Kastrerade hanhundar och championat

Hej!
Kan en kastrerad hane bli viltspårschampion?

Kommentarer

  • Hej!
    Hanhundar ska (i tillägg till tre 1:a pris i öppen klass, utdelade av minst två domare) ha ett intyg om godkänd testikelstatus för att erhålla titeln Svensk viltspårchampion. Ett stambokfört utställningsresultat (som inte är disqualified) kan ersätta ett sådant intyg. Jag rekommenderar att man på något av ovanstående sätt låter dokumentera att hunden har fullt utvecklade och normalt belägna testiklar före ett eventuellt ingrepp, för den händelse att man senare vill ansöka om en championtitel som fordrar detta.
  • Varför behövs det för hanhundar och inte för tikar, som kan vara kastrerade och få championat
  • Hej,

    Här nedan ser du vad som står i regelverket,

    • Tik som kastrerats genom kontinuerlig medicinsk behandling eller kirurgisk
    behandling medges generell dispens för deltagande vid utställning, SBKs exteriörbeskrivning, prov, tävling och beskrivning.
    Se vidare Nationellt dopingreglemente för hund.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.