Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar

Jag har sedan ungefär 2-3månader problem med Android appen Sveriges Radio Play (idag version 20.10.2(5640)) stannar plötsligt  (efter  exvis 10sek, 5min, 20min,  ... efter en natt) när ljudet castas till Chromecast Audio eller Chromecast.
Hittar inget härom på frågor (liknar lite dialog om Sono högtalare). Jag hade hoppats att problemet skulle försvinna. Vid stopp så kan man få igång ljudet med cast ifall man trycker på spela |> (det gäller dock inte alltid). Har nu prövat appen TuneIn mot P1, och P4plus utan problem mot Chromecast Audio. Önskar dock använda Sveriges Radio Play.

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Bra att du kan få det att fungera med Tunein, eftersom det kan vara lurigt att förstå vad Chromecast-problem beror på!

    Svara på det du kan, och vet du inte så lägg inte ned för mycket tid på att söka upp svaret.

    1. Vad castar du från för telefon eller platta?
    2. Vad castar du till när det gäller tv:n? Är det Chromecast eller Chromecast Ultra? Eller en tv med Chromecast inbyggt - i så fall vilken modell?
    3. Chromecast audio: Gäller det den här varianten?
      Google: Vi presenterar Chromecast Audio
    4. Du skriver om problem med kanalerna (direkt-lyssning). Castar du även program man kan lyssna på i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?
    Återkom så hoppas jag att vi kan förstå lite bättre varför det blir problem hos dig, för vi vill naturligtvis också att vår egen app ska fungera väl!
    Annika Webbmaster
  • Svar på ovanstående frågor
    1 Samsung telefon
    2 Chromecast (dvs ej Ultra och ej TV inbyggd)
    3 Ja det gåller den av länken utpekade enhet (tror Google slutat marknadsföra den enheten)
    4 Lyssnar nästan bara via direkt-lyssning. Kan därför ej uttala mig tydligt om efterhand-lyssning. När det ibland har krånglat och jag startat via |> så har jag hamnat bakåt i tiden. Ibland har jag varit tvungen att via appen aktivera cast igen.
  • Ok.

    Det första du bör kolla, är att Sveriges Radio Play har rätt att fungera i bakgrunden.

    Se om detta går att följa, annars får du berätta vilken Samsung-modell du har, så får vi skräddarsy beskrivningen efter den:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och gör det någon skillnad?
    Annika Webbmaster
  • Ändrat enligt ovan i Samsung telefonen. Tyvärr varkar det inte hjälpa.
    Telefonen används i som fjärrkontroll och flyttas ej runt i lägenheten.
    Imorse strax innan kl 9 lyssnade jag på P1 via Sveriges Radio Play med cast
    till Chromecast Audio. Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.
  • Hej,

    Jag har precis samma problem när jag castar till Chromcast TV och Home Mini. Stannar efter en stund. Inget problem att starta om men det stannar igen efter en tid. Har detta problem både när jag castar ifrån telefonen (Oneplus 7pro med Android 10) och ifrån plattan (Huawei Mediapad M5 med android 9). Samma version av appen i båda enheterna 20.11.2 (5642). Detta problem startade för några uppdateringar sedan av appen. Innan detta fungerade det klockrent.
    Batterioptimering ar avstängt helt för appen.
  • Det låter som om ni har samma fel.

    Båda:
    Lars skrev att felet märkts i ungefär 2-3 månader. Jag tror att det kan motsvara Tomas beskrivning för några uppdateringar sedan. Om någon av er kan ringa in det närmre, till exempel om ni minns innehållet i något av de första program som drabbades, så är det bra, men det brukar vara rätt svårt så här i efterhand.

    Tomas:
    Att det kom vid en uppdatering av appen låter rimligt, men är det säkert eller kan det vara ett antagande?

    Frågan beror inte på att jag vill lägga skulden utanför Sveriges Radio, oavsett orsak ligger det i vårt intresse att lösa detta, utan på att vi så effektivt som möjligt ska ringa in rätt saker att kika på!

    Båda:
    Förutom själva appen (rimlig orsak) och uppdateringar till de plattformar ni castar från och till (mindre troligt vid ett fel som visar sig på många olika enheter) kan felet ha med våra ljudströmmar att göra.

    Där finns det en teknisk förändring som skulle kunna ge "oregelbundna minimala avbrott" som knappt märks om ni lyssnar i appen, men som eventuellt skulle kunna göra att castingen "tappar tråden".

    Denna förändring genomfördes i så fall i månadsskiftet september-oktober (snarare en och en halv månad sedan). Är det spåret värt att kolla upp, eller vet ni att felet kom innan dess?

    Lars:
    Det tog ungefär följande tider innan jag måste trycka på start igen efter att det blivit tyst: 15min, 10sek, 1timme, 2min, 1tim.

    En påfallande oregelbunden frekvens ... Och alldeles för ofta!

    Tomas:
    Visst har gäller ditt problem direktströmmade kanaler?. Castar du även program i efterhand? Ger det i så fall liknande problem?

    Castar du alltså från mobilen till din Home mini? På den kan du annars spela upp vårt innehåll direkt med vår tjänst för Googles smarta högtalare:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Om det inte är en fungerande lösning, så berätta mer om varför du castar från Play-appen i Android-enheterna. Ju bättre jag och mina kolleger förstår hur era respektive miljöer är uppbyggda, desto effektivare felsöker vi!

    Chromecast TV, är det en tv med inbyggd chromecast? Vilken modell?

    Jag hör med Android-utvecklarna om de har frågor eller tips, samt om vi gjort någon app-förändring som kan förklara felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag kan tyvärr inte ringa in det mera exakt när det hela började och att det kom i samband med en uppdatering av appen är ju också inte helt 100% säkert då jag inte castar varje dag. Men om det inte var en appuppdatering så var det ett konstigt sammanträffande.

