Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar
Jag har sedan ungefär 2-3månader problem med Android appen Sveriges Radio Play (idag version 20.10.2(5640)) stannar plötsligt (efter exvis 10sek, 5min, 20min, ... efter en natt) när ljudet castas till Chromecast Audio eller Chromecast.
Hittar inget härom på frågor (liknar lite dialog om Sono högtalare). Jag hade hoppats att problemet skulle försvinna. Vid stopp så kan man få igång ljudet med cast ifall man trycker på spela |> (det gäller dock inte alltid). Har nu prövat appen TuneIn mot P1, och P4plus utan problem mot Chromecast Audio. Önskar dock använda Sveriges Radio Play.
Hittar inget härom på frågor (liknar lite dialog om Sono högtalare). Jag hade hoppats att problemet skulle försvinna. Vid stopp så kan man få igång ljudet med cast ifall man trycker på spela |> (det gäller dock inte alltid). Har nu prövat appen TuneIn mot P1, och P4plus utan problem mot Chromecast Audio. Önskar dock använda Sveriges Radio Play.
Följ inlägget
0
följare
Bra att du kan få det att fungera med Tunein, eftersom det kan vara lurigt att förstå vad Chromecast-problem beror på!
Svara på det du kan, och vet du inte så lägg inte ned för mycket tid på att söka upp svaret.
- Vad castar du från för telefon eller platta?
- Vad castar du till när det gäller tv:n? Är det Chromecast eller Chromecast Ultra? Eller en tv med Chromecast inbyggt - i så fall vilken modell?
- Chromecast audio: Gäller det den här varianten?
- Du skriver om problem med kanalerna (direkt-lyssning). Castar du även program man kan lyssna på i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?
Återkom så hoppas jag att vi kan förstå lite bättre varför det blir problem hos dig, för vi vill naturligtvis också att vår egen app ska fungera väl!Google: Vi presenterar Chromecast Audio
1 Samsung telefon
2 Chromecast (dvs ej Ultra och ej TV inbyggd)
3 Ja det gåller den av länken utpekade enhet (tror Google slutat marknadsföra den enheten)
4 Lyssnar nästan bara via direkt-lyssning. Kan därför ej uttala mig tydligt om efterhand-lyssning. När det ibland har krånglat och jag startat via |> så har jag hamnat bakåt i tiden. Ibland har jag varit tvungen att via appen aktivera cast igen.
Det första du bör kolla, är att Sveriges Radio Play har rätt att fungera i bakgrunden.
Se om detta går att följa, annars får du berätta vilken Samsung-modell du har, så får vi skräddarsy beskrivningen efter den:
- Inställningar
- Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
- Batteri
- BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
- Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
- Optimera batterianvändning
- Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar
- Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
- Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
Gick det att följa? Och gör det någon skillnad?Telefonen används i som fjärrkontroll och flyttas ej runt i lägenheten.
Imorse strax innan kl 9 lyssnade jag på P1 via Sveriges Radio Play med cast
till Chromecast Audio. Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.
Jag har precis samma problem när jag castar till Chromcast TV och Home Mini. Stannar efter en stund. Inget problem att starta om men det stannar igen efter en tid. Har detta problem både när jag castar ifrån telefonen (Oneplus 7pro med Android 10) och ifrån plattan (Huawei Mediapad M5 med android 9). Samma version av appen i båda enheterna 20.11.2 (5642). Detta problem startade för några uppdateringar sedan av appen. Innan detta fungerade det klockrent.
Batterioptimering ar avstängt helt för appen.
Båda:
Lars skrev att felet märkts i ungefär 2-3 månader. Jag tror att det kan motsvara Tomas beskrivning för några uppdateringar sedan. Om någon av er kan ringa in det närmre, till exempel om ni minns innehållet i något av de första program som drabbades, så är det bra, men det brukar vara rätt svårt så här i efterhand.
Tomas:
Att det kom vid en uppdatering av appen låter rimligt, men är det säkert eller kan det vara ett antagande?
