Till senaste kommentaren

Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar

Jag har sedan ungefär 2-3månader problem med Android appen Sveriges Radio Play (idag version 20.10.2(5640)) stannar plötsligt  (efter  exvis 10sek, 5min, 20min,  ... efter en natt) när ljudet castas till Chromecast Audio eller Chromecast.
Hittar inget härom på frågor (liknar lite dialog om Sono högtalare). Jag hade hoppats att problemet skulle försvinna. Vid stopp så kan man få igång ljudet med cast ifall man trycker på spela |> (det gäller dock inte alltid). Har nu prövat appen TuneIn mot P1, och P4plus utan problem mot Chromecast Audio. Önskar dock använda Sveriges Radio Play.
Lars Rökaeus Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Bra att du kan få det att fungera med Tunein, eftersom det kan vara lurigt att förstå vad Chromecast-problem beror på!

    Svara på det du kan, och vet du inte så lägg inte ned för mycket tid på att söka upp svaret.

    1. Vad castar du från för telefon eller platta?
    2. Vad castar du till när det gäller tv:n? Är det Chromecast eller Chromecast Ultra? Eller en tv med Chromecast inbyggt - i så fall vilken modell?
    3. Chromecast audio: Gäller det den här varianten?
      Google: Vi presenterar Chromecast Audio
    4. Du skriver om problem med kanalerna (direkt-lyssning). Castar du även program man kan lyssna på i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?
    Återkom så hoppas jag att vi kan förstå lite bättre varför det blir problem hos dig, för vi vill naturligtvis också att vår egen app ska fungera väl!
    Annika Webbmaster
  • Svar på ovanstående frågor
    1 Samsung telefon
    2 Chromecast (dvs ej Ultra och ej TV inbyggd)
    3 Ja det gåller den av länken utpekade enhet (tror Google slutat marknadsföra den enheten)
    4 Lyssnar nästan bara via direkt-lyssning. Kan därför ej uttala mig tydligt om efterhand-lyssning. När det ibland har krånglat och jag startat via |> så har jag hamnat bakåt i tiden. Ibland har jag varit tvungen att via appen aktivera cast igen.
    Lars Rökaeus
  • Ok.

    Det första du bör kolla, är att Sveriges Radio Play har rätt att fungera i bakgrunden.

    Se om detta går att följa, annars får du berätta vilken Samsung-modell du har, så får vi skräddarsy beskrivningen efter den:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och gör det någon skillnad?
    Annika Webbmaster
  • Ändrat enligt ovan i Samsung telefonen. Tyvärr varkar det inte hjälpa.
    Telefonen används i som fjärrkontroll och flyttas ej runt i lägenheten.
    Imorse strax innan kl 9 lyssnade jag på P1 via Sveriges Radio Play med cast
    till Chromecast Audio. Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.
    Lars Rökaeus
  • Hej,

    Jag har precis samma problem när jag castar till Chromcast TV och Home Mini. Stannar efter en stund. Inget problem att starta om men det stannar igen efter en tid. Har detta problem både när jag castar ifrån telefonen (Oneplus 7pro med Android 10) och ifrån plattan (Huawei Mediapad M5 med android 9). Samma version av appen i båda enheterna 20.11.2 (5642). Detta problem startade för några uppdateringar sedan av appen. Innan detta fungerade det klockrent.
    Batterioptimering ar avstängt helt för appen.
    Tomas Lundell
  • Det låter som om ni har samma fel.

    Båda:
    Lars skrev att felet märkts i ungefär 2-3 månader. Jag tror att det kan motsvara Tomas beskrivning för några uppdateringar sedan. Om någon av er kan ringa in det närmre, till exempel om ni minns innehållet i något av de första program som drabbades, så är det bra, men det brukar vara rätt svårt så här i efterhand.

    Tomas:
    Att det kom vid en uppdatering av appen låter rimligt, men är det säkert eller kan det vara ett antagande?

    Frågan beror inte på att jag vill lägga skulden utanför Sveriges Radio, oavsett orsak ligger det i vårt intresse att lösa detta, utan på att vi så effektivt som möjligt ska ringa in rätt saker att kika på!

    Båda:
    Förutom själva appen (rimlig orsak) och uppdateringar till de plattformar ni castar från och till (mindre troligt vid ett fel som visar sig på många olika enheter) kan felet ha med våra ljudströmmar att göra.

    Där finns det en teknisk förändring som skulle kunna ge "oregelbundna minimala avbrott" som knappt märks om ni lyssnar i appen, men som eventuellt skulle kunna göra att castingen "tappar tråden".

