Aktivera Javascript

Jag försöker lyssna på Plånboken. Jag får besked att jag måste aktivera Javascript för att lyssning ska fungera korrekt. Laddar ner Javascript för Android. Försöker lyssna på Plånboken igen. Samma besked. Vad kan jag göra, annat än att ladda ner Javascript?

Kommentarer

  • Javascript är inbyggt i webbläsaren och aktiveras där om det är frånkopplat.
    https://support.google.com/answer/23852

    JavaScript for Android är till för andra saker än att visa webbsidor tror jag.

  • Det anses i fria mjukvarusammanhang vara kutym att webbsidor ska fungera utan att påtvinga betraktaren JavaScript. Orsaken är enkel. Koden kan innehålla s.k. sabotageprogramvara (malware), ex. virus och trojaner.

    Skaparen av GNU, Richard Stallman, medlem i FSF.org, menar att man dessutom bör skilja på icke-trivial javaskript och trivial javaskript. Han har utvecklat Icecat och LibreJS för detta ändamål. För Firefox finns även NoScript som ökar tryggheten för betraktaren/lyssnaren.

    Mer om saken:
    https://archive.org/details/RichardStallmanInterviewByJustinHall201403

    Trivial JavaScript utför enklare uppgifter, är öppen och fri, samt väldokumenterad, så att den enkelt kan studeras och förändras. Stallman använder de öppna fria filformaten ogg för ljudfiler och ogv för videofiler.
  • Fri mjukvara har tyvärr aldrig nått något genomslag i den offentliga sektorn, kanske med anledning av att högerpolitiker förknippar det med socialism och undergrävande av näringslivet och vänsterpolitiker är ointresserade av informationsteknologi och ser teknikoptimism som ett hot mot humanistiska värden.

    Det var ett uppsving för öppen data kring 2014 kopplat till vissa EU-direktiv, och i den vevan tillkom också SR:s API. Det blev dock aldrig riktigt genomtänkt eller komplett, och sedan dess har utvecklingen stagnerat till någon form av underhållsläge (i likhet med många andra IT-projekt i offentlig förvaltning).