Jobba som landskapsarkitekt / urban designer i Sverige efter att ha studerat och jobbat utomlands

Hej!

Jag har en M(Sc) Landscape Architecture utbildning från Skottland och har jobbat i London i två år. Jag planerar att flytta hem till Stockholm och har lite frågor och fundering kring att jobba som landskapsarkitekt / urban designer som jag gärna vill ha hjälp med.

Först ville jag dubbelkolla om min utbildning motsvarar den svenska standarden for en master och att jag (efter mina två års erfarenhet) kan få yrkestitlen Landskapsarkitekt LAR/MSA?

Finns det bra resurser eller kurser jag kan dra nytta av för att lära mig om planeringssystemet i Sverige och Stockholm?

Finns det utbildningskrav eller erfarenhetskrav att kalla sig själv urban designer i Sverige? Skulle det översättas till planarkitekt?

Tack på förhand!

Mvh,
Claudia

Kommentarer

  • Hej Claudia,

    Tack för ditt mejl - och ursäkta det sena svaret.
    Om du vill omsätta din utbildning till motsvarande svensk så kan du vända dig till Universitet- och Högskolerådet för att få den utvärderad.
    Bedömning av utländsk utbildning.

    Om du även vill ansöka om yrkestitel så kan du göra det som medlem i Sveriges Arkitekter. Läs mer här: https://www.arkitekt.se/ansokan-om-medlemskap/
    Du får som medlem en rad förmåner, t ex rådgivning, försäkringar, kurser och lokala aktiviteter: https://www.arkitekt.se/medlem/medlemsformaner/

    Vad gäller kurser i stadsplanering så finns förstås de kurser som universiteten erbjuder, men det kan också vara en god idé att se vad Boverket har att erbjuda. De har t ex en webkurs om Plan- och bygglagen: PBL webbutbildningar

    Vi på Sveriges Arkitekter har också ett brett kursutbud för våra medlemmar: https://www.arkitekt.se/kompetens-och-karriar/kurser/
    Just nu är utbudet lite reducerat på grund av coronaepidemin, så håll utkik på vår hemsida för att se vad som erbjuds framöver.

    Urban designer motsvaras nog närmast av begreppet planeringsarkitekt, men mitt förslag är som sagt att du börjar med att utvärdera din utbildning för att se vad den motsvarar i Sverige.

    Hoppas det var svar på dina frågor!

    Hälsningar Anna

    Anna Forsberg Processledare tävlingar