Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Android: Streamar och förbrukar data trots nedladdat

Trots att jag laddar ner program så verkar appen förbruka datamängd vid lyssning. Till exempel tar det ett bra tag att starta ett redan nedladdat program om jag är i garaget där mottagningen or lite knackig, för att den verkar streama istället för att spela den nedladdade filen.

5.0.2.5316
Gustaf Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej
    Det är det nedladdade programmet som ska spelas. Hur blir det om du sätter telefonen i Flygplansläge?
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Hej,

    Har precis samma problem, har laddat ner ett antal poddar men de spelar inte om jag inte är uppkopplad. Jag provade att sätta på flygplansläge men det hjälpte inte heller.

    Tacksam för hjälp,
    Erik
    Erik
  • Kan du beskriva detta närmre? Gick det inte att lyssna via flygplansläge, eller gick det att lyssna - men med dataförbrukning?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Självfallet ska det gå att lyssna på nedladdade avsnitt utan att ha uppkoppling, det är ju liksom själva avsikten med funktionen, så stort tack för att ni rapporterat in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Nu minns jag tyvärr inte för jag övergav appen för annat alternativ. Men mitt problem var att trots att jag hade laddat ner avsnitt för att lyssna på jobbet så hade jag efter några dagar runt 1 gb förbrukad mobildata från SR trots att jag laddat ner hemma på wifi. Vet inte om det är så längre etc.
    Gustaf
  • Tack, vi tittar på det här.


    Annika Webbmaster
  • Har samma problem. Kan ej lyssna på nedladdade program.
    Nils Anton
  • Nils, de andra i tråden har Android, men du skrev hit på en Iphone (information som vi administratörer i forumet ser). 
    Är det den telefonen du har detta problem med? Och är detta i så fall nytt, med den senaste uppdateringen av appen? Jag såg en liknande felanmälan igår. Appen startar, men nedladdade avsnitt startar inte, utan det blev vit skärm (om jag minns rätt). Är det liknande hos dig?
    Den lyssnaren sa att när avsnittet väl hade startat över uppkoppling, så gick det att lyssna vidare i flygplansläge. Har du möjlighet att testa om det fungerar så även för dig?
    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Nils och andra med problem att lyssna på nedladdat i Ios:
    Detta är en bugg som vi nu har fixat och som kommer ut vid nästa uppdatering!

    Utvecklarna hälsar att ni tills dess kan starta de nedladdade programmen även i flygplansläget genom att trycka på play-knappen på bilden i nedladdat-listan.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för uppdateringen, och ursäkta att jag inte gav mer detaljer, missade att svara... Ser fram emot den nya versionen, och om du behöver mer detaljer i nuläget, bara att säga till!

    Mvh,
    Erik
    Erik
  • Hej Erik!

    Jag fick intryck av att denna bugg gäller Ios, och att du har en Android-telefon, men eftersom både Ios och Android-appen fått liknande förändringar i hur avsnitt visas, så kanske samma fel gäller även Android?

    Jag tar reda på det. Testa gärna om det går att starta avsnitt i flygplansläge genom att trycka på bilden!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Japp,  jag använder Samsung Galaxy S7 Edge,  med Android 7.0. Mestadels laddar jag ner poddar, som Snedtänkt, och det är där jag upptäckt problemet. Det inträffar inte alltid, men ska kolla med flygplansläge lite senare.
    Erik
  • Ok, återkom. Det problem vi har löst gäller alltså enbart Ios, inte Android.
    Annika Webbmaster
  • Åter till Android-problemet:
    Lyssnaren Mathias skrev till oss utanför detta forum med en intressant iakttagelse:
    När jag använder Sverige Radio Play app på min Android-lur så tycker jag mig uppmärksamma ett problem varje gång jag återupptar mina poddar efter att appen varit nedstängd (t.ex. fortsätta från 10 minuter in i avsnittet där jag pausade innan jag stängde av appen). Poddarna, som är markerade som nedladdade i appen, verkar ändå streamas från nätet om man trycker play för att återuppta uppspelningen från förstasidan. Om man däremot går in via "Nerladdat"-menyn så verkar ingen data förbrukas.