Frågan beror inte på att jag vill lägga skulden utanför Sveriges Radio, oavsett orsak ligger det i vårt intresse att lösa detta, utan på att vi så effektivt som möjligt ska ringa in rätt saker att kika på!
Båda:
Förutom själva appen (rimlig orsak) och uppdateringar till de plattformar ni castar från och till (mindre troligt vid ett fel som visar sig på många olika enheter) kan felet ha med våra ljudströmmar att göra.
Där finns det en teknisk förändring som skulle kunna ge "oregelbundna minimala avbrott" som knappt märks om ni lyssnar i appen, men som eventuellt skulle kunna göra att castingen "tappar tråden".
Denna förändring genomfördes i så fall i månadsskiftet september-oktober (snarare en och en halv månad sedan). Är det spåret värt att kolla upp, eller vet ni att felet kom innan dess?
Lars:
Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.
En påfallande oregelbunden frekvens ... Och alldeles för ofta!
Tomas:
Visst har gäller ditt problem direktströmmade kanaler?. Castar du även program i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?
Castar du alltså från mobilen till din Home mini? På den kan du annars spela upp vårt innehåll direkt med vår tjänst för Googles smarta högtalare:
Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
Om det inte är en fungerande lösning, så berätta mer om varför du castar från Play-appen i Android-enheterna. Ju bättre jag och mina kolleger förstår hur era respektive miljöer är uppbyggda, desto effektivare felsöker vi!
Chromecast TV, är det en tv med inbyggd chromecast? Vilken modell?
Jag hör med Android-utvecklarna om de har frågor eller tips, samt om vi gjort någon app-förändring som kan förklara felet.
Jag kan tyvärr inte ringa in det mera exakt när det hela började och att det kom i samband med en uppdatering av appen är ju också inte helt 100% säkert då jag inte castar varje dag. Men om det inte var en appuppdatering så var det ett konstigt sammanträffande.
Castar bara direktströmmade program så om problemet uppkommer även på program i efterhand kan jag tyvärr inte svara på har helt enkelt inte testat. Dock händer det varje gång jag castar direkt.
Japp jag castar direktbåde ifrån telefonen och plattan till min Home mini. Vet att man kan köra direkt men det är mycket bökigare och svårt att få det att fungera bra.
Fungerar helt enkelt mycket bättre att sköta allting via telefonen/plattan än att prata med högtalaren. I alla fall gjorde det till detta problemet uppstod. ;-)
Med Chromecast TV så menade jag den Chromecasten som man kopplar in i TV'n alltså inte en inbyggd. Castar radio även till den för att få ut ljudet i stereoanläggningen.
Det förändringen som nigjorde i månadsskiftet sep-okt kan nog vara värt att kolla upp. Jag kan i alla fall inte säga att jag hade problemet innan dess. Vet du om ni gjorde en uppdatering av appen i närheten tidmässigt med denna förändring?
gång uppdaterade appen utan att problemet försvann. Förr i tiden kunde
avbrott inträffa (inte alls så frekvent som nu) och efter en tystnad så fortsatte
ljudet (vilket jag tolkat som någon konkret nätstörning). Har de senaste dagarna
provat att casta SR radio via annan app utan få dessa stopp (varit igång minst 24tim). Även prövat att gå tillbaka till er SR play app och då återfått problemet.
Har kollat inställningar, och den får köras i bakgrunden. Så är inte det.
Samma problem för mig. Streamar från en huawei p20 till en harman kardon citation bar (med inbyggd Google chromecast). Har testat att streama ljud på samma sätt med andra appar utan problem.
Version på installerad app är 20.10.2 (5640)
Robin
Jag försöker förstå felet och börjar med Asle och Leili:
Problemen som de andra skrivit om rör Chromecast, en teknik för att trådlöst föra över ljudet från exempelvis en app i mobilen till tv:n eller en högtalare.
Mitt intryck är att era avbrott sker utan att den tekniken är inblandad. Stämmer det?
