Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Android applikationen kraschar vid nätverksbyte

Hej, efter senaste uppdateringen upplever jag att Android applikationen kraschar. I dag på väg till jobbet krascha den 3 gånger och det känns som det är när den försöker rädda ljudet när uppkopplingen viker eller byter nätverkstyp. Två av kraschar var när jag förlora och fick tillbaka wifit. Sista gången var nära Stockholm södra där det är rätt dålig uppkoppling.

När man går in på telefonen så är sr appen avstängd dvs jag hittar den inte bland öppna appar och när jag går in på appen så är det som en ny start och appen visar inte samma flik som jag sist var inne på.

Versionen är 6.0.0.5392
Erik Thorselius Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej
    Något som kan ha påverkat just i morse är att Telia haft en del nätverksproblem.
    Men visst kan det också vara något i appen. Våra utvecklare tittar på saken.
    Mvh
    Janne
  • Upplever samma sak sedan appen uppdaterades. Den stänger av sig själv med jämna mellanrum.
    Sven
  • Samma sak för mig, appen kraschar rätt ofta sedan den senaste uppdateringen.
    Jenny Engdahl
  • Hej Erik, Sven och Jenny!

    Vi har, förutom problem kopplade till Telias nätverksproblem, sett två typer av krascher.

    Krascher vid nätverksbyte, Android 8
    Den ena typen av krasch har med att appen "inte lyckas hålla sig vid liv" i bakgrunden på rätt sätt på Android 8. App-utvecklarna försöker se vad vi missat, för det finns guider för hur vi ska skriva koden för att undvika just detta, och vi tycker att vi har följt alla rekommendationer.

    Eventuellt finns det inställningar som ni som drabbats kan påverka själva för att minska problemet. Jag återkommer med specifika frågor till var och en av er i slutet av detta svar.

    Andra krascher på väg att åtgärdas
    En annan typ av krascher inträffar "på en gång efter att man installerar appen", alltså inte i samband med nätverksbyte, och drabbar ungefär en procent av användarna, vilket är alldeles för många.

    Vi har inte lyckats återskapa felet själva, men tror ändå att vi har förstått felet, så vi kommer ut med en ny version av appen (6.1) under eftermiddagen där detta (hoppas vi) är löst.

    Erik:
    Ditt fel låter som det som drabbar Android 8. Stämmer det? Vilken telefonmodell rör det sig om?

    Sven:
    Som administratör i forumet ser jag att du skrev hit med en Nexus 5X och just Android 8. Har du också lagt märke till att det verkar vara vid nätverksbyte som felet uppkommer?

    Kan du se om vår app har "obegränsad nätverkstillgång", se under Förhindra att appar avbryts när det inte finns Wi-Fi här:
    Nexus: Använda mindre mobildata med Databesparing

    Jenny:
    Stämmer det att du har en Fairphone 2 med Android 6.0.1? Har du sett något mönster i när krascherna sker?

    Tack alla för att ni snabbt rapporterat in detta!
    Annika Webbmaster
  • Ja, det stämmer att jag har en Fairphone 2 med Android 6.0.1. Den kraschar när jag streamar direkt och använder telefonens datauppkoppling. Har inte använt appen med wifi sedan uppdateringen, så jag vet inte om det är likadant då.

    Om jag tappar uppkopplingen tillfälligt kan jag inte få igång streamingen igen när uppkopplingen är tillbaka. Lyssna på nedladdat fungerar. Igår kraschade den trots att jag hade full täckning, men det kan ju ha berott på Telia då.
    Jenny Engdahl
  • Tack!

    Hur pass ofta har det kraschat? Du märker inget mönster, t ex att det kraschar någon minut efter att skärmlåset slagits på eller liknande?

    Bra att efterhandslyssningen fungerar.

    Alla:
    Jag glömde att tipsa om att det finns andra sätt att lyssna på tills vi löst detta. Antingen från vår hemsida, som ska fungera i alla mobila webbläsare:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Eller genom någon annan app. Där brukar många Android-användare uppsatta en app som heter Lyssna. Det är inte vi själva som skapat den appen, men vi står för innehållet!
    Lyssna - på Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Använder inte appen för att streama direkt varje dag och när jag nu tänker efter var det första gången igår.

