Alexa slutat fungera?

Vad har hänt med appen för Swedish Radio hos Alexa?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har tillfälligt behövt ta ned vårt Alexa-skill, eftersom vi gör några förändringar i den där det inte fungerar med en vanlig uppdatering.

    Vi hoppas att Amazon snart godkänner vårt nya skill!

    Tills dess kanske du kan lyssna på våra kanaler med exempelvis Tunein Radio eller Mytuner Radio?
    Annika Webbmaster
  • Ok, va synd!  Använder appen varje dag och blev snopen när det plötsligt inte gick i morse.
  • Håller med David. Man blir helt matt när grejerna slutar fungera.
  • Jag lyssnar också på Sveriges Radio via min Alexa Dot. Mer praktiskt än att lyssna via mobilen eller surfplattan då Alexa Dot är röst-styrd. Har ni någon aning om hur lång tid (dagar, veckor) vi kommer att vara utan Sveriges Radio i Alexa?
  • Jag hade hoppats att den skulle vara ute idag, men tydligen var jag för optimistisk.

    En ny version är inskickad och nu håller vi tummarna för att Amazon inte sätter sig på tvären och helst är snabba ...
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Varför gör man inte förändringar i ett nytt ”skill” och låter det gamla ligga uppe hos Alexa tills det nya blivit godkänt?
  • Jag har utgått från att vi helt enkelt inte får ha två parallella skills, men hör med utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Först av allt: Vi är ledsna att vi hamnat i detta limbo med vår Alexa-skill och jobbar aktivt med att få upp den igen så snart som möjligt.

    Det går bara att ha en skill som heter "Swedish Radio" vilket är anledningen till att vi inte laddat upp en parallell version. Annars skulle det krävas ett nytt kommando för att starta den. Vanligtvis ersätter en ny version den äldre "sömlöst", men i detta fall fungerade det inte pga den typen av ändringar vi vill göra (ta bort gamla externa beroenden).

    Tyvärr lämnar Amazons dokumentation en del luckor och det visade sig att denna väg inte heller avhjälpte problemet på det sätt vi trott. Vi jobbar nu alltså på att få upp skillen igen, och undersöker både att få upp den nya versionen och alternativet att återgå till den tidigare. Amazon har kontaktats men de är tyvärr inte alltid så snabba att ha att göra med, i värsta fall så kan det ta några dagar.

    Hoppas ni håller ut!

    Vänligen
    Maksim
  • Blir mer o mer CNN när inte SR fungerar 🙁
  • Hej
    Tack för ditt svar. För mig låter det konstigt att ni gör utveckling i produktionsmiljö?

    Gör man inte det i en sandbox? Och sedan ersätter gamla?

    Känns som ni ”skyller” på amazon har ni använt test/distribution/re-certification på rekommenderat sätt? Skulle gärna se att ni ser över ’Lambda-version’ så att ni i fortsättningen inte stör befintliga användare. Detta är väldigt tydligt i deras dokumentation 👈

    Radio är ju en samhällsviktig informationskanal och ingen lekstuga. ❤️

  • Hej Linda,

    Härligt att du tar oss på allvar och värderar radion som en samhällsviktiga funktion – jag delar din uppfattning!

    Visst bygger vi framför allt i utvecklingsmiljö innan vi produktionsätter. Men just detta case var inte en vanlig typ av uppdatering och de åtgärder vi tolkade det som att vi behövde vidta, utifrån Amazons beskrivningar, visade sig tyvärr inte lösa problemet.

    Vems "skulden" är i slutändan låter jag vara osagt, men självklart bär vi ett ansvar och jobbar på att lösa det.

    Vi hoppas snart ha tjänsten uppe igen!