I sådana fall vill jag flytta felsökningen till en egen tråd, eller hit, där andra lyssnare med likade fel rapporterat in avbrott, så att vi kan felsöka respektive fel utan att vi rör ihop dem:
Avbrutna direktsändningar
Väldigt intressant observation om att tillåta bakgrundsaktivitet, jag håller på att ta reda på om detta har förändrats i Ios 14. I Android har det länge varit en felkälla, men med Ios har man tidigare inte behövt ställa in sådant manuellt, vad jag kan påminna mig. Vilken version av Ios?
Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?
(Med Huawei-broblem brukar jag nästan reflex-mässigt ge olika tips för att skydda appen från att stängas i bakgrunden, men i och med att felet förekommer på andra enheter, är det ju inte "ett renodlat Huawei-problem". Däremot kan denna mobils aggressiva sätt att spara batterier spela in, så jag kanske får anledning att återkomma till ämnet).
Detta är en väldigt viktig pusselbit för att förstå felet. Återkommer om det. (Måste på Mycket Viktigt Möte nu, får jag höra!) Tack!
Tack för förtydligandet. En liten manick in i hdmi-ingången är ju ett fantastiskt sätt att förvandla dumburken till en smart-burk! (Om din tv är av en modell du kan köra appar på direkt, så berätta det. Det kanske finns någon app som kan lösa problemet direkt.) Version 20.9.6 började slussas ut den 22 september (tidigare än så om man är beta-användare) men alla får den inte samtidigt, så den 22 september var det 5 % av lyssnarna som fick den. Några dagar senare bör den ha varit tillgänglig för alla. Den 1 oktober kom en version 20.9.7 ut i beta.
Ingen av dessa versioner hade nyheter som jag kan se är relevanta för felet här. Dessutom är det ju snarlika fel på Ios - vilket får mig att snarare misstänka de tekniska förändringarna med vår utsändning. Det får vi ju se till att återställa!
Ios 14.2
FRÅGA: Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?
SVAR: Poddar fungerar utan problem, likaså andra radiostationer streamade på samma sätt med samma utrustning (ex radioplay).
Huawei och deras batterispar-funktioner är har jag haft problem med tidigare så det är åtgärdat på mina telefoner, dvs att jag tillåter batterikrävande appar att köras.
Felet uppkom, tror jag, i september och jag hade ursprungligen ett liknande problem med Spotify men det löste sig inom kort. Det är specifikt för SR play felet kvarstår, och jag tror att det endast rör direktsändningar.
Annika: Tyvärr kan jag inte köra appar i TVn.
Felet förekommer i både Android (olika modeller och Androidversioner, men när jag spaltat upp det bättre kanske jag ser någon gemensam nämnare). För Iphone har jag än så länge inte sett felet på Ios med lägre version än 14, så det kan vara någon förändring i detta operativsystem som inte fungerar optimalt med vår teknik. Bakgrundsprocesser, som Christer nämnde, är en intrssant kandidat.
Troligen ligger felet inte i själva appen, utan kan ha med någon annan del av vår teknik att göra, som inte fungerar fullt ut vid casting.
Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att ni bör kunna casta våra kanaler med andra appar (vilket några av er skrivit om). För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:
- Lyssna - på Sveriges Radio
Den finns tyvärr inte för Ios, men dessa "allmänna radioappar" kan vara värda att kika på:- Radio - Reciver
- MyTuner Radio
- Tunein
Tack för hjälpen så här långt!Jag har fått samma avbrott, men har lyssnat för kort tid för kunna komma med en tolkning. Däremot samlar jag på mig nya frågor till er.
Här sammanställer jag, mycket för mig och mina kolleger, information från er som skrivit här och i andra trådar. Hur ofta bryts ljudet, vilka mobiler eller plattor castar vi från och vad castar vi till?
Jag använder dessa förkortningar:
- C1: Chromecast (1:a generationen)
- C2: Chromecast (2:a generationen)
- C3: Chromecast (3:e generationen)
- CA: Chromecast Audio
- CU: Chromecast Ultra
Vilken modell som är vilken? Se här:Chromecast – Wikipedia
Listan kommer att uppdateras sporadiskt vid nya felanmälningar. Med fet stil sådant som kan förtydligas, även om jag inte vet om det är relevant.
