Beräkning av arbetslöshetsersättning och inkomstförstärkning?

Vi har väldigt lite att göra på kontoret och jag funderar därför på att ta tjänstledigt några dagar i månaden framöver. Jag misstänker dock att det kan påverka en ev. framtida arbetslöshetsersättning negativt -ifall jag blir uppsagd längre fram pga arbetsbrist.

Jag har arbetat heltid i 15 år och har inte haft några perioder av sjukskrivningar eller föräldraledighet under dessa år, och jag är ända sedan studietiden medlem i Sveriges arkitekter.

Utifrån detta: Hur beräknas A-kassan samt inkomstförsäkring ifall jag tar ut tjänstledighet på deltid? Utifrån beräkning av de senaste månadernas inkomst -eller utifrån en "helhet"?

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.
    Du behöver kontakta Akademikernas a-kassa direkt, så svarar de på frågor om deras regelverk. Kontaktuppgifter till dem hittar du här.
    Inkomstförsäkringen har också ett eget regelverk och tar ett eget beslut, men som grund baserar sig deras bedömning på vad a-kassan beslutar. Kontaktuppgifter till inkomstförsäkringen hittar du här.

    Sveriges Arkitekter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.