Samplingsfrekvens: 44,1 eller 48 kHz?

Hej

Sänder SR på webben i 44,1 eller 48 kHz?
Vill kunna ställa in min DAC korrekt.

Göran H

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Jag bollade vidare frågan till en kollega som jobbar "närmare kodningen" än jag, men han kanske inte såg det, så jag testar med en annan kollega.

    Märkligt nog är detta något jag, som webbmaster, sällan har behövt fundera över. Senast jag tangerade samplingsfrekvenser har jag för mig att våra kanaler var 48 kHz medan program i efterhand var 44,1 kHz, men det kan dels ha varit ett missförstånd, och dels är det några år sedan, så jag vill få ett mer initierat svar.

    Om jag inte hinner få svar innan helgen, är det åtminstone min mest välgrundade gissning.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu fått veta att min gissning var korrekt. För våra kanaler är det 48 kHz medan program i efterhand är 44,1 kHz.
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket. Då vet jag.
    Sedan kan man ju fundera över varför den ordningen valts.