    Castar bara direktströmmade program så om problemet uppkommer även på program i efterhand kan jag tyvärr inte svara på har helt enkelt inte testat. Dock händer det varje gång jag castar direkt.

    Japp jag castar direktbåde ifrån telefonen och plattan till min Home mini. Vet att man kan köra direkt men det är mycket bökigare och svårt att få det att fungera bra.
    Fungerar helt enkelt mycket bättre att sköta allting via telefonen/plattan än att prata med högtalaren. I alla fall gjorde det till detta problemet uppstod. ;-)

    Med Chromecast TV så menade jag den Chromecasten som man kopplar in i TV'n alltså inte en inbyggd. Castar radio även till den för att få ut ljudet i stereoanläggningen.

    Det förändringen som nigjorde i månadsskiftet sep-okt kan nog vara värt att kolla upp. Jag kan i alla fall inte säga att jag hade problemet innan dess. Vet du om ni gjorde en uppdatering av appen i närheten tidmässigt med denna förändring?
  • Jag lyssnar dagligen (sedan flera år bakåt) på SR direkt. Min minnesbild är att problemet började 2-3mån bakåt (oklart när). Hoppades sedan att en uppdatering av appen skulle lösa mitt problem. Vill minnas att jag minst en
    gång uppdaterade appen utan att problemet försvann. Förr i tiden kunde
    avbrott inträffa (inte alls så frekvent som nu) och efter en tystnad så fortsatte
    ljudet (vilket jag tolkat som någon konkret nätstörning). Har de senaste dagarna
    provat att casta SR radio via annan app utan få dessa stopp (varit igång minst 24tim). Även prövat att gå tillbaka till er SR play app och då återfått problemet.
  • Kan inflika att det är samma för mig. har en Samsung Note 10 med en Chromecast Audio modell äldre inkopplad i en stereo. Inträffar bara på live kanaler, har inte märkt av det när jag spelar program.

    Har kollat inställningar, och den får köras i bakgrunden. Så är inte det.
  • Hej.

    Samma problem för mig. Streamar från en huawei p20 till en harman kardon citation bar (med inbyggd Google chromecast). Har testat att streama ljud på samma sätt med andra appar utan problem.

    Version på installerad app är 20.10.2 (5640)

    Robin
  • Samma problem här. Använder appen via Ios på padda. Strömmar ut via Chromecast. Problemet startade för några månader sen. TuneIn fungerar perfekt. Spotify funkar perfekt. Bara SR play appen som beter sig på det sättet. Även problem när jag vill byta mellan tex P4 och P3, då tappar den spåret.
  • Fyi till ovan. Det finns inte valet ”tillåt aktivitet i bakgrunden” i appinställningarna för SR Play. Finns för för TunIn och SVT Play.
  • Hej  lyssnar på P1 i min dator, windows 10. chrome webläsare. Upplever också att ljuden bryts med olika mellanrum, behöver då att trycka play några gångar innan ljudet kommer åter. Mycket störande. Vad är problemet?
  • Samma problem som alla ovan beskriver men idag söndag. Lyssnade med exakt samma mobil o platta i förra veckan o allt funkade.
  • Hej! (Och hej igen på några av er)

    Jag försöker förstå felet och börjar med Asle och Leili:
    Problemen som de andra skrivit om rör Chromecast, en teknik för att trådlöst föra över ljudet från exempelvis en app i mobilen till tv:n eller en högtalare.

    Mitt intryck är att era avbrott sker utan att den tekniken är inblandad. Stämmer det?

    I sådana fall vill jag flytta felsökningen till en egen tråd, eller hit, där andra lyssnare med likade fel rapporterat in avbrott, så att vi kan felsöka respektive fel utan att vi rör ihop dem:
    Avbrutna direktsändningar
    Annika Webbmaster
  • En fråga till Christer:
    Använder appen via Ios på padda.Använder appen via Ios på padda
    Vilken version av Ios?

    Väldigt intressant observation om att tillåta bakgrundsaktivitet, jag håller på att ta reda på om detta har förändrats i Ios 14. I Android har det länge varit en felkälla, men med Ios har man tidigare inte behövt ställa in sådant manuellt, vad jag kan påminna mig.
    Annika Webbmaster
  • Robin:
    Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?

    (Med Huawei-broblem brukar jag nästan reflex-mässigt ge olika tips för att skydda appen från att stängas i bakgrunden, men i och med att felet förekommer på andra enheter, är det ju inte "ett renodlat Huawei-problem". Däremot kan denna mobils aggressiva sätt att spara batterier spela in, så jag kanske får anledning att återkomma till ämnet).
    Annika Webbmaster
  • Jonas:
    Inträffar bara på live kanaler, har inte märkt av det när jag spelar program.
    Tack!
    Detta är en väldigt viktig pusselbit för att förstå felet. Återkommer om det. (Måste på Mycket Viktigt Möte nu, får jag höra!)
    Annika Webbmaster
  • Tomas:
    Fungerar helt enkelt mycket bättre att sköta allting via telefonen/plattan än att prata med högtalaren. I alla fall gjorde det till detta problemet uppstod. ;-)
    Det får vi ju se till att återställa!

    den Chromecasten som man kopplar in i TV'n alltså inte en inbyggd

    Tack för förtydligandet. En liten manick in i hdmi-ingången är ju ett fantastiskt sätt att förvandla dumburken till en smart-burk! (Om din tv är av en modell du kan köra appar på direkt, så berätta det. Det kanske finns någon app som kan lösa problemet direkt.)
    Vet du om ni gjorde en uppdatering av appen i närheten tidmässigt med denna förändring?
    Version 20.9.6 började slussas ut den 22 september (tidigare än så om man är beta-användare) men alla får den inte samtidigt, så den 22 september var det 5 % av lyssnarna som fick den. Några dagar senare bör den ha varit tillgänglig för alla. Den 1 oktober kom en version 20.9.7 ut i beta.

