Söka praktik i Sverige för arkitektstuderande inom EU

Jag läser min arkitektutbildning i Skottland på Glasgow School of Art. Jag är nu färdig med det tredje året och en s k BArch-examen. Enligt studieplanen ska BArch-studenter innan de tillåts fortsätta i det fjärde året, mot en MArch-examen, fullgöra ett års praktiktjänstgöring vid ett arkitektkontor inom EU.

Min fråga är om det finns någon organiserad köordning för att söka s k internships vid arkitekttkontor i Sverige, ev. genom förmedling av Sveriges Arkitekter? Eller får man helt enkelt skicka in sin ansökan och portfölj till så många arkitektkontor som möjligt?

Kommentarer

  • Dessvärre har vi ingen förmedling av praktiktjänster, utan precis som du skriver så får du skicka ansökningar till de kontor du är intresserad av på egen hand. Däremot kan den som är medlem vända sig till oss för att få hjälp med exempelvis granskning av portfolio eller CV. Vi har även rekommenderade lägsta löner för praktikanter på vår hemsida, löner som arbetsgivare brukar följa. Detta kan du ha med dig när du ger ditt löneanspråk. Lycka till!