    Först tappade appen kontakt med datauppkopplingen fast jag hade full täckning. Då var det inga problem att komma igång med direkt-streamingen igen när jag gick in i appen och startade om.

    En stund senare åkte jag tåg och tappade uppkopplingen tillfälligt. Efter det kunde jag inte få igång direkt-streamingen igen. Appen var också seg. Gjorde flera tvingande avslutningar, men ingenting hjälpte. Det var då jag valde att lyssna på ett nedladdat program. Det fungerade bra, även om appen var seg även då. Tog tid innan det nedladdade programmet kom igång.
    Jenny Engdahl
  • Tack!

    Vi håller på att släppa en uppdaterad version av appen. Senaste versionen är nu 6.1.0.5397, men den har ännu bara nått ut till 20 procent av lyssnarna (och det är slumpen som styr - antingen kan du uppdatera eller också tillhör du de 80 procent som inte har fått den nya versionen).

    Det vore intressant att se om dina krascher finns kvar i den nya versionen!

    Det fel som gäller Android 8 har vi tyvärr inte så stort hopp om att nya versionen påverkar, men för dig med Android 6 hoppas vi att det blir skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Har ni släppt den nya versionen än?
    Jag har också 6.0.0.5392och upplever att den kraschar på min LG H440n.

    // Erika
    Erika
  • Hej! Samma för mej (Android 8 och Sony lur). Funkar - blir tyst några minuter - funkar - tyst några minuter osv. Tycker jag känner igen problemet från allra första SR appen.
    Kennet Johansson
  • Fick en säkerhetsuppdatering av android i morse. Appen verkar funka bättre nu. Har android 8.1.0.
    Sven
  • Erika:
    Igår hörde jag att vi inte sett några nya problem med 6.1-versionen hos de 20 procent som fått den innan helgen, och vi sa att vi därför skulle släppa den till fler. Jag hör med Androidutvecklarna hur det går. (Jag gissar att vi släpper den till 100 procent under dagen.)

    Kennet och Sven:
    Åh hoppas att den säkerhets-uppdatering som verkar hjälpa Sven, hjälper fler och snart är ute hos alla. Android-utvecklarna (som setts vandra upp och ned i ett trapphus där problemet kan reproduceras) får veta detta!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr uppstår samma problem nu igen på eftermiddagen. Har också lagt märke till att ikonen som brukar synas när appen är igång inte syns.
    Sven
  • Märkligt men cyklade 7 km igår (Luleå) och det funkade utan problem.
    Kennet
  • Sven:
    Äsch, så trist. Inte minst för app-utvecklarna som hade hoppats slippa gå fram och tillbarka i trapphuset!

    Syns ikonen inte alls även när det funkar, eller är det just innan krascherna som den verkar försvinna?

    Kennet:
    Intressant. Är det en cykelsträcka du fick problem på i förrgår? Har du i så fall fått den där säkerhetsuppdateringen av Android som Sven skrev om? Alltså en  uppgradering från Android 8.0 till 8.1.
    Annika Webbmaster
  • Erika och Jenny:
    Har ni kunnat uppdatera till 6.1.0.5398 (tillgänglig för 100 procent av oss) eller rent av till 6.1.1 (tillgänglig för 50 procent) ännu?

    Hoppas att det i så fall blivit bättre! Om inte, så vill vi veta det.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jo och nej. Det är ungefär halva samma sträcka. Startade dock om telefonen igår morse. Uppdaterade appen nu i förmiddag och nu fungerade det även hela sträckan som inte fungerade tidigare.
    Kennet
  • ... och nej jag kör fortfarande på 8.0
    Kennet
  • Jag har uppdaterat till 6.1.0. Har inte åkt tåg sedan dess, det är annars då det har kraschat. Lovar att höra av mig om det inte fungerar nästa gång.

    /Jenny
    Jenny Engdahl
  • Daniels inlägg är flyttat till en egen tråd:
    Appen stänger ned någon minut efter att skärmen släcks (Sony Xperia)

    (Det felet har med telefonens inställningar att göra och hänger inte samman med förändringarna i vår app och för att andra med samma fel enklare ska kunna hitta dit bryter jag ut det.)
    Annika Webbmaster
  • Alla:
    Hör av er om felet är kvar. De flesta som återkommit har lämnat rätt hoppingivande rapporter, men hos Sven kvarstod felet i tisdags, och Jenny har inte åkt den tågsträcka där felet vanligtvis syns, vilket gör att vi n förstås inte kan blåsa faran över för dig ...