Lars:
Från: Samsung S6 med Android 7.0
Till: CA (enskilt och i grupp om två) och C3
Avbrottens frekvens: varierar från efter några sekunder till efter flera timmar
Tomas:
Från: Oneplus 7pro med Android 10 och Huawei Mediapad M5 med Android 9 (samma fel)
Till: C2 och Home Mini
Avbrottens frekvens: stannar efter en stund
Jonas:
Från: Samsung Note 10 (Androidversion?)
Till: CA
Avbrottens frekvens: ?
Robin:
Från: huawei p30 pro, Android 10 (felet fanns även på huawei p20)
Till: harman kardon citation bar
Avbrottens frekvens: kanske 20-90 minuter
Christer:
Från: Ipad med Ios 14.2
Till: Chroecast (C2 eller C3?)
Avbrottens frekvens: ? även problem vid kanalbyte
Asle:
Troligen inte Chromecast
Leili:
Troligen inte Chromecast
Aras:
Från: Oneplus 7t (Androidversion?)
Till: Google home mini
Avbrottens frekvens: allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske
Björn:
Från: Samsung Galaxy S10e (Androidversion?)
Till: Tre stycken CA
Avbrottens frekvens: ibland funkar det en längre stund, ibland bara några sekunder
Webbmaster-Annika:
Från: Iphone med Ios 14.2
Till: CA
Avbrottens frekvens: varierar (återkom)
Rickard:
Från: Samsung galaxy s8 och ipad med Ios 14
Till: NDA C338 med chromecast bult-in
Frekvens: varierar, triggas av byte av accesspunkt
har även avbrott där uppspelningen återtas efter någon sekund
Henrik:
Från: Samsung S10 (Androidversion?)
Till: Sony ZR5 och CA, enskilt och i grupp
Avbrottens frekvens: var 5-15:e minut, både om telefonen är inaktiv med släckt skärm, eller framme på bordet med skärmen tänd utan att det ringer eller att jag får andra notifikationer. Appen hänger sig inte, utan pausar.
Sam:
Från: IPhone XR med Ios 14.2
Till: Marshall Stanmore ll Voice
Avbrottens frekvens: efter 4-5 min
Andreas:
Från: Två iphone (båda Ios 14) och ny Samsung (modell och Androidversion?)
Till: CA
Avbrottens frekvens: "i tid och otid"
Hans:
Från: Samsung S7 (Androidversion?)
Till CA
Avbrottens frekvens: Ofta i P1, aldrig i P2
Förs och främst skall du ha en stor eloge för ditt engagemang, det uppskattas!
Jag har en C2
Tack för detta. Jag har en Oneplus 7t med Androidversion 10, och min fru som har en Oneplus 5t med Androidversion 10 råkar ut för samma sak. Vi castar både till en Google home mini (vi har generation 1, generation 2 heter nest mini, tror jag). Vi har också en högtalare med ansluten CA där samma sak händer. Det verkar som sagt bara gälla direktsändningar i SR-appen.
Vad gäller avbrottens frekvens varierar det - allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske.
Tack!
Ja förstår att de flesta av er har en favoritkanal och därför sällan byter, men testa gärna om ni kan återskapa det felet. (Jag kunde det inte!)Frekvensen
Många av er skriver att avbrotten sker oregelbundet, men jag vill få en tydligare bild av vad det innebär.
För Sam verkar felet uppstå mer frekvent och mer regelbundet, och han har kanske inte exakt samma grundfel som ni andra?
Andra tjänster
De flesta skriver att inga andra tjänster har samma fel, men i och med att Björn har och Aras har haft liknande avbrott med Spotify, ska jag kika lite på deras supportärenden och se om det finns något där som kan göra oss lite klokare ...
Kanalbyte
Christer, får du problem vid varje byte, eller går det ibland att byta kanal och behålla appen/castingen igång? Vad innebär "då tappar den spåret"? Tappar castingen och ljudet hörs ur mobilen, eller hörs inget? Hur ser det ut?
Återta uppspelningen?
