Alexa är NÄSTAN toppen (bra för synskadade och äldre)

Hej,

Beröm:

För min mor 86, some ser allt sämre sa kommer nyheten att Alexa säljs i Sveriges som en befrielse.

Snabbt plockades apparaten, som isisterad pa Tyska, fram, jag navigarade runt pa min Iphone och försökte börja snacka pa Engelska. Det var inte direkt enkelt. Apparate var fortfarande korkad, för att övertyga den om att vi inte bodde i Seattle var det ganska komplicerat.

Sa kag kom snabbt till att söka mig fram till en skill soma hette Swedish Radio.

Och vips, kunde jag be Alaxa sätta pa Sveriges Radion . FANTASTIKT
10 ganger battre än t.ex Kjells webbradio för en sysnskadad.

Nu till NÄSTAN.

När vi säger, ALEXA, listen to Swedish Radio
Svarar hon, Sure, which channel ?
Jag Svarar: P one
Da säger hon (eller den) : There's nothing playing right now.....
Litet irriterande

Däremot funkar:    Alexa Open Swedish radio and play P One

Till slut : Klart jag är imponerad av Spotify, men varför kommer Spotify in när jag installerar Svariges Radio Skill pa Alexa ?

Kommentarer

  • Åh, om du kunde förstå hur glad jag blev över att läsa detta!

    Många gånger får vi hålla på och försvara hur det kommer sig att vi lägger ned resurser på att skapa appar för en plattformar som få har. Och anledningen är ju att det handlar om en plattform som kan göra stor skillnad.

    Alexa är inte en leksak för folk som är för lata för att gå fram till datorn/radion/vad det nu är. (Eller, nåja, inte enbart en leksak.) Det är ett fantastiskt hjälpmedel för synskadade och 86 åringar (och för synskadade 86-åringar!). För rörelsehindrade, begåvningshandikappade och massor av andra som av någon anledning har enklare att styra en manick med rösten än med mus, tangentbord, platta eller fjärrkontroll.

    Varför det blir som det blir med P1 har jag ingen aning om. Jag ska göra mitt bästa för att ta reda på det!

    Liksom för att ta reda på vad Spotify-grejen beror på. Jag behöver dock hjälp av en del kolleger.

    Stort tack för att du hjälper din mamma att lyssna på oss och för att du berättar vad som fungerar bra och vad som behöver bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Jag tänkte att jag skulle tipsa "mannen som skrev till vårt forum för ett år sedan och ville hjälpa sina gamla föräldrar". Så jag letade upp det inlägget:
    Webbradio för äldre och synskadade

    Men det var ju du som hade skrivit även det ... (Jag ber om ursäkt över att jag uppenbarligen mindes dina föräldrars behov och dina frågor bättre än vad jag mindes ditt namn.)

    Du skrev redan i januari i fjol:
    Jag ställer nu mitt hopp till Amazon Alexa, som faktiskt verkar förstå vad man säger till den, även om det är litet bakgrundsljud.

    Så bra att det verkligen fungerade som du hade hoppats!

    Vi återkommer. Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Alexa och P1
    En av de kolleger som har utvecklat Sveriges Radio för Alexa hälsar att Alexa förstår mer Svenska än man kan tro. De har lagt ganska mycket tid på att träna hennes/dess datamodell med våra kanal- och programnamn. Min kollega skriver:
    Min rekommendation är att börja med svenska och om det inte funkar byta till engelska. I detta fall skulle "Pe ett" vara lämpligt.

    Hoppas att det är så enkelt!

    Spotify?
    Det du beskriver är tydligen en tråkig bifunktion pga vår integration med Spotify. Det är inte helt tydligt att ni inte behöver länka med Spotify, men om ni backar när inloggningen till Spotify dyker upp fungerar resten ändå. (Integrationen med Spotify ska finnas beskriven säger min kollega, men den dokumentationen kanske är lite gömd?)

