Viltspårprov

Hej

Jag har upptäckt en sak när det gäller viltspårprov.

Vi inom älghundsklubben har en viltspår domare som äger en gråhundshane och han har nu dömt ett viltspårprov(Godkänt) som en avkomma efter hans avelshane gått.

Är detta okej? Att man dömer avkommor efter sina egna hundar?

Kommentarer

  • Hej, Domare får inte döma hund som han/
    hon under de senaste sex månaderna ägt,
    tränat, vårdat eller fört vid prov, tävling,
    beskrivning eller utställning. Du kan läsa mer om domaretiska regler via den här länken
    https://www.skk.se/globalassets/dokument/prov-och-tavling/domaretiska-regler-t21.pdf

  • Hej!
    Jag undrar om man får köpa en rosett när hunden är viltspårchampion och i så fall var?

  • Hej,

    Du kan vända dig till den klubb/klubbar du tävlat hos och fråga om ev rosett. Vi har tyvärr ingen försäljning utav rosetter.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.