För de flesta av er verkar castingen fortsätta att "hållas vid liv". Det som sker, eller ser ut att ske, är att ljudet har pauserats. Paus-knappen som syns när ni spelar upp ljudet har bytts till en play-knapp och bakgrundsfärgen i spelaren har bytts från "kanalfärg" till svart. Bilden illustrerar vad jag menar med kanalfärg (men är inte hämtad från appen):
Även här verkar det finnas en oförutsägbarhet, så att det oftast, men inte alltid, går att återta castingen genom att trycke på Play-knappen.
Stämmer den beskrivningen för alla? Om inte, vad skiljer sig?
Robin:Från: huawei p20 (Androidversion?)SVAR: Jag bytte nyligen till en huawei p30 pro med samma problematik som på föregående p20. Androidversion 10.
Till: harman kardon citation barAvbrottens frekvens: har inte haft möjlighet att klocka men sett över en förmiddag så varierar det från ca, 20 min till 90 min.
Gällande vad som sker i telefonen, som du beskriver ovan dvs att SR appens spelare blir svart och play-knappen visas.
Hälsningar
Robin
Från: Samsung S6 med Android 7.0
Till: CA (enskilt eller i gupp om 2) samt C3
Prövat utan problem: app Tunein samt lösning via program go-chromcast
ihop med https://http-live.sr.se/p1-mp3-192
Appen hittar inte Airplay
Jag har haft samma typ av beteende ett antal månader. I mitt hem så kör jag ett uppsättning med flera olika accesspunkter(ubiquiti) för att skapa ett större sammanhängande wifi i huset. Jag ser att uppspelningen avbryts ofta när telefonen byter mellan accesspunkter och att det bytet tar lite längre tid. Samma problem har jag inte när jag använder spotify och Chromecast. Ibland så pausar uppspelningen bara någon sekund, men ofta så stannar den helt.
Jag använder Samsung galaxy s8, men har även liknade problem med en ipad som kör senaste versionen. Jag castar till en NDA C338 med chromecast bult-in.
/Rickard
Chromecast-problem både direkt och i efterhand
Rickard:
Välkommen hit. Visserligen är det inte kul att behöva ta sig till ett supportforum, men att se att andra har samma fel och att vi på Sveriges Radio är medvetna om detta och vill lösa det, gör att du slipper en del frustration, hoppas jag!
Intressant att du sett att felet kan triggas av att byta accesspunkt. Det återkommer jag säkert till framöver ...
Hej allesamman!
Nya frågor:
När min kollega försökte återskapa detta fel i förmiddags, skrev han nämligen: Nåväl, att min kollega inte fick samma problem var intressant, men jag funderade mer över rent tekniska skillnader - tills lyssnaren Hans skrev (i en tråd som egentligen handlade om liknande avbrott i webbläsaren på Windows): Det kan vara en slump, eller bero på annat än "kanalen", som att han lyssnar på P1 när han är aktiv, medan han sitter still i en fåtölj och njuter av P2. Eller att han använder telefonen (så att den inte går in i ett viloläge) när han lyssnar på P2, medan den ligger still vid P1. Eller att han lyssnar på P1 "under hög last" (vardagsmorgnar) och mer P2 på kvällar och helger.
Men ändå ... När jag skummar igenom den här tråden ser jag att ni nämnt P1, P3 och P4. Ingen P2. (Jag ska självfallet kolla hur det är i andra trådar.)
Om det är något i kanalens struktur som gör att risken för att felet uppstår är lägre, så benar vi ut det, men först vill jag helt enkelt ta reda på om det är någon skillnad "på riktigt"!
Även om Hans observation visar sig bero på när-var-hur han lyssnar på de två kanalerna, snarare än kanalen i sig, så är förstås det också en hjälp för att förstå problemet!
Har ni gått över till P4 Göteborg och ska köra en timme och se om det funkar lika bra.
Annika: Använder en Chrome Cast Audio med Firmware v1.42.172094
Avbrott i P1, Google Mini
Tack för snabba tester!
Det verkar som om vi är något på spåret här, och när vi nu har sett att det verkligen tycks finnas en skillnad mellan olika kanaler, behöver vi förstå vad skillnaden beror på!
