Hur räknas anställningstid vid föräldraledighet och studieledighet?

Hej,
Jag undrar hur min anställningstid räknas vid uppsägningar. Jag har i omgångar varit föräldraledig och tjänstledig för studier (doktorand).
Observera att när jag har varit tjänstledig för studier har jag ofta haft några få procent som jag arbetat på kontoret. Ibland 5%, ibland 20%, ibland 50%...räknas dessa som heltid när man räknar anställningstid?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga.
    Din anställningstid blir som du skriver relevant vid bland annat uppsägningar. Det är antalet anställningsdagar som räknas - har du varit tjänstledig/föräldraledig hela eller delar av dessa påverkar det inte beräkningen. Det centrala är alltså hur många kalenderdagar du haft en eller flera anställningar hos arbetsgivaren.
    Oskar Holmer Förbundsjurist
    (Uppdaterad )