    Denna förändring genomfördes i så fall i månadsskiftet september-oktober (snarare en och en halv månad sedan). Är det spåret värt att kolla upp, eller vet ni att felet kom innan dess?

    Lars:
    Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.

    En påfallande oregelbunden frekvens ... Och alldeles för ofta!

    Tomas:
    Visst har gäller ditt problem direktströmmade kanaler?. Castar du även program i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?

    Castar du alltså från mobilen till din Home mini? På den kan du annars spela upp vårt innehåll direkt med vår tjänst för Googles smarta högtalare:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Om det inte är en fungerande lösning, så berätta mer om varför du castar från Play-appen i Android-enheterna. Ju bättre jag och mina kolleger förstår hur era respektive miljöer är uppbyggda, desto effektivare felsöker vi!

    Chromecast TV, är det en tv med inbyggd chromecast? Vilken modell?

    Jag hör med Android-utvecklarna om de har frågor eller tips, samt om vi gjort någon app-förändring som kan förklara felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag kan tyvärr inte ringa in det mera exakt när det hela började och att det kom i samband med en uppdatering av appen är ju också inte helt 100% säkert då jag inte castar varje dag. Men om det inte var en appuppdatering så var det ett konstigt sammanträffande.

    Castar bara direktströmmade program så om problemet uppkommer även på program i efterhand kan jag tyvärr inte svara på har helt enkelt inte testat. Dock händer det varje gång jag castar direkt.

    Japp jag castar direktbåde ifrån telefonen och plattan till min Home mini. Vet att man kan köra direkt men det är mycket bökigare och svårt att få det att fungera bra.
    Fungerar helt enkelt mycket bättre att sköta allting via telefonen/plattan än att prata med högtalaren. I alla fall gjorde det till detta problemet uppstod. ;-)

    Med Chromecast TV så menade jag den Chromecasten som man kopplar in i TV'n alltså inte en inbyggd. Castar radio även till den för att få ut ljudet i stereoanläggningen.

    Det förändringen som nigjorde i månadsskiftet sep-okt kan nog vara värt att kolla upp. Jag kan i alla fall inte säga att jag hade problemet innan dess. Vet du om ni gjorde en uppdatering av appen i närheten tidmässigt med denna förändring?
    Tomas Lundell
  • Jag lyssnar dagligen (sedan flera år bakåt) på SR direkt. Min minnesbild är att problemet började 2-3mån bakåt (oklart när). Hoppades sedan att en uppdatering av appen skulle lösa mitt problem. Vill minnas att jag minst en
    gång uppdaterade appen utan att problemet försvann. Förr i tiden kunde
    avbrott inträffa (inte alls så frekvent som nu) och efter en tystnad så fortsatte
    ljudet (vilket jag tolkat som någon konkret nätstörning). Har de senaste dagarna
    provat att casta SR radio via annan app utan få dessa stopp (varit igång minst 24tim). Även prövat att gå tillbaka till er SR play app och då återfått problemet.
    Lars Rökaeus
  • Kan inflika att det är samma för mig. har en Samsung Note 10 med en Chromecast Audio modell äldre inkopplad i en stereo. Inträffar bara på live kanaler, har inte märkt av det när jag spelar program.

    Har kollat inställningar, och den får köras i bakgrunden. Så är inte det.
    Jonas
  • Hej.

    Samma problem för mig. Streamar från en huawei p20 till en harman kardon citation bar (med inbyggd Google chromecast). Har testat att streama ljud på samma sätt med andra appar utan problem. 

    Version på installerad app är 20.10.2 (5640)

    Robin
    Robin Persson
  • Samma problem här. Använder appen via Ios på padda. Strömmar ut via Chromecast. Problemet startade för några månader sen. TuneIn fungerar perfekt. Spotify funkar perfekt. Bara SR play appen som beter sig på det sättet. Även problem när jag vill byta mellan tex P4 och P3, då tappar den spåret.
    Christer Lindström
  • Fyi till ovan. Det finns inte valet ”tillåt aktivitet i bakgrunden” i appinställningarna för SR Play. Finns för för TunIn och SVT Play.
    Christer Lindström
  • Hej  lyssnar på P1 i min dator, windows 10. chrome webläsare. Upplever också att ljuden bryts med olika mellanrum, behöver då att trycka play några gångar innan ljudet kommer åter. Mycket störande. Vad är problemet?
    asle nyborg
  • Samma problem som alla ovan beskriver men idag söndag. Lyssnade med exakt samma mobil o platta i förra veckan o allt funkade.
    Leili
  • Hej! (Och hej igen på några av er)

    Jag försöker förstå felet och börjar med Asle och Leili:
    Problemen som de andra skrivit om rör Chromecast, en teknik för att trådlöst föra över ljudet från exempelvis en app i mobilen till tv:n eller en högtalare.