Drabbade kanaler:
- P1
- P3? (Christer, du skrev om problem vid byte mellan tex P4 och P3, men jag vet inte om avbrott förekom annars)
- P4 Göteborg: Jonas fick avbrott efter en timme - så felet finns, men kanske med lägre frekvens?
Icke drabbade kanaler:- P2 (vanliga)
- P4 Plus? Lars skrev i trådens start att "P4 Plus fungerar i Tunein", vilket jag tolkade som att du hade haft problem i appen. Jag själv castade P4 Plus i kanske 45 minuter utan problem, men fick sen problem så snart jag bytte till P1.
Så, hur är det med övriga kanaler? Är detta ett P1-problem, ett fel som drabbar "tablå-lagda kanaler" eller något annat?Gör gärna som Jonas, testa en ny kanal! Alla ligger under Direkt i appens nederkant. Ett par programtips som jag tror passar "P1-älskare":
P2 Språk och Musik (även i P2, men den kanalen har vi friskförklarat):
Visgiganten Evert Taube, del 2: P2 Dokumentär, lördag 5 dec kl 12.03
Skugglandet: Text och musik med Eric Schüldt, söndag 6 dec kl 11.00
Din lokala P4-kanal:
P4 Världen, utrikesmagasin /Kajsa Boglind och korrar): lördag 5 dec kl 12.03
P4 Plus:
På gott och ont en hög andel jullåtar med Bing Crosby och Elvis så här års. Vissa av oss älskar det, andra får en överdos redan i början av december. (Men i år, när ni inte har exponerats lika mycket i varuhus, kanske även ni som har svårt för genren fixar detta bättre?)
Annars:
Smoke Rings: Leif Anderson om Jimmie Luncefords ork. söndag 6 dec kl 20.00
(Allmänbildande. En mycket känd jazz-, swing- och dansorkester som gått under min radar.)
Jag vill ha er hjälp att testa, men jag vill förstås att det ska vara lustfyllt att lyssna på "fel" kanal!
Resultat av P2 test:
3/12 22:00 - ? (avbrott någon gång under natten)
4/12 8:10 -12:10 (inget avbrott)
Resultat av P1 test:
4/12 12:10-14:50 (avbrott, gick att fortsätta med ->)
4/12 14:50-14:51 (avbrott, gick att forsätta med ->)
4/12 14:51-
/Lars
P2: inget problem. Testtid: 2h
P3: Stannade kl 17:29 efter 27min testtid (kunde trycka play för att starta igen), samt 17:56 efter 26min testtid (denna gången fick jag sluta casta och sen casta igen för att ens kunna starta igång igen)
Sen funkade P3 i 1h 15min innan jag behövde avbryta testet)
CA. Samsung S10e.
5/12 P1 8:45 - 12:00 medförde 5 stopp kl 8:54, 9:17, 10:19, 19:34, 11:19
5/12 P2 12:00 - 17:00 medförde inga problem
5/12 P1 17:00 - 19:45 medförde 2 stopp kl 18:17, 19:05
6/12 P4 11:00 - 14:30 medförde 1 stopp kl 12:00
--
6/12 P1 8:45 - 11:00 via annan (ej SR) app medförde inga problem
/ Lars
Har samma problem. Har inte läst hela tråden, men vill bara säga att SR appen hade samma (tillsynes) problem för något år sedan. Nu håller jag med om att det återkom för någon månad sedan eller så. Hursom, min fråga.
Kan man få ett meddelande när det är löst på något sätt?
Kan ju lösa det temporärt genom att öppna SR i google och sedan casta ljudet från plattan, men det drar ju en hel del batteri, så inte optimalt.
Hej och förlåt att jag inte svarat!
Vi felsöker vidare. Troligtvis är det ett par småfel som tillsammans ger det stora felet med oregelbundna avbrott
- En liten avvikelse i vissa kanalers ljudströmmar som inte märks när ni lyssnar med appen utan att casta, men som ger avbrott vid casting. Avvikelsen finns även annars, men ger endast problem vid speciella omständigheter - där casting är den vanligaste, men inte den enda.
