Vit schäfer - herdehund

Om renrasiga brunsvarta schäfrar reggade i kennelklubb får en vit valp får den då reggas som vit herde? Den får ju inte reggas som vanlig schäfer?

Kommentarer

  • Hej Ann,

    Det gör den inte Vit herdehund är en egen ras.
  • Får den vita valpen född ur stamtavleschäfrar reggas som schäfer då den föds med enligt raststandarden fel färg?
  • Enligt registreringsreglerna är det registreringsförbud för vit schäfer.
  • Om du som uppfödare av schäfer, parar två reggade hundar och i kullen får en vit valp. Vad gör jag med den valpen då? Regga den som vit herdehund kan jag inte eftersom det är en egen ras, regga den som schäfer går inte eftersom det är registreringsförbud. Ska jag sälja valpen oreggad? Men då bryter jag ju mot skk regler.
  • Hej Jill,
    det har inte föds en schäferhund kull med någon vit valp sen 80-talet.
    Skulle detta ske nu så skickar man in en registreringsansökan, ansökan går till vår Avelskommitté för beslut. Blir den valpen registrerad så blir det med ej standardenlig färg samt avelsförbud.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.