    Mitt intryck är att era avbrott sker utan att den tekniken är inblandad. Stämmer det?

    I sådana fall vill jag flytta felsökningen till en egen tråd, eller hit, där andra lyssnare med likade fel rapporterat in avbrott, så att vi kan felsöka respektive fel utan att vi rör ihop dem:
    Avbrutna direktsändningar
    Annika Webbmaster
  • En fråga till Christer:
    Använder appen via Ios på padda.Använder appen via Ios på padda
    Vilken version av Ios?

    Väldigt intressant observation om att tillåta bakgrundsaktivitet, jag håller på att ta reda på om detta har förändrats i Ios 14. I Android har det länge varit en felkälla, men med Ios har man tidigare inte behövt ställa in sådant manuellt, vad jag kan påminna mig.
    Annika Webbmaster
  • Robin:
    Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?

    (Med Huawei-broblem brukar jag nästan reflex-mässigt ge olika tips för att skydda appen från att stängas i bakgrunden, men i och med att felet förekommer på andra enheter, är det ju inte "ett renodlat Huawei-problem". Däremot kan denna mobils aggressiva sätt att spara batterier spela in, så jag kanske får anledning att återkomma till ämnet).
    Annika Webbmaster
  • Jonas:
    Inträffar bara på live kanaler, har inte märkt av det när jag spelar program.
    Tack!
    Detta är en väldigt viktig pusselbit för att förstå felet. Återkommer om det. (Måste på Mycket Viktigt Möte nu, får jag höra!)
    Annika Webbmaster
  • Tomas:
    Fungerar helt enkelt mycket bättre att sköta allting via telefonen/plattan än att prata med högtalaren. I alla fall gjorde det till detta problemet uppstod. ;-)
    Det får vi ju se till att återställa!

    den Chromecasten som man kopplar in i TV'n alltså inte en inbyggd

    Tack för förtydligandet. En liten manick in i hdmi-ingången är ju ett fantastiskt sätt att förvandla dumburken till en smart-burk! (Om din tv är av en modell du kan köra appar på direkt, så berätta det. Det kanske finns någon app som kan lösa problemet direkt.)
    Vet du om ni gjorde en uppdatering av appen i närheten tidmässigt med denna förändring?
    Version 20.9.6 började slussas ut den 22 september (tidigare än så om man är beta-användare) men alla får den inte samtidigt, så den 22 september var det 5 % av lyssnarna som fick den. Några dagar senare bör den ha varit tillgänglig för alla. Den 1 oktober kom en version 20.9.7 ut i beta.

    Ingen av dessa versioner hade nyheter som jag kan se är relevanta för felet här. Dessutom är det ju snarlika fel på Ios - vilket får mig att snarare misstänka de tekniska förändringarna med vår utsändning.
    Annika Webbmaster
  • Annika
    Ios 14.2
    Christer Lindström
  • Hej!
    FRÅGA: Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?
    SVAR: Poddar fungerar utan problem, likaså andra radiostationer streamade på samma sätt med samma utrustning (ex radioplay).

    Huawei och deras batterispar-funktioner är har jag haft problem med tidigare så det är åtgärdat på mina telefoner, dvs att jag tillåter batterikrävande appar att köras.
    Robin Persson
  • Hej! Jag har precis samma fel som beskrivs ovan. Sedan några månader avbryts strömningar från SR play till i mitt fall en Google home mini. Jag använder en Oneplus 7t. Faktum är att det tystnade samtidigt som jag skrev detta vid frukostbordet efter cirka 10 minuters lyssnande. 

    Felet uppkom, tror jag, i september och jag hade ursprungligen ett liknande problem med Spotify men det löste sig inom kort. Det är specifikt för SR play felet kvarstår, och jag tror att det endast rör direktsändningar.
    Aras
  • Problemet uppkommer även för mig uteslutande vid direktsändningar.

    Annika: Tyvärr kan jag inte köra appar i TVn.
    Tomas Lundell
  • Tack, bilden börjar klarna.

    Felet förekommer i både Android (olika modeller och Androidversioner, men när jag spaltat upp det bättre kanske jag ser någon gemensam nämnare). För Iphone har jag än så länge inte sett felet på Ios med lägre version än 14, så det kan vara någon förändring i detta operativsystem som inte fungerar optimalt med vår teknik. Bakgrundsprocesser, som Christer nämnde, är en intrssant kandidat.

