syns en mängd olika program som jag inte vill höra på (just nu). Jag vill ju höra livesändningen av P4 Plus.

      Men då inser jag att det naturligtvis måste vara den andra fliken som heter ”Favoritprogram” som visar den kanal jag valde i punktlistan ovan. Ikonen som syns och den beskrivande texten bredvid visar att appen sparat mitt val. Så jag pekar på ikonen/raden och förväntar mig musik! Men nej, jag får bara en lista med en massa avsnitt (samma som jag just såg i ”Senaste avsnitt-fliken”) och som jag inte vill spela just då.

      Nu blir jag ju inte lurad längre för jag vet vad som kommer att hända men det var anledningen till att jag beskrev funktionen som lite oväntad när det inträffade första gången.

      Jag förstår också anledningen till att man skulle vilja ha en avgränsad lista med avsnitt bara för en viss kanal i stället för att få allt blandat i fliken ”Senaste avsnitt”. Men är det intuitivt för alla användare av appen? Kanske inte exakt alla (eftersom jag just bekänt att min intuition tog en annan riktning)…
    Tack för ditt svar om hur man kan få appen att enkelt starta en viss kanal så länge appen inte startas om av en uppdatering, omstart av plattan eller av en tvingad omstart begärd av användaren.

    Jag har justerat mina inställningar på plattan och är nöjd med informationen du gav!
  • Hej igen!

    Jag tar det lite kort nu (för att hinna hjälpa så många som möjligt innan påskhelgen):

    Så där borde det bli om appen inte sparar sin information på plattans/telefonens lagringsmedia.

    Vi behöver på olika vis skydda appen bättre för vad som numera är "normalt Android-beteende". Att bra funktioner, som möjligheten att snabbt starta lyssning, störs ut av vanliga inställningar måste vi i möjligaste mån kompensera för, helst genom att det ska fungera utan att lyssnare måste ändra inställningarna, men annars genom att ge tips i appen eller liknande!

    Så här gör jag för att bli lurad ...

    Otroligt värdefull information för oss! Det verkar vara en bugg, för när du lyssnar på P4 Plus, ska du inte kunna favoritmarkera ett program som inte ens sänds i den kanalen ... Så bra att du kunde beskriva exakt hur du gjorde.

    Så vi har dels ett pedagogiskt problem med programserien som nästan heter som kanalen P4 Plus, vilket i sig kommer att göra att många lyssnare som vill hitta kanalen P4 Plus kommer till programmet P4 Plus med Ulf Elfving. Detta har jag framfört till utbudsansvariga.

    Men utöver det har vi (eller hade när du gjorde din manöver) problemet att appen ger möjlighet att favoritmarkera detta program, trots att du lyssnade på kanalen! Den saken undersöker app-utvecklarna.

    Glad påsk och tack för att du fick oss att hitta dessa förbättringsområden!
    Annika Webbmaster