    Tack för att du frågade detta, så att även jag fick lära mig något nytt!
    Annika Webbmaster
  • Ok. Alexa turn on Swedish radio and listen to pe-ett
    Försökte plånboken också, men tji

    Inväntar otåligt Svenska hoppas i sommat ....
  • Ok, tråkigt att det inte fungerar fullt ut!

    Hoppas att någon annan användare eller mina kolleger har fler tips.
    Annika Webbmaster
  • Pe One har fungerat flest gånger för mig och då med ett svenskt uttal på "P". Ett vanligt svar är att den startar igång p3 när det inte fungerar eller som någon skrev ovan "not playing".

    Flash briefen är förbannat bra med de lokala kanalerna för trafik. Bra jobbat!

  • Tack för den återkopplingen, som jag framför till de kolleger som utvecklat detta!

    En annan lyssnare (som också råkar vara kollega - men i detta fall är det i egenskap av lyssnare jag nämner honom) hälsar:
    Jag kör med ”start P One by Swedish Radio”. Det är vad jag fått att fungera bäst.
    Annika Webbmaster
  • Jag använder denna dagligen och tror att användarna bör öka markant med tanke på hur många enheter som säljs, både alexa och google Home. ( jag säljer dem). Men jag tycker det börjar bli dags för lite uppdateringar så man kan lyssna på de lokala stationerna. Och gärna program som typ sommar och p3 dokumentär.
  • Hej Hampus!
    Jag tror att allt det du frågar efter har fungerat tidigare, men nu blivit ännu enklare eftersom Google-assistenten pratar svenska:
    Styr radion med rösten

    Eller missförstår jag? På vilken plattform kan du (eller dina kunder) inte ta del av P3 Dokumentär, Sommar & vinter i P1 eller lokala P4-kanaler?

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre, det uppskattar vi!
    Annika Webbmaster
  • Det funkar nog bra på Google men jag har en Alexa och där får jag inte till det.

  • Okej!

    Vilka kanaler och program har du problem med och vilka får du att fungera? Vad blir det för problem? Och vad är detta på för plattform? Kan du ta del av vårt innehåll genom Tunein?

    Single interaction
    Testa gärna om det funkar bättre även för dig med single interaction alltså "Alexa, play P4 Dalarna from Swedish Radio" eller "Ask Swedish Radio to play P4 Dalarna" istället för att först starta appen och sedan säga vad man vill lyssna på.

    Steve & Marie och P4 Östergötland
    Steve skrev till oss om problem med Alexa på Sonos One. Det stora problemet löstes, men när det var löst, dök ett mindre problem upp. Alexa kunde spela upp alla kanaler de testade, utom kanalen P4 Östergötland.

    Han beskriver rätt ingående vilka metoder han och hans hustru testade innan de kom fram till att det hos dem (och för just P4 Östergötland) fungerar bäst med detta:
    - Alexa, play Swedish Radio!
    - What would you like to listen to?
    - Play Pee four Östergötland.

    Som sagt, återkom och berätta mer om hur - och på vilken plattform - problemet hos dig yttrar sig, så försöker vi lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag tycker det är fantastiskt att SR har ett site där man verkligen är intresserad av användarna.
    Men här talar jag om äldre personer som verkligen inte har något alternativ till röstigenkänning, inte några yuppies som bara är för lata för att trycka på knappen.

    Här är det : ingen Alexa - ingen radio. Punkt.

    Jag föreslår en helt att ta med en Alexa till en grupp 90 åringar och testa  tills det fungerar.

    Eller ska vi bara ägna oss åt yrkesverksamma tekniktokiga yuppies ? 90 åringar, gå härifrån, ni räknas inte.

    Jag föreslår att SR ska göra världens bästa appar som funkar för alla.

    Lycka till. Ni är på god väg. Jag är fan.

  • Tack för förslaget på Single interaction på Alexa. Vad jag märkt är att ibland säger Alexa bara "What would you like to listen to" och då är det som förgjort att försöka få "henne" att starta en kanal och det blir ofta extra sändningar eller "Nothing is playing right now".

