Vetenskapsnyheterna kapas innan slutet!

Hej!
Vetenskapsnyheterna på morgonen, ca fem över halv 6 och 7 osv., jag lyssnar efteråt, när det passar mig, då är det inspelat i 5 minuter. Ibland var inslaget längre och då tar det bara slut, efter 5 minuter. Superirriterande! Det är ett bra inslag, man vill lyssna på vartenda ord. Har påpekat detta tidigare för länge sen, då verkade man inte fatta vad jag menade ens... men nu kanske!
Mvh Agneta

Kommentarer

  • Hej Agneta!

    Det måste ju kännas otacksamt att försöka hjälpa oss att bli bättre om vi inte ens verkar förstå problemet!

    Just det här problemet tror jag dock att vi webbmastrar förstår rätt väl och kan förklara, om än inte avhjälpa. Problemet beror på att inspelningen sker automatiskt efter hur tablån ser ut och om verkligheten inte stämmer överens med tablån, så måste vi göra lite manuella insatser för att det ska bli rätt inspelat. Jag hör av mig till kollegerna på Vetenskapsradion och försäkrar mig om att de alla vet hur de ska göra! Troligen vet de hur det ska göras, men hinner inte alltid göra detta under morgonen. Om du idag lyssnar på en sändning från Vetenskapsnyheterna som det var fel på igår, kan det alltså vara korrigerat nu - men nyheter vill vi ju oftast höra rätt snart, så det hjälper ju inte dig!

    Det finns ett sätt att ta sig runt problemet som jag själv använder mig av. Du kan nämligen backa i kanalens direktström, och kan då höra programmet i sin helhet som en del av "radioflödet"! Beskrivningen som jag gör för appen Sveriges Radio Play verkar krångligare än vad detta är i verkligheten.
    1. Starta P1:s direktlyssning
    2. Dra markören bakåt till starten av det program som sänds just nu
    3. Klicka på symbolen för att backa 15 sekunder, så hamnar du i slutet av föregående program
    4. Upprepa manöver 2 och 3 tills du kommer till det önskade programmet
    5. Lyssna sedan på P1:s direkt-ström, men indirekt, så får du höra även slutet av vetenskapsnyheterna. (Detta tar max en halv minut att genomföra, när du väl vet hur det görs.)
    Hoppas att du förstod hur jag menar, fråga annars! Lösningen kräver dock att det program du vill höra har sänts de senaste tre timmarna, eftersom appens direkt-ljudström maximalt kan backas tre timmar.

    Det går även att göra samma manöver i de flesta (men inte alla) webbläsare, så om du lyssnar via sverigesradio.se och inte vet hur du backar i strömmen, berättar vi gärna det!

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre. Det uppskattas!
    Annika Webbmaster
  • Ja men.... åh... hela idén med appen är ju att kringå direktradion för och istället kunna välja de avsnitt och program vi önskar, utan kludd.  Håller ni inte med om att det är essensen av tjänsten? Jag förundras över att ni till synes inte försöker lösa problemet som funnits så länge nu. Här är mitt ödmjuka förslag: ta till i överkant i slutet på tidskoden så att ni med säkerhet får med slutet på de program där ni, enligt statistiken, flest gånger misslyckas med att hålla den tighta tidsplanen så att vi konsumenter får med oss slutet av reportagen och inte snuvas på poängen och i förlängningen konceptet med tjänsten. Jag tror att lyssnarna står ut med att begynnelsen på andra program kanske slinker med då och då. Det känns rimligare något vis att det kan ske. Pröva. Eller pröva något annat, smartare. Ge bara inte upp när ni har en i övrigt bra grej på gång. Lycka till och tack för ett fint och bra arbete i övrigt. Vänligen Daniel
  • Daniel A
    Tack för att du hjälper till!
    Förklaringen att upprepa manöver 2 och 3 tills man kommer till önskat program är faktiskt för krångligt. Ingen kommer göra det mer än de värsta nördarna. Jag håller med Daniel A. Ni måste kunna ändra 5 minuter till 6 eller 7. Hur svårt kan det vara? Man har ju valt 5 minuter en gång, då måste man kunna ändra det. Eller pröva något annat, smartare, som sagt.
    Detta inslag av vetenskap är för intressant för att hanteras på detta vis! Och vi är nu vana att kunna lyssna när vi vill. Det är verkligen så bra att det måste få vara så.
    Lycka till och tack för ett bra program! Ett av de bästa.
    Mvh Agneta
  • Jo och en sak till som verkligen skulle underlätta ett regelbundet lyssnande är följande;

