Alexa spelar inte upp P4 Östergötland

Inlägget är utbrutet från en lång tråd som delvis handlar om andra problem. För att se i detalj vilka saker Steve och Marie redan har testat, se ursprungstråden! /Webbmaster-Annika

 Hej Annika och Alexare på SR.
Angående att Alexa inte förstår endaste "Play P4 Östergötland".

Vi har provat card history och att skriva in vad Alexa inte har förstått. Till och med gått vidare till Amazon hjälppersonal, men till slut blivit hänvisade tillbaka till er, som skill ägaren.

Vi provar Play P4 Östergötland varje dag och det fungerar inte alls.
Inte en enda gång!
Som ovan så får vi oftast P4 uppland, P4 extra, eller P4 Vårmland som spelas upp. Det verkar lite random vad som spelas men det är ALDRIG Östergötland.

Jag har ominstallerat Alexa skill, gjort ominstallering från grunden upp ett antal gånger på våra Sonos och Echo vi har. Ingenting hjälper.

Vi vet inte vad mera vi kan göra som användare?

Kan ni tar en titt på det här igen? Fungerar det som det skall hos er på Echo och Sonos utrustningen?

Hoppas ni kan hjälpa och ställer upp.

MVH Steve o Marie
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag vill effektivisera felsökningen, och att ert problem låg under en lång tråd med annan rubrik (Sveriges Radios Alexa-skill på Sonos One) gör det svårare än nödvändigt för mina kolleger att snabbt sätta sig in i ärendet!

    Jag vill sammanfatta de senaste månadernas bekymmer. Om jag missförstått eller utelämnat  någon viktig del så hjälp mig att få det rätt!

    Ursprungligen ett generellt fel
    Först (i juli 2018) hade Steve och Marie samma fel som många andra lyssnare hade rapporterat in, nämligen att Sveriges Radios Alexa-skill inte fungerade på Sonos One. I mitten av augusti lyckades vi (nåja, min del var bara att leta upp relevanta trådar på andra sidor - det var Steve och Marie som gjorde jobbet) lösa det!

    P4 Östergötland fungerade - om man sa på ett specifikt vis
    Det var dock fortsatta bekymmer med just P4 Östergötland. Efter lite experimenterande med olika varianter av kommandon och uttal, fann de ett sätt som (oftast) fungerade. Steve sammanfattade det så här:
    "Play Swedish Radio" and sen "Play Pee four Östergötland", fungerar allra bäst för oss båda. Svenskt uttal av P4 fungerar bara 20% av tiden!

    Uttalssättet av Östergötland är väldigt viktig har vi förstått. Man måste säga det rätt så fort, med snabbhet på "götland" och betoning uppåt på "göt" delen av ÖsterGÖTland.

    P4 Östergötland upphör att fungera i både i Sonos och Amazon Echo Dot
    Det specifika uttalet ledde till att Steve och Mari kunde lyssna på P4 Östergötland i Sonos - i knappt två veckor. I slutet av augusti var det åter omöjligt att spela upp just P4 Östergötland!

    Felet var inte begränsat till deras Sonos-högtalare utan fanns även på deras Amazon Echo Dot (som har kunnat spela upp P4 Östergötland även när det var "generella problem" med Sonos One, även då hade varit "kinkig" med uttalet, så kanalen hade inte alltid fungerat förrän de kom fram till att "Play Östergötland"-uttalet fungerade bättre).

    Men trots dagliga försök, var det lögn att få Alexa att spela upp P4 Östergötland:
    När vi frågar efter Östergötland,  får vi Jämtland, Uppland, Gotland även Kristianstad! P4 Sörmland och de andra fungerar varje gång.

    I början av oktober chattade Steve med en representant från Amazon, som bedömer att felet inte ligger hos dem, utan i vår skill, en bedömning jag, som webbmaster, tycker är rimlig.

    Kanalen fungerade hos oss - och hos andra lyssnare

    Vi på Sveriges Radio lyckas dock inte återskapa problemet, och hade inte fått in andra felrapporter om detta. Tvärtom bekräftade andra lyssnare att kanalen fungerade hos dem:
    "P four Östergötland" funkar nästan varje gång för mig.

    Steve och Marie gör ambitiös felsökning med ominstallationer, test på annan ort (i Östergötland istället för UK där de bor). Alla andra P4 kanaler fungerade, men P4 Östergötland, som är den kanal de vill lyssna på, envisades med att inte spelas upp ... De har även under hela tiden problemet funnits, haft både Sonos och Echo att testa på.