    Ingen av dessa versioner hade nyheter som jag kan se är relevanta för felet här. Dessutom är det ju snarlika fel på Ios - vilket får mig att snarare misstänka de tekniska förändringarna med vår utsändning.
    Annika Webbmaster
  • Annika
    Ios 14.2
  • Hej!
    FRÅGA: Gäller ditt problem också att strömma kanaler? Kan i så fall se om det fungerar bättre när du strömmar enskilda avsnitt (som en podd)?
    SVAR: Poddar fungerar utan problem, likaså andra radiostationer streamade på samma sätt med samma utrustning (ex radioplay).

    Huawei och deras batterispar-funktioner är har jag haft problem med tidigare så det är åtgärdat på mina telefoner, dvs att jag tillåter batterikrävande appar att köras.
  • Hej! Jag har precis samma fel som beskrivs ovan. Sedan några månader avbryts strömningar från SR play till i mitt fall en Google home mini. Jag använder en Oneplus 7t. Faktum är att det tystnade samtidigt som jag skrev detta vid frukostbordet efter cirka 10 minuters lyssnande.

    Felet uppkom, tror jag, i september och jag hade ursprungligen ett liknande problem med Spotify men det löste sig inom kort. Det är specifikt för SR play felet kvarstår, och jag tror att det endast rör direktsändningar.
  • Problemet uppkommer även för mig uteslutande vid direktsändningar.

    Annika: Tyvärr kan jag inte köra appar i TVn.
  • Tack, bilden börjar klarna.

    Felet förekommer i både Android (olika modeller och Androidversioner, men när jag spaltat upp det bättre kanske jag ser någon gemensam nämnare). För Iphone har jag än så länge inte sett felet på Ios med lägre version än 14, så det kan vara någon förändring i detta operativsystem som inte fungerar optimalt med vår teknik. Bakgrundsprocesser, som Christer nämnde, är en intrssant kandidat.

    Troligen ligger felet inte i själva appen, utan kan ha med någon annan del av vår teknik att göra, som inte fungerar fullt ut vid casting.

    Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att ni bör kunna casta våra kanaler med andra appar (vilket några av er skrivit om). För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:Den finns tyvärr inte för Ios, men dessa "allmänna radioappar" kan vara värda att kika på:Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem. Kör tre ChromeCast Audio (1.42.172094). Ibland funkar det en längre stund, ibland bara några sekunder, sen får jag gå in i appen och trycka play igen. Väldigt frustrerande. Har liknande problem i Spotify men aldrig i t ex Google Podcast.
  • Tack. Jag har nu letat upp min privata Chromecast Audio-puck som legat i träda under en längre tid, och testar om det exempelvis går att minska risken genom att backa en halv minut i strömmen (vilket borde ge en extra buffert).

    Jag har fått samma avbrott, men har lyssnat för kort tid för kunna komma med en tolkning. Däremot samlar jag på mig nya frågor till er.

    Här sammanställer jag, mycket för mig och mina kolleger, information från er som skrivit här och i andra trådar. Hur ofta bryts ljudet, vilka mobiler eller plattor castar vi från och vad castar vi till?

    Jag använder dessa förkortningar:
    • C1: Chromecast (1:a generationen)
    • C2: Chromecast (2:a generationen)
    • C3: Chromecast (3:e generationen)
    • CA: Chromecast Audio
    • CU: Chromecast Ultra
    Vilken modell som är vilken? Se här:
    Chromecast – Wikipedia

    Listan kommer att uppdateras sporadiskt vid nya felanmälningar. Med fet stil sådant som kan förtydligas, även om jag inte vet om det är relevant.

    Lars:
    Från: Samsung S6 med Android 7.0
    Till: CA (enskilt och i grupp om två) och C3
    Avbrottens frekvens: varierar från efter några sekunder till efter flera timmar

    Tomas:
    Från: Oneplus 7pro med Android 10 och Huawei Mediapad M5 med Android 9 (samma fel)
    Till: C2 och Home Mini
    Avbrottens frekvens: stannar efter en stund

    Jonas:
    Från: Samsung Note 10 (Androidversion?)
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: ?

    Robin:
    Från: huawei p30 pro, Android 10 (felet fanns även på huawei p20)
    Till: harman kardon citation bar
    Avbrottens frekvens: kanske 20-90 minuter

    Christer:
    Från: Ipad med Ios 14.2
    Till: Chroecast (C2 eller C3?)
    Avbrottens frekvens: även problem vid kanalbyte

    Asle:
    Troligen inte Chromecast

    Leili:
    Troligen inte Chromecast

    Aras:
    Från: Oneplus 7t (Androidversion?)
    Till: Google home mini
    Avbrottens frekvens: allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske

    Björn:
    Från: Samsung Galaxy S10e (Androidversion?)
    Till: Tre stycken CA
    Avbrottens frekvens: ibland funkar det en längre stund, ibland bara några sekunder

    Webbmaster-Annika:
    Från: Iphone med Ios 14.2
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: varierar (återkom)

    Rickard:
    Från: Samsung galaxy s8 och ipad med Ios 14
    Till: NDA C338 med chromecast bult-in
    Frekvens: varierar, triggas av byte av accesspunkt
    har även avbrott där uppspelningen återtas efter någon sekund

    Henrik:
    Från: Samsung S10 (Androidversion?)
    Till: Sony ZR5 och CA, enskilt och i grupp
    Avbrottens frekvens: var 5-15:e minut, både om telefonen är inaktiv med släckt skärm, eller framme på bordet med skärmen tänd utan att det ringer eller att jag får andra notifikationer. Appen hänger sig inte, utan pausar.

