Viltspårchampionat

Vad krävs för att Borderterrier skall bli viltspårchampion?

Kommentarer

  • Hej Ulla,

    Viltspårschampionat är ett icke rasspecifikt championat så för samtliga raser krävs det följande för att bli viltspårschampion;
    Tre 1:a pris i öppen klass, utdelade av minst två domare.
    Intyg om godkänd testikelstatus.
    För hund som före 2010-07-01 innehar minst tre 1:a pris
    i öppenklass på rörligt viltspårsprov men saknar 1:a pris på
    ordinarie viltspår krävs ytterligare ett 1:a pris i öppenklass
    efter 2010-07-01 oavsett provform. En av de i championatet
    ingående meriterna ska alltid ha erövrats efter det att championattiteln
    införts för rasen.

    Ha en fin dag!

  • Hej hej
    Har en cockerhane på 2 år. För att han ska bli viltspårschampion krävs alltså tre 1:a pris i öppen klass för minst två olika domare.
    Krävs det inte att hunden ställs ut också?

  • Hej Stina,

    Viltspårschampionat är ett icke rasspecifikt championat och kräver ingen utställningsmeriter.
  • Hej min ADB blev viltspårchampion 2015 genom basset klubbens ena dommare beställde då även en rosett genom klubben, betalde den Men den kom aldrig, har varit i kontakt med dom ex antal ggr men de bara skyller på varandra så min fråga är nu går det att få tag i en sån rosett på annat vis? Vill mer än gärna ha den mvh Susanne
  • Min hund blev viltspårschampion den 13/5,varför är det fortfarande inte registrerat?
  • Hej Cerstin,

    Har du kontrollerat att resultaten finns registrerade på Hunddata? och har du skickat in en championatansökan?
  • Hejsan !

    Jag är viltspårdomare och dömt en Dansk Tollare.
    Den är Dansk, Norsk och nu svensk !

    Hur gör hon för att få det svenska championatet.
    Det är registrerat på SKK men det står inga titlar där.
    Med vänlig hälsning
  • Hej,
    då får hon skicka in en championatansökan tillsammans med en kopia på bekräftelse på tidigare championat.
  • Hej!
    Min pudel har tre 1:or i öppenklass spår, dömd av två olika domare. Vill ansöka om championat, men det är endast första spåret (juni 2017) som är registrerat i hunddata.
    Hur lång tid tar det innan det registreras?
    Mvh
    Aramis matte
  • Hej,
    Vi har 2st VOI1 i finland, alltså ett spår kvar för championat. Men nu då vi flyttat till Sverige, hur gör vi för att få finskt + svenskt championat ? Måste vi gå 1 anlags prov samt 3 öppna spår i Sverige och sedan gå 1 till spår i finland?
  • Hej Mattias!
    När hunden har uppnått ett finskt championat i viltspår är det tillräckligt med ett 1:a pris i öppen klass i Sverige för att erhålla ett svenskt viltspårchampionat.
  • Men hur är det om vi väljer att inte ta sisat 1:a pris i finland utan 3st 1:a pris i sverige istället ? Behöver vi då gå ett till spår i finland eller räcker ett av de spår vi redan gått?
  • Hej igen!
    Den frågan måste du ställa till Finska Kennelklubben eftersom de ansvarar för regelverket för de finska championaten.
  • Hello
    Where can I find the form for champion, championatansökan? Unfortunately I dont speak swedish, so the searching from these sites is quite hard. My dog got 1 price in viltspår 3 times with 3 different judge just couple of weeks ago, results have not come yet to hunddata. Thanks for help.

  • Hello,
    Here is the application form for the champion title.
  • Jeg er blevet lidt I tvivl på de svenske championat regler som jeg læser dem korrekt.

    Som jeg læser reglerne så skal en hund der har et sporchampionat i en af de nordiske lande  i det her tilfælde Danmark skal man  have 1 pris på en svensk viltsårprov  få at opnår SE VCh: eller tager jeg fejl på den måde jeg læser reglerne på .
    I mit tilfælde er hunden spor champion i Danmark det vil sige den har opnået titlen DKSCH. Men den  er ikke fyldt 2 år i nu . Om det har nogle betydning få at opnår championatet i Sverige
  • Hej Brian,
    Om hunden innehar danskt viltspårchampionat är det tillräckligt med ett 1:a pris i öppen klass viltspår i Sverige för att hunden ska erövra den svenska championtiteln. Hundens ålder vid tillfället för det svenska spårprovet saknar betydelse.
  • Tak for svaret : Jeg har nemlig ansøgt om et svensk viltspårchamponat og når jeg går ind og kigge på  hunden  under hunddata har man fra svensk side af også registeret  den danske titel og  prøve resultatet 1a pris i oppen klasse.
    Jeg ved at jeg i min ansøgning har med sendt
    Resultater fra SKK HUNDDATA
    Bedømmelse og diplom fra prøven i Sverige
    Resultater hundeweb DKK
    Bekræftelse Dansk Kennel Klub mail
    Brev fra DKK om godkendelse af sporchampionat.
    Så i bund og grund skulle det være nok til at behandle ansøgningen

    Hunden har nemlig bestået en svensk viltspårprove  med 1 a pris i oppen klasse.
    når jeg så søger på hunden under på championat ansøgninger  under e tjenster og Championat ansøgning taster jeg hundes stambogs nummer ind for jeg denne besked

    Meriter saknas
    Du kan använda denna webbtjänst för att ansökan om nedanstående championat, men idag finns inte tillräckliga meriter registrerade hos SKK
    Följande resultat finns registrerade hos SKK:  resultat registrerade hos SKK

    SE VCH - Svenskt Viltspårprovschampionat

    Testikelstatus saknas
    Minst tre 1:a pris i öppen klass på viltspår krävs för S VCH
    De 1:a pris som ingår i championatet skall vara utdelade av minst 2 domare

    Men jeg skal nok bare væbne mig med tålmodighed, når alt kommer til alt  .

  • Hej igen Brian!
    E-tjänsten Championatansökan fungerar bara då alla de åberopade meriterna är erhållna i Sverige eftersom uppgifterna hämtas ur Svenska Kennelklubben databas. Om en eller flera meriter som används som grund för en championtitel är erövrade utanför Sverige, måste ansökan ske via den här blanketten som skickas till reg@skk.se.
  • Hej vi undrar var och när vår hund kan springa viltprov. Är hunden lös eller i koppel?
    Blir det någon  ringtränings kurs i Skåne. . I så fall var och när ?
    Tacksam för svar.

    asa.karlsson@gmail.com
    Åsa.
  • Hei! Tar det lang tid fra søknad er sendt inn til den blir ferdig behandlet?
  • Hej Karianne,
    räkna med en handläggningstid på ca 1 vecka, alla resultat måste vara inne på Hunddata också innan vi kan registrera titeln.
  • Hej! Vi ska kastrera vår hanhund och undrar om vi han fortfarande kan ta ett viltspårschampionat när han är kastrerad ?
  • Hej Ida,
    när du skickar in championatansökan får du får skicka med ett intyg från veterinären att han hade två testiklar när kastreringen utfördes.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.