Min första portfolio

Hej!

Jag är en landskapsarkitektstudent som är mitt uppe i masterarbetet, ska snart söka praktik, och därefter är jag klar med min utbildning.

Ett CV och Personligt brev vet vi alla hur det ser ut och bör innehålla. Men jag vet väldigt lite om hur en portfolio ser ut, vad den bör innehålla, längden på den och dylikt. Portfolio-kulturen så att säga.

Så, för en landskapsarkitekt, vad bör en portfolio innehålla? Själva grundstenarna så att säga. Skriver man CV och personligt brev separat, eller kan allt inkluderas i portfolion? Hur ingående bör man vara vid varje projekt / arbete jag visar upp i portfolion? När kan en portfolio anses vara för kort / lång?

Tänker att detta varierar nog och det finns mycket kreativ frihet, men undrar över någon form av struktur, vad är det som kan förväntas finnas i en portfolio?

Allt Gott & Glada Hälsningar

Odd Nilsson

Kommentarer

  • Hej Odd!

    Du har precis rätt i att de varierar från person till person och vem du är och vad du vill uttrycka i din portfolio.

    Att behärska olika tekniker och verktyg är en bra egenskap att visa upp i sin portfolio. Illustrationer och projekt handlar ofta om ditt eget personliga uttryck. Det är sällan sådana egenskaper visas i ett betyg/kurs/examen/diplom osv från utbildningar. Portfolio ger därför en kompletterande inblick av vad du kan och kunskap du behärskar som arkitekt och arkitektstudent.
    Den kunskap du visar i den portfolio med dina projekt kan visa på antingen en bredd av kunskap eller någon specifik kunskap, men glöm inte att det också visar din utveckling av kunskaper så var inte rädd att använda projekt från ert första år om du är nöjd med dem.
    • Hämta inspiration från dig själv och dina egna projekt – röd tråd i portfolion.
    • Mindre är oftast mer – inte för många projekt men olika projekt, och var stolt över vad du har åstadkommit.
    • Mottagaren kommer inte granska portfolion från sida till sida.
    • Beroende på vad du söker för praktik/tjänst kan det vara bra att visa bredd i sina projekt alternativt visa vad man kan inom det företaget söker
    • Kompletterande kort text om dina projekt – men inte för mycket, illustrationerna ska vara i fokus.
    • Research om de företag du vill jobba/praktisera på.
    • Ordna dina projekt i ordning, kan var årtal, terminer, kurser eller stil.
    Hoppas detta kan hjälpa dig!
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.