15 sek-knapp saknas på låsskärm, Samsung Galaxy

Hej! En liten synpunkt:
Jag har en Samsung Galaxy S8. Om det är möjligt, skulle det gå att ordna att widgeten som styr SR-appen när jag har mobilen i låst läge kan ha "spolknappar" för 15 sek framåt och bakåt? Nu måste jag låsa upp mobilen för att spola framåt eller bakåt i avsnittet. Denna funktion verkar finnas till iPhone men ej till Samsung.
Det vore toppen! Tack på förhand!
Mvh Erik

Kommentarer

  • Hej!

    Jag har frågat Android-utvecklarna i vilken mån detta är något vi eller du själv kan påverka och återkommer när jag vet mer!

    Ser du en sådan knapp på andra ljud-appar?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag tror att du själv kan ställa in hur den widget du använder för att styra media från låsskärmen ska visas, se denna tråd:
    Media controls on lock screen

    Hör av dig och berätta om det var detta som var problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag tänkte själv skriva en fråga men hittade att det fanns en tråd om problemet här. Jag har en Samsung Note 20 Ultra och har stött på samma problem. Alltså att knapparna på widgeten vid låsskärm byter avsnitt istället för 15 sekunder som jag gärna hade önskat. Det är samma sak om man vill använda mediakontrollen som finns vid aviseringar och snabbinställningar när man drar ner från toppen. Att spola framåt eller bakåt 15 sekunder finns som funktion via BookBeat och Spotify. Jag har kollat i inställningarna och kan inte hitta något där. Har även senaste versionen av appen installerad.

    Hoppas det finns möjlighet att lösa problemet =)

    Med vänlig hälsning
    Axel
  • Hej och förlåt att det har dröjt!

    Jag hoppas att detta kan hjälpa:

    Settings > Lock Screen > FaceWidgets > Turn OFF Music

    Därefter kanske det också krävs att ni ser över detta:
    Settings > lock screen > notifications > view style > detailed
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Gick det att följa, trots att beskrivningen var på engelska?

    Och, förstås, hjälpte det?
    Annika Webbmaster
  • Nej, hjälpte inte tyvärr... mvh erik
  • Hej

    De inställningarna förändrade men tyvärr inte till att man kan hoppa 15 sekunder fram eller tillbaka. Jag tror att detta är ett problem som ligger i appen i sig och inte hos oss som användare. Detta eftersom flertalet andra appar fungerar precis som det ska redan från början, ex. BookBeat och Spotify.
  • Helt enig med dig Axel Palm
  • Hej!

    Kvarstår problemet, eller har det förändrats på något vis?

    Om det kvarstår, vad lyssnar ni på? (Nedladdade avsnitt, direktsända kanaler, avsnitt från Min lista etc...) Eller blir det samma problem oavsett vad ni spelar upp?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Ja, problemet kvarstår.

    Om jag lyssnar på Nedladdat, Min Lista eller ett “nyhetsklipp” så är det som det varit tidigare. Alltså att kontrollerna vid låsskärm endast låter mig hoppa till början eller slutet av programmet. Det ser ut som på bilderna där Fredrik Lindströms Vinterprat är exempel. Bild 1, 2

    Vid direktsändning är det annorlunda men inte helt bra. Som du ser på bilderna vid Kropp & själ så blir det "rätt" (15 sekunders hopp) om jag klickar på klockan på låsskärmen som då tar mig till en mer detaljerad vy över mediekontrollerna. Men egentligen vill jag ha dessa kontroller redan vid den vanliga låsskärmen och som du ser är det fortfarande “hopp” till början och slutet av programmet som det varit tidigare. Bild 3, 4

    För information är den röda markeringen tillagd i efterhand för att dölja personlig information.
    Versionen på app jag har är: 21.11.2 (16862)

  • Tack!

    Alltså att kontrollerna vid låsskärm endast låter mig hoppa till början eller slutet av programmet.
    Är det slutet av programmet - eller är det ett nytt avsnitt som tar vid? Jag tror nämligen att spellistor är grunden till felet (som kanske inte är ett "fel" egentligen, utan just som det ska funka - om än inte som vi som lyssnar vill att det ska fungera).

    Spellistor
    Gemensamt för Nedladdat, Min Lista och nyhetsklippen, är att de är spellistor. Avsnitten hanteras som "poster i en spellista", det vill säga att möjligheten att nå "nästa/föregående listpost" prioriteras framför möjligheten att navigera inom avsnittet.

    Med låtlistor och för våra nyheter kan det vara ett bra beteende, men när listorna består av timslånga avsnitt har vi större behov av att backa en kort snutt för att höra vad de egentligen sa, eller spola ett kort stycke framåt.

    Kan vi påverka?
    Jag tror att Sveriges Radio följer de rekommendationer som finns och att problemet helt enkelt ligger i att er widget hanterar spellistor på detta vis, så det är tveksamt om vi kan få era mobiler att prioritera 15 sekunders-knapparna högre än förra/nästa listpost.