    Troligen ligger felet inte i själva appen, utan kan ha med någon annan del av vår teknik att göra, som inte fungerar fullt ut vid casting.

    Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att ni bör kunna casta våra kanaler med andra appar (vilket några av er skrivit om). För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:Den finns tyvärr inte för Ios, men dessa "allmänna radioappar" kan vara värda att kika på:Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem. Kör tre ChromeCast Audio (1.42.172094). Ibland funkar det en längre stund, ibland bara några sekunder, sen får jag gå in i appen och trycka play igen. Väldigt frustrerande. Har liknande problem i Spotify men aldrig i t ex Google Podcast.
    Björn
  • Tack. Jag har nu letat upp min privata Chromecast Audio-puck som legat i träda under en längre tid, och testar om det exempelvis går att minska risken genom att backa en halv minut i strömmen (vilket borde ge en extra buffert).

    Jag har fått samma avbrott, men har lyssnat för kort tid för kunna komma med en tolkning. Däremot samlar jag på mig nya frågor till er.

    Här sammanställer jag, mycket för mig och mina kolleger, information från er som skrivit här och i andra trådar. Hur ofta bryts ljudet, vilka mobiler eller plattor castar vi från och vad castar vi till?

    Jag använder dessa förkortningar:
    • C1: Chromecast (1:a generationen)
    • C2: Chromecast (2:a generationen)
    • C3: Chromecast (3:e generationen)
    • CA: Chromecast Audio
    • CU: Chromecast Ultra
    Vilken modell som är vilken? Se här:
    Chromecast – Wikipedia 

    Listan kommer att uppdateras sporadiskt vid nya felanmälningar. Med fet stil sådant som kan förtydligas, även om jag inte vet om det är relevant.

    Lars:
    Från: Samsung S6 med Android 7.0
    Till: CA (enskilt och i grupp om två) och C3
    Avbrottens frekvens: varierar från efter några sekunder till efter flera timmar

    Tomas:
    Från: Oneplus 7pro med Android 10 och Huawei Mediapad M5 med Android 9 (samma fel)
    Till: C2 och Home Mini
    Avbrottens frekvens: stannar efter en stund

    Jonas:
    Från: Samsung Note 10 (Androidversion?)
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: ?

    Robin:
    Från: huawei p30 pro, Android 10 (felet fanns även på huawei p20)
    Till: harman kardon citation bar
    Avbrottens frekvens: kanske 20-90 minuter

    Christer:
    Från: Ipad med Ios 14.2
    Till: Chroecast (C2 eller C3?)
    Avbrottens frekvens: även problem vid kanalbyte

    Asle:
    Troligen inte Chromecast

    Leili:
    Troligen inte Chromecast

    Aras:
    Från: Oneplus 7t (Androidversion?)
    Till: Google home mini
    Avbrottens frekvens: allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske

    Björn:
    Från: Samsung Galaxy S10e (Androidversion?)
    Till: Tre stycken CA
    Avbrottens frekvens: ibland funkar det en längre stund, ibland bara några sekunder

    Webbmaster-Annika:
    Från: Iphone med Ios 14.2
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: varierar (återkom)

    Rickard:
    Från: Samsung galaxy s8 och ipad med Ios 14
    Till: NDA C338 med chromecast bult-in
    Frekvens: varierar, triggas av byte av accesspunkt
    har även avbrott där uppspelningen återtas efter någon sekund

    Henrik:
    Från: Samsung S10 (Androidversion?)
    Till: Sony ZR5 och CA, enskilt och i grupp
    Avbrottens frekvens: var 5-15:e minut, både om telefonen är inaktiv med släckt skärm, eller framme på bordet med skärmen tänd utan att det ringer eller att jag får andra notifikationer. Appen hänger sig inte, utan pausar.

    Sam:
    Från: IPhone XR med Ios 14.2
    Till: Marshall Stanmore ll Voice
    Avbrottens frekvens: efter 4-5 min

    Andreas:
    Från: Två iphone (båda Ios 14) och ny Samsung (modell och Androidversion?)
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: "i tid och otid"
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Förs och främst skall du ha en stor eloge för ditt engagemang, det uppskattas!