    Sam:
    Från: IPhone XR med Ios 14.2
    Till: Marshall Stanmore ll Voice
    Avbrottens frekvens: efter 4-5 min

    Andreas:
    Från: Två iphone (båda Ios 14) och ny Samsung (modell och Androidversion?)
    Till: CA
    Avbrottens frekvens: "i tid och otid"

    Hans:
    Från: Samsung S7 (Androidversion?)
    Till CA
    Avbrottens frekvens: Ofta i P1, aldrig i P2
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Förs och främst skall du ha en stor eloge för ditt engagemang, det uppskattas!

    Jag har en C2
  • Jag har castat från Samsung Galaxy S10e, men problemet uppstår även om jag kopplar bort telefonen från nätverket (alltså inte just när jag kopplar bort mig utan efter tillsynes slumpmässig tid men utan påverkan från enheten som startade strömmen).
  • Hej Annika,

    Tack för detta. Jag har en Oneplus 7t med Androidversion 10, och min fru som har en Oneplus 5t med Androidversion 10 råkar ut för samma sak. Vi castar både till en Google home mini (vi har generation 1, generation 2 heter nest mini, tror jag). Vi har också en högtalare med ansluten CA där samma sak händer. Det verkar som sagt bara gälla direktsändningar i SR-appen.

    Vad gäller avbrottens frekvens varierar det - allt ifrån 5 minuter upp till en timme, kanske.

  • Tack!

    Frekvensen
    Många av er skriver att avbrotten sker oregelbundet, men jag vill få en tydligare bild av vad det innebär.

    För Sam verkar felet uppstå mer frekvent och mer regelbundet, och han har kanske inte exakt samma grundfel som ni andra?

    Andra tjänster
    De flesta skriver att inga andra tjänster har samma fel, men i och med att Björn har och Aras har haft liknande avbrott med Spotify, ska jag kika lite på deras supportärenden och se om det finns något där som kan göra oss lite klokare ...

    Kanalbyte

    Även problem när jag vill byta mellan tex P4 och P3, då tappar den spåret.
    Ja förstår att de flesta av er har en favoritkanal och därför sällan byter, men testa gärna om ni kan återskapa det felet. (Jag kunde det inte!)

    Christer, får du problem vid varje byte, eller går det ibland att byta kanal och behålla appen/castingen igång? Vad innebär "då tappar den spåret"? Tappar castingen och ljudet hörs ur mobilen, eller hörs inget? Hur ser det ut?

    Återta uppspelningen?
    För de flesta av er verkar castingen fortsätta att "hållas vid liv". Det som sker, eller ser ut att ske, är att ljudet har pauserats. Paus-knappen som syns när ni spelar upp ljudet har bytts till en play-knapp och bakgrundsfärgen i spelaren har bytts från "kanalfärg" till svart. Bilden illustrerar vad jag menar med kanalfärg (men är inte hämtad från appen):

    Även här verkar det finnas en oförutsägbarhet, så att det oftast, men inte alltid, går att återta castingen genom att trycke på Play-knappen.

    Stämmer den beskrivningen för alla? Om inte, vad skiljer sig?
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Robin:Från: huawei p20 (Androidversion?)SVAR: Jag bytte nyligen till en huawei p30 pro med samma problematik som på föregående p20. Androidversion 10.
    Till: harman kardon citation barAvbrottens frekvens: har inte haft möjlighet att klocka men sett över en förmiddag så varierar det från ca, 20 min till 90 min.
    Gällande vad som sker i telefonen, som du beskriver ovan dvs att SR appens spelare blir svart och play-knappen visas.

    Hälsningar
    Robin
  • Förtydligande svar från Lars:
    Från: Samsung S6 med Android 7.0
    Till: CA (enskilt eller i gupp om 2) samt C3
    Prövat utan problem: app Tunein samt lösning via program go-chromcast
    ihop med https://http-live.sr.se/p1-mp3-192
  • Ninas inlägg är ett annat problem och har flyttats hit:
    Appen hittar inte Airplay​​​
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag har haft samma typ av beteende ett antal månader. I mitt hem så kör jag ett uppsättning med flera olika accesspunkter(ubiquiti) för att skapa ett större sammanhängande wifi i huset. Jag ser att uppspelningen avbryts ofta när telefonen byter mellan accesspunkter och att det bytet tar lite längre tid. Samma problem har jag inte när jag använder spotify och Chromecast. Ibland så pausar uppspelningen bara någon sekund, men ofta så stannar den helt.

    Jag använder Samsung galaxy s8, men har även liknade problem med en ipad som kör senaste versionen. Jag castar till en NDA C338 med chromecast bult-in.

    /Rickard
  • Sussies problem bryter jag (med viss tvekan) ut för separat felsökning, eftersom vi andra har haft en så tydlig bild av att felet gäller direktlyssning på en kanal, inte efterhandslyssning:
    Chromecast-problem både direkt och i efterhand

    Annika Webbmaster
  • Robin och Lars: Tack, jag uppdaterar sammanställningen ovan.

    Rickard:
    Välkommen hit. Visserligen är det inte kul att behöva ta sig till ett supportforum, men att se att andra har samma fel och att vi på Sveriges Radio är medvetna om detta och vill lösa det, gör att du slipper en del frustration, hoppas jag!