    Erik:
    Det skulle kanske kunna vara förklaringen till att problemet inte alltid inträffar? Det skulle definitivt kunna förklara att vi själva inte kunnat återskapa felet! I så fall rekommenderar vi förstås att du, tills vi åtgärdat detta, återupptar ett pauserat avsnitt under Nedladdat istället för med play.knappen i spelaren!

    Gustaf:

    Det här felet kan ha undgått oss en längre tid, och vi beklagar förstås att du och andra har drabbats. Det är ju inte aktuellt för dig just nu i alla fall, men jag tänkte att det kan vara skönt för dig att se att det problem du rapporterade in är något vi arbetar vidare för att lösa.

    Jag hoppas att vi med hjälp av Mathias iakttagelse kan återskapa (och förstås lösa, men att återskapa är ett första steg!) problemet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag råkar också ut för detta, sedan några veckor tillbaka. Har en Android/LG G3. Mest ett problem för att det förbrukar mer data än jag tänkt mig. Men för min del verkar det fungera att lyssna utan att data förbrukas om jag stänger av mobildata när jag lyssnar.
    Victor
  • Hej! Har android Huawei och upplever samma/liknande problem sedan senaste uppdateringen. Plötsligt hävdar appen att nedladdade spår inte går att lyssna på offline eller i flygplansläge eftersom telefonen inte är uppkoplad? Detta trots att avsnitten är nedladdade och jag utan problem kan lyssna på liknande tjänster t ex Spotify och ljudböcker.

    Några andra grejer som blivit knepiga sedan uppdatering:

    1. Jag måste klicka på nya avsnitt för att se vilket program de tillhör
    2. Alternativet att ladda hem utan musik är borta (eller det finns, men rätt otydligt)
    3. När jag laddat ner avsnitt hamnar de huller och buller i min lista och inte senast nedladdat/sänt först
    4. När jag ska lyssna får jag trycka på play och paus flera ggr. Hackig uppspelning. När jag pausar och återupptar uppspelning ser jag inte längre var jag är i avsnittet, tidsmässigt.
    5. Funktionen att hoppa 15 sek fram och tb är plötsligt seg och buggig.
    6. Program jag lyssnat klart på och raderat hoppar tb in i listan efter att jag tagit bort dem.  
    7. P3 Dokumentär, avsnittet Black Metal-morden går inte att lyssna på alls hur.många gånger jag än laddar ner det. Lägger sig under Ej tillgängliga avsnitt varje gång.

    Snälla, backa tb till den förra, fullt fungerande versionen, tack, för detta är katastrofdåligt.
    Erika
  • Victor och Erika: Förlåt att svar dröjt!

    Viktor:
    Tack för tips, som kan vara värt att testa för våra lyssnare. Samtidigt ska detta inte vara något vi ens ska behöva pilla med för att lyssna. En nedladdad fil ska självfallet spelas upp utan att mobildata krävs!

    Erika:
    1. Om du menar de nya avsnitten under Favoriter, så är detta åtgärdat i version 5.1.1 av appen
    2. Ja, det behöver förenklas. Även hur man väljer att spela upp den ena eller den andra versionen (med långtryck) behöver förtydligas, så att det enklare syns om alternativen finns
    3. Det behöver vi se över
    4. Gäller detta alla avsnitt, eller vissa? Och kvarstår problemet? Vi har haft ett helt annat fel, där vissa avsnitt hade fel metadata när det gäller längden, som skulle kunna gett de problem du beskrev. Det felet är åtgärdat 
    5. Skulle möjligen också kunna vara kopplat till detta metadata-problem? Kvarstår det?
    6. En bugg vi arbetar på att lösa
    7. Jag kan lyssna på Black Metal-morden i de enheter jag testar. Kvarstår det felet hos dig? Testa i så fall gärna om du kan lyssna via denna länk från vår hemsida, som också fungerar bra i Android:
      Black metal-morden (P3 Dokumentär)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har sedan uppdateringen till 5.1.1.5333 (kanske även tidigare) vid flera tillfällen laddat ner program och sett att de blivit klara, men sedan har de ändå inte gått att lyssna på utan måste streamas. Har inte hittat något sätt att lösa det ännu, så jag hoppas det kommer en ny uppdatering snart! Idag försökte jag med Det politiska spelet, både via mobildata och wifi.

