Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Android: Streamar och förbrukar data trots nedladdat

Trots att jag laddar ner program så verkar appen förbruka datamängd vid lyssning. Till exempel tar det ett bra tag att starta ett redan nedladdat program om jag är i garaget där mottagningen or lite knackig, för att den verkar streama istället för att spela den nedladdade filen.

5.0.2.5316

Kommentarer

  • Hej
    Det är det nedladdade programmet som ska spelas. Hur blir det om du sätter telefonen i Flygplansläge?
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • Hej,

    Har precis samma problem, har laddat ner ett antal poddar men de spelar inte om jag inte är uppkopplad. Jag provade att sätta på flygplansläge men det hjälpte inte heller.

    Tacksam för hjälp,
    Erik
    Erik
  • Kan du beskriva detta närmre? Gick det inte att lyssna via flygplansläge, eller gick det att lyssna - men med dataförbrukning?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Självfallet ska det gå att lyssna på nedladdade avsnitt utan att ha uppkoppling, det är ju liksom själva avsikten med funktionen, så stort tack för att ni rapporterat in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Nu minns jag tyvärr inte för jag övergav appen för annat alternativ. Men mitt problem var att trots att jag hade laddat ner avsnitt för att lyssna på jobbet så hade jag efter några dagar runt 1 gb förbrukad mobildata från SR trots att jag laddat ner hemma på wifi. Vet inte om det är så längre etc.
    Gustaf
  • Tack, vi tittar på det här.


    Annika Webbmaster
  • Har samma problem. Kan ej lyssna på nedladdade program.
    Nils Anton
  • Nils, de andra i tråden har Android, men du skrev hit på en Iphone (information som vi administratörer i forumet ser). 
    Är det den telefonen du har detta problem med? Och är detta i så fall nytt, med den senaste uppdateringen av appen? Jag såg en liknande felanmälan igår. Appen startar, men nedladdade avsnitt startar inte, utan det blev vit skärm (om jag minns rätt). Är det liknande hos dig?
    Den lyssnaren sa att när avsnittet väl hade startat över uppkoppling, så gick det att lyssna vidare i flygplansläge. Har du möjlighet att testa om det fungerar så även för dig?
    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Nils och andra med problem att lyssna på nedladdat i Ios:
    Detta är en bugg som vi nu har fixat och som kommer ut vid nästa uppdatering!

    Utvecklarna hälsar att ni tills dess kan starta de nedladdade programmen även i flygplansläget genom att trycka på play-knappen på bilden i nedladdat-listan.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för uppdateringen, och ursäkta att jag inte gav mer detaljer, missade att svara... Ser fram emot den nya versionen, och om du behöver mer detaljer i nuläget, bara att säga till!

    Mvh,
    Erik
    Erik
  • Hej Erik!

    Jag fick intryck av att denna bugg gäller Ios, och att du har en Android-telefon, men eftersom både Ios och Android-appen fått liknande förändringar i hur avsnitt visas, så kanske samma fel gäller även Android?

    Jag tar reda på det. Testa gärna om det går att starta avsnitt i flygplansläge genom att trycka på bilden!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Japp,  jag använder Samsung Galaxy S7 Edge,  med Android 7.0. Mestadels laddar jag ner poddar, som Snedtänkt, och det är där jag upptäckt problemet. Det inträffar inte alltid, men ska kolla med flygplansläge lite senare.
    Erik
  • Ok, återkom. Det problem vi har löst gäller alltså enbart Ios, inte Android.
    Annika Webbmaster
  • Åter till Android-problemet:
    Lyssnaren Mathias skrev till oss utanför detta forum med en intressant iakttagelse:
    När jag använder Sverige Radio Play app på min Android-lur så tycker jag mig uppmärksamma ett problem varje gång jag återupptar mina poddar efter att appen varit nedstängd (t.ex. fortsätta från 10 minuter in i avsnittet där jag pausade innan jag stängde av appen). Poddarna, som är markerade som nedladdade i appen, verkar ändå streamas från nätet om man trycker play för att återuppta uppspelningen från förstasidan. Om man däremot går in via "Nerladdat"-menyn så verkar ingen data förbrukas.

    Erik:
    Det skulle kanske kunna vara förklaringen till att problemet inte alltid inträffar? Det skulle definitivt kunna förklara att vi själva inte kunnat återskapa felet! I så fall rekommenderar vi förstås att du, tills vi åtgärdat detta, återupptar ett pauserat avsnitt under Nedladdat istället för med play.knappen i spelaren!