    Intressant att du sett att felet kan triggas av att byta accesspunkt. Det återkommer jag säkert till framöver ...
    Annika Webbmaster
  • Hej allesamman!

    Nya frågor:

    1. Vad lyssnar ni på för kanaler?
    2. Kan ni återskapa felet på P2? (Den av P2-kanalerna som heter just P2 i appen och som ni exempelvis når från den orange-ärgade "sockerbiten" på appens startsida.)

    När min kollega försökte återskapa detta fel i förmiddags, skrev han nämligen:
    Har kört två rundor av 3-4 timmar chromecasting av P2 utan några avbrott. Kanske inte har “rätt” förutsättningar
    Nåväl, att min kollega inte fick samma problem var intressant, men jag funderade mer över rent tekniska skillnader - tills lyssnaren Hans skrev (i en tråd som egentligen handlade om liknande avbrott i webbläsaren på Windows):
    Jag har samma problem med frekventa avbrott i strömmad SR P1. Använder SR appen i Samsung S7 och kopplar över till ChromeCast Audio som matar Genelec studiohögtalare (analogt). Lyssnar också mycket ofta och länge på P2 Musik, och då inträffar "aldrig" sådana avbrott
    Det kan vara en slump, eller bero på annat än "kanalen", som att han lyssnar på P1 när han är aktiv, medan han sitter still i en fåtölj och njuter av P2. Eller att han använder telefonen (så att den inte går in i ett viloläge) när han lyssnar på P2, medan den ligger still vid P1. Eller att han lyssnar på P1 "under hög last" (vardagsmorgnar) och mer P2 på kvällar och helger.

    Men ändå ... När jag skummar igenom den här tråden ser jag att ni nämnt P1, P3 och P4. Ingen P2. (Jag ska självfallet kolla hur det är i andra trådar.)

    Om det är något i kanalens struktur som gör att risken för att felet uppstår är lägre, så benar vi ut det, men först vill jag helt enkelt ta reda på om det är någon skillnad "på riktigt"!

    Även om Hans observation visar sig bero på när-var-hur han lyssnar på de två kanalerna, snarare än kanalen i sig, så är förstås det också en hjälp för att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar uteslutande på P1. Har aldrig castat dom andra kanelerna.
  • Hej. Vi lyssnar uteslutande på P1, men under morgonen castade jag P2 och lät det stå på under min morgonpromenad (telefonen följde med ut) som varade i cirka 30 minuter. När jag kom hem fick P2 rulla på i ytterligare en timme. Alltså - 90 minuter utan avbrott. Jag minns inte när jag lyckades ha P1 på i 90 minuter senast.
  • Testade också att streama P2 nu på förmiddagen, och har varit igång 1h utan avbrott.

    Har ni gått över till P4 Göteborg och ska köra en timme och se om det funkar lika bra.

    Annika: Använder en Chrome Cast Audio med Firmware v1.42.172094
  • P4 bröts efter ganska exakt 1h. Ska testa P2 igen längre än en timma.
  • Kristoffer rapporterade in liknande avbrott med en annan teknik (Googles tjänst, utan att casta från mobilapp), och även om det kan vara samma bakomliggande fel, skapade jag en egen tråd av det:
    Avbrott i P1, Google Mini

    Tack för snabba tester!
    Det verkar som om vi är något på spåret här, och när vi nu har sett att det verkligen tycks finnas en skillnad mellan olika kanaler, behöver vi förstå vad skillnaden beror på!

    Drabbade kanaler:
    • P1
    • P3? (Christer, du skrev om problem vid byte mellan tex P4 och P3, men jag vet inte om avbrott förekom annars)
    • P4 Göteborg: Jonas fick avbrott efter en timme - så felet finns, men kanske med lägre frekvens?
    Icke drabbade kanaler:
    • P2 (vanliga)
    • P4 Plus? Lars skrev i trådens start att "P4 Plus fungerar i Tunein", vilket jag tolkade som att du hade haft problem i appen. Jag själv castade P4 Plus i kanske 45 minuter utan problem, men fick sen problem så snart jag bytte till P1.
    Så, hur är det med övriga kanaler? Är detta ett P1-problem, ett fel som drabbar "tablå-lagda kanaler" eller något annat?

    Gör gärna som Jonas, testa en ny kanal! Alla ligger under Direkt i appens nederkant. Ett par programtips som jag tror passar "P1-älskare":

    P2 Språk och Musik (även i P2, men den kanalen har vi friskförklarat):
    Visgiganten Evert Taube, del 2: P2 Dokumentär, lördag 5 dec kl 12.03
    Skugglandet: Text och musik med Eric Schüldt, söndag 6 dec kl 11.00

    Din lokala P4-kanal:
    P4 Världen, utrikesmagasin /Kajsa Boglind och korrar): lördag 5 dec kl 12.03

    P4 Plus:
    På gott och ont en hög andel jullåtar med Bing Crosby och Elvis så här års. Vissa av oss älskar det, andra får en överdos redan i början av december. (Men i år, när ni inte har exponerats lika mycket i varuhus, kanske även ni som har svårt för genren fixar detta bättre?)

    Annars:
    Smoke Rings: Leif Anderson om Jimmie Luncefords ork. söndag 6 dec kl 20.00
    (Allmänbildande. En mycket känd jazz-, swing- och dansorkester som gått under min radar.)

    Jag vill ha er hjälp att testa, men jag vill förstås att det ska vara lustfyllt att lyssna på "fel" kanal!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips av program.
    Resultat av P2 test:
    3/12 22:00 - ? (avbrott någon gång under natten)
    4/12 8:10 -12:10 (inget avbrott)
    Resultat av P1 test:
    4/12 12:10-14:50 (avbrott, gick att fortsätta med ->)
    4/12 14:50-14:51 (avbrott, gick att forsätta med ->)
    /Lars
  • Mer tester:
    P2: inget problem. Testtid: 2h
    P3: Stannade kl 17:29 efter 27min testtid (kunde trycka play för att starta igen), samt 17:56 efter 26min testtid (denna gången fick jag sluta casta och sen casta igen för att ens kunna starta igång igen)
    Sen funkade P3 i 1h 15min innan jag behövde avbryta testet)

  • Varje jag försöker "casta" min telefon så går den sönder i småbitar och jag blir tvungen att köpa en ny. Vad gör jag för fel?
  • Tack för bra tips! Jag fick en bom i Skugglandet efter en halvtimme men sen har P2S&M rullat på i ett par timmar.
    CA. Samsung S10e.
  • Fler tester:
    5/12 P1 8:45 - 12:00 medförde 5 stopp kl 8:54, 9:17, 10:19, 19:34, 11:19
    5/12 P2 12:00 - 17:00 medförde inga problem
    5/12 P1 17:00 - 19:45 medförde 2 stopp kl 18:17, 19:05
    6/12 P4 11:00 - 14:30 medförde 1 stopp kl 12:00
    --
    6/12 P1 8:45 - 11:00 via annan (ej SR) app medförde inga problem
    / Lars
  • Hej,
    Har samma problem. Har inte läst hela tråden, men vill bara säga att SR appen hade samma (tillsynes) problem för något år sedan. Nu håller jag med om att det återkom för någon månad sedan eller så. Hursom, min fråga.

    Kan man få ett meddelande när det är löst på något sätt?

    Kan ju lösa det temporärt genom att öppna SR i google och sedan casta ljudet från plattan, men det drar ju en hel del batteri, så inte optimalt.
  • Hej och förlåt att jag inte svarat!

    Vi felsöker vidare. Troligtvis är det ett par småfel som tillsammans ger det stora felet med oregelbundna avbrott

    1. En liten avvikelse i vissa kanalers ljudströmmar som inte märks när ni lyssnar med appen utan att casta, men som ger avbrott vid casting. Avvikelsen finns även annars, men ger endast problem vid speciella omständigheter - där casting är den vanligaste, men inte den enda.
    2. Ett fel som antingen handlar om hur casting-funktionen hanterar avvikelsen eller om att appen eller telefonen inte kan hantera casting-funktionens reaktion korrekt
    Båda problemen vill vi förstås lösa.

    Lars, Jonas och Björn:

    Tack för era tester!
    Jag fick en bom i Skugglandet efter en halvtimme men sen har P2S&M rullat på i ett par timmar.
    Ett missvisande test
    När ni castar P2 Språk och Musik från appen spelas fel P2-kanal upp! Detta märks förstås endast när kanalerna har olika innehåll, alltså när den ena P2 sänder språkprogrammen, och vi kände inte till det felet innan lyssnaren Hans (med samma fel som ni) skrev:
    Om jag kopplar upp P2 Språk och Musik i telefonen så hör jag den sändningen i telefonen, men om jag överför kanalen till ChromeCast Audio systemet så får jag P2 Klassiskt i högtalarna, trots att telefonen fortfarande säger att det år P2 Språk och Musik (Radio Romano) som tas emot (idag vid 15:50 tiden och även efter 16:00 t.ex.). Så borde det väl inte vara?
    Att det blir "fel P2" vid casting märks ju endast för den som vill casta ett språkprogram. Felet påverkar alltså inte många lyssnare, men bör förstås korrigeras! Det gör dock att vi inte vet hur ljudströmmen för P2 Språk och musik fungerar vid casting - kanalen går inte ens att casta.

    De enstaka avbrotten i P2 (webbkanalen utan språkprogram) som ni noterat är viktiga att ha med oss. Kanalen P2 är inte helt avbrottsfri den heller, men felet är inte alls lika omfattande!

    Och givande test
    Era tester har även gett annan information! En gemensam nämnare för "problem-kanalerna", är att tablå-informationen byts ofta, och jag var nyfiken på om tablåinformationen spelar in.

    De avbrott ni, andra lyssnare och vi själva registrerar visar dock inget (rakt) samband med förändringar i tablån..

    Ny hypotes
    Jag har en ny hypotes, och om den stämmer, skulle dessa kanaler (gulmarkerade på bilden nedan), ha "avvikelsen" i ljudströmmen:
    • P1
    • P2 Språk & Musik (går dock inte att felsöka vid casting)
    • P3
    • möjligen P3 Din gata
    • samtliga (?) lokala P4-kanaler
    • möjligen P6
    Övriga kanaler bör fungera utan större problem enligt min nya hypotes (som jag ko fram till först idag, så den är inte prövad än).

    P2 Språk & Musik är som sagt omöjlig att testa för just casting, men ni får gärna se om min bild stämmer med er verklighet!

    Göran:
    Varje jag försöker "casta" min telefon så går den sönder i småbitar och jag blir tvungen att köpa en ny. Vad gör jag för fel?
    Felet är att du kastar själva telefonen. Testa att casta ljudströmmen, så slipper du problemet med att telefonen går i småbitar. (Men som du ser av den felsökning som pågår här, är inte heller det problemfritt ...)

    Patrik:
    Kan man få ett meddelande när det är löst på något sätt?
    Ifall du fick en avisering med e-posten om att jag svarat nu, så kommer du att få e avisering om någon skriver här. Och den dag detta är löst, lär vi skriva det!