    Däremot när hon frågar "What channel or programme do you want to listen to" fungerar det att få in till exempel p1 eller p3.

    Ha de!
  • Ragnar:
    Jag håller med om att det viktigaste förstås är att få Alexa och sndra röststyrnings- varianter att fungera fullt ut för personer med särskilda behov. Det innefattar gamla människor, men även personer med rörelsehinder, synskadade, personer med intelektuell nedsättning, personer som har ett arbete där det utderlättar om de slipper hantera en skärm med fingrar och ögon (som bagare och yrkesförare) och många andra grupper.

    Att kunna styra med rösten är ett enormt lyft för många! Och som med annat som är extra viktigt för en grupp (diabeteskost, hissar, textade tv-program, korrekt kodade webbsidor), är detta bra för nästan alla ...

    Så visst är ambitionen att tekniken ska bli så enkel som möjlig, och att det inte ska krävas kontakt med en webbmaster för att få Alexa att fungera. Men ännu är vi inte där, delvis på grund av begränsningar i tekniken och delvis för att vi behöver vidareutveckla det vi skapat.

    Daniel:
    Bra att du hade nytta av tipset! Jag kollar om kollegerna som kan Alexa bäst har några reflexioner kring skillnaden mellan Alexas frågor!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nu, den 11/11/2018 kommer jag hem och inget av alternativen ovan funkar längre.
    Skall jag spola Alexa för mina föräldrar och ta med appareten hem till Frankrike ?

    Jag tror att det är kört för personer över 80 över huvid taket. Hela landet pratar om digitalisering. det verkar som det finns en gammal synonym till digitalisering : ÄTTESTUPA..

    Men ditt fel är det inte, definitivt..

    Mvh;

    Ragnar
  • Aj, vad är det som inte längre fungerar?

    Jag har just testat och det är ju lite lurigt att få Alexa att spela upp rätt innehåll, men jag får det att fungera med kanaler så här:
    - Alexa, play Swedish Radio!
    - What channel or programme do you want to listen to?
    - P one

    Kanalen spelas upp.

    Fungerar inte detta hos dina föräldrar?

    Jag tror att det är kört för personer över 80 över huvud taket. Hela landet pratar om digitalisering. det verkar som det finns en gammal synonym till digitalisering : ÄTTESTUPA.

    Här håller jag inte med, i alla fall inte när det kommer till radion. Övriga ämnen ligger utanför detta forums syfte, så hur intressant jag än tycker att det är med digitala bank-tjänster, näthandel med mera och frågan om digigtalisering gör det lättare eller svårare för olika grupper att klara sig självständigt, så håller vi oss till radio!

    Det finns fortfarande FM-radio. Om du har en FM-radio med förvalsknappar och ställer in P1, P2, P3 och den lokala P4-kanalen på den, så bör det vara ett gränssnitt som är enkelt att använda. En knapp för av och på. En inställning för volym. Ett par knappar med förvalda kanaler. Det har inte på något vis (väl?) blivit svårare att använda den än vad det var 1950 eller 1985, så digitaliseringen har inte försvårat radiolyssnandet.

    Sedan har det tillkommit flera alternativa sätt att ta del av innehåll digitalt. Om dessa ännu inte är så enkla att använda som de måste bli för att vara ett bra alternativ för äldre, är det inte den digitala utvecklingen som är problemet, utan att utvecklingen inte har hunnit långt nog. Eller missar jag något?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nån av er som lyckas få Alexa att spela P2 Klassiskt? :-)
  • Hej Anders!

    Först behöver du aktivera tjänsten Swedish Radio. Säg "Enable Swedish Radio" eller klicka "Enable" i Alexa-appen eller på Amazons sajt.

    Testa sedan "Ask Swedish Radio to play P2 Klassiskt"

    Om det inte fungerar, så dela upp det genom att först säga "Start Swedish Radio", och sedan i ett separat kommando svara vad du vill lyssna på.

    Mer om hur du använder vår Alexa-tjänst:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
    Annika Webbmaster