    Tack så här långt för iakttagelser som hjälper oss att förstå felen!
    Annika Webbmaster
  • I morse kraschade den när jag lyssnade hemma via wifi. Kraschade även på väg till jobbet när jag lyssnade utan wifi.
    Sven
  • Hej igen!
    Kan bara instämma med föregående inlägg. Även med den nya uppdateringen (6.1.1.) så syns ikonen inte i vänstra hörnet vilket tyder på att programmet inte körs i bakgrunden och nu när jag gick in på supportforumet via appen så stängde den av.
    Erika
  • Tack för återkoppling! Det är helt klart av intresse att ikonen saknas hos er båda.

    Jag undrar om era inställningar för aviseringar kan ha förändrats i samband med vår uppgradering. Det ska de förstås inte göra,men kanske är det "bara" det som är buggen? I så fall kan ni själva rätta till det hos er, och vi får se över vad det var som gjorde att inställningar inte behölls ...

    App-aviseringar ställer man in lite olika på olika telefoner, men jag hoppas och tror att detta kan ge viss ledning:

    1. Öppna Inställningar 
    2. Tryck på Appar och aviseringar och sedan Aviseringar  och sedan Appaviseringar.
    3. Leta upp Sveriges Radio Play         
    4. Aktivera Aviseringar, se till att appen får rätt att visa aviseringar på låsskärmen och så vidare. Jämför gärna med andra "ljudappar" där det fungerar korrekt och försök få till samma inställningar för Play-appen.
    Berätta om detta hjälpte och i så fall vilken inställning som verkar ha blivit fel, så att andra lyssnare kan få hjälp av det både direkt (läsa och själva ändra) och indirekt (vi tipsar - och ser till att appen skyddar den typen av inställningar bättre vid uppdateringar).

    Om det ser helt rätt ut, så kan ni testa att ändra något och sedan ändra tillbaka. Ett trick som ibland kan få telefoner att känna av inställningar som ser rätt ut men av någon anledning inte "biter".

    Om det nu är detta som är fel, alltså. Det vet jag förstås inte. Men era saknade ikoner är ju högst misstänkt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Vet inte var jag ska skriva, här eller till Sony länken ovan men jag gör det här. Igår så lyssnade jag på radio några timmar hemma via wifi, funkade kanon. Nu i morse cyklade jag till jobbet och det funkade 2-3 minuter och var sedan tyst ca 5 minuter. Sedan kom ljudet tillbaka utan att jag gjorde något och funkade några minuter och sedan tyst igen resten av vägen (total restid ca30 min). Andra gången det blev tyst så lät det ett svagt klong, klong ljud knappt hörbart. Så att det skulle vara någon inställning i telefonen har jag svårt för att tro. Kör version 6.1.1 5400
    Kennet
  • Hej,

    Jag vet inte vilken version av appen jag har men har en Sony och Android 7.1.1.
    Upplever samma problem som ovanstående sedan den senaste uppdateringen. Både att appen stänger ner sig och att den stundvis är tyst och sedan återkommer utan att jag har gjort något. Kan inte koppla det till att skärmlåset går i men möjligtvis att jag tappar datauppkoppling.

    Anne-Lie
  • Hej!

    Har också noterat att ikonen inte syns på min skärm sedan den senaste uppdateringen, 6.1.1.5400. Innan dess syntes den ibland. Jag har provat att ändra inställningarna för aviseringar.
    Jenny Engdahl
  • Kennet, fortsätt gärna att skriva här!

    Även om ett problem skulle bero på egenheter i en viss telefon, så är det viktigt för oss att förstå det. Var felen än finns, försöker vi göra vad vi kan för att ni ska kunna lyssna. Ibland kan vi dessutom göra tekniska anpassningar för att komma runt problem med en viss plattform.