    Kan ju lösa det temporärt genom att öppna SR i google och sedan casta ljudet från plattan
    Eftersom du inte läst hela tråden, repeterar jag detta::

    Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att ni bör kunna casta våra kanaler med andra appar (vilket några av er skrivit om). För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:
    Alla:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Kan tyvärr inte bidra med mer testdata förrän efter nyår. Men ska bli spännande att se om din hypotes stämmer om det finns andra här som kan testa.
  • Om inte annat så kommer vi själva att undersöka detta. Nu har fått oss att förstå att det är fel, och det är vårt ansvar att lösa det.

    God jul
    Annika Webbmaster
  • När jag lyssnar på radio, ex ekots nyhetssammsnfsttning eller knäckarbsnketten, i efterhand genom att använda Chromecast så händer det att den helt plötsligt börjar om från början. Är det det problem som diskuteras här eller är ett annat problem?
  • Observerade att jag fått en ny Android version 20.12.2 (5643) av Sveriges Radio Play. Prövade därför lyssna på P1 igår och idag
    mån 25/1 kl ca kl 10:00 - ca kl 22:00 utan stopp
    tisd 26/1 kl ca 8:30 - ca 15:20 flera stopp (12st)
    Fortsätter lyssna med annan app
  • Japp, nu är problemen tillbaka. Började för mig här i förmiddags. (lyssnar på P3 via appen på en samsung platta)
  • Jag har också varit utan problem i ett antal veckor men började att få vissa problem igår och idag. Har dock inte lyssnat så länge så har inte möjlighet att ge komplett statistik.
  • Jag castar från SR-appen på min androidtelefon (Google Pixel 5) till min Pioneer wifi-högtalare med inbyggd Chromecast och upplever samma problem som några av er övriga här i tråden. Det verkar uteslutande vara när jag lyssnar "live" på t ex P1 eller P4 (Norrbotten) som problem uppstår och då i form av att ljudet hackar och klipper och ibland stannar av helt. Skulle säga att jag upptäckte det här för ett halvår sedan ungefär men då bestod problemet endast av att ljudet klippte och hackade, det är först på senare tid som det även börjat stanna av helt. Trodde jag hade problem i mitt nätverk men eftersom det endast är SR:s app som beter sig på det här viset har jag uteslutit det.
  • Började för mig i måndags tror jag. Trodde först det va ett problem med jobbets VPN, men när jag provar på min egen laptop händer samma sak.

    Lyssnar på P3 via sr.se på Chrome 88, Windows 10 och den stannar precis som beskrivet här i tråden.

    För mig ser det ut som samma problem som alltid funnits (i alla fall sen ni bytte codec) när man försöker pausa eller spola lite. Då funkar det en stund men inte så länge.
  • Hej alla!

    Jag är osäker på om felet vi har haft sedan i höstas, som drabbar vissa kanaler och i synnerhet märks på Chromecast, är samma som det du fått de senaste dagarna, Magnus.

    Igår, och i synnerhet idag, ser vi många avbrott med alla kanaler och på fler plattformar.

    Se om du kan lyssna genom direktlänkarna på denna sida, som använder en annan teknik än ljudströmmarna på hemsidan:
    https://sverigesradio.se/artikel/3771842

    Jag återkommer med information (och säkert med frågor) så snart jag hinner, både om detta nya(?) problem och om det envisa chromecast-problemet.
    Annika Webbmaster
  • Sen jag skrev det där har det funkat klockrent. 😀
  • Det nya felet är nu löst
    Det pågick till någon gång på eftermiddagen, men drabbade "en del av lyssnarna åt gången". Att felet försvann för dig, Magnus, berodde nog på att du hamnade i den "friska" delen av vår streaming-miljö.

    Det äldre streaming-problemet (tydligt vid casting)
    Vi, eller snarare vår samarbetspartner, gjorde "någon förändring" under mellandagarna som verkar ha lett till minskade problem, men det verkar fortfarande uppstå (fast för några av er har det i alla fall under perioder fungerat bättre).

    Jag tror även att några ni som har Android 11 kan ha fått minskade casting-problem i samband med en uppdatering av Android-appen i mitten av januari, men det problem vi därmed åtgärdade berör endast en liten del av er.

    Berätta gärna hur ni tyckt att det har fungerat den senaste tiden, så att vi inte släpper detta, utan fortsätter att arbeta för en så stabil casting som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Igår slog appen av några gånger på morgonen, så jag gick över och castade "skrivbordet" och spelade P3 i google chrome. Det fungerar ju, men drar en hel del batteri, och jag vet inte hur det var senare på dagen. Idag har jag spelat från ca 0630 och det har kopplat ifrån en gång, ca kring 0700, så här långt...
  • Tack, Patrik!
    Idag har jag spelat från ca 0630 och det har kopplat ifrån en gång, ca kring 0700, så här långt...
    Är detta ett nytt "normalläge", så att det blir avbrott mest varje dag, eller sker det mer undantagsvis?

    Har du märkt någon förbättring sedan i julas?
    Annika Webbmaster
  • ...normalläge...:) Det var ju en period i höstas, sedan var det helt bra över jul. Sedan blev det samma problem den 26 Januari, och det har fortsatt/fortsätter... samma problem nu idag, har stängt av från och till hela morgonen. Tacksam för lösning då jag är P3beroende...:) Tack! //Patrik
  • Massivt problem. Jag lyssnar mycket på poddar och liveströmningar via P1. Båda har haft stora problem när jag castar. Kan säga att det gäller både cast till googles enheter (mini, och Hub) samt till google audio cast.

    Lyssnade nu på godmorgon världen och slutade efter en stund pga frekventa, upprepade stopp i strömningen.