    Steve sammanfattade den 20 oktober:
    Det har ingenting med Sonos eller Echo eller vart man befinner sig att göra, så mycket vet vi.

    Card history?

    Ingen annan lyssnare hade rapporterat in problem med just P4 Östergötland, men däremot fanns det en och annan lyssnare som hade problem med andra kanaler. Hos en av dem löste sig problem med P2 Världen genom att gå igenom "card history" och ge Alexa feedback på om rätt innehåll spelats upp, vilket jag tipsade Steve och Marie om i slutet av oktober.

    Jag tipsade även om "att låta riktigt arg", något en kollega (som inte arbetar med att programmera detta skill!) tyckte att Alexa förstod bättre.

    Inget har hjälpt (se inlägget ovan). Hittills. Men vi ger inte upp.

    Hoppas att sammanfattningen är korrekt!
    Annika Webbmaster
  • Det är bra med sammanfattningar, för det får även mig att tänka på saker jag tidigare missat.

    Kan ni spela upp P4 Östergötland från Tunein? Testa “Alexa, play P4 Östergötland on TuneIn.”
    The complete list of Alexa commands so far - CNET

    Jag tror att "amerikansk uttal" kan fungera bättre än brittiskt på Tunein, så P-four Åstärgotländ, med betoningen på den näst första stavelsen ("tär") är mitt förstahandsval ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vi har nu testat alla möjliga varianter och märkt att det ofta (men inte alltid) blir problem om vi säger P-fyra-Östergötland, däremot fungerar (i princip) alltid P-four-Östergötland.

    Det spelar ingen roll om Östergötland uttalas på stockholmska, östgötska eller i någon slags engelsk variant.

    Så har får vi det alltså att fungera bäst:

    Vad spelar upp hos er om ni först ber om Swedish Radio och på frågan om vad ni vill höra svarar P four Östergötland?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för allt sammanställningsarbete.
    Intressant att det fungerar hos er!

    Alexa, play P4 Östergötland on TuneIn.”
    Detta fungerar inte alls - vi får all möjliga irrelevanta svar från Alexa. Ibland "I cannot play by song on TuneIn".

    Om vi säger Alexa Play Swedish Radio - Play P4 Östergötland så får vi oftast Uppland, om vi prova med olika uttal så få vi Västerbotten, Stockholm eller ibland Kristianstad! Precis nu fick Marie P4 extra!

    Det är som om kommandona inte leder fram igenom systemet till rätt kanal och spelar upp vad som helst istället.
    Vi får aldrig fram Östergötland! Inte en enda gång!

    MVH
      Steve o Marie
  • Blir det alltså ingen skillnad mellan "P four" och "P fyra"?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    "P fyra" är väldigt opålitlig och vi uteslöt det tidigt i våra Alexa försök.

    Vi har försökt med English US inställning och att prata som en Amerikan med Alexa. Det hjälpte inte. Samma resultat - får aldrig fram Östergötland.

    Vi testade på min Android mobil som har senaste Alexa appen och Swedish Radio Skill. Exakt samma resultat.

    Skulle det hjälpa om vi spelade in korta ljudsnuttar så du får höra vad som händer?
     Mvh
    Steve och Marie
  • Jag hörde på radion idag att SverigesRadio och Alexa är inte ensamma att ha problem med vissa radiostationer.
    Här i England så var det några som inte kunde få BBC radio 4 att spela upp. Detta var med Google Assistant.
    Det var rapporterat att om man sa Please på slutet - "Play BBC radio 4 please" Så fungerade det!
    Google håller på att fixa detta sa dem.

    Jag provade med Please på slutet av P4 Östergötland - det gjorde saken värre.. Alexa tror att Please är en del av ordet Östergötland och kom på olika fel.

    Om man lägger till Snälla på slutet, eller i början - "Alexa.. - Play Swedish Radio... Play P4 Östergötland snälla", så förstår hon som vanligt och spelar upp Uppland, eller något annat län åt oss.

    Vi har andra svenskar på besök till julen, blir intressant att se vad Alexa gör med dem.

  • Hej. Jag lyckas inte heller med att få fram P4 Östergötland, trots otaliga försök med olika varianter, och varierande uttal, inspirerade av tips i detta forum. Alexa ger oss många olika kanaler (P4 Dalarna, P4 Västernorrland m m) men aldrig P4 Östergötland.
    Skulle ni på Sveriges Radio kunna publicera en ljudfil som innehåller ett kommando som Alexa lyckas tolka?

