Ingår det en inkomstförsäkring i ett medlemskap i Sveriges Arkitekter?

Ja. Alla som är medlemmar i Sveriges Arkitekter får en inkomstförsäkring. Försäkringen ger dig möjlighet att få upp till 80 procent av din lön. Det gäller för löner upp till 100 000 kronor i månaden under som längst 120 dagar.

Men kom ihåg att du också måste vara medlem i Akademikernas a-kassa för att få ta del av försäkringen. Här hittar du information om Akademikernas a-kassa.

På den här sidan hittar du mer detaljerad information om vår inkomstförsäkring.

Sveriges Arkitekter

Kommentarer

  • Hej,

    Hur påverkar det nya a-kassetaket inkomstförsäkringen? Många av oss, mig själv inräknad, får väl redan 80% från a-kassan om man inte tjänar mer än strax över 30 000 i månaden? Får vi den här hjälpen för de månader där vi går under 80% av vår lön i ersättning från a-kassan, eller är inkomstförsäkringen inget vi kan använda oss av längre?

    Med vänlig hälsning,
    Alaia
  • Hej! Under de tillfälliga nya reglerna för a-kassan (mellan 13 april och 3 januari 2021) så höjs taket till 33 000 kronor. För lön över 33 000 funkar inkomstförsäkringen som tidigare och ger ersättning upp till 80% av lönen. Hamnar du under 80% ersättning från a-kassan kan du ansöka om utbetalning från inkomstförsäkringen.