    Trevlig helg
    /Maksim

  • På måndag har ni legat ner i en vecka. Spännande att ni "hoppas" att det skall lösas. Låter som en avspänd inställning till incidenter i prod.miljö.
  • Fler o fler (inklusive nedanstående) har inte radiomottagare längre.
    Hade det accepterats att era radiosändningar låg nere en vecka ? Är SRs prioriteringarna i takt med hur samhället utvecklas ?
  • Hej, här kommer en uppdatering om läget.

En ny version av skillen är uppe, med samma namn. Tyvärr startar den inte direkt när du ber om Swedish Radio, om du tidigare har haft en den gamla aktiverad, antagligen då de har fått olika "id-nummer".

    För att komma åt den nya versionen behöver du därför först aktivera den, vilket du gör i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt (logga in och klicka på knappen Enable). Det går även att aktivera den genom att säga "Enable Swedish Radio"

    Av någon anledning så blockerar den gamla versionen även möjligheten att använda specifika kommandon när skillen startas/invokeras. Om du exempelvis ber ”..Swedish radio to play P1” så kommer den återigen hänvisa till att den gamla versionen inte längre är tillgänglig. Vi inser att detta är ett stort problem och har kontaktat Amazon för att se hur det kan åtgärdas.

    Vi är ledsna över situationen som uppstått och fortsätter ihärdigt att jobba med att lösa den.

    Ps.
    Sveriges Radios innehåll finns att ta del av i mobilen, på webben, i Google assistenten, Sonos, vissa TV-modeller, m.fl. plattformar – utöver Alexa och FM. Självklart vill vi kunna leverera överallt där folk lyssnar, med så få problem som möjligt!

    /Maksim

  • SR radio fungerar fortfarande inte på Amazon Alexa högtalare. Även via TuneIn förstår inte Alexa att spela SR. Istället spelar den upp DR P-kanaler. Är det någon inom SR som fortsatt jobbar på detta problem?
  • För min del fungerar det bra nu på multipla Alexa-installationer.
  • ps. jag fick aktivera om SR-skillen.
  • Hej Shabs!
    Tråkigt att du fortfarande har problem. Det får vi lösa.

    Sveriges Radios skill
    Har du testat att aktivera om den, som Marc skrev (tack)? Min kollega Maksim skrev för en vecka sedan hur du gör detta:
    För att komma åt den nya versionen behöver du därför först aktivera den, vilket du gör i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt (logga in och klicka på knappen Enable).

    Av någon anledning så blockerar den gamla versionen även möjligheten att använda specifika kommandon när skillen startas/invokeras. Om du exempelvis ber ”..Swedish radio to play P1” så kommer den återigen hänvisa till att den gamla versionen inte längre är tillgänglig. Vi inser att detta är ett stort problem och har kontaktat Amazon för att se hur det kan åtgärdas.
    Tunein ger inte Sveriges Radio
    Ett sätt att få rätt kanal via TuneIn (som brukar vara default radio-källa i Alexa, alltså den som används när du ber om en radiokanal utan att berätta vilken källa du vill hämta den från) är att säga:

    Play station <frekvensen på kanalen du vill lyssna på> mega Hertz. (Du kan komplettera röstkommandot med from TuneIn mot slutet, om du av någon anledning annars hamnar på fel radiokälla).
    Frekvenserna finner du här:
    https://www.teracom.se/privat/kundservice/frekvenstabeller-radio/

    Ifall det inte fungerar med din frekvens på hemmaplan, så testa den frekvens som är aktuell i Stockholm. För vissa rikskanaler har Tunein behövt välja en viss frekvens, och mitt intryck är att de då ofta valt just Stockholmsfrekvensen.

    Hör av dig om denna metod inte heller fungerar, och berätta vilka kanaler det är du inte kan nå, så ger jag dig tydligare beskrivningar för just dessa!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar och feedback. Tyvärr fungerar fortfarande inte. TuneIn fortsätter spela upp DR kanaler via Alexa. Hittat alternativ i MyTuner via Alexa. För nyinstallerade SR skillen säger Alexa no longer available. Kan detta bero på att jag är utlandssvensk bosatt i UK med Amazon UK konto och login?

  • Swedish Radio:
    nyinstallerade SR skillen säger Alexa no longer available.
    Som Maksim skrev kan du inte starta denna nya skill och samtidigt be om en tjänst. Du måste nu bryta upp det i två delar (vilket vi förstås försöker lösa så att det åter fungerar fullt ut).

    Gör så här, alltså:
    1. be Alexa ”Open Swedish Radio”
    2. då får du frågan vad du vill höra och sen fungerar det
    Tunein:
    Vad händer om du säger "Play station Sveriges Radio P One" alternativt "Play station Sveriges Radio P One from Tunein"?

    MyTuner:
    Bra att du fick denna skill att fungera!
    Annika Webbmaster
  • Tack, nu fungerar det med Sveriges Radio skills och detta efter att dela upp det i två kommando. 1. Open Swedish radio 2. P1. För kommande mot TuneIn förstår den inte Sveriges, blir annorlunda förstått och blir oftast DR P1. Men super bra att Sveriges radio skillen fungerar!
  • Bra!
    Annika Webbmaster
  • Vad var det för fel på ursprungsskillen som medförde att vi behöva denna driftstörning ? Känner inte som den har blivit bättre, eller har jag missat något?
  • Bra fråga, Daniel!

    Det var inget fel på den innan, och vi har inte infört några nya spännande funktioner.

    Förändringen var en mycket oglamorös, men viktig, hygien-åtgärd som gjordes för att avlägsna kopplingar till externa företag, kopplingar som inte längre används av vår skill. Att städa bort den typen av kopplingar som inte längre används är viktigt på många sätt. Viktigast är nog att vi inte vill ha onödiga kopplingar till andra företag av skäl som har med säkerhet och oberoende att göra.

    Förändringen är alltså inget ni märker av rent praktiskt, tror jag. (Att städa i kod är ungefär lika trist som att städa hemma.)

    I och med att det handlade om att göra en förändring i skillens rättigheter, gick det inte att uppdatera på vanligt vis, utan vi behövde byta ut den.

    Vi hade dock trott att bytet skulle gå smidigare och att den nya versionen sömlöst skulle ersätta den gamla inom ett dygn eller så. (Att planerat byta ut skillen är en förändring vi inte har gjort förr och vi kommer att se över vad vi kan förbättra vid eventuella framtida byten för att dessa ska bli mindre märkbara för lyssnarna.)
    Annika Webbmaster
  • Tacksam för en anvisning över hur jag får appen i funktion igen och som inte endast är begriplig för programmerare.
  • Bra att du säger ifrån, Urban!

    Självfallet ska våra beskrivningar vara så enkla som möjligt att följa, så jag försöker beskriva bättre. (Den första delen om att avaktivera får förra skill, har jag inte tipsat om förut, utan lägger till nu.)

    Om någon kör fast och den beskrivning jag (eller de sidor jag länkar till) inte stämmer med hur det ser ut hos er, så hojta till, så att jag ge en bättre beskrivning!

    (OBS att jag "torrsimmar" här. På grund av pandemin arbetar jag i mitt Alexa-lösa hem och kan inte test hur det fungerar på riktigt - så hjälp mig om det blir tokigt!)

    Avaktivera vår förra skill - om den ligger kvar!
    För att minska risken för de problem jag skriver om nedan (under "viss funktionalitet saknas"), skulle jag själv försöka avaktivera (disable) vår förra, inte längre tillgängliga, skill.
    1. Gå in under Your skills, antingen i Alexa-appen eller via Amazons hemsida
    2. Leta upp vår förra skill och välj Disable Skill
    OBS:
    I och med att vår förra skill är borttagen hos Amazon, borde den inte ligga kvar på "Your skills", så ifall du inte hittar den, är det som det ska vara

    Här beskrivs båda sätten att avaktivera en skill (app och hemsida):
    Androidcentral: How to enable and disable Alexa skills

    Beskrivningen visar Android-versionen av appen, men det fungerar på samma sätt med Alexa-appen på en Iphone:

    Aktivera vår nya skill
    Oavsett om förra skillen gick att avaktivera (alltså disable) under Your skills, eller redan var borttagen automatiskt, måste du aktivera (enable) vår nya skill.

    Även detta kan du göra genom antingen genom att leta upp Swedish Radio
    i Alexa-appen och välja Enable to Use, eller genom att gå till Sveriges Radios skill (Swedish Radio) på Amazons sajt , logga in och klicka på knappen Enable to Use.

    Sidan jag länkade till ovan beskriver även detta med bilder och tydliga (och korrekta, hoppas jag!) beskrivningar:
    Androidcentral: How to enable and disable Alexa skills

    Nu kan du lyssna!
    Nu kan vår skill användas. Det är bara att säga:
    “Alexa, open Swedish Radio”

    Alexa frågar då vad du vill lyssna på, och du ber att få en kanal, ett program, "the news" etc.

    Exempelvis:
    "Play P one" (P two, P three, etc.) Om du säger "Play P four" blir du uppmanad att välja en lokal kanal, och nästa gång du säger "Play P four", blir det den kanal du har ställt in. Du kan även ställa in detta genom att, när du har startat vår skill och Alexa frågar vad du vill göra, svara "set local channel". För att komma runt språkförbistringen kan du ange antingen ett postnummer eller kanalens namn, när du gör ditt val.

    Det går naturligtvis även att be Alexa att spela P4 Gotland etc utan att ha satt den kanalen som "din P4-kanal".

    Viss funktionalitet saknas
    Tyvärr går det just nu inte att öppna skillen och be om en tjänst i samma mening (det som kallas "single interaction"), utan ni måste göra om jag beskrev ovan, alltså
    1. säg Alexa, open Swedish Radio
    2. då får du frågan vad du vill höra och kan välja detta
    Det går alltså inte att använda en sammansatt fras som
    "Alexa, ask Swedish Radio to play Da Capo", för i det läget försöker Alexa använda gamla skillen och svarar:
    "Swedish Radio is no longer available"

    Vi felsöker ihop med Amazon, eftersom vi självfallet vill att "single interaction" ska fungera lika bra som tidigare!

    Hoppas att detta var till hjälp. (Jag är inte programmerare och tycker att jag förstår det jag skrev!)
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • PS:
    En av mina kolleger får det att fungera även med single interaction. Vi vet inte vad det beror på.

    Varken han eller de övriga kolleger jag vet använder Alexa, har kunnat nå den gamla skillen under "your skills", och har därför inte kunnat avaktivera denna aktivt.
    Annika Webbmaster
  • Att Urban tyckte beskrivningarna var obegripliga är fullt naturligt, eftersom hans fel inte har med Alexas skill att göra.

    Vi fortsätter den felsökningen här:
    Ipad: app-problem
    Annika Webbmaster
  • hej,

    nyfiken fråga; hur går det med "single interaction"?
  • Det undrar även jag, som är tillbaka första dagen efter semestern.

    Jag hör med kollegerna som jobbar med Alexa!
    Annika Webbmaster
  • Xaviers fråga har fått en egen rubrik, så att andra lyssnare med samma fråga lättare ska finna den:
    Swedish Radio på spanskt Amazon-konto?​​​
    Annika Webbmaster
  • Jag har engelskt Amazon.co.uk Konto och jag kan hitta Sveriges Radio skill för Alexa och det fungerar att sätta igång SR radio kanaler efter två kommandon.
  • Hej!

    På mina enheter har "single interaction" kickat igång igen sedan en tid (hände någon gång under juli).

    Dvs. nu kan jag säga "Ask Swedish Radio to play P1" och dylikt utan att Alexa invänder att Swedish Radio är borttagen.

    Håller tummarna att det hänt för fler än mig!

    /Maksim