Ändra efterhandslyssningen till programmets totala längd istället för start- och stopptider

Hej,

När ett program/sändning är längre än de tider som står i tablån kommer inte hela programmet med vid efterhandslyssning.

Ett exempel är efterhandslyssningen av finalen på Eurovision Song Contest den 18 maj som jag lyssnade på i play-appen. Den var uppdelad i två ljudfiler (en på tre timmar och en på en timme). I slutet av den andra ljudfilen avbröts uppspelningen mitt i upplösningen när det var som mest
spännande om hur resultatet skulle bli (mycket frustrerande). Någon efterhandslyssning med de
sista 10 – 12 minuterna hittade jag inte.

Varför finns inte hela sändningen på drygt fyra timmar i en och samma ljudfil för efterhandslyssning? Detta tycker jag sköttes mycket dåligt.

Det verkar som att inspelningen av ljudfilerna för efterhandslyssning verkar styras av klockslag då det börjar och slutar. Ni kan väl ordna så att inspelningen av ljudfilerna startar och stoppas vid programmets startpunkt och slut istället?

Mats

Kommentarer

  • Hej
    Inspelningen styrs som du skriver av tabån, och tyvärr är det svårt att ändra på det när det gäller program som detta som bara fortsätter.
    Det justerades dock i efterhand, och då gjordes sändningen om, så nu finns hela programmet tillgängligt.

    mvh
  • Jag håller med om att detta är ett problem.
    Det känns självklart att kunna lyssna från programmets start om man hoppar in i en sändning.

    Kan ni ändra på detta?
  • Hej
    I de flesta webbläsare kan du hoppa tillbaka 3 timmar i sändningen genom att klicka på tillbakaknappen.Första klicket tar dig tillbaka till starten av programmet, nästa till början av föregående program.
    Detta fungerar dock inte i de webbläsare som inte stöder HLS.

    mvh
  • Hej,

    Jo, det fungerar att hoppa till programmets början när det är direktsändningar. Man kan ju hoppa tre timmar bakåt.

    Frågan från början var ju att efterhandslyssningen styrs av klockslag istället för programmets verkliga längd. Det är detta ni måste ändra, så det fungerar på samma sett som i SVT Play.
  • Hej Mats!

    Frågan från början var ju att efterhandslyssningen styrs av klockslag istället för programmets verkliga längd.

    Tänker du på våra nyhetssändningar? Det är framförallt där det blir ett problem när de spelas in från tablåns angivna tider och när verkligheten avviker från tablån blir det fel. I grunden behövs, som du skrev, en annan teknisk lösning än den vi har idag, eftersom våra system är byggda på ett sätt som gör att vi inte kan ta höjd för att programmens verkliga sändningstid avviker från tablån.

    Ibland gör ju nyhetsläget att det är viktigare att sända det relevanta än att gå efter klockan! Då kan (och ska) den sändande redaktionen i efterhand korrigera, så att den automatiskt inspelade ljudfilen ersätts med en ny version där den verkliga sändningstiden styr. Men eftersom nyheter ofta är något vi vill lyssna på när de är färska, så krävs det inte bara att redaktionen gör den manöver som behövs, utan att de gör det så snart de kan. Om du lyssnar på Ekonomiekot tio minuter efter att det sändes så blir du ju inte hjälpt av att den felaktiga ljudfilen ersätts två timmar senare ...

    Vi har nyligen återkopplat till Vetenskapsradion och Ekonomiekot (två redaktioner jag vet har återkommande problem att hålla tablån) så att alla kolleger där är medvetna om vilka konsekvenser det blir när de inte håller tiden och hur de ska göra för att kompensera för detta de gånger det blir avvikelser.

    Vilka program är det du främst har märkt av problemet hos? Jag vill självfallet försäkra mig om att alla som behöver informationen har tillgång till den och att det alla vet vilka problem det blir för lyssnarna om vi inte håller tablån eller korrigerar i systemet.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Frågan från början var att finalen av Eurovision Song Contest klipptes i efterhandslyssningen.

    Det du nämner om nyhetssändningar har jag märkt på efterhandslyssning av lokala nyheter när de sänds på andra tider pga sport i P4. Då får man höra ljudet från sportsändningen i några minuter istället när man förväntar sig nyheter. Där måste väl nyhetsredaktionen manuellt korrigera detta?