Vilken typ av jobb söker jag som färdig arkitekt men som ej haft praktik?

Hej, jag går ut min master i vår. Jag har gått alla 5 åren i ett svep, och alltså inte tagit ett praktikår. Vilket typ av jobb söker jag när jag gått ut? Kommer jag kunna få ett jobb?
Jag upplever att det finns för lite information för oss som inte tagit praktikår, om hur vi ska gå tillväga eller hur mycket det påverkar våra chanser till jobb efter examen.

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Det finns inget direkt facit för hur du bör göra för att få din första anställning och visst är det inte helt ovanligt att en student inte har gjort praktik, utan istället kört igenom hela utbildningen på en gång. Det kan vara en bra idé att i vart fall börja söka ordinarie ingångstjänster såsom exempelvis medverkanderoller. Skulle inte det ge ett utfall förekommer det att nyutexaminerade utan tidigare praktikerfarenhet söker just praktiktjänster även efter examen. Även om det verkar vara mindre vanligt så är det en möjlighet. Ring oss gärna på 08-505 577 00 om du vill diskutera saken vidare.
    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.