    Jag har en C2
    Tomas Lundell
  • Jag har castat från Samsung Galaxy S10e, men problemet uppstår även om jag kopplar bort telefonen från nätverket (alltså inte just när jag kopplar bort mig utan efter tillsynes slumpmässig tid men utan påverkan från enheten som startade strömmen).
    Björn
  • Hej Annika,

    Tack för detta. Jag har en Oneplus 7t med Androidversion 10, och min fru som har en Oneplus 5t med Androidversion 10 råkar ut för samma sak. Vi castar både till en Google home mini (vi har generation 1, generation 2 heter nest mini, tror jag). Vi har också en högtalare med ansluten CA där samma sak händer. Det verkar som sagt bara gälla direktsändningar i SR-appen.

    Vad gäller avbrottens frekvens varierar det - allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske.

    Aras
  • Tack!

    Frekvensen
    Många av er skriver att avbrotten sker oregelbundet, men jag vill få en tydligare bild av vad det innebär.

    För Sam verkar felet uppstå mer frekvent och mer regelbundet, och han har kanske inte exakt samma grundfel som ni andra?

    Andra tjänster
    De flesta skriver att inga andra tjänster har samma fel, men i och med att Björn har och Aras har haft liknande avbrott med Spotify, ska jag kika lite på deras supportärenden och se om det finns något där som kan göra oss lite klokare ...

    Kanalbyte

    Även problem när jag vill byta mellan tex P4 och P3, då tappar den spåret. 
    Ja förstår att de flesta av er har en favoritkanal och därför sällan byter, men testa gärna om ni kan återskapa det felet. (Jag kunde det inte!)

    Christer, får du problem vid varje byte, eller går det ibland att byta kanal och behålla appen/castingen igång? Vad innebär "då tappar den spåret"? Tappar castingen och ljudet hörs ur mobilen, eller hörs inget? Hur ser det ut?

    Återta uppspelningen?
    För de flesta av er verkar castingen fortsätta att "hållas vid liv". Det som sker, eller ser ut att ske, är att ljudet har pauserats. Paus-knappen som syns när ni spelar upp ljudet har bytts till en play-knapp och bakgrundsfärgen i spelaren har bytts från "kanalfärg" till svart. Bilden illustrerar vad jag menar med kanalfärg (men är inte hämtad från appen):



    Även här verkar det finnas en oförutsägbarhet, så att det oftast, men inte alltid, går att återta castingen genom att trycke på Play-knappen.

    Stämmer den beskrivningen för alla? Om inte, vad skiljer sig?
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Robin:Från: huawei p20 (Androidversion?)SVAR: Jag bytte nyligen till en huawei p30 pro med samma problematik som på föregående p20. Androidversion 10.
    Till: harman kardon citation barAvbrottens frekvens: har inte haft möjlighet att klocka men sett över en förmiddag så varierar det från ca, 20 min till 90 min. 
    Gällande vad som sker i telefonen, som du beskriver ovan dvs att SR appens spelare blir svart och play-knappen visas.

    Hälsningar
    Robin 
    Robin Persson
  • Förtydligande svar från Lars:
    Från: Samsung S6 med Android 7.0
    Till: CA (enskilt eller i gupp om 2) samt C3
    Prövat utan problem: app Tunein samt lösning via program go-chromcast
    ihop med https://http-live.sr.se/p1-mp3-192
    Lars Rökaeus
  • Ninas inlägg är ett annat problem och har flyttats hit:
    Appen hittar inte Airplay​​​
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag har haft samma typ av beteende ett antal månader. I mitt hem så kör jag ett uppsättning med flera olika accesspunkter(ubiquiti) för att skapa ett större sammanhängande wifi i huset. Jag ser att uppspelningen avbryts ofta när telefonen byter mellan accesspunkter och att det bytet tar lite längre tid. Samma problem har jag inte när jag använder spotify och Chromecast. Ibland så pausar uppspelningen bara någon sekund, men ofta så stannar den helt.

    Jag använder Samsung galaxy s8, men har även liknade problem med en ipad som kör senaste versionen. Jag castar till en NDA C338 med chromecast bult-in.

    /Rickard
    Rickard
  • Sussies problem bryter jag (med viss tvekan) ut för separat felsökning, eftersom vi andra har haft en så tydlig bild av att felet gäller direktlyssning på en kanal, inte efterhandslyssning:
    Chromecast-problem både direkt och i efterhand

    Annika Webbmaster
  • Robin och Lars: Tack, jag uppdaterar sammanställningen ovan.

    Rickard:
    Välkommen hit. Visserligen är det inte kul att behöva ta sig till ett supportforum, men att se att andra har samma fel och att vi på Sveriges Radio är medvetna om detta och vill lösa det, gör att du slipper en del frustration, hoppas jag!

    Intressant att du sett att felet kan triggas av att byta accesspunkt. Det återkommer jag säkert till framöver ...
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.