Ändra ordning

Hej! Om jag vill lyssna på tex Vetenskapsradion Historia från början (dvs starta med avsnitt 1), måste jag då bläddra igenom hela listan för att komma dit, och sedan fortsätta med det varje gång? Eller finns det någon genväg/något sätt att ändra ordningen till "starta från början"? Tack!

Kommentarer

  • (glömde skriva: lyssnar på PC och alltså via hemsidan)
  • Hej Mette!

    Här har du nytta av två olika funktioner, kalendern och Min sida.

    Kalendern
    Det finns en kalender på sidan med Alla avsnitt av Vetenskapsradion Historia. Med hjälp av den kan du backa i arkivet och lätt nå alla avsnitt till och med ett visst datum.

    Det äldsta avsnittet av Vetenskapsradion Historia som vi har tillgängligt på webben är från den 2 november 2006, så om du väljer exempelvis den 1 januari 2007, kommer du hit:
    https://sverigesradio.se/vetenskapsradionhistoria?date=2007-01-01

    Där når du avsnitten som är äldre, från november och december 2006, men behöver klicka på Visa fler en gång för att nå de allra äldsta. Så här ser det ut:

    Obs att det allra översta avsnittet, med stora bilden, fortfarande är det senaste.

    Om du kommer ihåg viket datum du senast sökte dig fram till (här den 1 januari 2007), kan du sedan återkomma till ett nytt datum något senare (här den sista februari 2007, när det finns ytterligare sju avsnitt, förutom de jag fann när jag valde den 1 januari samma år):
    https://sverigesradio.se/vetenskapsradionhistoria?date=2007-02-28

    Och så vidare.

    Min sida
    Vid de olika avsnitten finns ytterligare en funktion du har nytta av, nämligen länken till Min sida.

    Med hjälp av den kan du lägga in ditt avsnitt på en egen sida där du sparar de ljudklipp och avsnitt du vill lyssna på framöver. På så vis kan du exempelvis lägga in tjugo intressanta avsnitt, som hamnar i en lista här:
    Länk till Min sida

    Den listan går att sortera och du kan ta bort avsnitt om du av misstag lagt dit ett avsnitt du redan hört. Det är alltså ett sätt att "lägga ett bokmärke" på avsnitt du vill återkomma till.

    Dessutom finns en finess: Avsnitten på min sida är en "spel-lista", och du kan spela upp dem i en följd utan att trycka på någon play-knapp emellan. Perfekt om du har händerna kladdiga av en bulldeg eller ligger i soffan och datorn står en bit bort 😀

    Om du inte vill att avsnitten auto-startar går detta att stänga av.

    Hoppas att du har glädje av dessa tips!

    Annika Webbmaster