Vilken ras ska jag välja ?

Hej!

Jag är uppväxt med hundar och har därför lång hundvana med både träning och motion osv.

Nu bor jag i lägenhet i Stockholm och har bestämt mig för att köpa mig en egen hund.
Jag får ha med mig hunden till jobbet och har kollegor som kan hjälpa till med passning om jag skulle resa bort.

Problemet är att jag är osäker på vilken ras som passar mig bäst.
Vill ha en medelstor hund med mankhöjd ca 50cm. Hunden skall klara av att vara själv en kväll om man är iväg på middag eller liknande. Vara vänligt sinnad, och inte kräva lika mycket motion som t.ex huskys.

Vad tror ni ?

Kommentarer

  • Hej Joakim,

    Va roligt att du bestämt dig för att köpa hund!

    Val av ras är högst personligt och därför är det bra att samla på sig fakta och information innan man gör sitt val.

    Gå in på www.köpahund.se
    Här hittar du:
    • Rasbeskrivningar
    • Uppfödare och kontaktuppgifter samt
    • Valpannonser
    När du har läst runt på de raser du är intresserad av skulle jag rekommendera att du vänder dig till rasklubben med frågor kring just den rasen.

    Innan du bestämmer dig för en viss ras skulle jag även rekommendera att du kontaktar uppfödare för att få komma på besök och träffa personen samt hundarna. I många raser kan uppfödarnas mål med uppfödningen skilja och det kan därför vara bra att ta kontakt med olika uppfödare för att skaffa sig en uppfattning.
    Det är även viktigt att man hittar en uppfödare som man känner förtroende för och kan ta hjälp av under valpens uppväxt och liv.

    Kika även på ett tidigare svar på denna fråga där vi ger tips om vad du kan tänka på vid val av ras.

    Vad ska jag välja för ras?

    Stort lycka till!

    Bästa hälsningar,
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.