    MVH
    Per-Ove
  • Steve:
    Var det någon av era svenska jul-besökare som fick igång kanalen? Jag tänker att Alexa kanske har problem som endast drabbar vissa röster, och att vi i så fall kan behöva lägga till en större variation av röster när vi tränar "henne".

    Per-Ove och Steve:
    Även om det förstås aldrig är bra att något får ett problem, är det intressant att du, Per-Ove, fått samma fel som ni, Steve och Marie, och bra för felsökningen. Jag har tyckt att det är så egendomligt att ni, Steve och Marie, får felet hela tiden på olika enheter, medan vi inte kunnat återskapa det själva och inte heller fått andra felrapporter om det!

    Att även du, Per-Ove, drabbas gör mig i och för sig inte ett dugg klokare just nu - men jag utgår från att det ändå finns felkällor som vi därmed kan utesluta.

    Per-Ove:
    För säkerhets skull (trots att du skriver att du försök med olika varianter, och varierande uttal, inspirerade av tips i detta forum):

    Har du märkt någon skillnad mellan P fyra Östergötland (fungerar inte för oss) och P four Östergötland (fungerar varje gång). Det i sig är för övrigt ett mysterium som möjligen kommer att hjälpa oss att lösa problemet - när vi väl förstått varför just "fyra" inte fungerar här, men väl vid våra andra P4-kanaler.

    Visst har du testat även Tunein?

    Förslaget om att spela in ett kommando som funkar har jag framfört till utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    jag har provat följande.
    Mina kommandon står till vänster och Alexas svar till höger.

    P Four Östergötland (med g som i god) --- P4 Gotland
    P Four Östergötland (med betoning på "ter" och g som i god) --- P4 Gotland
    P Four Östergötland (med göt uttalat som jöt) --- Hittar ingen kanal
    P Four Östergötland (med göt uttalat som jöt) --- P4 Kristianstad
    P Four Östergötland (med betoning på "ter" och med göt uttalat som jöt) -- P4 Jämtland
    P Fyra Östergötland (med göt uttalat som jöt) --- I don't know which song is playing
    P Fyra Östergötland (med g som i god) --- förstår inte

    Alla försök ovan inleds med "Alexa, open Swedish radio".

    Via TuneIn kunde jag starta t ex P4 Stockholm men inte P4 Östergötland.

    MVH
    Per-Ove

  • Hej igen!

    Per-Ove skrev:
    Skulle ni på Sveriges Radio kunna publicera en ljudfil som innehåller ett kommando som Alexa lyckas tolka?

    Väl bekomme! Jag är väldigt nyfiken på om min kollega Magnus kan prata förstånd med era Alexor ...
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    tack för ljudfilen! Jag spelade upp den...
    Med surfplattans lilla högtalare fick jag följande resultat:
    P4 Extra
    P4 Plus
    P4 Värmland

    Med en större högtalare fick jag bara P4 Värmland, på tre försök.

    Skriv gärna om det finns något mer jag kan prova.

    MVH
    Per-Ove

  • Hej,

    nu har jag nyheter: jag ändrade Alexas språk till english (United States) och nu
    kan jag starta P4 Östergötland själv, utan hjälp av ljudfilen.
    Tidigare var Alexa inställd på english (United Kingdom). Uppenbart blev
    det problem med det.
    (Jag tycker allmänt att brittisk engelska är behagligare än
    amerikansk engelska.)

    MVH
    Per-Ove

    Bästa svaret
  • Hej Annika och Per-Ove,
    Intressant utveckling!
    Tack för att du delade med er av detta!

    Att svara först på frågan om några av våra besökare (båda födda och uppväxta i Nyköping - Marie's mamma och bror) kunde få igång P4 Östergötland) - Svar Nix! Spelade ingen roll hur vi än försökte. Andra P4 stationer inga problem!

    Vi provade nyss ljudfilen. Av 5 försök fick vi:
    - P4 Uppland
    - I couldn't find any station for P4 Austria
    - Nothing is playing right now
    - P4 Extra
    - Nothing is playing right now

    Detta är med språk inställt på UK English.

    Så vi försökte att ändra språk till US English. I Alexa appen finns det inställningar på språk för våra Amazon Echo devices.
    Dock finns det inga motsvarande språkinställningar för Sonos devices i Alexa appen.
    Den inställningen finns i Sonos Appen istället.

    När vi ställde om till US English, var vi varnade att språk och vårt Amazon konto inställningar inte stämmer överens. Vissa funktioner kanske inte skulle fungera fullt ut!