- Ett fel som antingen handlar om hur casting-funktionen hanterar avvikelsen eller om att appen eller telefonen inte kan hantera casting-funktionens reaktion korrekt
Båda problemen vill vi förstås lösa.Lars, Jonas och Björn:
Tack för era tester! Ett missvisande test
När ni castar P2 Språk och Musik från appen spelas fel P2-kanal upp! Detta märks förstås endast när kanalerna har olika innehåll, alltså när den ena P2 sänder språkprogrammen, och vi kände inte till det felet innan lyssnaren Hans (med samma fel som ni) skrev: Att det blir "fel P2" vid casting märks ju endast för den som vill casta ett språkprogram. Felet påverkar alltså inte många lyssnare, men bör förstås korrigeras! Det gör dock att vi inte vet hur ljudströmmen för P2 Språk och musik fungerar vid casting - kanalen går inte ens att casta.
De enstaka avbrotten i P2 (webbkanalen utan språkprogram) som ni noterat är viktiga att ha med oss. Kanalen P2 är inte helt avbrottsfri den heller, men felet är inte alls lika omfattande!
Och givande test
Era tester har även gett annan information! En gemensam nämnare för "problem-kanalerna", är att tablå-informationen byts ofta, och jag var nyfiken på om tablåinformationen spelar in.
De avbrott ni, andra lyssnare och vi själva registrerar visar dock inget (rakt) samband med förändringar i tablån..
Ny hypotes
Jag har en ny hypotes, och om den stämmer, skulle dessa kanaler (gulmarkerade på bilden nedan), ha "avvikelsen" i ljudströmmen:
- P1
- P2 Språk & Musik (går dock inte att felsöka vid casting)
- P3
- möjligen P3 Din gata
- samtliga (?) lokala P4-kanaler
- möjligen P6
Övriga kanaler bör fungera utan större problem enligt min nya hypotes (som jag ko fram till först idag, så den är inte prövad än).P2 Språk & Musik är som sagt omöjlig att testa för just casting, men ni får gärna se om min bild stämmer med er verklighet!
Göran: Felet är att du kastar själva telefonen. Testa att casta ljudströmmen, så slipper du problemet med att telefonen går i småbitar. (Men som du ser av den felsökning som pågår här, är inte heller det problemfritt ...)
Patrik: Ifall du fick en avisering med e-posten om att jag svarat nu, så kommer du att få e avisering om någon skriver här. Och den dag detta är löst, lär vi skriva det!
Eftersom du inte läst hela tråden, repeterar jag detta::
Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att ni bör kunna casta våra kanaler med andra appar (vilket några av er skrivit om). För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:
Alla:
Trevlig helg!
God jul
mån 25/1 kl ca kl 10:00 - ca kl 22:00 utan stopp
tisd 26/1 kl ca 8:30 - ca 15:20 flera stopp (12st)
Fortsätter lyssna med annan app
Lyssnar på P3 via sr.se på Chrome 88, Windows 10 och den stannar precis som beskrivet här i tråden.
För mig ser det ut som samma problem som alltid funnits (i alla fall sen ni bytte codec) när man försöker pausa eller spola lite. Då funkar det en stund men inte så länge.
Jag är osäker på om felet vi har haft sedan i höstas, som drabbar vissa kanaler och i synnerhet märks på Chromecast, är samma som det du fått de senaste dagarna, Magnus.
Igår, och i synnerhet idag, ser vi många avbrott med alla kanaler och på fler plattformar.
Se om du kan lyssna genom direktlänkarna på denna sida, som använder en annan teknik än ljudströmmarna på hemsidan:
https://sverigesradio.se/artikel/3771842
Jag återkommer med information (och säkert med frågor) så snart jag hinner, både om detta nya(?) problem och om det envisa chromecast-problemet.
Det pågick till någon gång på eftermiddagen, men drabbade "en del av lyssnarna åt gången". Att felet försvann för dig, Magnus, berodde nog på att du hamnade i den "friska" delen av vår streaming-miljö.