    Det verkar som att filerna finns på telefonen, för just nu står det att jag har 200mb nedladdat, även om listan är tom. Som sagt, hoppas det går att lösa, jag kommer använda en annan app tillsvidare.

    Med värme,
    Björn
  • Hej Björn!

    Detta är en av de saker vi absolut måste lösa och app-utvecklarna jobbar på det. Självfallet ska appen i alla lägen välja den nedladdade filen, när sådan finns, framför att streama!

    Ny bugg eller särfall av andra fel?
    Ser du alltså inga filer alls under Nedladdat? Inte efter en omstart av appen heller? Jag undrar om det är ytterligare en bugg som vi behöver kartlägga.

    I och med att den kan vara nära förbunden med de övriga problemen med nedladdningen, tror jag att dock det är vettigt att inte lägga för mycket tid på detta nu, utan se om problemet kvarstår när övriga problem kring nedladdning är åtgärdade. Förutom att appen streamar där den borde spela en lokal fil, är det flera lyssnare som har problem att radera nedladdade filer.

    Självfallet får app-utvecklarna kännedom om detta, för om det är ett eget problem eller ett särfall av något av de befintliga, är de bättre på att avgöra. Och även om det är ett särfall av något de redan arbetar med att lösa, kanske det kan vara en ledtråd som ökar deras förståelse för problemet!

    Nedladdat, trots att det inte listas?
    Leta upp Det politiska spelets arkiv med alla avsnitt (exempelvis genom att gå via Meny - Program - kategorin Samhälle).

    Är något avsnitt markerat som nedladdade, det vill säga att det under avsnittet står NEDLADDAT? Går i så fall det avsnittet att spela utan uppkoppling (t ex i flygplansläge) därifrån?

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ny bugg eller..:
    Jag raderade de tre nedladdade filerna i listan, de försvann som de skulle, och typ 100mb filer försvann. Min telefon säger dock fortfarande att jag har 200mb sparade i appen (som jag antar är ljudfiler, även om de inte visas i appen, korrupta av något slag?). Jag tror du har rätt i att det kanske löser sig samtidigt som resten.

    Nedladdat trots..:
    Det som verkar hända är att jag laddar ner en podd, och får upp "nedladdat"-ikonen, men när jag klickar på play, kan telefonen inte hitta filen. Och om jag går tillbaka och sedan in på programmet igen, så är "ladda ner"-ikonen tillbaka.

    Tack för snabbt svar!

    Björn
  • Och tack för snabbt svar på svar!

    Något är uppenbarligen felkopplat mellan vad lyssnare tankar hem och vad appen känner av.

    Jag (som administratör i forumet) kan se lite data om den enhet du skrev hit på. Stämmer det att det är en LG G4 - och är det den luren problemet finns på?
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer bra att det är. Tack för ditt/ert arbete!
    Björn
  • Hej igen!
    Trots att jag sitter hemma, med wifi, klarar inte appen att spela nedladdade program/återuppta uppspelning av pausade program.
    Med tanke på alla buggar, (jag listade väl 5-6 st som är av den mest akuta sorten i mitt senaste inlägg?), sedan uppdateringen blir jag nyfiken på om ni testar innan ni pushar ut era uppdateringar? Snälla, snälla, gå tb till föregående version tills ni löst alla buggar i den här versionen! Och om ni inte redan gör det är det ett tips att gå in på playbutiken och läsa/svara på kommentarerna där med. Folk är rätt frustrerade verkar det som.

    Mvh / Erika
    Erika
  • Hej!
    Nu har vi releasat till 10% av androidanvändarna:
    Tekniska release notes, SR Play 5.1.2 för Android, med bland annat dessa förbäytringar:
    • Borttag från sidan Nedladdat är mer pålitligt
    • Uppspelning av nedladdade avsnitt är mer pålitliga
    • Rättade en bugg där appen kunde krascha när man försökte navigera till en avsnittssida
    • Rättade en bugg där appen kunde krascha på hemskärmen
    Om någon av er i denna tråd tillhör de tio procent som först fått denna version, vill vi gärna veta om ni märkt någon förbättting!
    Annika Webbmaster
  • Erika skrev
    Trots att jag sitter hemma, med wifi, klarar inte appen att spela nedladdade program/återuppta uppspelning av pausade program.