    Andra gången det blev tyst så lät det ett svagt klong

    Åh, bra att du noterade det! Ljudet betyder att appen fungerar, men har för dålig täckning för att ladda ljudet. Kika gärna på "uppkopplings-staplarna" nästa gång detta inträffar, och se om det verkligen är dålig mottagning lokalt eller om det ändå blir problem. Själv kan jag ibland, i synnerhet i glesbygden, bli av med liknande problem genom att ändra inställningar i mobilen och välja att surfa över 3G eller 2G, så att mobilen istället för att försöka använda en svajig 4G-uppkoppling, prioriterar en stabil 3G.

    Om det är en plats med mobilskugga som du ofta passerar, så kan det kanske vara värt att ändra lyssningsvanor, och ladda hem något bra program, och sedan kunna lyssna utan att vara beroende av god täckning? Jag förstår att detta kanske inte alls fungerar - om du är van att alltid lyssna direkt på en kanal, så är det ju absolut en god vana vi helst vill hjälpa dig att behålla!

    Men att detta avbrott tycks ha berott på problem med uppkopplingen är inte förklaringen till alla avbrott. 
    1. Visst har avbrotten blivit fler, utan att du har ändrat cykel-sträcka?
    2. Om ja på förra frågan: Gå in under Min sida och Inställningar och hjälp. Finns det möjlighet att sänka ljudkvaliteten?
    3. Kan plonget ha funnits vid fler avbrott, men varit för diskret? I så fall är det ju ett förbättringsområde!
    Anne-Lie och Jenny får svar snart ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Anne-Lie!

    När det gäller att det tystnar, så kanske det är just uppkopplingen. Mitt senaste svar till Kennet ovan är i hög grad aktuellt även för dig.

    Att appen däremot stänger ned sig helt måste bero på något annat. Det skulle kunna vara samma funktion som ställde till det för Magnus i en annan tråd. Hans problem med vår app upphörde när han stängde av Smart Cleaner.

    Smart Cleaner
    I många Sony Xperia-telefoner finns en inbyggd app som heter Smart Cleaner, som rensar bort data utan att lyssnare bett om det.

    Här, under mellanrubriken Memory, beskrivs detta:
    Smart Cleaner automatically shuts down infrequently used applications that are still running in the background and occupying the RAM. It also provides free memory in the ROM, by continuously cleaning unnecessary or temporary cache data.

    Stäng av den funktionen (eller undanta vår app):
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner 

    Varför detta rensande är i bästa fall onödigt och i ofta rent skadligt, tycker beskrivs på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Annika Webbmaster
  • Jenny:
    Fairphone 2 tror jag inte har några "konstiga egna inställningar" på det vis Sony (och tyvärr även andra telefoner) har.

    Om jag minns rätt är den väldigt nära "Googles rekommendationer", vilket i så fall gör det lite enklare att förstå var olika fel kan ligga. Jag ska dock leta fram en bruksanvisning och se ifall det kan finnas något liknande hos dig.

    Har du själv installerat någon typ av rensnings-app som CCleaner eller Clean Master?

    Har avbrotten blivit fler i de senaste versionerna av appen, eller är det "bara" att dessa blivit värre (återansluter inte automatiskt)? Om det är fler avbrott, så gå in under Min sida och Inställningar och hjälp. Finns det möjlighet att sänka ljudkvaliteten?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag tror du har missförstått mig, jag har inte haft några avbrott sedan de två senaste uppdateringarna. Däremot syns inte ikonen i det vänstra hörnet längre.
    Jenny Engdahl
  • Tack och lov för det! Bra.

    Och, ja, jag hade inte förstått det.

    Alla:
    App-utvecklar-Ann-Sofie hälsar:
    "På onsdag planerar vi att släppa en ny version av Play för Android (6.1.2) som innehåller lite förbättringar för krascher på Android 8 och som förhoppningsvis återställer den saknade spelarnotisen som ibland försvinner."

    Det blir alltså en god jul, hoppas vi 😀
    Annika Webbmaster
  • Jo hoppas det funkar bättre efter det för nu tystnar min mer än någonsin. Har testat ändra till sämsta ljudkvalitet och ingen skillnad. Rensade cacheminnet, ingen skillnad. Och plonget hörs inte mer när det blir tyst. Men det räcker med att jag trycker på skärmlåsknappen genom jackan så kommer ljudet tillbaka. Gick till affären igår och 4G masten sitter på hustaket bredvid affären och det blev ändå tyst. Testade stänga av wifi hemma igår ca 1 h men då funkade ljudet.
    Kennet
  • Tack för beskrivning av vad som inte påverkar felet.

