Hur fungerar a-kassa om jag jobbar utomlands?

Hej! Jag har precis börjat på en arbetsplats i Köpenhamn och undrar om ni har några tips på saker jag ska fixa när jag arbetsr här i Danmark. Bl.a om jag ska gå med i en dansk a-kassa och hur det går till när jag flyttar tillbaka till Sverige. Jag är även medlem hos er sedan något år sedan, borde jag fortsätta vara det trots att jag inte befinner mig i Sverige?

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Vad gäller din fråga om a-kassa föreslår jag att du kontaktar din a-kassa för att se hur reglerna ser ut när man jobbar utomlands och när man flyttar hem igen.

    Bor man utomlands kan Sveriges Arkitekter exempelvis inte företräda om det skulle bli en arbetsrättslig tvist. Det finns därför ett utlandsmedlemskap. En utlandsmedlem har lägre avgift men inte rätt till förhandlingshjälp, juridiskt biträde eller individuell service från förbundet. Ansökan om utlandsmedlemskap måste göras varje år. Du finner ansökan på vår webb.
    Isac Jonsson Förbundsjurist