Bli arkitekt med annan bakgrund?

Jag har jobbat i 10 år med bostadsutveckling.  Ansvarat för försäljning och varit den som styrt arkitekter kring vår beställning för att göra den målgruppsanpassad  och konkurrenskraftig. Har jobbat med projektledning för att driva fram bostadsprojekt till försäljning. Kan man med min bakgrund få jobb på arkitektfirma eller skulle jag kunna ta en genväg mot att bli arkitekt?

Kommentarer

  • Hej,
    Du har värdefulla erfarenheter som mycket väl kan intressera till exempel ett större arkitektkontor som ritar bostäder eller kanske ett kommunalt stadsbyggnads- eller exploateringskontor. Dessvärre finns ingen genväg till att bli arkitekt eftersom det läggs stor tonvikt på gestaltningsförmåga. Till viss del kan du lära dig själv och det går att bli medlem i Sveriges Arkitekter utan en arkitektutbildning i undantagsfall om någon arbetat som arkitekt i flera år. Här kan du läsa mer om vad som krävs för att bli medlem med länk till vår utbildningspolicy som förklarar vilka kriterier vår invalsnämnd tittar på vid en ansökan.
    Hälsningar,
    Eva Minoura Kompetensutvecklare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.