Det äldre streaming-problemet (tydligt vid casting)
Vi, eller snarare vår samarbetspartner, gjorde "någon förändring" under mellandagarna som verkar ha lett till minskade problem, men det verkar fortfarande uppstå (fast för några av er har det i alla fall under perioder fungerat bättre).
Jag tror även att några ni som har Android 11 kan ha fått minskade casting-problem i samband med en uppdatering av Android-appen i mitten av januari, men det problem vi därmed åtgärdade berör endast en liten del av er.
Berätta gärna hur ni tyckt att det har fungerat den senaste tiden, så att vi inte släpper detta, utan fortsätter att arbeta för en så stabil casting som möjligt!
Har du märkt någon förbättring sedan i julas? Är detta ett nytt "normalläge", så att det blir avbrott mest varje dag, eller sker det mer undantagsvis?
Lyssnade nu på godmorgon världen och slutade efter en stund pga frekventa, upprepade stopp i strömningen.
Har tidigare lyssnat på poddar som startar om eller spolar tillbaka i programmet upprepade gånger. Så pass att jag aldrig kommer till slutet. Otroligt frustrerande. Har aldrig upplevt problem förut, och brukar ta del av SR P1s utmärkta utbud. Började för kanske en månad sedan. Har laddat ner alternativappen du rekommenderade för android, men den har reklam (vilket jag gärna slipper) samt saknar viktiga funktioner (t ex spola tillbaka i direktsändning). Vill ju ha tillbaka min favoritapp. Hoppas innerligt ni kan lösa detta!
Android 11, google pixel 5
Senaste allt, Samsung S9, Chromecast Audio.
Eftersom problemet fortfarande inte är löst, byggde de de om castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som vi trodde är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!
Jag visste dock inte att de hade gjort denna förändring förrän du skrev om det, Patrik! Min kollega som löste detta skrev: Och det håller jag med honom om!
Har ni andra också märkt att det är blivit bättre nu i veckan? Även om vi tror att de flesta avbrott varit relaterade till CDN:et, kan det finnas fler faktorer som bidrar, och om en orsak till avbrotten upphör blir det enklare att se mönstret för eventuella kvarvarande problem.
Bra jobbat!
Att casta en tillbakaspolad kanal fungerar inte så bra, som bland andra Jj har konstaterat. Om det sker ett avbrott, finns det nämligen idag inget sätt för appen att "veta" var hur långt efter du ligger live-läget, och ljudet återansluter därför inte där du befann dig.
Detta är nog inget nytt problem i sig. Vid avbrott när man castar en tillbakaspolad ljudström, så har det aldrig återanslutit korrekt. Men om det av något skäl uppstår fler avbrott nu än vad det har gjort tidigare, så kanske problemet inte har märkts tidigare. Om det sker mer frekventa avbrott, är det självfallet en försämring, men vad den beror på och om det är ett allmänt problem eller något lokalt i ditt nätverk, vet vi inte, och jag vet inte heller hur vi bäst felsöker det.
Om det är just ni som castar en tillbakaspolad liveström som märker de eventuella mikro-avbrotten, kommer det inte att ge direkta avtryck i supportforumet, och troligen inte heller i våra loggar. Även om det finns avbrott mer generellt, så sker alltså återanslutningen med de flesta andra typer av lyssning "sömlöst". Det du kangöra, är att under appens inställningar välja den lägsta ljudkvaliteten, vilket minskar risken för tillbakahopp (men förstås ger mindre dynamik i ljudbilden).
Eller, som Jonas skrev, lyssna i efterhand. De flesta program kommer ut den vägen samtidigt som, eller några minuter efter att, programmet sänts klart i FM, men det finns en del undantag. Dessutom kräver det ju att du antingen lägger avsnitten i en spellista eller fipplar med mobilen vid varje programskarv, så det är en försämring.
Eric:
Vad är det du lyssnar på när du får den typen av problem?
Det där med autostart låter också väldigt störande! Är det vid casting? Det beteendet känner jag annars mer igen från Bluetooth.