    Vi provade som vanligt att få igång P4 Östergötland först med Echo dot. Alexa svarade på Amerikansk engelska och Steve kunde få fram P4 Östergötland. Av 3 försök gick det bra 3 gånger.
    Sen provade Steve i köket med Sonos One. Alexa svarade på Amerikanska och P4 Östergötland spelade upp.
    Men om man varierade betoningen eller hastighet en aning så fick Steve fram Stockholm, Uppland, Gotland alla möjliga!

    Betoningen P4 Öster-göt-land verkar bäst. Men ändå sagt rätt så fort.

    Marie (född och uppväxt i Nyköping) försökte men lyckade inte få fram P4 Östergötland en enda gång i början!

    Sen av fem försök i sovrummet fick hon P2, P4 dans, P4 Stockholm, P4 Stockholm & P4 Östergöland!
    Sen med 3 försök till, Stockholm, P4 Dans, Stockholm!

    Sen spelade vi upp ljudfilen - fick inget svar och "Sorry I'm not sure" gång på gång!

    Man måste säga Östergötland på ett väldigt begränsat och snävt sett.
    Steve lyckades kanske 3 av 5, Marie väldigt sällan!
    Med Amerikanskt uttal på Östergötland fungerar det inte alls.

    Så vad vi kan se så är det någonting på lut med UK English och och kravet på "Östergötland" uttal är för snävt och begränsat!

    Hoppas det hjälper 😀
  • Detta är verkligen ett framsteg!

    Per-Ove:
    Bra felsökt! Hur kom du på att byta variant? Var det genom att Alexa i vår ljudfil svarade "amerikanskt"? I så fall var det ju bra att vi skapade den filen - trots att kommandot i sig inte fungerar hos er ...

    Jag markerar ditt svar som bästa svar. Ett fåtal lyssnare har tidigare haft problem med enstaka kanaler, problem vi inte kunnat återskapa. Det kan absolut ha berott på att vi försökt återskapa det med US-English trots att felet endast finns på UK-English.

    Jag markerar ditt svar som "bäst svaret" så att andra med liknande fel snabbt hittar det. Jag ska även tipsa en kollega som har haft problem med P2 Världen om att det kan bero på språkinställningen!

    Båda:
    Äntligen är mysteriet inte ett mysterium, utan ett vanligt problem vi kan angripa. Detta bör ju gå att återskapa för oss, vilket öppnar möjligheter för oss att lösa det på ett helt nytt vis.

    Jag kommer att arbeta för att båda varianterna ska fungera!Men jag vet inte hur lång tid det kan ta att få till en fullgod förståelse för alla kommandon på brittisk engelska, så tills vi har fått det är det ju önskvärt om ni kan få det att fungera med den amerikanska varianten.

    Steve:
    Har jag uppfattat detta rätt?
    1. Echo (där det var enklare att byta språkinställning) fungerar nu för Steve:
      Steve kunde få fram P4 Östergötland. Av 3 försök gick det bra 3 gånger.
    2. Kan Marie starta P4 Östergötland på Echon?
    3.  Sonos One köket och i sovrummet fungerar långt bättre än innan för Steve, men är "kinkig" med uttal:
      Betoningen P4 Öster-göt-land verkar bäst. Men ändå sagt rätt så fort.
    4. För Marie är det större problem med Sonos One, men har gått någon enstaka gång, så det är inte omöjligt.
    Uppenbarligen är det fortfarande problem, men nu mer av samma typ som de vi hade i augusti. Jag kopierar därför in resultatet av era försök från "gamla tråden", för att påminna om vad ni då kom fram till:
    "Play Swedish Radio" [vänta på "What would like to listen to?"] och sen "Play Pee four Östergötland", fungerar allra bäst för oss båda. Svenskt uttal av P4 fungerar bara 20% av tiden!

    Uttalssättet av Östergötland är väldigt viktig har vi förstått. Man måste säga det rätt så fort, med snabbhet på "götland" och betoning uppåt på "göt" delen av ÖsterGÖTland. Svenskt uttal av Östergötland fungerar bra - vi hade svårt med det innan vi la till betoningen som ovanpå!

    Nu bör det vara värt att på nytt gå igenom er "card history" och hjälpa Alexa att förstå när ni har fått önskad kanal. Medan ni inte fick fram P4 Östergötland alls, var det tipset förstås svårt att följa.

    Möjligen beror en del av svårigheterna, i synnerhet eftersom det fungerar betydligt bättre på Echon än på Sonos-enheterna, på att språkförändringen från UK till US inte är genomförd fullt ut. Om ni ändrar språkinställningen även i Amazon, kanske det går bättre även på Sonos One?

