Studera till inredningsarkitekt

Hej!

Jag heter Maryam och älskar inredning och planlösning på lägenheter. Jag är väldigt kreativ o har alltid varit det och har nu bestämt mig för att studera inredningsdesigner eller inredningsarkitekt eller dylikt. Det svåra är dock vilken av dessa utbildningar jag ska välja och vart jag ska studera. Bör jag studera i sverige eller går det bra att göra det utomlands också. Som du märker så vet jag ungefär vad jag ska studera men resten är rörigt. Kan du hjälpa mig?

Mvh Maryam

Kommentarer

  • Hej Maryam,

    Vad roligt att du är intresserad av att plugga till inredningsarkitekt, vi har en stor brist på inredningsarkitekter idag och behöver fler!

    Vi har två godkända inredningsarkitektutbildningar i Sverige, HDK och Konstfack, och för att bli antagen så ansöker man med antagningsprov. Många av de som läser till inredningsarkitekt väljer därför att studera ett år på konstnärlig förberedande utbildning, till exempel på folkhögskola, för att skapa en portfolio som de senare ansöker med. För att bli inredningsarkitekt och få yrkestiteln i Sverige måste man dels ha studerat på en inredningsarkitektutbildning i fem år och sedan arbetat inom EU i två efter examen, eller motsvarande.

    Vi har tyvärr ingen möjlighet att ha koll på utbildningar utomlands, däremot så kan man höra av sig till Sveriges Arkitekters motsvarande organisation i landet man är intresserad av att studera i. Inom EU finns det en organisation som samlar alla inredningsarkitektorganisationer, https://ecia.net/.

    När det kommer till utbildningar utanför EU är det lite krångligare. Generellt brukar vi säga att om en utbildning leder till en arkitektexamen och personen som studerat på utbildningen får utöva yrket som inredningsarkitekt i landet, då brukar vi oftast också godkänna utbildningen för yrkesutövning i Sverige, men det är en bedömning som vår invalsnämnd gör individuellt.

    Vi anser att utlandsstudier endast är berikande, och till exempel utbyten är något som vi uppmuntrar våra studentmedlemmar, i och med att arkitektyrket är så internationellt!

    Jag hoppas att jag kunde svara på dina frågor och tveka inte att höra av dig om du har ytterligare några funderingar!

    Stort lycka till med studierna!
    Vänliga hälsningar,
    Rebecca Wahlström

  • Hej igen!

    Vet du något om inredningsdesign o om man får lära sig det också när man studerar till inredningsarkitekt?

    Mvh Maryam
  • Hej,

    Under utbildningen får du möjligheten att utforska idéer om form, rymd, material, uttryck, färg, ljus och ljud. I projekt kombinerar du konstnärliga metoder med digitala verktyg och med hantverk, experimentellt undersökande och kritisk reflektion. Du arbetar nära material, utvecklar prototyper och gestaltar förslag för olika sammanhang.

    Som student får du de kunskaper, metoder och verktyg som behövs för att arbeta som inredningsarkitekt och möbeldesigner. Jag rekommenderar dig att läsa mer om kursinnehållet på respektive utbildning för att få en bättre överblick av innehållet.

    Allt gott,
    Rebecca

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.