Alla inser väl nyttan av att sätta ut datum på artiklar, sökresultat, etc?

Tydligen inte! Även SR har tydligt missat att det inte är lika intressant att få upp något från 2014 som från 2016 om det i dag råkar vara 27:e november 2016. Hoppas på en översyn som betänker denna sanning. Sätt ut publicerings datum överst, enkelt och enhetligt, på allt som ni publicerar!

Kommentarer

  • I artikelöversikter behövs också datumstämplar. Det finns plats under varje notis.

    Bifogad fil:

  • Hej och förlåt att ni aldrig fick ett svar.

    Alla publiceringar ska ha en tidsstämpel när man öppnar den enskilda nyheten, men i många flöden syns dessa tidsstämplar inte, som ni påpekar.

    I vissa fall, som på vår förstasida, kan jag förstå att det är bra för redaktionerna att sortera flöden så att det viktigaste syns överst eller att det blir en bra balans mellan olika typer av nyheter, utan att lyssnare, som ofta inte vet att det är ett manuellt sorterat flöde utan tänker sig det som strikt kronologiskt, blir förvirrade av "oordningen".

    I andra fall - som Utvecklingsbloggen i exemplet - ser jag inga skäl till att datumen saknas och ska ta reda på om vi kan få till datering på fler ställen än vad vi har idag.

    Åter: förlåt det extremt sena svaret. Och tack för att ni vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Bör vara lika stort intresse med tidsstämplar på sorterade som osorterade flöden. Det är t.ex. endast på sidor jag gått in på varje dag som jag förstått att jag kommit till gårdagens artikelblänkare i de sorterade flödena. På vissa sidor hamnar man en månad tillbaks och funderar om man har passerat i förrgår. Jag har ingen lust att öppna en artikel bara för att veta var i tidsflödet jag hamnat när det gäller de kronologiska flödena som troligen är de vanligaste.
  • Hej!
    Vi håller just nu på att genomföra tester med tidsstämplade publiceringar i nyhetsflödet på Sveriges Radios förstasida. Det är alltså de korta publiceringar som ligger i ett flöde och som var och en leder till en artikel oftast.
    Hur testet utfaller och hur vi kommer införa det här vet jag inte ännu.