Frågor kring ett besök från Kina

Hej,
Jag skriver från arkitektkontoret General Architecture. Vi har fått en förfrågan från ett universitet där en delegation vill göra ett besök på vårt kontor.
Personen i fråga heter Jessie Wang och gruppen är från Science&Technology Development Center of Jiangsu Housing and Urban-Rural Development Department.
Vi är lite frågande kring detta och undrar om ni har någon erfarenhet eller känner igen det?
Vänligen Fabian Blücher

Kommentarer

  • Hej Fabian,

    Intressant fråga men tyvärr inget vi stött på tidigare.Jag tar med mig frågan till några kollegor och återkommer med svar inom kort.

    Hälsningar,

    Eva Minoura
    Eva Minoura Kompetensutvecklare
  • Hej igen Fabian,

    Nu har jag pratat med en kollega med lite mer erfarenhet av internationella besök. Det händer att vi får den här typen av frågor också. Det kan handla om att man ifrån Kinas sida behöver ordnade program och inbjudningar inför en resa men det är en gissning. Vår praxis på Sveriges Arkitekter när vi får den här typen av förfrågningar är mycket restriktiv och vi tar egentligen bara emot andra arkitektorganisationer.

    Om ni tror att utbyte kan vara intressant för er kan ni ställa några frågor som:
    - hur hittade de ert kontor?
    - vad hoppas de få ut av besöket?
    - har de samarbetat med svenska kontor tidigare? (ev. om de kan lämna referenser)

    Det är inte för att misstänkliggöra delegationen i fråga men i den händelse frågan gått ut till många verksamheter samtidigt kan det vara bra att genom följdfrågor säkerställa er om att intresset är seriöst.

    Lycka till!
    Eva Minoura Kompetensutvecklare