    Har tidigare lyssnat på poddar som startar om eller spolar tillbaka i programmet upprepade gånger. Så pass att jag aldrig kommer till slutet. Otroligt frustrerande. Har aldrig upplevt problem förut, och brukar ta del av SR P1s utmärkta utbud. Började för kanske en månad sedan. Har laddat ner alternativappen du rekommenderade för android, men den har reklam (vilket jag gärna slipper) samt saknar viktiga funktioner (t ex spola tillbaka i direktsändning). Vill ju ha tillbaka min favoritapp. Hoppas innerligt ni kan lösa detta!

    Android 11, google pixel 5
  • Samma problem här som OP.
    Senaste allt, Samsung S9, Chromecast Audio.
  • Hej, gjorde ni något speciellt i tisdagskväll/natt? Tror problemet åter är löst. Kan ha varit något avbrott i går (3/3) på tidig morgon, men tror inte det. Sedan gårdagen och fram till nu, inga avbrott. Tack, vad det än var ni gjorde...:)
  • Jag hade ett möte i måndags med de kolleger som kodat ihop själva chromecast-funktionen. Det är egentligen inte i den felet legat utan tidigare i kedjan, men just casting blir extra känsligt.

    Eftersom problemet fortfarande inte är löst, byggde de de om castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som vi trodde är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!

    Jag visste dock inte att de hade gjort denna förändring förrän du skrev om det, Patrik! Min kollega som löste detta skrev:
    Kul att användare är så snabba att rapportera.
    Och det håller jag med honom om!

    Har ni andra också märkt att det är blivit bättre nu i veckan? Även om vi tror att de flesta avbrott varit relaterade till CDN:et, kan det finnas fler faktorer som bidrar, och om en orsak till avbrotten upphör blir det enklare att se mönstret för eventuella kvarvarande problem.
    Annika Webbmaster
  • so far so good, still casting strong 😀 !
  • Testat att casta P3 nu på söndags-morgonen i över 1h utan problem. Testade även att casta P4 Göteborg (dock rikssändningar verkar de som) från 08:54 09:57- utan avbrott. Så verkar lovande! Sjukt härligt att kunna ta del av hela utbudet utan irritation ❤
  • Kastade just nu god morgon världen till google mini. Det stannar inte, men hoppar mitt i. Jag har spolat tillbaka i livestreamen, och den bara hoppar 40 minuter framåt helt plötsligt. Otroligt frustrerande. Går ju inte att använda.
  • Har hellre möjlighet att kunna lyssna live utan avbrott än att kunna spola tillbaka. Går väl lyssna på avsnitt i efterhand utan avbrott tänker jag om en vill styra själv. Men visst vore det bra om det funkar också.
  • Jepp, jag noterade en förbättring under veckan!
    Bra jobbat!
  • Tack för ditt förtydligande Jonas 😀 Då vet jag vad du behöver! Jag tänkte att det här var en tråd där vi diskuterade vad som slutat fungera i processen att casta från SR-appen och eftersom detta är en funktion som man erbjuder kanske det kunde vara relevant. Det är också en viss fördröjning innan program kommer som podd, varför funktionen ändå är relevant.
  • Lyssnar just nu på podd av studio ett. Castar till google mini. Plötsligt hoppar det en timme framåt. Så för mig är inte problemen åtgärdade tyvärr.
  • Jag har samma problem, den bryter ibland och hoppar framåt ibland när man castar till google home högtalare.Jag har android. Jag har också ett problem med att det sätter igång igen efter man stängt av. Alltså jag stänger av castingen men så helt plötsligt 5-10 minuter senare så sätter den igång och och casta helt utan att jag bett den.
  • Hej och förlåt den sena responsen här!

    Att casta en tillbakaspolad kanal fungerar inte så bra, som bland andra Jj har konstaterat. Om det sker ett avbrott, finns det nämligen idag inget sätt för appen att "veta" var hur långt efter du ligger live-läget, och ljudet återansluter därför inte där du befann dig.
    Jag tänkte att det här var en tråd där vi diskuterade vad som slutat fungera i processen att casta från SR-appen och eftersom detta är en funktion som man erbjuder kanske det kunde vara relevant.

    Detta är nog inget nytt problem i sig. Vid avbrott när man castar en tillbakaspolad ljudström, så har det aldrig återanslutit korrekt. Men om det av något skäl uppstår fler avbrott nu än vad det har gjort tidigare, så kanske problemet inte har märkts tidigare. Om det sker mer frekventa avbrott, är det självfallet en försämring, men vad den beror på och om det är ett allmänt problem eller något lokalt i ditt nätverk, vet vi inte, och jag vet inte heller hur vi bäst felsöker det.

    Om det är just ni som castar en tillbakaspolad liveström som märker de eventuella mikro-avbrotten, kommer det inte att ge direkta avtryck i supportforumet, och troligen inte heller i våra loggar. Även om det finns avbrott mer generellt, så sker alltså återanslutningen med de flesta andra typer av lyssning "sömlöst". Det du kangöra, är att under appens inställningar välja den lägsta ljudkvaliteten, vilket minskar risken för tillbakahopp (men förstås ger mindre dynamik i ljudbilden).

    Eller, som Jonas skrev, lyssna i efterhand. De flesta program kommer ut den vägen samtidigt som, eller några minuter efter att, programmet sänts klart i FM, men det finns en del undantag. Dessutom kräver det ju att du antingen lägger avsnitten i en spellista eller fipplar med mobilen vid varje programskarv, så det är en försämring.

    Eric:
    Vad är det du lyssnar på när du får den typen av problem?

    Det där med autostart låter också väldigt störande! Är det vid casting? Det beteendet känner jag annars mer igen från Bluetooth.

    Annika Webbmaster