Viltspårchampionat för kastrerad hund

Hej!
Jag försöker läsa kring regler gällande viltspårchampionat, kan en kastrerad hane/tik få ett championat? Och om inte, hur kommer det sig?

Hälsningar
Josefine

Kommentarer

  • Hej,
    är det en hane som är kastrerad får man skicka med ett intyg från veterinären som bekräftar att hunden hade två testiklar innan kastreringen. För en tik är det inget problem om den är kastrerad.

    Vänliga hälsningar

    Svenska Kennelklubben
  • Tack för svar!
    Med andra ord kan inte en kryptorchid hane bli viltspårchampion...? Läste i en annan tråd här att en kryptorchid hane kan bli lydnadschampion. Är det skillnad mellan grenar och hur kommer det sig?

    Hälsningar
    Josefine
  • Hej Josefine,

    Det stämmer, 2016-12-31 togs regeln om testikelintyg som krav bort gällande lydnadschampionat.

    Vilka grenar som har krav på testikelstatus ser ni i utställnings och championatreglerna.

    Med vänliga hälsningar,

    Svenska Kennelklubben

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.