Kan jag jobba och bli medlem i Sverige med MArch utbildning från Storbritannien?

Hej,

Jag kommer snart att ha gjort klart en 5 år studier + 1 år praktik utbildning och ha en MArch i Advanced Architectural Design ifrån ett brittiskt universitet. Utbildningen är en ackrediterad utbildning av brittiska ARB. Hur översätts den utbildningen i Sverige? Kan jag jobba som arkitekt i Sverige och bli medlem hos er på Sveriges Arkitekter när jag är färdig med min master? Kommer detta förändras efter Brexit?

Kommentarer

  • Hej Kristina,

    Tack för din fråga! För att kunna bli aktiv medlem ska du ha examen från en godkänd arkitektutbildning eller motsvarande kompetens. De flesta ansökningar om medlemskap och yrkestitel görs av kansliet och bygger på granskning av examensbevis och arbetsintyg. Vi kontrollerar om utbildningen är godkänd internationellt, att den följer EUs kvalifikationsdirektiv.

    Sveriges Arkitekter behöver dessa underlag för att kunna behandla din ansökan om medlemskap och/eller yrkestitel:
    • Vidimerad kopia av examensbevis eller betygsutdrag. För utbildningar utanför EU behöver du ett yttrande från Universitets- och Högskolerådet.
    För aktivt medlemskap behövs minst en kandidatexamen. För yrkestitel krävs en arkitektexamen (motsvarande fem år) samt två års yrkeserfarenhet eller motsvarande efter din examen.

    Mejla in dina studieresultat till, kansli@arkitekt.se, så kan vi hjälp dig med din ansökan om medlemskap samt se vad din utbildning motsvarar i Sverige. Arkitekt är inte en skyddad titel i Sverige. Du kan jobba i Sverige med den utbildning du har.

    Hoppas detta var svar på din fråga! Hör av dig om du har några fler funderingar eller frågor.

    Allt gott,
    Rebecca