    Gustaf:

    Det här felet kan ha undgått oss en längre tid, och vi beklagar förstås att du och andra har drabbats. Det är ju inte aktuellt för dig just nu i alla fall, men jag tänkte att det kan vara skönt för dig att se att det problem du rapporterade in är något vi arbetar vidare för att lösa.

    Jag hoppas att vi med hjälp av Mathias iakttagelse kan återskapa (och förstås lösa, men att återskapa är ett första steg!) problemet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag råkar också ut för detta, sedan några veckor tillbaka. Har en Android/LG G3. Mest ett problem för att det förbrukar mer data än jag tänkt mig. Men för min del verkar det fungera att lyssna utan att data förbrukas om jag stänger av mobildata när jag lyssnar.
    Victor
  • Hej! Har android Huawei och upplever samma/liknande problem sedan senaste uppdateringen. Plötsligt hävdar appen att nedladdade spår inte går att lyssna på offline eller i flygplansläge eftersom telefonen inte är uppkoplad? Detta trots att avsnitten är nedladdade och jag utan problem kan lyssna på liknande tjänster t ex Spotify och ljudböcker.

    Några andra grejer som blivit knepiga sedan uppdatering:

    1. Jag måste klicka på nya avsnitt för att se vilket program de tillhör
    2. Alternativet att ladda hem utan musik är borta (eller det finns, men rätt otydligt)
    3. När jag laddat ner avsnitt hamnar de huller och buller i min lista och inte senast nedladdat/sänt först
    4. När jag ska lyssna får jag trycka på play och paus flera ggr. Hackig uppspelning. När jag pausar och återupptar uppspelning ser jag inte längre var jag är i avsnittet, tidsmässigt.
    5. Funktionen att hoppa 15 sek fram och tb är plötsligt seg och buggig.
    6. Program jag lyssnat klart på och raderat hoppar tb in i listan efter att jag tagit bort dem.  
    7. P3 Dokumentär, avsnittet Black Metal-morden går inte att lyssna på alls hur.många gånger jag än laddar ner det. Lägger sig under Ej tillgängliga avsnitt varje gång.

    Snälla, backa tb till den förra, fullt fungerande versionen, tack, för detta är katastrofdåligt.
    Erika
  • Victor och Erika: Förlåt att svar dröjt!

    Viktor:
    Tack för tips, som kan vara värt att testa för våra lyssnare. Samtidigt ska detta inte vara något vi ens ska behöva pilla med för att lyssna. En nedladdad fil ska självfallet spelas upp utan att mobildata krävs!

    Erika:
    1. Om du menar de nya avsnitten under Favoriter, så är detta åtgärdat i version 5.1.1 av appen
    2. Ja, det behöver förenklas. Även hur man väljer att spela upp den ena eller den andra versionen (med långtryck) behöver förtydligas, så att det enklare syns om alternativen finns
    3. Det behöver vi se över
    4. Gäller detta alla avsnitt, eller vissa? Och kvarstår problemet? Vi har haft ett helt annat fel, där vissa avsnitt hade fel metadata när det gäller längden, som skulle kunna gett de problem du beskrev. Det felet är åtgärdat 
    5. Skulle möjligen också kunna vara kopplat till detta metadata-problem? Kvarstår det?
    6. En bugg vi arbetar på att lösa
    7. Jag kan lyssna på Black Metal-morden i de enheter jag testar. Kvarstår det felet hos dig? Testa i så fall gärna om du kan lyssna via denna länk från vår hemsida, som också fungerar bra i Android:
      Black metal-morden (P3 Dokumentär)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har sedan uppdateringen till 5.1.1.5333 (kanske även tidigare) vid flera tillfällen laddat ner program och sett att de blivit klara, men sedan har de ändå inte gått att lyssna på utan måste streamas. Har inte hittat något sätt att lösa det ännu, så jag hoppas det kommer en ny uppdatering snart! Idag försökte jag med Det politiska spelet, både via mobildata och wifi.

    Det verkar som att filerna finns på telefonen, för just nu står det att jag har 200mb nedladdat, även om listan är tom. Som sagt, hoppas det går att lösa, jag kommer använda en annan app tillsvidare.

    Med värme,
    Björn
  • Hej Björn!

    Detta är en av de saker vi absolut måste lösa och app-utvecklarna jobbar på det. Självfallet ska appen i alla lägen välja den nedladdade filen, när sådan finns, framför att streama!

    Ny bugg eller särfall av andra fel?
    Ser du alltså inga filer alls under Nedladdat? Inte efter en omstart av appen heller? Jag undrar om det är ytterligare en bugg som vi behöver kartlägga.

