Kan jag som ingenjör bli planarkitekt?

Jag är 25 år och har en masterutbildning i samhällsbyggnadsteknik med inriktning mot geoteknik, hydrologi, miljö och trafik. Har även två års erfarenhet som geoteknisk konsult. Fick testa på detaljplanering i min utbildning och varit nyfiken på det sedan dess. Hur tror ni möjligheterna ser ut för mig att byta till planeringsarkitekt?

Kommentarer

  • Hej!
    Vad roligt att du är intresserad av planarkitektyrket.

    Jag skulle säga att om du vill jobba som planarkitekt behöver du komplettera din utbildning med en planarkitekt utbildning för att få fördjupade kunskaper i detaljplanering, skissteknik och gestaltning. Blekinge tekniska högskola är den enda skolan i Sverige som utbildar planarkitekter.
    Mitt bästa tips till dig är att kontakta Blekinge Tekniska Högskola och institutionen för fysisk planering som kan hjälpa dig med, om du kan tillgodoräknande av kurser från dina tidigare studier. Oavsett om du får tillgodoräkna dig eller inte är vår rekommendation alltid att läsa en fullständig arkitektutbildning.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.