Podcasts: Albuminformation saknas (ibland)

Ett väldigt specifikt småproblem: det saknas albuminformation på en del podcasts, vilket gör att de grupperas udda i många mp3-spelare. De jag märkt av är främst Studio ett (konsekvent) och Nyheter i P4 Östergötland (udda nog ca vartannat avsnitt). Går det att åtgärda å SR:s sida? Man kan ju skriva ett program som ser till att filerna skrivs om lokalt när de laddats ned, men det känns som fel ände att börja i.

//Anders

---
Ett exempel på fil utan albuminformation (länken giltig när jag skriver frågan): https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/podrss/7067051.mp3

Kommentarer

  • Hej
    Jag ska titta på vad det beror på, och hur det kan förbättras.
    Jag är osäker på om det är automatiskt eller manuellt i dagsläget.
    Jag ser att även genre är fel.

    mvh
  • Hej!
    Detta verkar kvarstå (efter - tror jag - en ev kort förbättring hos P4 ÖG). Fick du någon klarhet i vad det berodde på?

    //Anders
  • Hej, nej inte än, jag ska fråga igen.

    mvh
  • Något nytt?
  • Hej
    Det verkar som att det beror på att det är väldigt lätt att göra fel, men vi ska titta på om det går att ändra i vilket steg i processen datan skrivs för att ge oss bättre kontroll över det.
    Fram tills dess ska jag se till att det går ut en påminnelse om hur man ska fylla i det.

    mvh
  • Ok! The power of defaults.
  • Ett mindre viktigt tillägg om ID3-hantering: hur beskrivande namnen är på (åtminstone) Vetenskapsradion Historia verkar vara lite stokastiskt. Det är en hel del "Vetenskapsradion Historia", medan vissa avsnitt har beskrivande titlar (t ex "Singapore firar 200 år men söker äldre rötter"). Vore inte ett praktiskt standardalternativ vara Vetenskapsradion Historia $DATE? Men kanske ännu hellre innehållsbeskrivningen. Det är en podcast där man kanske sätter igång en prenumeration (inklusive ett antal lyssningsdygn av arkiv) och väljer vilka avsnitt man lyssnar på, på ett annat sätt än man gör med t ex Ekot. I likhet med informationen ovan är det också (självklart) något man kan skriva om lokalt.
  • Hej
    Ja jag pratade precis om detta med en redaktör, att det skapar problem till exempel Google Home.
    Jag ska prata med folk och se om det går att få ihop en standard för hur program döps.

    mvh