    I och med att den kan vara nära förbunden med de övriga problemen med nedladdningen, tror jag att dock det är vettigt att inte lägga för mycket tid på detta nu, utan se om problemet kvarstår när övriga problem kring nedladdning är åtgärdade. Förutom att appen streamar där den borde spela en lokal fil, är det flera lyssnare som har problem att radera nedladdade filer.

    Självfallet får app-utvecklarna kännedom om detta, för om det är ett eget problem eller ett särfall av något av de befintliga, är de bättre på att avgöra. Och även om det är ett särfall av något de redan arbetar med att lösa, kanske det kan vara en ledtråd som ökar deras förståelse för problemet!

    Nedladdat, trots att det inte listas?
    Leta upp Det politiska spelets arkiv med alla avsnitt (exempelvis genom att gå via Meny - Program - kategorin Samhälle).

    Är något avsnitt markerat som nedladdade, det vill säga att det under avsnittet står NEDLADDAT? Går i så fall det avsnittet att spela utan uppkoppling (t ex i flygplansläge) därifrån?

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ny bugg eller..:
    Jag raderade de tre nedladdade filerna i listan, de försvann som de skulle, och typ 100mb filer försvann. Min telefon säger dock fortfarande att jag har 200mb sparade i appen (som jag antar är ljudfiler, även om de inte visas i appen, korrupta av något slag?). Jag tror du har rätt i att det kanske löser sig samtidigt som resten.

    Nedladdat trots..:
    Det som verkar hända är att jag laddar ner en podd, och får upp "nedladdat"-ikonen, men när jag klickar på play, kan telefonen inte hitta filen. Och om jag går tillbaka och sedan in på programmet igen, så är "ladda ner"-ikonen tillbaka.

    Tack för snabbt svar!

    Björn
  • Och tack för snabbt svar på svar!

    Något är uppenbarligen felkopplat mellan vad lyssnare tankar hem och vad appen känner av.

    Jag (som administratör i forumet) kan se lite data om den enhet du skrev hit på. Stämmer det att det är en LG G4 - och är det den luren problemet finns på?
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer bra att det är. Tack för ditt/ert arbete!
    Björn
  • Hej igen!
    Trots att jag sitter hemma, med wifi, klarar inte appen att spela nedladdade program/återuppta uppspelning av pausade program.
    Med tanke på alla buggar, (jag listade väl 5-6 st som är av den mest akuta sorten i mitt senaste inlägg?), sedan uppdateringen blir jag nyfiken på om ni testar innan ni pushar ut era uppdateringar? Snälla, snälla, gå tb till föregående version tills ni löst alla buggar i den här versionen! Och om ni inte redan gör det är det ett tips att gå in på playbutiken och läsa/svara på kommentarerna där med. Folk är rätt frustrerade verkar det som.

    Mvh / Erika
    Erika
  • Hej!
    Nu har vi releasat till 10% av androidanvändarna:
    Tekniska release notes, SR Play 5.1.2 för Android, med bland annat dessa förbäytringar:
    • Borttag från sidan Nedladdat är mer pålitligt
    • Uppspelning av nedladdade avsnitt är mer pålitliga
    • Rättade en bugg där appen kunde krascha när man försökte navigera till en avsnittssida
    • Rättade en bugg där appen kunde krascha på hemskärmen
    Om någon av er i denna tråd tillhör de tio procent som först fått denna version, vill vi gärna veta om ni märkt någon förbättting!
    Annika Webbmaster
  • Erika skrev
    Trots att jag sitter hemma, med wifi, klarar inte appen att spela nedladdade program/återuppta uppspelning av pausade program.

    Vad händer? Får du något felmeddelande? Rör sig detta om program som vi har i två versioner (som P3 Dokumentär och Morgonpasset)? Ge gärna exempel! En del av appens problem med att hantera nedladdade filer hänger nämligen samman med buggen kring att ge rätt version av ett avsnitt som finns både med och utan musik.

    jag listade väl 5-6 st som är av den mest akuta sorten i mitt senaste inlägg?

    Ja, och det har jag besvarat, delvis med nya frågor. Jag svarar igen, eftersom du kanske inte sett detta?

    1.Jag måste klicka på nya avsnitt för att se vilket program de tillhör

    Vi har löst detta om du avser att favoritlistan var otydlig. Om felet kvarstår, så berätta mer!

    2. Alternativet att ladda hem utan musik är borta (eller det finns, men rätt otydligt)

    Vi gör fixar just nu för att förtydliga med och utan musik. Den variant vi har nu är inte den bästa lösningen. Vi siktar på att få ut detta före midsommar!

    3. När jag laddat ner avsnitt hamnar de huller och buller i min lista och inte senast nedladdat/sänt först

    Jag vet att app-utvecklarna har försökt återskapa detta och se till så att senast nedladdat hamnar överst. Om de lyckades vet jag inte. Vi behöver följa upp det!

    4. När jag ska lyssna får jag trycka på play och paus flera ggr. Hackig uppspelning. När jag pausar och återupptar uppspelning ser jag inte längre var jag är i avsnittet, tidsmässigt.
    5. Funktionen att hoppa 15 sek fram och tb är plötsligt seg och buggig.


    Gäller detta alla avsnitt, eller vissa? Och kvarstår problemet? Vi har haft ett helt annat fel, där vissa avsnitt hade fel metadata när det gäller längden, som skulle kunna gett de problem du beskrev. Det felet är åtgärdat

    6. Program jag lyssnat klart på och raderat hoppar tb in i listan efter att jag tagit bort dem. 

    Det är en av de buggar jag hoppas och tror att vi åtgärdat i 5.2.1 som några lyssnare redan har laddat hem. Om felet kvarstår hos dig efter det, så vill vi självfallet veta det!

    7. P3 Dokumentär, avsnittet Black Metal-morden går inte att lyssna på alls hur.många gånger jag än laddar ner det. Lägger sig under Ej tillgängliga avsnitt varje gång.


    Kvarstår det felet hos dig? Testa i så fall gärna om du kan lyssna via denna länk från vår hemsida, som också fungerar bra i Android:
    Black metal-morden (P3 Dokumentär)

    Problemet hänger troligen samman med buggen kring att ge rätt version av ett avsnitt som finns både med och utan musik. Appen har tolkat det som om du har laddat hem versionen med musik, som ska ha raderats ur appen 30 dagar efter sändning (vilket innebär i början av maj).

    Vi beklagar alla problem du har drabbats av, och hoppas att du kan svara på mina frågor, eftersom vi löser buggarna mer effektivt om vi får hjälp att förstå vissa detaljer bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Om någon av er har märkt av felet med att appen väljer att strömma ett avsnitt där det redan finns ett nedladdat i den senaste versionen av appen, så vill vi självfallet få reda på detta!

    Tack för hjälp att förstå felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag laddade nyss hem avsnitt morgonpasset utan musik. Men den envisas med att spela upp avsnittet MED musik. Jag använder Samsung S5 mini.
    Anneli
  • Hej Anneli!
    Har du uppdaterat appen? Det problem du beskriver ska ha blivit mycket mer ovanligt i version 5.1.2 än vad det var i 5.1.1.
    Trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Ja, appen är uppdaterad till senaste version 5.1.2. Jag inser dock nu när jag läser bland massa olika svar och frågor, att man måste gå in i meny nedladdat och välja att lyssna därifrån, och då verkar det fungera. Det var lite otydligt, för det behövde man inte tidigare. Tack för hjälpen.
    Anneli
  • Och det ska man inte heller behöva göra. Det är alltså inte du som har problem med att leta efter information, utan vår app som fungerar sämre än tidigare, vilket vi arbetar för att lösa!
    Appen bör välja att spela den nedladdade versionen i första hand i alla lägen där en sådan finns.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Följande problem kvarstår för mig, trots uppdateringar:

    4. pausa och spola funkar dåligt till och från. Hänger sig ofta och släpar efter.