    Men, som sagt, nu när vi vet er om felet, har vi större förutsättningar att lösa det från vårt håll. Då kanske det inte är värt att lägga ned en massa tid på att mixtra med inställningar som kan ställa till det på andra sätt?

    Annika
    Webbmaster

    -------
    * Det beror inte på att somliga i min närhet, som exponerats för mycket amerikansk engelska, hånar mig när jag (som bott i London) säger exempelvis "can't dance" där de förväntar sig "cän't dänce". Inte enbart på det i alla fall ...
    Annika Webbmaster
  • Vi försöker svara på dina frågor Annika med flera prov.

    Steve provade idag ett tiotal gånger på Sonos One (Amerikansk inställning).

    Kommandon:
    "Alexa"... "Play Swedish Radio" ... "Play Pee Four Östergötland".

    3 av 10 försök gav P4 Östergötland. Steve kollade och uppdaterate Alexa "Card History".
    Alexa spelade då upp, Stockholm 3 ggr, Gotland 2 ggr, P2 1 gång, P4 Plus 1 gång.

    Varje gång det inte fungerade och P4 Stockholm spelades upp hörde Alexa bara "Play P. Four".
    Dom övriga kanalerna som var fel står det att Alexa hörde vad hon spelade upp, dvs
    "Play P. Four Gotland" osv.

    När Marie provade 10 gånger "Alexa"... "Play Swedish Radio" ... "Play Pee Four Östergötland"
    på Sonos One fick hon:

    P4 Gotland 4 ggr, Stockholm 2 ggr, P4 Västmanland 2 ggr, P4 Dans och Halland.

    För att få Alexa att uppfatta rätt "P4 Östergötland" så måste man säga Östergötand på ett
    specifikt sätt. Inte för långsamt, inte för fort, inte för djupt Ö på Öster. Ganska så svårt
    att precisera.

    Under dagen så provade Steve 10 ggr med Echo Dot (Amerikansk inställning).
    9 ggr förstod Alexa "P4 Östergötland" alldeles rätt. Steve varierade betoningen och uttal rätt
    så mycket.
    Gången hon inte spelade upp P4 Östergötland så överdrev Steve Öster till Ooooster väldig mycket.
    Då fick han Västerbotten!

    Marie provade också med Echo Dot...

    7 ggr av 10 gav rätt. Dom 3 ggr det gick fel provade hon med sitt bästa Östgötskta uttal 😀

    Vi provade "Play P4 Östergötland" och pratade väldigt nära Sonos One. Det gick mycket bättre!
    Alexa förstod rätt nästan jämt.
    Vi kan få Sonos One Alexa att förstå P4 Sörmland eller Stockholm eller Gotland osv från andra
    sidan rummet dock!

    Sammanställning:
    1. Det är ett problem med UK English inställningen på både Echo Dot och Sonos One. Det fungerar
    inte alls!

    2. Echo dot fungerar bra även från andra sidan rummet med Amerikansk inställning.

    3. Sonos One Alexa på Amerikansk inställning förstår inte "Östergötland" tillräkligt
    bra i normal användning.
    Det är som Alexa hör dåligt och behöver hörapparat på Sonos One, och enbart på ordet
    Östergötland! Mycket märkligt!

    Detta kanske hjälper er återskapa felet?

    MVH
  • Hej Annika och andra P4 Östergötland älskare 😀

    Vi har provat och provat med US Engelska Alexa under senaste tiden.
    I början som jag skrev ovan gick det bra bara om man talade direkt in i Sonos One mikrofoner. Våra två Echo Dot fungerade bra med normal röst och på avstånd.
    Varje dag så har jag uppdaterat Card history i app'n eller på Alexa website. Om det gick bra eller inte fungerade..
    Jag fyllde också i vad som inte gick. Tex. "I Asked for P4 Östergötland, got P4 Gotland, P4 Jämtland, P4 Uppland" osv.

    Det är kanske det som har hjälpt. Nu fungerar även våra Sonos Ones, och Sonos Beam med "Pee 4 Östergötland" varje gång, och senaste tiden när jag har provat från andra sidan rummet med normal röstläge, så har det också fungerat bra!

    Senaste dagarna så har vi träffat rätt 100%!

    Man måste fortfarande säga Östergötland på ett specifikt sätt.
    Med rätt så platt ton i rösten. Lagom fort och man behöver inte låta arg!

    Så bra!

    Nu kvarstår det bara att det skall fungera på UK Engelska - vi bor i södra England och har lite svårt med den bräkiga US Alexa rösten 😉

    Hälsn.
  • Alltså, jag var så glad över att detta märkliga problem verkade lösa sig ... Sedan har vårt skill lagts på is:
    SR Alexa-skill borta?

    Att det bör fungera även med brittisk engelska kvarstår att lösa, men just nu är det mer akut att få vårt skill godkänt igen över huvud taget.

    Jag beklagar verkligen att det är så struligt! Den här gången är det dock inte lika märkligt, eftersom felet drabbar alla.
    Annika Webbmaster
  • Per-Ove:
    Steve och Marie har skrivit i en annan tråd, så "jag vet att de vet" vad som skett. Om du ännu inte har märkt det, är vårt skill borta (men flash-nyheterna finns kvar).

    Att lyssna genom Tunein ska gå, men P4 Östergötland och en del andra kanaler vållar Alexa + Tunein stora svårigheter som bekant. Om brittisk/amerikansk version spelar in även där vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Finns det någon tidplan för när Sveriges Radio kan öppnas igen i Alexa?

    MVH
  • Hej!

    Det finns ett par trådar som handlar om problemet och som vi försöker uppdatera. En är lång och lite rörig, men samtidigt full av andrs lyssnares tips om hur de får det att fungera:
    SR Alexa-skill borta?

    Andra, som denna, är mer koncentrerade, och kanske bättre att läsa om du bara vill se hur ärendet utvecklas.

    I korthet har vi laddat upp en ny version förra veckan och Amazon har sagt att de kommer att ha hunnit granska den senast den 1 mars. Men om granskningen leder till att vi blir godkända, har vi ingen aning om ...
    Annika Webbmaster
  • Jag skrev detta i 'Alexa är borta tråd' men skriver här också..
    Vi lyckades söka och hittade P4 Östergötland i Alexa web appen på vår windows PC,

    - under Music, Video / Books
    - högst upp står det vilken Alexa enhet (device) - man måste göra detta för varje rum man har.. drop down pilen visar alla rum / enheter om du har fler..
    - skrolla ned så finns TuneIN.
    - sök på P4, massor kommer fram - hitta den stationen du vill har - P4 Östergötland i vårt fall.
    - Klicka på den och det spelas upp i det rummet..
    - Klicka på den blå P4 iconen längst ned och en hel Now Playing panel öppnas.
    - Till höger finns en liten P4 icon med drop down pil. Klicka på den och klicka på Favourite Station.

    Nu kan du i det rummet säger
    "Alexa... Ask TuneIn to play P4" eller "Play P4 with TuneIn" eller "Play P4 on TuneIn" (alla fungerar)..
    hon säger P4 Ooosterjertland from TuneIn

    Den stationen du gjorde till Favourite kommer att spelas upp 😀
    P4 Östergötland i vårt fall.

    Det funkar på både UK Engelska och Am Engelska Alexa!

    Ibland får vi någon USA Funk station, men inte ofta och det är bara att fråga om..

    Hoppas det hjälper.
  • Nytt problem!
    Av halvt misstag så lag jag in P4 Sörmland också som 'Favorite' i Alexa Playing now 'Favourite Station' inställningen.
    Nu kan vi bara får fram P4 Sörmland med Alexa, vad vi en gör! 🙁

    Jag har googlat och hittat att det inte finns något sätt i Alexa appen att ta bort en Favourite!
    Många har klagat på Amazon att funktionen inte finns i över ett år!
    Vi har bara 2 P4 Favouriter nu.
    Sörmland prioriteras varje gång när man begära Alexa "Ask TuneIn to play P4"..
  • Hur har det gått med favoriterna?
    Annika Webbmaster
  • Inte så bra Annika.
    Det bara spelas upp Sörmland hela tiden så vi kan inte använda röststyrning alls gällande Sverige Radio. Går inte att ta bort en favorit i Alexa app.
    Om vi begär att TuneIn spelar bara "favourite" då spelas det sista man lyssnade på, Sörmland eller BBC osv..

    Hoppas att skillen kommer tillbaka snart..
  • Hej!

    Vår skill är tillbaka nu!

    Annika Webbmaster
  • Mycket trevligt!

  • Hej Annika och alla P4 Östergötland och Örebro Alexa användare!
    Sen skillen kom tillbaka så har vi haft problem..

    Vi har provat med P4 Östergötland om och om igen.
    Alexa spelar oftast Uppland eller Gotland / Stockholm. Det beror på hur vi uttalar Östergötland.
    Om man säger det på ren Svenska så får man oftast Uppland - vi hade besök från Stockholmare i helgen och dom kunde inte få fram P4 Östergötland heller!