    När vi valt vilket av de uppradade nyhetssändningarna vi vill lyssna på trycker vi på det. Men då öppnas bara en ny vy. Sen måste vi återigen play'a den valda sändningen. Det känns helt onödligt och jag har inte för mig att det varit så tidigare. Om ni ändrat detta så meddela gärna varför, för det skulle vara intressant att höra orsaken. Det låter inte som en stor grej men när man lyssnar flera gånger om dagen blir det mest bara irriterande vilket ju är synd.
  • Tack, och ni har rätt i att vi förstås inte bara ska ge upp, utan försöka hitta en bättre lösning!

    I appen har vi nyligen lanserat en nyhetssida där bland annat Vetenskapsnyheternas senaste inslag går att lyssna på i en följd. Den funktionen gör att ni kan nå uppdaterade nyheter som inte har slask i början eller kapade slut:
    Toppnyheter hela dygnet - nya spellistor i Sveriges Radio Play

    Berätta gärna i vilken mån ni tycker att den här nya funktionen avhjälper problemet! (På de plattformar som endast spelar avsnitt, som podcast-appar, kvarstår självfallet problemet.)

    Frågan om omvägen i nyhets-länken återkommer jag till. Det är skillnad mellan Ios och Android på den punkten och jag behöver fråga kolleger om vad det beror på och hur vi vill att det sja vara!

    Annika Webbmaster
  • Trodde jag var korkad med inser att fler har samma problem detta är riktigt irriterande det är ju samma för nyheterna på P4.

    Jag låter min Alexa enhet spela upp dom när jag lägger mig på kvällen och den akta biten klipps alltid bort. Har alltid trott att felet ligger i Alexa enheten men provkörde ett klipp på hemsidan idag och det ör brutet på exakt samma ställe.

    Varför ens ha rapportage online om det inte funkar?
  • Haha ja det hela är så dumt. Det har varit så i åratal men ingen på SR har kunskapen att lösa det tyvärr. Så nu tänkte jag belysa komiken i det hela genom att lägga upp gårdagens vetenskapssändning. " ...Man har hittat en hittils okänd geting som parasiterar på spindlar. Getinghonan lägger ett ägg på spindelns buk. Larven som kläcks biter sig sen fast och-"
  • Hej. Nu börjar jag bli riktigt trött. Har försökt lyssna, eller öht hitta nyheterna på de sätt som beskrivs ovan men klarar inte av det. På tok för krångligt! Ni har ju detta utomordentligt enkla sätt som ni bara behöver öka upp till 6 eller 7 minuter. Gör det bara. Snälla.
  • Hej igen. Nu har jag varit inne på er poddradio. Även där är klippet 5 eller 3 minuter, alltså samma. /Agneta
  • Hej igen!

    För Sammy och andra med Alexa är detta inte till hjälp, men för er som använder Play-appen för Ios eller Android vill jag verkligen rekommendera funktion jag skrev om senast, med klipp i spellistor. Jag borde ha beskrivit den bättre, för den tycker jag är ett stort lyft när det gäller att lyssna på vetenskapsnyheter i appen!

    1) Leta upp Toppnyheter på hemskärmen och tryck på knappen Fler nyheter under "karusellen".

    2) Där väljer ni Vetenskap och kan starta första klippet, så spelas övriga ljudklipp upp automatiskt. Om en viss nyhet inte intresserar er här och nu, kan ni svepa förbi den nuheten.

    Vill ni bara höra en enskild nyhet, så klicka på Visa alla till höger ovanför "vetenskapskarusellen".

    3) Då kommer ni till en vy där ni kan välja ut ett enskillt klipp, som den om den nyupptäckta getingen som parasiterar på spindlar. (Klippet som följer startar automatiskt. Pausera om ni endast ville åt ett specifikt klipp.)

    Jag tar reda på om dessa nyhetssamlingar kan nås även i Alexa, men tror tyvärr inte att det hår än.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Jag har lyssnat på klippet om stekeln. Jag hittade det och konstaterar att det funkar. Lite krångligare, mer letande och svepande. Jag ger mig nu, ni kommer inte ändra antal minuter..
    Tack för bra beskrivning.
    Mvh Agneta