Android: Kan inte ladda ned längre

Hur hittar jag knappen Ladda ner?

Kommentarer

  • Hej Folke!

    Vi har gjort om hur hemsidan fungerar på mobiltelefoner, så att "Ladda ner-knappen" inte visas som tidigare. Anledningen är att den knappen inte fungerar på många mobiler och skapade förvirring.

    Men där tänkte vi fel. Det är bara på Iphone det inte går (eller är väldigt svårt) att ladda ned. För dig med Android går det ju bra att ladda ned den vägen! Vi kommer att återinföra knappen för er med Android, men jag vet tyvärr inte hur snabbt vi kommer att göra det.

    Det finns andra sätt du kan ladda hem våra program, t ex genom vår egen app Sveriges Radio Play.

    Om du inte vill ladda hem en app, så se om du kan ladda hem våra avsnitt genom att gå via en annan sida hos oss. Där är jag inte säker på hur det fungerar för olika mobiler, så berätta gärna. Eftersom du ursprungligen ställde din fråga på en sida med en fråga om Radioföljetongen, så berättar jag hur du gör där, men det är likadant på alla sidor där det går att ladda hem program hos oss:

    Gå till programmets sida:
    Radioföljetongen

    Scrolla nedåt tills du är i botten av "det vita på sidan". Ovanför kontaktformuläret som ligger där, finns en länk där det står Poddradio (XML). Öppna den.

    Om den går att öppna i din telefon, så hittar du länkar till alla nedladdningsbara Radioföljetongen. Om inte, hör av dig, så hittar vi något bra sätt för dig att kunna ladda hem programmen tills vi återinfört den länken på Android.

    Annika Webbmaster
  • Hej, ditt tips om att klicka på poddradiolänken leder bara till så gott som oläslig sida med en massa xml-kod, ej klickbar. Gäller både i telefonen och surfplattan, båda med android. Fler tips?

  • Är appar uteslutet? Både Sveriges Radio Play och externt utvecklade appar som Lyssna fungerar bra för att ladda hem våra program.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu lagt tillbaka nedladdningsknapparna i både Ios och Android.

    Tack alla som snabbt fick oss att förstå att vår "förenkling" blev en försämring!

    Annika Webbmaster
  • Jag kan inte hitta hur jag laddar ner ex sommarpratare.  Förra året gick det. Hur gör jag?
  • Hej Eva!
    Menar du i vår app eller på webben?
  • Appen sveriges radio. På sv radion program 1 hittar jag den. Men, det kan väl inte vara meningen att jag ska ladda ner app för p1, app för p2, app för p3 och app för p4?
  • Om du söker överst i appen på "Sommar & vinter" så kommer programmet upp överst. Brevid varje avsnitt finns tre prickar till höger som är en liten meny. Välj sen ladda ner. (det kan skilja sig en smula mellan olika versioner av appen)
  • Och jag försöker ladda ner några sommarpratarprogram från 2017 via PC-dator (ej app). Länken Ladda ner leder bara till att programmet startar för lyssning men inte nedladdning. Det har fungerat alla andra år så något har ändrats. Hur ska jag göra?
  • Hej, är det Internet Explorer du använder?
    Den senaste uppdateringen har nämligen gjort att det är så IE beter sig nu.
    Nu måste du högerklicka och välja 'Spara mål som...'

  • Just så, Explorer Edge. Funkar inte alls. Däremot fungerar det i Chrome.
  • Det finns mer info om nedladdning med Edge här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/nedladdningsproblem-82gm/

  • Jag skulle också vilja ladda ner gamla program med sommarpratare, men hittar inte "ladda ner" någonstans, hur jag än klickar. Jag vill ladda ner från webben och använder Firefox eller Safari som webb-läsare.
  • Paulina,
    Denna tråd rubricerad Android men tråden har redan stökats till av datoranvändare, så här får även du ett svar.

    Om du söker via sidan Alla Sommar- och Vintervärdar A-Ö, vilket du möjligtvis gjort, når du nedladdningslänkar först då du klickar på själva namnet eller bilden på värden.

    Alternativ:

    Här finns en fantastisk lista över sommarvärdarna fram t.o.m. förra året.

    Sök sedan upp via avsnittssidan för Sommar med hjälp av kalendern till höger eller visa fler-länken. Ladda ner-länkarna ska finnas till höger som vanligt. Om ändå inte nedladdningen lyckas så använd högerklick och spara länk som... som det tipsas om ovan.

    ... och är det problem att lyssna med Safari läs detta.

    Är det fortfarande svårt att hitta nedladdningslänkarna?