    Eftersom Alexa numera inte talar om Stationen hon spelar (hon säger bara "OK"), så tittar vi i Card History och där ser man vilken station det är hon spelar (om man inte hör direkt eller det är riks P4 för tillfället, som kvällarna eller Lördag/Söndags morgon).

    Om vi fyller i Card History och skriver vad Alexa gjorde för fel och trycker på Send Feedback, så verkar det fungera. Men om man går tillbaka och tittar så är Feedbacken borta. Så var det inte förr!

    För övrigt så provade vi alla P4 stationerna..

    P4 Blekinge - Rätt stationen spelades upp
    P4 Dalarna - Rätt stationen spelades upp
    P4 Gotland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Gävleborg - Rätt stationen spelades upp
    P4 Göteborg - Rätt stationen spelades upp
    P4 Halland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Jämtland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Jönköping - Rätt stationen spelades upp
    P4 Kalmar - Rätt stationen spelades upp
    P4 Kristianstad - Rätt stationen spelades upp
    P4 Kronoberg - Rätt stationen spelades upp
    P4 Malmöhus - Rätt stationen spelades upp
    P4 Norrbotten - Rätt stationen spelades upp
    P4 Sjuhärad - Rätt stationen spelades upp
    P4 Skaraborg - Rätt stationen spelades upp
    P4 Stockholm - Rätt stationen spelades upp
    P4 Sörmland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Uppland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Värmland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Väst - Rätt stationen spelades upp
    P4 Västerbotten - Rätt stationen spelades upp
    P4 Västernorrland - Rätt stationen spelades upp
    P4 Västmanland - Rätt stationen spelades upp

    Men dom här..

    P4 Örebro - Fär aldrig Örebro, oftast P4 Världen eller Sjuhärad, Skaraborg spelas upp.

    P4 Östergötland - Får aldrig Östergötland. oftast P4 Uppland spelas.

    Vi har provat Örebro och Östergötland på alla tänkbara olika uttal och dialekt - Vi får aldrig den rätta stationen att spelas upp.

    Kan bara konstatera att Örebro och Östergötland som börja med Ö är speciella och Alexa / Skillen kan inte uppfatta dom alls och default till första bästa station!
    Det verkar vara Ö eller O som spökar. Men något på lut med dom här är det!

    Vore jättebra om andra användare kan prova Örebro och Östergötland och om Sveriges Radio kan grundligt testa det här och återkomma med resultat om det fungerar eller ej hos er!
  • Hej,

    Jag har provat P4 Östergötland ett fåtal gånger. Uttalar P4 som "pea four". Det verkar bli rätt P4-kanal i ca 50% av fallen.

  • Hej,
    Fortfarande ingen lycka. Card History gör ingenting!

    Men vi hittade 'Review voice history' på vårt Amazon konto under 'Manage Your Content and Devices' och sen 'Alexa Privacy'

    För varje röst kommando man ger så kan man se vad Alexa har tolkat och lyssnar / spelar tillbaka din röst!

    här se vi att Alexa hörde "play p.four Jämtland"

    Här är ljud klippen!

    Som ni ser se och hör så funkar det inte - så här är det varje gång vi provar.
    Det kan vara Uppland, Värmland, Gotland osv men ALDRIG Östergötland!

    Hoppas det hjälpa.

    MVH

  • Hej igen!

    Är det fortfarande samma problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Ja det är samma problem med P4 Östergötland.
    Vi kan aldrig få Alexa / SR skillen att röst styra rätt.
    Inte på Sonos One eller Echo Dot.
    Har ni testat själva?
  • Vi har provat varje dag lite då och då!
    Plötsligt idag fungerar det! Vi har inte ändrat på våra inställningar.

    Både

    "Alexa" ... "Play Swedish Radio" ... "Play P4 Östergötland"
    Och även "Alexa"... "Ask Swedish Radio to play P4 Östergötland"

    fungerar!

    Vi måste säga Östergötland på ett neutralt / nästan lite robotiskt sätt, men det funkar! Om man sjunger på vanlig Svenska så kan man få "P4 Jämtland" eller "Tack för Allt P3 P4" eller annat.

    Detta är första gången "P4 Östergötland" har fungerat sen skillen försvann!

    Vi är lyckliga.

    Undrar om det är Amazon Alexa som har lärt sig eller något SR har gjort?

    MVH
  • Hej igen!

    Jag vill bara följa upp att det har fortsatt att fungera de senaste veckorna ... Hör av dig annars!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Vi missade din senaste uppföljning tills nu!

    Det fungerar ungefär 1 av 3 eller 4 gånger varje gång / dag att få P4 Östergötland när vi frågar efter det.

    Idag var typiskt..

    Jag frågade på samma sätt och efter fjärde gången fick jag fram P4 Östergötland!
    Det sättet vi säger det på och betoningen vi använder är det bästa vi har kommit på efter åtskilliga försök under månader!

    Här är vad Amazon.alexa home bekräftade

    första försök - ljudfilen finns bifogad

    Andra försök - ljudfilen finns bifogad

    tredje försök - ljudfilen finns bifogad

    fjärde försök - ljudfilen finns bifogad

    Så det är långt ifrån lätt eller pålitligt.

    Vi tycker att Östergötlands hantering i skillen måste göras om!
    De andra lokala P4 stationer kan vi få fram rätt 100%!

  • Ett nytt problem idag!
    Trots att vi frågar efter P4 Östergötland - säger Alexa Okay, men det står att det är P4 Östergötland som spelas i Amazon website och appen på mobilen - det som spelas upp är P4 Jämtland.
    Det är första gången det här händer!

    Enda sättet att få P4 Östergötland var med appen - går inte med röststyrning!
  • Det var en ny variant! Kvarstår denna Jämtlands-bugg?

    Har du språket satt till amerikansk eller brittisk engelska? Att det blev problem med brittisk engelska har vi ju konstaterat, och jag tror inte att utvecklarna har hunnit felsöka detta än, och det påminner jag förstås om.

    Fungerar det bättre med "Ask Tunein to play P4 Östergötland" eller "Ask My Tuner Radio to Play P4 Östergötland"?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Vi har språket inställt på amerikansk engelska.

    Det funkar bäst att säga "Alexa"... "Play Swedish Radio"... "Play P4 Östergötland".

    Om vi säger
    "Alexa"... "Ask Swedish radio to play P4 Östergötland" det fungerar aldrig med amerikansk språkinställningen, då Alexa säger något som, "I can't find P for Australia"!

    Om vi säger
    "Alexa"... "Ask Tunein to play P4 Östergötland" Alexa säger "I cannot play by song on TuneIn"
    eller
    "Ask My Tuner Radio to Play P4 Östergötland" så säger Alexa;
    "I found one;
    (sen säger hon en radiostation vi har aldrig hört talas om) from Andora,
    two;
    (en till radiostation vi har aldrig hört talas om),
    three;
    (en till radiostation vi har aldrig hört talas om), choose a number or say next" - Om vi säger "next" då får vi ytterligare tre att välja som är fel..

    Det är alldeles för svårt att få Alexa att spela P4 Östergötland. I dag fick jag Gotland istället. Det verkar röst avkänning som inte är precis nog.
  • Glömde att säga, ibland, kanske 1 av 10 gånger så får vi problemet att Alexa säger "OK" och så är det bara tyst. Titta man på appen så se man att någon av P4 Kanaler registreras. Att fråga om resulterar att man få en station som spelas upp.
    Att det står en annan station än det som spelas up händer,  men mer sällan.
  • En uppdatering.

    Den långt efterlängtade releasen av Google Assistant på Sonos här nu släppts i Storbritannien!
    Vi har bytt ut Alexa för fröken Google på samtliga Sonos ones och Beam vi har. Google fungerar hyfsat bra på svenska, förstår "Spela P4 Östergötland på TuneIn" och alla andra regionala stationer, vi har provat hittills. Hon talar om vad som spelas upp också, vilket är hjälpsamt. Den engelska och svenska Google kan finnas samtidigt, så om vi frågar efter BBC radio eller väder i England svarar hon på engelska! Frågar man något på svenska så svarar hon på svenska.
    Allt fungerar smidigare och spelas upp snabbare med Google än Alexa. Vi måste använda Alexa fortfarande på dom två Echo Dot som vi har men det överlever vi 😀

  • Tack för dessa uppdateringar!

    Det blir bättre och bättre. Röststyrning är ju en "omogen" teknik och i framtiden kommer vi nog att tycka att de bekymmer du beskriver är tydligt "2017-2020" och kanske få lite nostalgi-känslor om vi läser om det

    Ungefär som jag får när jag lyssnar på detta ljud. Sent 1990-tal? Mina barn (födda 2000 och 2003) kanske vet vad det är, men har troligen inte hört det "på riktigt":
    https://youtu.be/gsNaR6FRuO0

    Annika Webbmaster