    Samtidigt skrev du, Axel, att Spotify har 15 sekunders-knappar på låsskärmen. Kan du se om det blir så både vid spellistor och om du lyssnar på en enstaka podd? Om de kan få 15 sekunders-knappar på spellistor, så tycks det ju finnas ett sätt att visa Samsung att detta är att föredra. Då försöker vi ta reda på hur!

    Lyssna utanför spellista
    I och med att jag inte vet i vilken mån det går att få er widget att hantera spellistor på annat vis, tror jag att det bästa ni kan göra är att lyssna på våra avsnitt utan att detta sker i en spellista.

    Skillnaden i appen mellan hur ni startar ett avsnitt som är nedladdat eller som är lagt i Min lista som en del av spellistan där fler avsnitt följer automatiskt, eller som ett enstaka avsnitt utanför spelkön är otydlig och något vi behöver förbättra.

    Det blir en spelkö om avsnittet startas när du är kvar i en "list-vy" som Nedladdat eller Min lista (och du alltså trycker på play-knappen/bilden i den vyn), men inte om du lämnar listvyn (tryck på texten om avsnittet) och startar ljudet därifrån, se bilden nedan:

    Bra att veta:
    Om avsnittet är nedladdat kommer det att spelas upp lokalt, inte strömmas, även om du startar från en annan vy än just Nedladdat.

    Om min teori är korrekt och problemet hänger samman med just spellistor, ska du alltså kunna lyssna på exempelvis Fredrik Lindströms vinterprat utanför en spellista och då kunna nå de önskade knapparna från låsskärmen.

    Det går även att bocka ut listfunktionen i appen, men det påverkar möjligheten att lyssna på t ex nyhetsspellistorna och är därmed, tycker i alla fall jag, rörigare än att starta avsnitt utanför listan.

    Och P1 direkt?
    Däremot vet jag inte hur det kommer sig att 15 sekunders-knapparna inte visas direkt på P1. Det behöver vi undersöka vidare, men först vill jag veta om min teori stämmer och det finns en koppling mellan saknade 15 sekunders-knappar och just spellistor!

    Hjälp mig att undersöka:
    1. Är det samma skillnad mellan ljud i spellistor och ljud utanför spellistor i exempelvis Spotify?
    2. Får ni 15 sekunders-knappar med Sveriges Radio Play om ni startar ett avsnitt utanför spellistan?
    Återkom alltså! (Och fråga om jag behöver förklara den där skillnaden mellan att starta ett avsnitt i respektive utanför listan bättre!)
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag förstår hur du tänker med spellistor och jag har nu provat med SR Play, Spotify (poddar & podcasts) och BookBeat. När det gäller SR gjorde jag som du beskrev och med de andra provade jag både som vanligt (direkt i ex. spellistan “nedladdat”) och på samma sätt som med SR. Alltså att gå in på programmet eller boken och starta därifrån. Nedan kan du se de något frustrerande resultaten. Av någon anledning fungerar nämligen inte Spotify som tidigare i somras och SR når halvvägs fram med det extra steg du beskrev.

    Som tidigare har jag täckt över privat information och bild nr 2 i varje serie är den detaljerade vyn som kommer fram om man klickar på klockan på låsskärmen.

    Jag hoppas det går att lösa med SR Play på något sätt.
    Ha det bra så länge! =)

  • Tack för väldigt intressant återkoppling!

    Det finns en del konstigheter. På skärmen när du har tryckt på klockan är Lindström-avsnittet korrekt till både funktion och hur spelaren visas, men på den första låsskärmen, är det fel ikon (och fungerar därtill endast ena vägen). Detta är inte symbolen för att spola bakåt i 15 sekunder, utan den för att backa till avsnittets början! Men du är säker på att den hoppade i 15 sekunder, så att funktionen är bättre än grafiken?

    Även hos Bookbeat, där det ju fungerar som du önskar, är fel ikoner. (Att ingen av dessa appar visas korrekt på låsskärmen, tycker jag tyder på att felet inte bara kan ligga hos oss som kodar apparna.)

    Spotify i det upplåsta läget visar att det, åtminstone i det läget, är möjligt att ha en spelare med båda funktionerna parallellt, vilket är lovande.

    Även de har stora problem på den första låsskärmen. (Det är förstås inte bra att även andra appar har problem, men en positiv sak med detta, är att problem hos Spotify brukar medföra diskussioner om på webben, och i bästa fall kan vi den vägen få lite nya uppslag till inställningar som kan hjälpa!)

    Vad har du för version av Android? Åtminstone i de senare finns det, under ställningarna för notifikationer, ett val för Spelare som kanske kan påverka detta.

    Gå in i telefonens inställningar och välj Appar och sen Sveriges Radio Play. Där ska du kunna se Aviseringar och alternativet som heter Spelare, som ska vara påslaget. OBS att du förstås inte behöver ha pushnotiser eller någon annan notis vald, förutom "huvudreglaget" som gör att appen får visa notiser.

    Återkom och berätta hur det går!

    Annika Webbmaster