    6. Avsnitt jag lyssnat på och raderat hoppar tb in i nedladdat-listan.

    Och, dessvärre, kan jag fortfarande inte lyssna på nedladdade avsnitt offline. Trist, särskilt på sommaren, när man reser mkt/inte alltid är i närheten av stabilt wifi. På väg att ge upp nu eftersom det här problemet kvarstår så länge och äter upp min mobila data samtidigt som de nedladdade filerna, som alltså inte tycks vara nedladdade, tar en massa plats i onödan. Jag har testat alla varianter jag kan komma på men med samma nedslående resultat. Snälla, snälla, kan ni inte bara backa till föregående version och se till att ha ordentliga tester innan releaser så vi slipper agera testare åt er?
    Erika
  • Jag har en Samsung Galaxy A3 och har också problem med att appen förbrukar min mobildata. Snälla backa tillbaka till en version där nedladdade program inte äter mobildata!
    Annika
  • Problemen kvarstår....
    Erika
  • Trots att jag inte har använt SR Play (har vare sig lyssnat på nåt nedladdat eller streamat) har den nyligen uppdaterade appen dragit över 50 MB surf de två senaste dagarna. Snälla, backa till en version som inte drar surf när den inte används eller när man lyssnar på nåt nedladdat!!!
    Annika
  • Numera måste jag vara uppkopplad för att ens kunna starta SR appen. Sen måste jag också vara uppkopplad för att dra igång det redan nedladdade programmet. Det här är ett problem som återkommer och gör appen helt ointressant att använda.
    Mia
  • Hej Erika och Annika och Mia!
    Vilken version av appen använder ni?
    Erika: kan du beskriva exakt hur du gör vid nedladdning? Vilken sida du laddar ner från och hur du går runt i appen? (exempelvis: går in på avsnittssidan, laddar ned där, trycker på playknappen där, eller om du laddar ned från trepunktsmenyn i listor och spelar på en gång eller om du gör på något annat vis?)
    Jesper Webbmaster
  • Jag använder version 5.2.0.5342 av appen. Att vara noga med att välja att spela upp nedladdat verkar inte hjälpa och det borde appen för övrigt sköta automatiskt. Versionen måste vara bristfälligt testad om det nu skulle finnas ett "rätt sätt" och ett "fel sätt " att spela upp ett nedladdat avsnitt. Att appen sen "smygförbrukar" surf när den inte används och trots inställningen att bara ladda ner via Wifi tyder också på bristfällig testning.
    Annika
  • Jag har i nuläget appen i version 5.2.0.5342
    Jag har en Huawei Android-telefon som uppdateras regelbundet och med mkt ledigt utrymme i minnet.
    För att ladda ner går jag in i appen, sedan min favoritlista, klickar på de nya avsnitt som intresserar mig och väljer ladda ner, oftast utan musik. Detta funkar i princip som vanligt, någon gång har det väl varit sefmgt eller hamnat i "avsnittet finns inte tillgängligt för uppspelning".
    När jag sedan går till min nedladdat-listan börjar problemen, se tidigare inlägg.
    Vore fö toppen om ni själva testade era versioner innan ni släpper dem så slipper vi lyssnare agera obetalda testare åt er under flera veckors tid... Eller ha åtminstone vett att kalla dem beta och dra tb dem/gå tb till fungerande version när ni märker att definitely funkar. Bara en tanke så ni slipper kritik och griniga användare.

    Erika
  • Definitely: det inte
    Erika
  • Hej Annika och Erika
    Tack för återkopplingen som vi skickar vidare till utvecklarna.
    Jo vi testar appen innan en ny version släpps. Men vi är i ärlighetens namn inte så många som man kanske kan tro. Och har inte tillgång till mer än en bråkdel av alla varianter av telefoner och operativsystem i olika versioner som publiken använder. Det händer ofta att vissa kombinationer fungerar LITE olika än merparten av telefonerna. Därför är vi glada ju mer information vi kan få kring när det inte fungerar.
    Vi menar inte att det finns ett rätt sätt och ett fel sätt att göra saker. Där handlar det om att följa samma gång som användaren i fråga, för att förhoppningsvis kunna få samma resultat, och då se varför felet uppstår och fixa det.
    Mvh

    Janne Webbmaster
  • Hej,
    Hittat ytterligare ett problem: skulle lägga till ett program i min favoritlista och insåg då, när jag scrollade igenom programlistan, att flera av de program jag tidigare favoritmarkerat trillat ur min lista. Klickade i (hjärtat) flera av dem, men när jag sedan gick tb till min lista låg de ändå inte där. Har nu upptäckt att jag kan klicka i hjärtat, men så fort jag lämnar programmets sida försvinner den markeringen och programmet läggs inte till i min lista. Öppnar jag programmsidan igen är hjärtat inte längre iklickat, trots att jag gjorde det två sekunder tidigare.
    Erika
  • ...och, osäker på om jag nämnt det, men även när jag laddat hem avsnitt OCH har mobildata påslagen händer det ofta att avsnitt avbryts mitt i uppspelning och systemet börjar tugga "ansluter"(till vadr lite oklart eftersom, som sagt, avsnittet redan finns nedladdat på mobilen och jag dessutom är uppkopplad mot mobilnätverket...det är inte mkt som funkar med denna app just nu. Känns verkligen som enbesvikelse att man tydligen måste välja iPhone för att kunna ta del av SRs utbud utanför hemmet.
    Erika
  • Senaste versionen, annars hade det såklart varit det första jag fixat. Nu har jag laddat hem en annan app som laddar ner programmen blixtsnabbt, problem solved :)
    Mia
  • Hej ...
    jag är ledsen att behöva ansluta mig till klagokören (igen) men jag håller med samtliga ovan. Det är riktigt illa med de uppdateringar som gjorts.
    Senast nu i helgen var jag på landet, hade laddat ner ett par program med min surt förvärvade mobila wifi ( som f ö fungerar utmärkt, men inte så långt från huset) och begav mig ut för att klippa gräs mm. Men programmet vägrade att spela upp, det stod och tuggade och snurrade och stannade sedan helt. I ett annat fall gick det att börja lyssna, men efter pausering stod den bara och försökte återansluta (till VAD, som sagt, när programmet är nedladdat?)
    För någon månad sedan upplyste min mobiloperatör mig om att "du har förbrukat månadens surfmängd" och att jag måste köpa ny - trots att jag bara lyssnat inom wifi eller nedladdat! Det är i princip omöjligt, och jag har aldrig varit i närheten av den gränsen förut. Vid koll visade det sig vara SR-appen som ätit mina gig.

    Jag blir vansinnig. Varför håller ni på och invecklar genom att "utveckla" en app som en gång i världen fungerade i princip perfekt?
    PS: hitta gärna också ett sätt att undvika att de medverkandes ansikten täcks av playknappen, det vore fint. 
    Jag har ju bytt till Acast och lyssnar via dem, men alla SR:s program finns ju inte där, och det är ju till 90% SR-program jag lyssnar på! Snälla, snälla, jaga inte bort oss trogna lyssnare från vårt modershus! Och, som sagt: jaga inte bort oss androidanvändare. Vi är många.

    Eva
  • Hej alla i denna tråd!
    Självklart vill vi lösa dessa problem. Jag skickar hela tiden er info till utvecklarna och dom kollar på det här. En sak utvecklarna vill veta är:
    ni som anmält att appen vill ha data fastän det är nedladdat, är det något som händer när ni återupptar lyssning senare? (Där senare är minst ett par timmar eller en dag senare, inte tre minuter)
    Jesper Webbmaster
  • I mitt fall så har det varit så länge som jag befunnit mig utanför wifi-räckvidd. Oavsett tidsrymd.
    Jag kan lyssna även utan wifi, men täckningen t ex på lantstället är bristfällig - därav behovet av att kunna ladda ner. Och då måste ju det funka, annars går man ju där och tvingas gräva rabatter och klippa gräs i dysterhet ... när det finns så fruktansvärt mycket bra att lyssna på!
    Jag ska också tillägga att ibland går det inte att starta appen överhuvudtaget om jag inte har wifi-täckning eller teletäckning, och kommer då inte åt mina nedladdade program.
    Eva
  • Står hemma i mitt kök, med utmärkt wifi och nedladdat avsnitt. Appen står och tuggar "ansluter" sedan flera minuter. Igen.
    De senaste dagarna har även antalet avbrott i uppspelningen ökat. Jag lyssnar på en nedladdad podd och plötsligt bryts den, antingen för att tugga "ansluter" (och då är det oftast kört och man får helt enkelt lägga ner lyssnande eftersom hela appen liksom låser sig) eller så får jag gå in på programmet, klicka paus/play tills det kommer igång igen. Då har det ofta hoppat flera minuter bakåt när uppspelningen kommer igång igen. Vad har det gått sedan uppdateringen gjordes? Två månader? Jag är ledsen SR men efter att ha älskat er app i åratal och använt den dagligen kommer jag nu överge den för fungerande alternativ. Det här håller inte. Det strular dagligen och kostar mig dessutom pengar i form av mobildata. Trist, eftersom den förra funkade finfint och det nu kommer vara ngr program jag får överge eftersom de inte finns hos övriga leverantörer, men så får det bli.
    Erika
  • Har samma problem och märkte att halva månadens data har förbrukats på en vecka.. Orkar inte behöva byta upp men snart måste man ju. Är rätt säker på att det skett i och med senaste uppdateringen.

    Mvh
    Ludwig
  • Hej
    Vi är en lösning på spåren till några problem som beskrivs i den här tråden. Lite oklart än när release av ny version kan ske, men möjligen nästa vecka.
    Mvh
    Janne Webbmaster
  • 30 maj hittar jag ngn slags trådstart... Fortfarande ingen lösning? Återigen, varför inte backa till en fungerande version? Vi är flera som in månader bett om detta.
    Erika
  • Nu håller vi på att släppa en uppdatering av appen (5.3) och att appen inte ska gå och leta upp ett avsnitt på webben om det finns nedladdat, är den viktigaste buggen som åtgärdats. Än så länge har vi inte släppt den nya versionen till alla lyssnare, utan endast till 50 procent (slumpvis valda), men troligen kommer den ut till alla under morgondagen.

    Ni som har hunnit få den, får gärna bekräfta att problemet är löst!

    Vi har sällan möjlighet att backa till annan version, däremot borde vi ha varit tydliga med att tipsa om vilka andra sätt att lyssna som finns för er med Android. Dels kan ni ladda hem vårt innehåll ifrån alla "podcastappar". En app för Android som jag vet att många lyssnare och kolleger tycker om, är Pocket casts, som finns beskriven här:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande

    Och sedan finns det ett trevligt alternativ till vår egen app som heter Lyssna, som endast har Sveriges Radios innehåll (men som det inte är vi själva som skapat), som ni kan ladda hem gratis här:
    Lyssna - på Sveriges Radio

    Ni kan även ladda hem poddfiler direkt från vår hemsida i Android.
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag försökte lyssna på nedladdade program under flygresan och SR appen kunde inte spela upp filerna som jag laddat ner innan. De fanns i listan Nedladdat men gick när man staryar dem står appen bara och laddar. Filerna gick bra att lyssna på med flera andra musikspelare när jag väl räknat ut var de var lagrade så det var inte nerladdningen som var problemet. Jag har android 7.0 och sr 5.3.0.5346 så tyvärr kvarstår problemet trotts 5.3 uppdatering.
    Mvh
    Jesper
    Jesper
  • Hej Jesper och förlåt sent svar!

    Bra att du hittade filerna, men väldigt tråkigt att vår app inte gjorde det.

    Som webmaster ser jag lite teknisk information om den telefon som du har använt för att skriva hit. Stämmer det att det är en Huawei Honor 8 Dual SIM du fick problemet med?

    Som du såg har vi ett likartat problem med en lyssnare som har Iphone, men likartat är definitivt inte samma, för apparnas uppbyggnad och logik är helt annorlunda på Ios och Android. Vi har dock ett par felanmälningar för Android som jag tycker påminner om din. Främst tänker jag på Annelie, som i slutet av augusti skrev:
    Kan plötsligt inte lyssna på nedladdade program offline! Har funkat förut.

    Eftersom hennes fel upphörde lika oväntat som det uppstod, har vi dock inte felsökt det närmare. och det gör att jag inte vet vad ditt fel kan bero på och därför förmodligen behöver din hjälp att felsöka.

    Det första jag undrar över är vilka program det var du fick problem med, och om dessa var nedladdade nyligen eller för lång tid sedan. Har du kvar programmen under nedladdat, så är det en bra hjälp om vi kan få en skärmdump.

    Stort tack för att du rapporterade in detta! Självfallet ska nedladdade avsnitt gå att lyssna på i flygplansläget.
    Annika Webbmaster
  • Hej, det stämmer att jag anväde en Honor 8. Jag har tyvärr inte kvar listan på nedladdade program då jag tömde appdata för några dagar sedan. Men jag vet att det var p3 dokumenter alla 5 avsnitt av skjutning på vår krog och bar och tankesmedjan "att faxa en dick pic" . De laddades ner bara några timmar innnan resan.

    Mvh Jesper


    Jesper
  • Tack! Vet du om Tankesmedjan var med eller utan musik?

    Dokumentärerna ska ha varit utan musik, för det var mer än 30 dagar efter sändning, vilket hör att vi kan utesluta vissa felkällor som enbart rör avsnitt med musik.
    Annika Webbmaster
  • Nej, tyvärr kommer jag inte ihåg det.
    Jesper
  • Hej igen! Har appen fungerat som den ska sedan senast?

    Just fel kopplade till hur telefonen hanterar nedladdade filer, är något vi ser väldigt allvarligt på. Många lyssnare kan få problem som de inte märker för att de inte noterar att deras nedladdade filer faktiskt inte spelas upp, utan att de förbrukar mobildata ...

    Därför är vi förstås tacksamma för alla pusselbitar vi kan få från er som har rapporterat in felet. Om du någon gång framöver vill lyssna på nedladdat innehåll och kan tänka dig att då ha telefonen i flygplansläge på nytt, så blir vi alltså väldigt tacksamma över att få veta ifall du får exakt samma fel då, eller om det är ett fel som inte uppstår varje gång ... Hos Annelie som jag länkade till ovan, tycks felet ha varit högst tillfälligt, vilket ju är skönt, men innebär att det är svårare att felsöka eftersom vi inte vet vad det är för omständigheter som krävs för att felet ska visa sig ...
    Annika Webbmaster
  • Hej ...
    Jag gav upp och har gått över till Pocketcasts. Tyvärr, och med sorg i hjärtat.
    Jag har ÄLSKAT SR-appen så länge den fungerade bra. Men sista året har varit helt hopplöst.
    Nu skulle jag vara borta från Sverige en längre period och ville inte riskera att inte kunna lyssna nedladdat på flyget etc, eller att åka på oväntade kostnader pga av bakgrundsaktiviteter hos appen!
    Säg till när ni fått ordning på den så är jag tillbaka som ett skott!
    Eva
  • Hej igen,
    Jag håller med om att det är ett alvarligt fel och jag är intresserad av att SR appen fungerar så jag skickar er en skärmdump från mitt senaste försök att spela upp nedladdade program. Appen kommer aldrig vidare till uppspelning utan försöker bara ansluta till internet.
    Jag undrar om ni på testplatformar lyckas återskapa problemet?
    Jesper
  • Tack. Det är nog inget tekniskt fel (däremot ett stort behov av ökad tydlighet!). Om du klickar på OK ska appen spela upp det du har nedladdat ...

    Har du testat det, eller har du tolkat "upplysningen" om att internet saknas som ett felmeddelande och aldrig klickat på OK?

    Testa att klicka på OK, och se om det därefter går att lyssna. Om inte, vad händer i nästa skede?

    Jag tar självfallet upp detta med ansvariga, för det borde stå "Ingen internetanslutning, endast nedladdade avsnitt är tillgängliga." eller något liknande.
    Annika Webbmaster

  • Tyvärr kommer appen inte vidare så länge flygplansläget är aktiverat.
    Jag förutsätter att ni testat själva, hur går det på era testmobiler?
    Jesper
  • Tack för förtydligandet!

    Jag förutsätter att ni testat själva, hur går det på era testmobiler?

    Vi testar, men har inte lyckats återskapa detta.

    Jag vet dock inte om app-teamet har tillgång till någon Honor 8, ifall det skulle vara kopplat till specifika telefonmodeller.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Eva, jag missade att svara dig!

    Pocketcasts är många väldigt nöjda med.

    Om du vill kunna samla nedladdning och möjlighet att lyssna direkt på kanaler i en och samma app, så finns det en Android-app som heter Lyssna:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.trolls.android.lyssna&hl=sv

    Det är inte vi själva som har utvecklat den, utan den är byggd av oberoende utvecklare - men innehållet är vårt. Den vill jag gärna tipsa om!

    Trevlig helg! Jag har all förståelse för att du tröttnat när det har varit så pass många problem.
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är egentligen bara direktlyssningen jag saknar på Pocketcasts - annars har det funkat toppen. De har ju allt från SR. Men jag kanske ska prova Lyssna. Har den även poddar från andra leverantörer eller bara SR?

    Jag måste bara säga att det är ju själva f*n att man ska behöva drivas iväg från sitt modershus för att det klantats till när det ändå HAR fungerat så bra en gång! Jag minns med sorg i hjärtat hur stolta vi var 2001 och 2002 (tror jag)  då Sveriges Radio utsågs till världens bästa mediesajt just för att den funkade så klockrent, både med direktlyssning, nedladdning, information, lättbegriplighet, spelkö - OCH snygg design! Suck.( Beateae memoriae ...)

    Men jag får väl tillägga: Bona diagnosis - bona curatio!
    Eva
  • Ja, det är egentligen bara direktlyssningen jag saknar på Pocketcasts - annars har det funkat toppen. De har ju allt från SR.

    Nja, de har allt som är nedladdningsbart, men det är bara en bråkdel av vårt innehåll. Det finns till exempel inte så många musikprogram och Radioteatern, Novellen och Radioföljetongen lyser med sin frånvaro.

    Men jag är glad över att du hittar allt innehåll du är intresserad av (frånsett direktlyssning) - och att Pocketcasts fungerar toppen!
    Annika Webbmaster
  • Mmm ... jag hittar t ex Operaguiden och Operahuset - men tyvärr inte Rendezvous från P2 ... Tankesmedjan och P3 Dokumentär finns. Det mesta annat är P1-grejor - som finns.

    MEN JAG SAKNAR APPEN!
    Kan ni inte se till att få den i ordning snart? :'

    Eva
  • Kan ni inte se till att få den i ordning snart? :'

    Vi jobbar på det. Detta är dock svårt för oss att lösa, eftersom det är en typ av fel vi inte lyckats återskapa på våra egna telefoner (eller som någon av oss fått privat). Och att felsöka utan att se felet, är lite som att torrsimma sad

    /Annika
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy