Alexa-problem: Skyll inte på Amazon

Detta inlägg skrevs ursprungligen i tråden SR Alexa-skill borta?, och för att inte ta fokus från den frågan, har jag valt att skapa en egen tråd av detta, som handlar om historien bakom vårt skill och varför vi har fått problem.

/Webbmaster-Annika

----

SKYLL NU INTE PÅ AMAZON.
NI FÅR VISA AMAZON ATT DET VISST FUNGERAR PÅ ENGELSKA. JAG SÄGER JU ALEXA OPEN SWEDISH RADIO AND PLAY P4 PLUS. DETTA ÄR TYPISKT SVENSK SLAPPHET. VAKNA NU. SAMNA MED SVT HD. SAMMA SÖMNIGHET. ATT SÄNDA HD I 720. LÄGSTA HD. NÄR VÄRLDEN OCH SVENSKARNA KÖPER 4K OCH ALEXA. DÅ SOVER STATENS UTVECKLARE OCH ANSVARIG. VAKNA.

Tillägg från Joakim lite senare:
Ytterligare kritik mot SR.
Alla ni som njuter av denna fantastiska utveckling och service ska veta att SR inte aktivt utvecklar denba skill. Den kom av ren tur. Man har varje år en utvecklingstävling. Där valde tre personer att försöka skapa denna skill. Alltså har inte SR valt att på egen hand tänka. Ska vi satsa pengar på denna utveckling. NEJ. Så hade inte dessa tre valt just detta hade SR fortsatt sova. Och nu har de ej något att sätta emot Amazon. Dåligt.
Pratradio – Sveriges Radio på Amazon Alexa - Appar från BSSFVOUSveriges Radio | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2370&artikel=6762272

Kommentarer

  • Även detta skrevs ursprungligen i tråden SR Alexa-skill borta? och är flyttat av Webbmaster. Styckeindelning är gjord för ökad läsbarhet. Något stavfel är även rättat.
    -----

    Lyssnaren Fredrik Modeen svarade:
    Tagga ner lite. Det är exakt så de hanterar det.. Mycket proffsigt tycker jag.. Det kan vara att de sänder på svenska.. Som du kanske såg längre upp i tråden "Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language."

    Joakim igen:
    Nej tänker inte tagga ner och hitta dåliga lösningar på andra skills som ej går att tex ställa in på min lokala kanal. SR appen tog hänsyn till vilken adress du lagt in i Alexa-appen. Jag bor i Jönköping. Sa jag Alexa.. open Swedish radio..p4 (peefour) så kom p4 Jönköping igång inom 5 sekunder.

    Jag är evigt tacksam att dessa tre forskare valde just detta av en slump.. annars hade vi inte haft skillen alls. Nu är det så att SR inte har lagt detta som en naturlig del i sin verksamhet. Att glömma förnya avtalet varje år när man lagt en skill på Amazon är endast på grund av att denna skill vara är en del av en forskarstudie/arbete.. i en utbildning. Det är en skill utvecklad på 24 timmar av tre forskare på ett seminarium.

    Som SR sponsrar.. alltså finns ingen Skill som SR ansvarar för egentligen. Ska man nu satsa på verkligheten så gör det fullt ut.

    Till och med i Finland fungerar finska radions skill utmärkt. .finnarna säger sina kanaler med finskengelsk brytning så att appen förstår. Och ja det måste ni med Tunein med. Säg de svenska orden med en engelskbrytning så går det.. dock ej få in lokala radiostationer.

    Nä om det var så lätt att på 24 timmar få fram skillen. Så är det ju otroligt att allt bara beror på SRs lathet. Jag har skrivit till Amazon. Där beskrev jag hur vi uttalar tex Jönköping som Junkjoping och att skillen då fungerar. Jag fick positivt svar.

    Skillen behöver nytt avtal mellan SR och Amazon.. inget avtal.. som innan var bundet till 3 forskare.. då blir det ingen skill.. skriv på.. och all är tillbaka.. SR!!!!!!

    ----
    Styckeindelat och något ord rättat av webbmaster-Annika för ökad läsbarhet.
  • Lyssnaren Magnus skrev sedan:
    @Joakim P, Låt oss hålla en klok och konstruktiv ton i denna tråd. Oavsett vem eller vilka som gjort skillen så kan vi nog lugnt utgå ifrån att SR märker av att det finns ett stort engemang för Alexa-plattformen. Låt oss nu avvakta och se vad som händer nu.

    Och
    Joakim svarade:
    Magnus: Såklart vi ska. Att SR inte aktivt medverkar i att ta fram en funktion som är permanent visar ju att de inte är vakna. Kan jag få fram fakta med Amazon support en lördag. Avtalet ej förnyat av SR, då SR ej är huvudman av skillen. En av utvecklarna är det. Inte ens det klarar SR, pga ointresse, sömnighet och kostnad. SR svara nu tack.

    Vilket jag svarade på:
    I detta forum svarar vi på kontorstid, och då lovar jag att berätta hur det ligger till.

    Men i korthet har Joakim tydligen fått fel uppgifter av Amazon. Som det står tidigt i denna tråd, är det fråga om certifierings-problem på grund av att svenska inte stöds.

    Vi har skickat in en ny version som vi hoppas att Amazon kan godkänna

    Joakim, i sin tur, svarade på detta:
    Ok. Amazon svar som de gör. Då ser vi fram mot skillen som vi alla saknar.

    Så på ett plan är detta missförstånd utrett. Joakim har fått veta att vi på Sveriges Radio inte har lämnat Alexa-skillen vind för våg. Men det finns ett par andra saker jag vill förtydliga - och en del saker jag själv vill fråga om, så jag kommer att skriva mer ingående om det här. Tyvärr hinner jag inte det förrän tidigast i eftermiddag, men jag lovar att återkomma!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Som jag redan har svarat i "den andra tråden", är detta fullt ut vårt eget skill.

    Bakgrund till Alexa-skillet
    Det utvecklades av två av våra anställda och en konsult och även om själva kodknackandet tog 24 timmar, så hade nog ingen extern utvecklare så snabbt lyckats sätta sig in i vårt utbud och hur det fungerar digitalt, trots att vi vill göra det enkelt för oberoende utvecklare att skapa tjänster med hjälp av vårt öppna API:
    Öppet API | Sveriges Radio

    För övrigt är min kollega Magnus Suneson (som tackar för att nu få kalla sig forskare, men alltså är webbutvecklare och har arbetat på Sveriges Radio i många år) i högsta grad inblandad i att vi har ett öppet API. Detta lanserades 2010 i samband med Music Hack Day som du kan läsa lite om här:
    Snickra en musiktjänst på ett dygn – Frilansjournalist Anders Thoresson

    Grunden till vårt Alexa-skill skapades alltså på ett event vi har ihop med SVT och UR, och här kan du läsa hur det gick till:
    Are you talking to me? Ett hack på Amazon Echo

    Fullt så enkelt som att koda under 24 timmar och sedan lansera ett skill var det dock inte. Av den sida du själv länkade till framgår att det tog ytterligare två månader innan lansering, och att vårt skill funnits tillgängligt sedan januari 2017.

    Det står dessutom:
    I slutet på förra året deltog några utvecklare från Sveriges Radio i ett gemensamt hackathon mellan public service bolagen. Under 24 timmar tog vi fram en app för Amazon Alexa ...
    Pratradio – Sveriges Radio på Amazon Alexa

    På den sida du själv länkat till står alltså att det är utvecklare från Sveriges Radio som tagit fram tjänsten. Hur kan vi göra det tydligare tycker du?

    Språkregler
    Vårt skill godkändes då av Amazon. Vi har inte lagt till "mer svenska" sedan dess, men den 13 februari i år, drygt två år efter lanseringen, märkte vi och våra lyssnare att detta skill var borta. Någon timme senare fick vi ett mejl från Amazon där de förklarade att vi bryter mot deras språk-regler.

    Den förklaring du fick från Amazon om att vi "inte förnyat licenser" (eller vad det nu var) är alltså inte korrekt. Du får gärna berätta mer om var du fick detta svar, så försöker jag hjälpa support-kollegerna på Amazon med korrekt information.

    Och självklart är det bra med support som går att nå även på helgen, men då ska den ge rätt information. Jag hoppas att de flesta av våra lyssnare håller med om detta!

    Bryr sig Sveriges Radio om Alexa?
    Självfallet gör vi det. På varenda strategidag och framtidsseminarium etc. jag deltagit i har ledningen för Sveriges Radio visat en enorm stolthet över att vi finns på dessa plattformar.

    Här skriver vår innovationsdirektör Simon Gooch
    om detta:
    För Sveriges Radio, som har som strategi att alltid arbeta med ljudet i fokus, är utvecklingen särskilt intressant, hur kan vi få röstassistenterna att spela upp vårt innehåll när konsumenter spås överge skärmar i större utsträckning? Till exempel skrev Future Today Institutes Tech trend report nyligen att, ”2018 blir början på slutet för traditionella smarta telefoner”. Det kan innebära att radion som vi känner till den håller på att förändras – igen. Från köksradio till smarta telefoner och en app, och nu vidare som en del i en röstassistent i lyssnarens uppkopplade hem och produkter.

    Vi har följt utvecklingen av den här typen av tjänster och har utvecklat appar, eller ”skills” som det kan kallas till Google Assistent och Amazon Alexa (tyvärr är utvecklings möjligheterna till Apples Siri väldigt begränsad än så länge).

    Finska radions skill?

    Nu till en fråga:
    Du skrev Till och med i Finland fungerar finska radions skill utmärkt. Är det Sveriges Radios skill och Sisuradio du tänker på då, eller YLEs flash briefing? Något skill för övrigt innehåll tror jag nämligen tyvärr inte att de har.
    YLE, Röststyrning

    Jag hoppas att detta redde ut en del frågetecken och att vi kan fokusera på att hjälpa varandra och Amazon att lösa detta istället för att försöka skuldbelägga mina duktiga kolleger på väldigt lös grund.

    Vi gör så gott vi kan, och uppenbarligen har många uppskattat det!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu har Alexa godkänt vår senaste skill, och allt ska fungera igen!
    Annika Webbmaster
  • Och nu var swedish radio borta igen.
    Glömt att förnya avtalet igen?
    Sover ni? JA!
  • Alexa: "Play Swedish Radio-----P4 Stockholm" funkar inte längre. Slutade att funka två dagar sedan. Varför?????

    Tord (Hilton Head Island, SC,USA)
  • Johan och Tord:
    Vi har tillfälligt behövt ta ned vårt Alexa-skill, eftersom vi gör några förändringar i den där det inte fungerar med en vanlig uppdatering. Vi hoppas att Amazon snart godkänner vårt nya skill!

    Tills dess vill jag tipsa om att ni kan lyssna på våra kanaler med exempelvis Tunein Radio eller Mytuner Radio. För tips om hur ni kan få det att fungera smidigt med Tunein, se slutet på denna långa tråd.
    Glömt att förnya avtalet igen?
    Jag förstår inte frågan. "Igen" skulle ju betyda att vi tidigare missat detta, vilket inte är fallet.

    Så för att kunna svara, skippar jag ordet "igen":
    Glömt att förnya avtalet?
    Nej.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Så här skriver min kollega Maksim i en annan tråd:

    En ny version av skillen är uppe, med samma namn. Tyvärr startar den inte när du ber om Swedish Radio, om du tidigare har haft en den gamla aktiverad, antagligen då de har fått olika "id-nummer".

    För att komma åt den nya versionen behöver du därför först aktivera den, vilket du gör i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt (klicka på knappen Enable).

    Av någon anledning blockerar den gamla versionen även möjligheten att använda specifika kommandon när skillen startas/invokeras. Exempelvis om du ber ”Swedish radio to play P1” så kommer den återigen hänvisa till att den gamla versionen inte längre är tillgänglig. Vi inser att detta är ett stort problem och har kontaktat Amazon för att se hur det kan åtgärdas.

    Vi är ledsna över situationen som uppstått och fortsätter ihärdigt att jobba med att lösa den.
    Annika Webbmaster
  • Jo för ett år sedan. Det ska aldrig behöva gå så här långt. Kul att ni försöker hänga med. Och när kan vi använda swedish radio igen?
  • Aktivera vår nya skill
    Och när kan vi använda swedish radio igen?
    Det har gått sedan en dryg vecka tillbaka, som jag skrev ovan. För att den ska fungera behöver du först aktivera den, vilket du gör i Amazon Alexa-appen eller via Amazons sajt (knappen Enable).

    Dela upp start av skill och start av ljud
    Det går tyvärr inte att starta denna nya skill och samtidigt be om en tjänst, för då svarar Alexa Swedish Radio is no longer available. Du måste därför bryta upp det i två dela .

    Gör så här, alltså:
    1. säg ”Open Swedish Radio”
    2. efter frågan om vad du vill lyssna på, ber du om kanalen eller programmet
    Amazon och vi försöker lösa detta så att det åter går använda specifika kommandon direkt när skillen startas.

    Kort om fjolårets problem
    Att vi inte hade förnyat avtalet med Amazon är något Joakim (se början av tråden) säger sig ha hört från Alexas support den 16 februari i fjol.

    Antingen missförstod han dem eller också gav de fel uppgift, eftersom jag tre dagar innan dess (samma dag som vår skill slutade fungera) hade varit tydlig med att vår skill tagits ned på grund av att vi hade svenska delar i den som behövde ersättas:
    Your skill does not meet the necessary requirements for Alexa skills. Responses, metadata, and/or home card content must be presented in a language that is supported by Alexa. Currently, Swedish is not a supported language.
    Ett relaterat missförstånd
    Joakim skrev vidare att vi hade dålig koll på avtalen eftersom det inte var vi själva utan "tre forskare på ett seminarium", som utvecklat vår skill.

    Det är nonsens. De tre utvecklare som skapat skillen heter Magnus Suneson, Tobias Björnsson och Jonas Lindholm. Magnus och Tobias är fortfarande anställda på Sveriges Radio, medan Jonas är konsult som då hade ett längre uppdrag hos oss.

    Här kan ni läsa om det Hackathon där embryot till vår Alexa-skill togs fram:
    Are you talking to me? Ett hack på Amazon Echo

    Allt detta har jag försökt svara på tidigare i denna tråd. Om du har några fler frågor om den saken, så fråga på, för att mina duktiga kolleger blir beskyllda för att slarva med avtal och dessutom inte får cred för det utvecklingsarbete de gjort och gör, är ett missförstånd jag vill reda ut.
    Annika Webbmaster
  • Följer ditt råd.
    Alexa open swedish radio.
    Alexa svarar att den skillen ej är igång längre.
    I övrigt har jag alltid öppnat med just
    Alexa open swedish radio.
    Alexa svarar då med att fråga vad man vill lyssna på.
    Man väljer då till exempel p4.
    Alexa startar då p4.
    Idag är det 13 juni.
    Och det fungerar inte.
    Någon skriver ordet nonsens.
    Jag skriver nonsens om detta.
    Ska inte behöva gå så här långt. Vi lyssnare ska helt enkelt inte behöva ens märka av avbrotten. Ni ska väl ha sådan framförhållning och koll att detta inte uppkommer.
    Jag provar igen. Säger nu.
    Alexa, open swedish radio.
    Svaret blir att denna skill inte längre är tillgänglig.
    13 juni klockan 09.30

  • Och ja. Jag har enablat skillen under skills.
    Känns dock positivt att hitta skillen igen efter att jag påpekat att det ej fungerar. Inte ens skillen var ju kvar dåjag skrev till er för någonvecka sedan. Alltid roligt att en lyssnare kan hjälpa med att hjälpa dig med... "för att mina duktiga kolleger blir beskyllda för att slarva med avtal och dessutom inte får cred för det utvecklingsarbete de gjort och gör, är ett missförstånd jag vill reda ut." Och ni fixade det jag påpekade snabbt, nästan. Nu ser jag fram mot att få ljud i skillen som när den fungerar är bättre än alternativen.

  • Alexa open swedish radio.
    Alexa svarar att den skillen ej är igång längre.
    Det låter som om Alexa fortfarande söker efter den förra skillen.
    Och ja. Jag har enablat skillen under skills.
    Märkligt. Mina kolleger och andra lyssnare har fått igång den.

    Testa att först av-aktivera den gamla skillen (om det går) och sedan aktivera den nya.

    Avaktivera
    Avaktivera (disable) vår förra, inte längre tillgängliga, skill. Detta kan du göra genom rösten, men jag skulle tro att du tydligare ser att det blir rätt om gör så här:
    1. Gå in under Your skills, antingen i Alexa-appen eller via Amazons hemsida
    2. Leta upp vår skill och välj Disable Skill (i appen behöver du trycka på Disable för att bekräfta valet)
    OBS:
    I och med att vår förra skill är borttagen hos Amazon, borde den inte ligga kvar på "Your skills", så ifall du inte hittar den, är det som det ska vara
    Här beskrivs båda sätten att avaktivera en skill (app och hemsida):
    Androidcentral: How to enable and disable Alexa skills

    Beskrivningen visar Android-versionen av appen, men det fungerar på samma sätt med appen på en Iphone.

    Aktivera
    Oavsett om det gick att avktivera eller inte, behöver du sedan leta upp Swedish Radio i Alexa-appen och välja Enable to Use, eller gå till Sveriges Radios skill (Swedish Radio) på Amazons sajt , logga in och klicka på knappen Enable to Use.

    Här (samma sida som jag länkade till under "avaktivera" beskrivs båda metoderna med bilder och tydliga beskrivningar:
    Androidcentral: How to enable and disable Alexa skills

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster