Android auto, välja kanal

Uppdaterade appen idag så jag fick stöd för Android auto.
Hur lägger man kanaler så man kan välja kanalen i Android auto i bilen. Vad jag kan se nu måste man nu starta kanalen via mobilen, hittar inget sätt att lägga dem som favoriter i appen.

Kommentarer

  • Hej Hans,

    du borde se alla våra kanaler under "Lyssna direkt", och om du valt en lokal kanal ska den synas tidigt medan övriga lokala kanaler finns längst ned i listan. Är det något särskilt du vill kunna göra genom att favoritmarkera en kanal, eller ser du inga kanaler alls i bilen?
  • Kollade och nu funkar det, den hade väl inte vaknat riktigt i morse.
  • Skönt att de dök upp, hör gärna av dig om det är något annat du saknar eller som strular.
  • SR-appen dök upp alldeles automatiskt i min Android Auto för någon månad sen.
    Det var väldigt trevligt !
    Men förra veckan försvann den igen och går inte att hitta heller under "appar" i Android Auto inställningar....
    ???
  • Hej Dan.

    För att kunna undersöka ditt problem undrar jag om du har möjlighet att svara på dessa frågor. Har du avinstallerat appen från din mobil? Vilken version av appen har du på din mobil? Vilken telefon har du (t.ex. Samsung S8 eller OnePlus 6)?

    /Hälsningar
    App-teamet
  • Hej, den dök upp nu igen 😀
    Jag har inte gjort något mer än startat om AA kanske 5-6 gånger...
    Möjligtvis har jag hållt på och krånglat med Tune-In som tjatar om att jag ska köpa deras tjänster och därför försvinner och måste "aktiveras" igen för gratisversionen.
    Hänger SR-appen ihop på något sätt med Tune-In ?? i AA.
    ---
    Samsung S9+, Android 10, SR-App 20.5.4.5608, AA 5.3.501644 (blir det ny version så fort någon ändrar ett kommatecken i programmet?)
    ---
    Men två frågor kvarstår:
    1. Varför syns inte SR-appen som en valbar App i AA-menyerna? "Appar till Android Auto".
    2. Varför är det så dålig hantering av ID-taggarna i appen och även generellt inom Sveriges Radio 🙁
    ALLA andra radiostationer (även dom minsta och fjuttigaste) visar ALLTID artist och låt-information. Men ni envisas med att oftast bara visa att det är "Sveriges Radio" och möjligtvis någon annan statisk information som vad programmet heter?
    IBLAND dyker dock låtnamn upp med pytteliten text i android appen - jag har för mig att det syns oftare i IOS-appen. Men fortfarande pyttelitet. Men ALDRIG i AA !
    Jag får känslan att ni inte riktigt har koll på vilka av de 5608 releaserna av android-appen som innehåller korrekt ID-hantering eftersom taggarna kommer och går lite då och då i appen utan AA.
    I min tyska stationära internetradio syns däremot taggarna från SR ALDRIG men snyggt och fint från alla andra tusentals radiostationer 🙁
  • Hej Dan och förlåt det sena svaret!

    Ditt senaste inlägg innehåller en lätt och två svårare frågor. De två svårare frågorna hör dessutom hemma i lite olika delar av Sveriges Radio, så det är nog ingen som riktigt kan svara bra på båda på egen hand ...

    Tunein
    Den lätt frågan först:
    Hänger SR-appen ihop på något sätt med Tune-In ?? i AA.
    Nej. Om något kanske vår apps synlighet skulle öka om Tunein avinstallerades ... Ifall det endast finns ett begränsat antal appar du kan se i en viss vy, skulle förstås vår app och Tunein konkurrera om samma utrymme, men detta är inget jag har hört talas om innan, så det är en ren spekulation.

    Sveriges Radio Play saknas bland appar för Android Auto
    Svårare fråga och jag behöver konsultera Androidutvecklarna.

    Jag ser den inte heller:
    Appar för Android Auto

    Vi behöver självfallet ta reda på vad det beror på!

    Låtinformation saknas del 1
    Om denna saknas på vår hemsida och i våra vanliga mobilappar är en fråga som kan få lite olika svar beroende på vilken kanal det gäller. Eftersom de flesta som frågar om detta är P2-lyssnare och det svar jag då ger är väldigt långt, tar jag inte utrymme från den här Android Auto-tråden, utan länkar till ett tidgare svar på varför låtinfon i P2 kommer och går:
    Varför upphör låtlisteinformationen ofta vid nya programtitlar

    Gäller det andra kanaler eller program i efterhand, så berätta vilka, så svarar jag på det!

    Låtinformation saknas del 2
    Däremot är det lättare att svar på varför metadata om musik saknas på exempelvis din tyska internetradio. Korta svaret är "den tjänsten gick sönder och ingen har lagat den än".

    En analys av vad det kan bero på och vad vi behöver göra för att lösa det är off topic i denna Android Auto-tråd, men läs gärna mitt svar här:
    Vilken musik spelas?

    I den tråden nämner jag en semesterledig kollega som jag därefter har kontaktat, men det behöver jag följa upp nu när både han och jag är på plats igen, så din fråga blev en påminnelse om detta. Tack för det!
    Annika Webbmaster
  • Frågan om varför appen inte listas bland Android Auto-apparna hade jag inget svar på, och det har jag kanske egentligen inte nu heller, men jag har en väl underbyggd teori.

    En av Android-utvecklarna skrev:
    Det där ser ut att vara en promotion collection, min gissning är att det är något som har samlats ihop och  som producerats av Google vid något tillfälle, men som inte nödvändigtvis uppdateras automatiskt om nya Android Auto appar dyker upp.
    På sikt vill vi ju öka synligheten, så vi ska förstås ta reda på hur vi ska vara med i den listan framöver.

    Vi bör dock vänta med att göra det tills appen fungerar bättre än idag. Lyssnare har nämligen drabbats av att vår app tar över när andra ljud-appar spelar - och innan den buggen är borta, är det onödigt att locka nya lyssnare till appen. Buggen är löst bakom kulisserna, men ännu inte färdigtestad.

    Teorin är alltså att Google lade ut en lista med tillgängliga appar vid den svenska lanseringen, när vi inte hade något stöd för Auto.Vi ska be dem lägga in oss där, men först när appen fungerar bättre - vilket förhoppningsvis är snart.
    Annika Webbmaster