    Vad händer? Får du något felmeddelande? Rör sig detta om program som vi har i två versioner (som P3 Dokumentär och Morgonpasset)? Ge gärna exempel! En del av appens problem med att hantera nedladdade filer hänger nämligen samman med buggen kring att ge rätt version av ett avsnitt som finns både med och utan musik.

    jag listade väl 5-6 st som är av den mest akuta sorten i mitt senaste inlägg?

    Ja, och det har jag besvarat, delvis med nya frågor. Jag svarar igen, eftersom du kanske inte sett detta?

    1.Jag måste klicka på nya avsnitt för att se vilket program de tillhör

    Vi har löst detta om du avser att favoritlistan var otydlig. Om felet kvarstår, så berätta mer!

    2. Alternativet att ladda hem utan musik är borta (eller det finns, men rätt otydligt)

    Vi gör fixar just nu för att förtydliga med och utan musik. Den variant vi har nu är inte den bästa lösningen. Vi siktar på att få ut detta före midsommar!

    3. När jag laddat ner avsnitt hamnar de huller och buller i min lista och inte senast nedladdat/sänt först

    Jag vet att app-utvecklarna har försökt återskapa detta och se till så att senast nedladdat hamnar överst. Om de lyckades vet jag inte. Vi behöver följa upp det!

    4. När jag ska lyssna får jag trycka på play och paus flera ggr. Hackig uppspelning. När jag pausar och återupptar uppspelning ser jag inte längre var jag är i avsnittet, tidsmässigt.
    5. Funktionen att hoppa 15 sek fram och tb är plötsligt seg och buggig.


    Gäller detta alla avsnitt, eller vissa? Och kvarstår problemet? Vi har haft ett helt annat fel, där vissa avsnitt hade fel metadata när det gäller längden, som skulle kunna gett de problem du beskrev. Det felet är åtgärdat

    6. Program jag lyssnat klart på och raderat hoppar tb in i listan efter att jag tagit bort dem. 

    Det är en av de buggar jag hoppas och tror att vi åtgärdat i 5.2.1 som några lyssnare redan har laddat hem. Om felet kvarstår hos dig efter det, så vill vi självfallet veta det!

    7. P3 Dokumentär, avsnittet Black Metal-morden går inte att lyssna på alls hur.många gånger jag än laddar ner det. Lägger sig under Ej tillgängliga avsnitt varje gång.


    Kvarstår det felet hos dig? Testa i så fall gärna om du kan lyssna via denna länk från vår hemsida, som också fungerar bra i Android:
    Black metal-morden (P3 Dokumentär)

    Problemet hänger troligen samman med buggen kring att ge rätt version av ett avsnitt som finns både med och utan musik. Appen har tolkat det som om du har laddat hem versionen med musik, som ska ha raderats ur appen 30 dagar efter sändning (vilket innebär i början av maj).

    Vi beklagar alla problem du har drabbats av, och hoppas att du kan svara på mina frågor, eftersom vi löser buggarna mer effektivt om vi får hjälp att förstå vissa detaljer bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Om någon av er har märkt av felet med att appen väljer att strömma ett avsnitt där det redan finns ett nedladdat i den senaste versionen av appen, så vill vi självfallet få reda på detta!

    Tack för hjälp att förstå felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag laddade nyss hem avsnitt morgonpasset utan musik. Men den envisas med att spela upp avsnittet MED musik. Jag använder Samsung S5 mini.
    Anneli
  • Hej Anneli!
    Har du uppdaterat appen? Det problem du beskriver ska ha blivit mycket mer ovanligt i version 5.1.2 än vad det var i 5.1.1.
    Trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Ja, appen är uppdaterad till senaste version 5.1.2. Jag inser dock nu när jag läser bland massa olika svar och frågor, att man måste gå in i meny nedladdat och välja att lyssna därifrån, och då verkar det fungera. Det var lite otydligt, för det behövde man inte tidigare. Tack för hjälpen.
    Anneli
  • Och det ska man inte heller behöva göra. Det är alltså inte du som har problem med att leta efter information, utan vår app som fungerar sämre än tidigare, vilket vi arbetar för att lösa!
    Appen bör välja att spela den nedladdade versionen i första hand i alla lägen där en sådan finns.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy