Jobba utomlands utan yrkesexamen?

Hej!
Jag har läst på SLU Alnarp och har en kandidat- och en masterexamen i Landskapsarkitektur. Jag har snart jobbat som landskapsarkitekt i två år på ett arkitektkontor.

Då jag inte innehar en yrkesexamen som landskapsarkitekt kan det då bli svårt för mig att jobba som landskapsarkitekt utomlands inom EU även om jag har en yrkestitel från er LAR/MSA och har jobbat flera år som landskapsarkitekt i Sverige?

Kommentarer

  • Hej Moa,

    Gemensamt för alla arkitektyrken är att det finns goda möjligheter till en internationell karriär. För att arbeta som arkitekt inom EU krävs att du gått en utbildning som uppfyller EU:s direktiv för yrkeskvalifikation. Dessa direktiv kräver att du har fullföljt hela programmet.

    Om du har en separat kandidat- och masterexamen kan det alltså vara så att du inte anses vara yrkeskvalificerad och därmed inte berättigad att registrera dig som arkitekt i utlandet. Vad som dock är viktigt att komma ihåg är att när du är i början på din karriär och därmed inte innehar en senior roll med projektledningsansvar etc. brukar det inte vara några problem att få jobb trots att man inte blivit berättigad en registrering. Det är alltså som mest relevant att ha detta i åtanke om du har som mål att arbeta internationellt genomgående under hela din karriär.

    Hoppas detta var svar på din fråga. Hör av dig till mig om du har fler funderingar!

    Allt gott,
    Rebecca