Rätt till lönerevision?

Hej,
Jag har en fråga inför ett kommande löneförhandling/lönesamtal jag ska ha.
Vi hade inte någon lönerevision 2021, kan jag påtala det inför det kommande lönesamtalet? Vi jobbade på som vanligt (men hemifrån).
Jag kanske inte kan kräva det dubbla men i alla fall lite mer än om det skulle vara för 1 år sedan?

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Det framgår inte av din fråga om det finns kollektivavtal eller inte så jag svarar utifrån kollektivavtal i privat sektor.

    Enligt det kollektivavtal som de flesta privata arkitektkontor omfattas av, det s k arkitektavtalet, blev det p g a pandemin så att istället för den årliga lönerevisionen i april så blev det en lönerevision under hösten 2020 och nästa i april 2022.

    Enligt kollektivavtalet är de två parametrarna vid lönerevision din individuella prestation och företagets ekonomiska förutsättningar. Det kan dessutom vara viktigt för både dig och företaget att bevaka att lönerna hos er inte halkar efter.

    Om du vill prata om lön och lönesamtal är du välkommen att höra av dig till vår medlemsrådgivning.
    Isac Jonsson Förbundsjurist
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.