    Vi håller tummarna för att morgondagens release gör susen!
    Annika Webbmaster
  • Nu kan jag möjligtvis ha hittat vad felet är. Funkade att cykla hem från jobbet hela vägen nu.
    Troligtvis är det smart cleaner ihop med att man lyssnar via 4G nätet (WiFi funkar utan problem). Hittade Smart cleaner efter många om och men för den var inte där den beskrevs ovan. Gjorde ivf. undantag där och sedan funkade det.
    Kennet
  • Spännande!

    Var finns Smart Cleaner hos dig med Sony Xperia XZs och Android 8? Jag vill ju ge tips som går att följa, och ... Där behöver jag hjälp! Så snart jag börjar lista ut var en inställning finns och vad den gör, ser ju de jämrans utvecklarna till att ändra allt!

    (Ok, jag kastar sten i glashus. Vi ändrar ju i appen också till många lyssnares stora fasa, och jag förstår att telefonutvecklarna, precis som vi, inte förändrar saker i syfte att göra era och våra liv mer komplicerade - även om det känns så ibland ...)
    Annika Webbmaster
  • Play 6.1.2.5402 för Android är nu på väg ut till 30% av användarna. Slumpvalada, så tyvärr finns det inget sätt att se till att just ni som är bra på att berätta hur det går får appen. Men om ni fått den, så är alltså två av de saker vi skriver om i tråden med:
    • Stabilitetsfixar för Oreo-enheter (Oreo innebär alltså Android 8)
    • Notisen som ibland försvann borde vara tillbaka
    Vi är förstås nyfikna ... Märker ni någon förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Jag har fått ner version 6.1.2.5402 och den fungerar utmärkt. Fast å andra sidan har jag inte upplevt några av de problem som beskrivs ovan heller med tidigare versioner.
    Använder en Nokia 6 med Android version 7.1.1 Nokia har den stora fördelen att leverera ett väldigt "rent" system utan i princip någon s.k. bloatware. Möjligen bidrar det till att jag inte upplever problemen som beskrivs ovan.

    Björn
  • Fel av mej, det var i Energispar jag gjorde undantag. Appar & Avisering - Särskild appåtkomst - Strömsparfunktion och där bockade jag för SR appen. Smart rensning gick bara att slå på och av så den lät jag vara. 
    Kennet
  • Björn:
    Skönt att det fungerar bra hos dig!

    Nokia har den stora fördelen att leverera ett väldigt "rent" system utan i princip någon s.k. bloatware. Möjligen bidrar det till att jag inte upplever problemen som beskrivs ovan.

    Jag delar din uppfattning. Med de telefoner som förlitar sig på Android-systemets mekanismer för att t ex reglera vilka appar som får köras i bakgrunden, och inte uppfinner en egen variant, är det dessutom lättare att förstå vad en viss inställning gör, både för mig (som ändå försöker förstå sådant dagligen) och för lyssnare som bara vill att saker ska funka.

    Hur ska någon som har andra prioriteringar än att hänga på Android-sajter förstå att det är skillnad mellan en batteri-inställning under Inställningar - Batteri och en under Enhetsövervakning - Batteri?

    Kenneth:
    Tack för förtydligande! Som jag ändå vill försäkra mig om att jag förstått ... För det är lurigt och för att andra ska ha nytta av dina tips, är det viktigt att det inte går att missförstå!

    Appar & Avisering - Särskild appåtkomst - Strömsparfunktion och där bockade jag för SR appen.

    Visst bockade du på ett sådant vis att appen inte påverkas av strömsparfunktionen?

    Smart rensning gick bara att slå på och av så den lät jag vara. 

    Lät vara av, hoppas jag!

    God jul och goda hjul (med bra dubbar - väglaget i Norrbotten lär väl vara vintrigt) önskar jag dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Ja du förstod rätt, den är undantagen från Strömsparfunktionen nu. Konstigt att den behöver vara det då Spotify inte behöver det och det funkar. Och konstigt att det funkar med wifi?

     Nej, Smart rensning rörde jag inte men den är på. Den finns förresten under Assistent - Smart rensning,  inte som beskrivet ovan.

    Och god jul själv, jepp här är vinter på riktigt nu.
    Kennet

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.